دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

در چند سال گذشته سازمان های ایرانی نسبت به مسئولیت اجتماعی توجه ویژه ای داشته اند و بسیاری از آنها اقداماتی را در این راستا انجام داده اند. توجه به مسئولیت اجتماعی در بین سازمان های ایرانی به موجی تبدیل شده که روز به روز در حال پیشرفت است.

چندی پیش آژانس بادکوبه روی بستر وب سایت خود، آرشیو آگهی های  فرهنگی را که تا به حال ساخته  است گذاشت و از این موضوع تحت عنوان فعالیت هایی در راستای مسئولیت اجتماعی یاد کرد. اینکه این اقدام آژانس بادکوبه تا چه اندازه در راستای «مسئولیت اجتماعی» تلقی می شود و بادکوبه چه اقداماتی را در این راستا انجام می دهد، بهانه ای شد تا «فرصت امروز» سراغ دکتر سینا شریعتی عضو هیات علمی پارک بازاریابی ایران و بابک بادکوبه مدیر آژانس تمام خدمت بادکوبه برود.

دکتر سینا شریعتی در گفت و گو با «فرصت امروز» می گوید: سازمان های ایرانی صرفا به عنوان یک فرصت تبلیغاتی به مقوله مسئولیت اجتماعی نگاه می کنند. این در حالی است که برند های معتبر دنیا روی مسئولیت اجتماعی سرمایه گذاری های جدی را انجام می دهند؛ به عنوان نمونه ابتدا از بیماران سرطانی و کودکان کار حمایت می کنند و به دلیل بزرگی برند و دسترسی به رسانه های مختلف، این موضوع را به خوبی در رسانه های مختلف، مطرح می کنند اما در ایران این موضوع متاسفانه برعکس است؛ به عبارت دیگر سازمان های ایرانی به مقوله مسئولیت اجتماعی صرفا به عنوان یک فرصت تبلیغاتی نگاه می کنند و رسالت های اجتماعی سازمان در اولویت های بعدی سازمان قرار می گیرد.

او ادامه می دهد: در چند سال گذشته موجی در راستای مسئولیت اجتماعی در بین سازمان های ایرانی راه افتاده است. این موج در حال پیشرفت است و هر روزه به رسالت های خود نزدیک تر می شود. شرکت های ایرانی این فعالیت ها را انجام می دهند و از آژانس های تبلیغاتی در راستای مسئولیت اجتماعی استفاده می کنند.

این در حالی است که بعید به نظر می رسد آژانس های تبلیغاتی بودجه زیادی در راستای مسئولیت اجتماعی داشته باشند؛ چون شرکت های تبلیغاتی از بودجه شرکت های مختلف استفاده می کنند تا از این طریق تیزر ها و آگهی های تبلیغاتی را تولید کنند. از طرفی شرکت های تبلیغاتی توان مالی برای ساخت تیزرهایی را در راستای مسئولیت اجتماعی ندارند.

یک کمپین واقعی!

شریعتی اظهار می کند: این گونه اقدامات به عنوان یک کمپین واقعی در حوزه مسئولیت اجتماعی تعریف نمی شود اما در کمپینی مانند کمپین «یک قطره آب» بانک سامان که با رسالت اجتماعی در حد گسترده ای بود، دولت، سازمان های مختلف و... در آن مشارکت داشتند. این در حالی است که روی این موضوع، والیبال نیز تمرکز کرد. از طرفی برنامه های تلویزیونی مختلفی مانند خندوانه از این کمپین حمایت کردند.

به صورت کلی به این گونه کمپین ها، یک کمپین واقعی گفته می شود اما ساختن تیزر تبلیغاتی که صرفا در وب سایتی با حداکثر 5هزار بازدید کننده است، نمی تواند در راستای کمپین مسئولیت اجتماعی تلقی شود و این موضوع صرفا در راستای حمایت از مقوله فرهنگی تعریف می شود. البته این اقدامات مثبت ارزیابی می شود اما در راستای یک کمپین مسئولیت اجتماعی تعریف نمی شود.

این عضو هیات علمی پارک بازاریابی ایران خاطرنشان می کند: از جمله 5M  تبلیغات می توان به بودجه، پیام، رسانه، بازار مخاطبان هدف و... اشاره کرد که باید برای راه اندازی کمپینی در راستای مسئولیت اجتماعی به آن توجه ویژه ای شود. از طرفی این موضوع بسیار حائز اهمیت است که این کمپین آژانس بادکوبه با چه بازخوردهایی همراه بوده است.

با توجه به این موضوع که آژانس بادکوبه این ادعا را کرده است که بزرگ ترین آژانس تبلیغاتی دنیا است که تا این اندازه در راستای مسئولیت اجتماعی تیزر فرهنگی ساخته است، باید این ادعا در وب سایت بادکوبه آورده و این موضوع مشخص شود که براساس چه منابعی، آژانس بادکوبه این ادعا را می کند؛ چون در حوزه تبلیغاتی منابع بسیار حائز اهمیت هستند. او بیان می کند: آرشیو کردن و جمع آوری اطلاعات برای استفاده دیگری در ایران بسیار ضعیف است و اتفاقا این موضوع در حوزه تبلیغات ضعیف تر است.

اقدام آژانس بادکوبه در راستای آرشیو کردن تیزر های فرهنگی، اقدام ارزنده ای است؛ چون شرکت های مختلف و حتی دانشجویان می توانند از این آرشیو استفاده کنند. به عنوان نمونه شرکت های دیگر تبلیغاتی می توانند در راستای ساخت تیزر های فرهنگی به راحتی به این آرشیو دسترسی داشته باشند تا از این طریق بتوانند متوجه این موضوع شوند که تیزرهای فرهنگی آژانس بادکوبه در چه کیفیتی هستند. از طرفی از طریق این آرشیو، شرکت های مختلف تبلیغاتی می توانند باهم تعاملات مناسبی داشته باشند.

رویکرد جهانی نسبت به مسئولیت اجتماعی

شریعتی اظهار می کند: سازمان هایی مانند محک که روی رسالت های اجتماعی اقدامات بسیار مثبتی انجام داده اند، از چیپس، پفک و محصولات اینچنینی حمایت نمی کنند اما در کشور های توسعه یافته این موضوع مطرح است که اتفاقا باید این شرکت ها رسالت اجتماعی را رعایت و در این حوزه هزینه هایی را پرداخت کنند. رویکرد این شرکت ها در راستای مسئولیت اجتماعی، رویکرد اصلی رسالت اجتماعی است و این شرکت ها صرفاً به دلایل تبلیغاتی در این حوزه سرمایه گذاری نمی کنند.

به عنوان نمونه هنگامی که شرکتی مانند BP که عهده دار اکتشاف و استخراج نفت در کشور آذربایجان است، آب دریا را آلوده می کند، باید برای تمیز نگه داشتن آب دریا هزینه کند و در راستای مسئولیت اجتماعی اقداماتی را انجام دهد. اتفاقا باید این شرکت ها و نه شرکت هایی در حوزه ای مانند تخمه آفتابگردان در راستای مسئولیت اجتماعی سرمایه گذاری کنند.

به صورت کلی شرکت هایی مانند چیپس و پفک که به جامعه ضرر می زنند؛ به همین دلیل باید روی مسئولیت اجتماعی هزینه کنند. اینکه آژانس تبلیغاتی در حوزه چیپس و پفک مشاوره تبلیغاتی نمی دهد، در راستای مسئولیت اجتماعی این آژانس تبلیغاتی تلقی نمی شود؛ چون اتفاقا شرکت های در حوزه چیپس و پفک باید در راستای مسئولیت اجتماعی سرمایه گذاری کنند.

بابک بادکوبه در گفت وگو با «فرصت امروز» می گوید: آژانس تبلیغاتی بادکوبه از ابتدای فعالیت خود روی تبلیغات چیپس، پفک، نوشابه، سوسیس و کالباس و... کار نکرده و مشاوره تبلیغاتی نیز در این موضوعات نداده است؛ چون بر این باور هستیم که این محصولات مفید نیستند. این در حالی است که بادکوبه ترجیح می دهد فعالیت های خود را روی محصولاتی که برای انسان مفید است و ضرری ندارد، متمرکز کند.

در چند سال گذشته آژانس تبلیغاتی تمام خدمت بادکوبه روی ساخت تیزرهای فرهنگی سرمایه گذاری های مناسبی انجام داده است؛ به عنوان نمونه در راستای مشکلاتی در حوزه احترام به بزرگ ترها، آگهی ساختیم یا در حوزه ترافیک، خشونت علیه زنان، آلودگی های زیست محیطی، تربیت فرزندان و... آگهی های مختلفی را ساختیم. از طرفی آژانس تبلیغاتی بادکوبه به شرط پذیرفته شدن اولیه بسیاری از موسسات خیریه را مشاوره رایگان می دهد و روی این موضوع سرمایه گذاری های جدی انجام داده است.

او ادامه می دهد: در حال حاضر آژانس تبلیغاتی بادکوبه حدود 100 آگهی فرهنگی ساخته است و به پنج مؤسسه خیریه معتبر مشاوره رایگان می دهد. این موضوع نشان می دهد که بادکوبه به مسئولیت اجتماعی خود متعهد است.

به این دلیل که این نگرش در مسئولیت اجتماعی مدل و الگو شود و سایر شرکت ها و آژانس های تجاری نیز به این موضوع توجه کنند، صفحه اختصاصی در وب سایت بادکوبه برای این موضوع اختصاص دادیم که مخاطبان به راحتی بتوانند به این 100 آگهی فرهنگی دسترسی داشته باشند. در این میان از ایده های فرهنگی برای ساخت این تیزرها استقبال می کنیم و در حال حاضر تمامی تیزرهای فرهنگی ساخته شده در دنیا را بومی سازی کرده ایم.

بادکوبه اظهار می کند: هنگامی که مخاطبان به وب سایت بادکوبه مراجعه و دغدغه های فرهنگی خود را بیان می کنند، آژانس بادکوبه از آنها ایده های مناسبی دریافت می کند؛ به عنوان نمونه ممکن است یکی از مخاطبان این دغدغه را داشته باشد که شهروندان آشغال و زباله خود را در سطح شهر و در دل طبیعت می ریزند. هنگامی که این دغدغه به آژانس بادکوبه انتقال پیدا کند، ما به آن مخاطب این موضوع را توضیح می دهیم که تا به حال آژانس بادکوبه برای این دغدغه شما تیزرهای مختلفی را ساخته است اما اگر ایده جدیدی در این موضوع دارید، آژانس بادکوبه از آن استقبال می کند.

آژانس بادکوبه بر این باور است که مسئولیت اجتماعی را باید از فعالیت های روزمره خود شروع کرد و باید در تلاش بود که این موضوع را برای اطرافیان خود نیز فرهنگ سازی کنیم؛ به عنوان نمونه بنده چند روز در هفته را در راستای حمایت از محیط زیست، با دوچرخه به سر کار می آیم و در تلاش هستم که این موضوع را برای همکاران و اطرافیان خود فرهنگ سازی کنم. از طرفی حدود 90درصد آگهی های فرهنگی که در تلویزیون پخش می شود، توسط آژانس تبلیغاتی بادکوبه تولید شده است.

شما می توانید به کلیه آگهی های فرهنگی به نشانی زیر دسترسی داشته باشید:

http: //badkoobeh. com/social-responsibilities

ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/DVfRpBiJ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه