تصمیم به کناره گیری از شغلی یک بحث است و انجام درست و قانونی آن بحث دیگری است. استعفا به کارمندان اجازه می دهد که با اجازه کارفرمای خود و ضمن بهره مندی از حقوق و مزایای قانونی از سمت شان کناره گیری کنند. یک استعفای درست و بدون و عیب و نقص زمانی است که کارمند مطابق قوانین رسمی و غیر رسمی بتواند قرارداد خود را با شرکت فسخ کند. استعفا در زمان بروز مشکلات، اعمال فشار ها و شرایط سخت کاری یا پیشنهادات بهتر کاری رخ می دهد.
اگر تصمیم استعفای کارمندی از روی عصبانیت باشد، باید از بروز اشتباه جلوگیری کند تا اعتبار و آینده شغلی اش به خطر نیفتد. کوبیدن در دفتر رئیس یا قطع کردن تلفن و غیبت های طولانی از کار روش درستی برای کناره گیری نیست. اگر قصد دارید استعفا دهید، این مطلب را که در آن چند راهکار برای داشتن استعفایی درست ارئه شده حتما بخوانید.
احترام به قوانین نوشته و نانوشته استعفا
همکاری خود را یک مرتبه قطع نکنید که باعث عصبانیت کارفرمای شما شود. از حداقل دو هفته قبل اطلاع دهید که دیگر نمی خواهید با شرکت همکاری کنید تا فرصتی برای پیدا کردن جایگزین شما وجود داشته باشد.
اجازه ندهید مدیر یا رئیس شرکت از دیگران با خبر شود که شما قصد رفتن از شرکت را دارید، بهتر است جایگاه او را به عنوان مدیر محترم شمارید و خبر استعفای خود را مستقیما با او مطرح کنید. این موضوع به شما کمک می کند تا بوروکراسی های اداری را با پیچیدگی کمتری پشت سر بگذارید.
هنگامی که کارمندی تصمیم به استعفا می گیرد باید خواسته خود را با شرح دلایل کلی به صورت کتبی به کارفرما ارائه دهد. از استعفای شفاهی پرهیز کنید، مطمئن ترین راه نوشتن یک نامه رسمی خطاب به مدیر شرکت است. نامه خود را صریح، روشن و جدی بنویسید. تصمیم خود را توجیه نکنید و ریز دلایل خود را بازگو نکنید، اما اگر فکر می کنید که می توانید انتقاد سازنده ای از شرکت داشته باشید، بگویید که چه تغییراتی می توان ایجاد کرد تا شرکت کارمندانش را حفظ کند. از جملات درستی برای بیان خود دلیل خود مبنی بر رفتن از شرکت استفاده کنید. هوشمندانه نقد کنید.
مثلا به جای اینکه بگویید حقوق تان در این شرکت کم است و زحمات شما نادیده گرفته می شود، می توانید بگویید پیشنهاد بهتری برای کار به شما داده شده است. یا به جای اینکه بگویید، اگر من بروم، شما یکی از بهترین کارمندان خود را از دست خواهید داد، بگویید من دوست دارم با فرصتی که شما در اختیارم قرار می دهید به توسعه شرکت شما کمک کنم.
حتی اگر از روی عصبانیت تصمیم به استعفا می گیرید، اجازه ندهید کارفرمای شما از روی رفتارتان متوجه این موضوع بشود چون ممکن است در موارد بحرانی منجر به اخراج شما شود که دیگر نمی توانید از حقوق قانونی خود در استعفا استفاده کنید. از مشاجره لفظی و احساسی دوری کنید.
همکاران خود را در جریان قرار دهید. همکارانی که سال هاست می شناسید حق دارند از تصمیم شما باخبر باشند، نه اینکه یک روز بیایند و ببینند که میز شما خالی است و نگران شوند که چه اتفاقی برای شما افتاده است. به همه آنها ایمیل بزنید و تجربیات مثبت خود را در کار با آنها بنویسید.