شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

اگر در چند سال گذشته حرفی از اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند به میان می‌آمد، ذهن افراد به بازی و سرگرمی گوشی‌ها خلاصه می‌شد و تنها استفاده‌ای که از این اپلیکیشن‌ها می‌شد در حد یک بازی و سرگرمی برای کودکان و نوجوانان بود اما با گذشت زمان، اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند روزبه‌روز پیشرفته‌تر شده‌اند و کاربرد‌ آنها در حوزه‌های مختلف بیشتر به چشم می‌آید. استقبال مخاطبان از این اپلیکیشن‌ها باعث شده که کاربرد این اپلیکیشن‌ها گسترده شود و در حوزه‌های جدید اپلیکیشن‌های خوبی را طراحی کنند.

یکی از حوزه‌هایی که در چند سال اخیر از این اپلیکیشن‌ها برای پیشبرد اهداف خود استفاده کرده است، حوزه تبلیغات است که با اپلیکیشن‌های متنوعی همراه بوده و برخی از کارشناسان بر این باور هستند که حوزه تبلیغات با استفاده از این اپلیکیشن‌ها بسیار موفق خواهد بود و استفاده از این اپلیکیشن‌ها دارای پتانسیل خوبی است. یکی از این اپلیکیشن‌ها، اپلیکیشن «دیوار» است که چند سالی می‌شود در حوزه تبلیغات مشغول فعالیت است. در این اپلیکیشن براساس محلی که هستید، می‌توانید همه نیازمندی‌های موردنظرتان شامل کالاها و خدمات مختلف را مشاهده کنید. پس از پیدا کردن کالا یا خدمات موردنظر، کاربران مستقیم با هم تماس می‌گیرند و هیچ واسطه‌ای وجود نخواهد داشت.

3454765869760

استقبال از این اپلیکیشن، مدیران این مجموعه را به طراحی سایتی در راستای اپلیکیشن تشویق کرد و در حال حاضر «دیوار» به غیر‌از اپلیکیشنی که در کافه بازار (سایتی که در آن رنکینگ سایت‌های ایرانی مشخص می‌شود) موجود است، سایتی هم دارد که از آن می‌توان استفاده تبلیغاتی کرد. طبق آمار کافه بازار این اپلیکیشن را بیش از 3میلیون‌نفر دانلود کرده‌اند و در حال حاضر از آن استفاده می‌کنند. مسئله‌ای که مطرح می‌شود، این است که این اپلیکیشن در حوزه تبلیغات چه مزیتی نسبت به اپلیکیشن‌های دیگر دارد که باعث شده با استقبال بهتری مواجه شود؟

بومی‌سازی یک ایده خارجی

اشکان آرمندگی، یکی از ایده‌پردازان و مدیران سایت «دیوار» در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» می‌گوید: این سایت از طریق تولید اپلیکیشن برای گوشی‌های هوشمند فعالیت خود را آغاز کرد و ابتدا در کافه بازار (اپلیکیشنی که در آن امکان دانلود اپلیکیشن‌های دیگر مهیا است) به مشتریان عرضه شد و با تبلیغاتی که برای این اپلیکیشن انجام شد توانستیم حجم تبلیغات و آگهی‌های قالب توجهی را جذب کنیم. به دلیل اینکه تیم اجرایی «کافه بازار» و «دیوار» باهم هستند این برنامه در کافه بازار به‌خوبی توانست موفق باشد و با استقبال خوبی از طرف مردم مواجه شد. در ادامه «دیوار» سایتی را برای تبلیغ به مجموعه اضافه کرد تا امکان این موضوع وجود داشته باشد که مردم آگهی‌های تبلیغاتی خود را با استفاده از سایت انتشار دهند. با فعال شدن سایت، رنکینگ این سایت طبق رتبه‌بندی سایت alexa (سایتی که در آن رنکینگ سایت‌های ایرانی مشخص می‌شود) جزو 30 سایت پرمخاطب در کشور قرار گرفت.

این کارشناس تبلیغات درباره «سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مشابه که در حوزه تبلیغات مشغول به فعالیت هستند» بیان می‌کند: اپلیکیشن و سایت‌های تبلیغاتی زیادی در ایران مشغول فعالیت هستند و وقتی «دیوار» شروع به فعالیت کرد چندین نمونه داخلی در این حوزه فعالیت می‌کردند. در کشور‌های خارجی هم از این نوع سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها موجود است که سازوکار مشابه دارند و «دیوار» هم از این سایت‌ها الهام گرفته است اما این ایده بومی‌شده و برای جامعه‌ای مانند ایران طراحی‌شده است.

سرعت، مهم‌ترین امتیاز رقابتی سایت‌های تبلیغاتی

او ادامه می‌دهد: مسئله‌ای که درحوزه سایت‌های تبلیغاتی باید توجه فراوانی به آن شود، زمان پاسخگویی به مشتریان است چون مشتری به دنبال این موضوع است که آگهی او به‌سرعت منتشر شود و این انتظار را دارد که آگهی‌های تبلیغاتی خود را به بهترین شکل انتشار دهد. چون ممکن است مشتری تبلیغی را درسایتی درخواست کند و بعد از یک روز آگهی او از طرف سایت تایید شود و انتشار پیدا کند که این موضوع نشان می‌دهد سرعت کار پایین است و انتظارات مشتری را برآورده نمی‌کند اما اگر پس از یک ساعت به درخواست مشتری پاسخ داده شود و آگهی تبلیغاتی او در سایت منتشر شود، مشتری احساس خوبی خواهد داشت چون به‌راحتی و با سرعت‌بالا آگهی خود را تبلیغ کرد، در نتیجه بیشتر جذب سایت می‌شود. آرمندگی درباره سازوکار «دیوار» خاطرنشان می‌کند: مشتری وقتی وارد سایت یا اپلیکیشن می‌شود؛ گزینه ارسال آگهی را می‌زند و دسته‌بندی و مشخصات تبلیغ خود را تعیین می‌کند. در قسمتی می‌تواند توضیحاتی را درباره آگهی درخواستی خود بنویسد یا عکسی از آگهی خود بگذارد. در مرحله بعد آگهی که درخواست شده است در صف بررسی آگهی‌ها قرار می‌گیرد و توسط اپراتورهای سایت بررسی می‌شود و درصورتی‌که آگهی مشکلی نداشته باشد، انتشار پیدا می‌کند.

آگهی حیوانات، محدودیتی برای تبلیغات

او با اشاره به این موضوع که محدودیت‌هایی در زمینه درج آگهی در سایت‌های تبلیغاتی وجود دارد، می‌افزاید: ما آگهی‌های سرمایه‌گذاری، جواز کسب و حیوانات را انتشار نمی‌دهیم؛ چون این نوع آگهی‌ها از طرف مشتریان برای ما مشکل‌ساز می‌شود به‌عنوان نمونه کسانی که تقاضای سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی کسب‌وکاری دارند، ممکن است از مشتریان سوءاستفاده‌هایی کنند و در عمل هم کسی که قصد سرمایه‌گذاری دارد با یک غریبه هیچ‌وقت در کسب‌وکاری شریک نمی‌شود و ترجیح می‌دهد با کسی شریک شده یا در بنگاه اقتصادی سرمایه‌گذاری کند که مورد اطمینان باشد و این موضوعات برای کسب‌و‌کارها مشکلات زیادی را به همراه دارد.

کاربران چه می‌گویند؟

علی- ب، یکی از مشتریانی که از اپلیکیشن «دیوار» استفاده می‌کند، در گفت‌وگو با «فرصت امروز» می‌گوید: اپلیکیشنی خوب و بسیار کاربردی است و بنده تا به حال چندین محصول را برای فروش در این سایت تبلیغ کردم و با سرعت زیادی هم به فروش رسید اما مشکلی که این سایت دارد این است که چون مرجعی برای قیمت‌گذاری محصولات نیست هرکسی هر قیمتی که خودش بخواهد برای محصولاتش انتخاب می‌کند و در مواقعی ممکن است قیمت محصولات بسیار بالا باشد.

7679809 9 9 0909

سارا - ک، مشتری دیگر «دیوار» با ابراز نگرانی از این موضوع که «همه نوع آگهی در این سایت نمایش داده می‌شود و این موضوع باعث می‌شود کالاهای لوکس کمتری در این سایت تمایل داشته‌ باشند که تبلیغات کنند» می‌گوید: با توجه به این موضوع بیشتر آگهی‌های این سایت شامل جنس‌های دست دوم است و یکی دیگر از مشکلاتی که این سایت برای خانم‌ها دارد این موضوع است که وقتی خانمی آگهی را تبلیغ می‌کند و شماره تلفن خود را برای پیگیری آگهی در سایت می‌گذارد، با تماس‌ مزاحم‌های تلفنی مواجه می‌شود که البته این موضوع به این سایت خاص محدود نمی‌شود.

سیستم قیمت‌گذاری آگهی‌ها

آرمندگی خاطر‌نشان می‌کند: حجم آگهی‌های سایت «دیوار» روزانه به بالای 80 هزار می‌رسد و در این سایت انواع مختلفی آگهی وجود دارد که بیشتر این آگهی‌ها برای مشتریان رایگان است اما آگهی‌های فوری در این سایت با هزینه 5 هزار تومان و آگهی‌های استخدام با هزینه 10 هزار تومان همراه است و به‌روزرسانی هم مبلغ‌ 2 هزار تومان برای مشتری هزینه برمی‌دارد. به‌عنوان نمونه هزینه 2 هزارتومانی برای این موضوع است که وقتی مشتری آگهی خود را در سایت درج می‌کند ممکن است به علت تعدد آگهی‌ها در سایت، آگهی دیده نشود و مشتری‌هایش پایین بیاید به همین دلیل مشتری هزینه 2هزارتومانی را می‌دهد که آگهی او به‌روزرسانی شود و بالا بیاید. سایر دسته‌بندی‌های آگهی، رایگان است و مشتریان می‌توانند به‌صورت رایگان هر نوع آگهی با هر تعداد را در سایت درج کنند. یکی از مزیت‌هایی که در نظر گرفته شده، این است که به علت تعدد آگهی، مخاطبان در سایت آگهی‌های تکراری نمی‌بینند. البته تمام آگهی‌ها برای جذب مشتری در ابتدای فعالیت خود رایگان بود و باگذشت زمان اعضای این مجموعه به فکر کسب درآمد از طریق آگهی‌ها افتادند.

حذف دلال‌ها

آرمندگی می‌گوید: ایده این سایت‌های تبلیغاتی حذف دلال‌ها و واسطه‌گران در خریدوفروش است و ما بر این باور هستیم که در معامله‌ها کسانی هستند که فعالیت مفیدی در تولید آن محصول یا خدمات ندارند اما به‌واسطه دلال بودن‌شان با سود خوبی همراه می‌شوند. در این سایت‌های تبلیغاتی قرار است دلالان حذف شوند و فروشنده مستقیم محصول یا خدمات را از عرضه‌کننده بگیرد. البته در این راستا مشکلاتی هم وجود دارد؛ بعضی از مواقع پول کالا توسط خریدار واریزشده اما محصول تحویل داده نشده و خریدار مورد سوءاستفاده قرارگرفته است که در این مواقع پیشنهاد می‌کنیم معاملات باید حضوری انجام شود و اگر مشکلی در این مورد پیش آید، سایت مسئولیت آن را نمی‌پذیرد. به‌عنوان نمونه کارگری با درآمد 500 هزار‌تومان در ماه حق دارد که اگر قصد خرید محصولی را داشت آگهی را در سایت درج کند و از این فضا به‌صورت رایگان استفاده کند.

این کارشناس تبلیغات تاکید می‌کند: اگر قرار است ساختاری را در ایران تغییر دهیم باید برای آن هزینه‌ کنیم چون مردم در ایران برای بار نخست به‌سختی برای تبلیغات هزینه می‌کنند اما وقتی بازخورد یک تبلیغ را حس کنند برای بارهای بعدی به‌راحتی در حوزه آگهی تبلیغاتی خودشان هزینه می‌کنند. به‌عنوان نمونه وقتی خانمی آگهی تبلیغاتی را در مورد لباسی می‌دهد و بازخورد آن را از طریق تماس مشتریان مشاهده کند ترغیب می‌شود برای موضوعات دیگر هم آگهی تبلیغاتی بدهد. بخش اعظمی از تبلیغات سایت‌های این چنینی، تبلیغات دهان‌به‌دهان بین مردم است؛ وقتی مشتری تبلیغی را می‌بیند و جذب آگهی می‌شود آن را به‌صورت دهان‌به‌دهان به دیگران انتقال می‌دهد.

دسته‌بندی تبلیغات

او درباره تنوع تبلیغات در «دیوار» اظهار می‌کند: شاید به ‌ظاهر شرکت‌هایی که تبلیغی می‌خواهند در سایت انتشار دهند با دیدن سایت این موضوع را در نظر بگیرند که هر نوع آگهی در این سایت منتشر می‌شود و کالای ما چرا باید در کنار کالاهای ارزان‌قیمت تبلیغ شود اما سایت ما این امکان را در اختیار مخاطبان قرار داده است که تبلیغات را دسته‌بندی کنند و هر تبلیغی را در یک دسته‌بندی قرار دهند. از طرفی این موضوع که از همه اقشار جامعه این نوع تبلیغ را مشاهده می‌کنند ممکن است به نفع آن شرکت باشد. 

به‌عنوان نمونه درحالی‌که دسته‌بندی لباس برای مردم عادی در نظر گرفته‌شده است، اگر یک شرکت یا برند لوکس قصد تبلیغ در این سایت را داشته باشد قطعا اگر آگهی تبلیغاتی این شرکت در کنار تبلیغات لباس‌های معمولی باشد وجهه خوبی ندارد اما ما برای این نوع محصولات لوکس دسته‌بندی خاصی به‌عنوان دسته‌بندی خدمات در نظر گرفته‌ایم و در این نوع دسته‌بندی، همه کالاها در یک سطح هستند. با وجود سیاست‌گذاری خاص این سایت تبلیغاتی مبنی بر پوشش تمام مخاطبان و جلب حداکثری مخاطب، برگ برنده بسیاری از سایت‌های خارجی مشابه را می‌توان در هدف‌گذاری تخصصی مشتریان و اعمال محدودیت برای انتشار تبلیغات جست‌وجو کرد؛ موضوعی که جای خالی آن همچنان در میان کسب‌و‌کارهای داخلی احساس می‌شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/avcWp3qo
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه