ژان کلود بایور (Jean-Claude Biver)، مدیرعامل شرکت تگ هویر (TAG Heuer) و مدیرعامل و عضو هیات مدیره و سهامدار هابلات (Hublot) است. تگ هویر یک شرکت طراح، سازنده و ارائهدهنده ساعت و اجناس مربوط به صنعت مد مثل کیف و تلفنهای همراه است که تحت لیسانس سایر شرکتها و با برند تگ هویر تولید میشود. شرکت هابلات هم در زمینه تولید ساعتهای لوکس فعالیت دارد.
بایور همچنین بهدلیل پنیرهای ویژه و منحصربهفردی که در مزرعهاش تولید میکند هم شهرت دارد. با مدیریت بایور در صنعت ساعت سوییس، این صنعت به جایگاهی قابلتوجه در جهان دست یافت. ژان کلود بیور تحصیلاتش را در رشته تجارت و در دانشگاه لوزان به پایان رساند. پس از فارغالتحصیلی پیشنهاد مدیرفروشی شرکت آدرمارس پیکوئت (AP) را پذیرفت. این شرکت در سال 1875 افتتاح شده بود و در زمینه ساخت ساعتهای بسیار لوکس سوییسی فعالیت داشت.
در طول یک سال فعالیتش در این شرکت توانست هنر ساعتسازی را بیاموزد. بایور پس از یک سال AP را ترک کرد تا مدیرتولید امگا، یک شرکت چندملیتی تولید ساعت شود. او در سال 2012 جایزه افتخاری دکترا به دلیل موفقیتی که در صنعت ساعتسازی سوییس داشت، کسب کرد.
وقتی ضعیف هم هستید، خودتان را قوی نشان دهید
یکی از دلایلی که باعث شهرت بایور شد، بازگرداندن شرکتهای بزرگ از حاشیه خطر به منطقه امن بود. امگا، هابلات و بلنکپین سه شرکتی بودند که پیش از حضور بایور در آنها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکردند.
پس از مدت کوتاهی حضور بایور در این شرکتها، هرکدام از آنها به نقطه اوج صنعتشان رسیدند: «من در آن زمان مانند برندهای لوکس رفتار میکردم، هرچقدر که بیشتر در کنفرانسها شرکت میکردیم، بیشتر میتوانستیم فعالیتهایمان را گسترش دهیم و به اشتراکگذاری با همصنفیهایمان بهتر ادامه دادیم. تا زمانیکه باور داشته باشیم بحران کوتاهمدت است حتی اگر شش تا هجده ماه هم باشد در مقابل تاریخ برندمان هیچ چیز نیست، بنابراین دلیلی برای فعال نبودن وجود نخواهد داشت.در حقیقت باید روی نوآوریها در بازار سرمایهگذاری کنیم.باید بیشتر سرمایهگذاری کنیم، نه کمتر. زمانیکه بحران فرا میرسد و برندتان کمتر در معرض دید قرار میگیرد، دیگران میاندیشند که تحتتاثیر بحران قرار گرفتهاید، اما اگر به قدرتمند بودن ادامه دهید، این باور ایجاد میشود که این برند هنوز قدرتمند است.»
او درباره بحرانهایی که در شرکتهای مختلف با آن مواجه شده، معتقد است: «ما نترسیدیم و در هزینه کردن در بازار هم تسلیم نشدیم. حتی طی بدترین بحرانها پیش از گذشته در رویدادها مشارکت کردیم. حتی زمانی که دیگران هزینههای سفرهای کاریشان را کاهش میدادند، ما آن را افزایش دادیم و 2 میلیون فرانک سوییس در این سفرها خرج کردیم، زیرا من به همه گفته بودم که حالا زمان این است که به تمام بازارهایمان برویم و نشان دهیم که هنوز هستیم.»
همیشه باید مشتریهایتان را مشتاق نگه دارید
هابلات بهدلیل تولیدات لوکساش شهرت دارد، در عین حال بایوار معتقد است که یکی از دلایل مشهور شدن این برند منحصربهفرد بودن آن نیز است. هرکسی که ساعت این برند را در دستش ببیند، با خودش خواهد گفت که چه ساعت لوکسی است. «سختی دادن به خود برای به دست آوردن یک برند بخشی از تعریف لوکس بودن است. من محصولاتی را میخواهم که همیشه درخواست کمتری داشته باشد و مردم به صورت منحصر آن را بخواهند. به همین دلیل است که باید همیشه مشتری را مشتاق نگه دارید.»
تولید محدود، یکی از دلایل موفقیت بایور در صنعت ساعتسازی بود، استراتژی که او را سرشناس کرد. او حتی وقتی شرکتی که در آن مدیریت میکرد در اوج قرار داشت، فقط تعداد معدود و گلچینشدهای از نمایندگیهایش را در سرتاسر ایجاد میکرد که به بیش از 300 شعبه نیز نمیرسید: «ما شبکه توزیعمان را کنترل میکردیم تا فروشمان را کنترل کنیم.
در واقع یک خردهفروش نمیتواند یک محمولهای از ساعتهای ما را دریافت کند تا زمانیکه متقاعد نشدهایم که ساعتهای قبلی را فروخته است.» از دیگر استراتژیهای بایور، تولید نسخههای محدودی از ساعتهایش بود، مثلا ساعتهای مخصوصی برای رویدادهای خاص تیمهای ورزشی میساخت: «وقتی مشتریای دارم که یکی از ساعتهای من را به دست میکند، نمیخواهم هرگز برندم را ترک کند.اما اگر او سه، یا چهار ساعت در طول سال بخرد، من باید بیشتر فکر کنم. چگونه باید به این مهم دست پیدا کنم؟ چگونه میتوانم این مشتری را نگه دارم؟ بنابراین تولید نسخههای محدودی که به مناسبتهای مختلف ساخته میشود، میتواند حس متفاوتی را ایجاد کند.»
ارتباط با نویسنده: [email protected]