سه شنبه, ۱ خرداد(۳) ۱۴۰۳ / Tue, 21 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

سرشماری ابزاری برای دولت ها با هدف کمک در تصمیم گیری، برنامه ریزی و توسعه برنامه های اقتصادی و اجتماعی (آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت، مسکن و غیره) آنهاست. نتایج حاصل از سرشماری ها، ابزاری مهم برای دولت ها و تصمیم گیری های استراتژیک  آنهاست که دولت ها از آن برای کنترل بهتر چالش های مدیریتی و اقتصادی استفاده می کنند.

سرشماری فرآیندی است که در آن اطلاعات در اختیار پایگاه های داده قرار داده می شود و هدف آن هدایت دولت در تصمیم گیری و ارزیابی وضعیت اجتماعی،  جمعیت شناختی (نرخ باروری، مهاجرت، تولد و مرگ و میر)، اقتصادی و چشم انداز کشور از نظر توسعه اقتصادی است. در مقیاسی وسیع تر، اطلاعات در اختیار سازمان های دولتی، بین المللی و سازمان هایی که به توسعه جهانی کمک می کنند یا پژوهشگران و محققان قرار می گیرد.

اهمیت سرشماری

سرشماری اساساً آماری رسمی است و قدمت آن به دوران باستان بازمی گردد که ملت ها به دلایل نظامی، مالی و اقتصادی سازمان یافته بودند. امروزه، سرشماری جمعیت، منعکس کننده موقعیت جمعیت شناختی، جغرافیایی، وضعیت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک جامعه است.

سرشماری نفوس و مسکن در حقیقت منبع مهم و ارزشمندی از اطلاعات است که مسئولان کشور را در درک بهتر جامعه کمک می کند. در واقع، سرشماری جمعیت برای ایجاد شاخص  های نظارت و ارزیابی و مدیریت بهتر کشور، تسهیل امر پژوهش و ترویج برنامه ریزی ارضی و غیره انجام می شود. همچنین همانطور که گفته شد سرشماری به طور مستقیم در امور اقتصادی کشور دخیل است.

سرشماری ، ابزاری برای پیش بینی آینده

به کمک اطلاعات به دست آمده از سرشماری و نیز بررسی داده های مصرف کنندگان و تحلیل داده های اقتصادی حاصل، برنامه ریزان دولتی با ایجاد یک قاب اقتصادی برای تحقیقات بازار، به شناسایی بازار های بالقوه می پردازند. آنها به کمک این داده ها می توانند برای توسعه زیرساخت ها، بهبود وضعیت مسکن، امکانات رفاهی و توسعه بازار برنامه ریزی کنند.

دولت ها به دو روش اطلاعات لازم برای مدیریت بهتر کشور و ارزیابی وضعیت موجود را به دست می آورند: روش اول، از طریق یک عملیات جامع در سطح ملی که مربوط به تمام واحدهای اقتصادی یک کشور است. روش دوم، سرشماری از طریق مصاحبه مستقیم است. بنابراین هر سرشماری یک تصویر جدید از وضعیت کشور ارائه می دهد که نتایج حاصل از آن در دو بعد مدیریتی و اقتصادی مورد استفاده قرار می گیرد.

در زمان انجام سرشماری، به غیر از سوالات فردی مربوط به هویت اشخاص مانند  ملیت، وضعیت تاهل و غیره،  سوالاتی نیز برای تکمیل و دستیابی به اطلاعات لازم برای برنامه ریزی شهری نیز مطرح می شود.سوالاتی مانند «آیا در محل شهر اقامت خود، کار می کنید؟»، «هر روز چگونه به محل کار خود می روید؟»،  «آیا از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنید؟ اگر پاسخ شما بله است، از چه نوعی؟» و یا «از نوع روش گرمایشی برای منزل خود استفاده می کنید». پرسیدن این گونه سوالات در روش مصاحبه مستقیم با افراد،  مقامات شهری را در جهت بهبود زیر ساخت های شهری(انرژی، حمل و نقل عمومی و غیره)  یاری خواهد کرد.

اطلاعات جمعیتی در خدمت کسب و کار ها

واحد های اقتصادی چگونه از نتایج و اطلاعات به دست آمده از سرشماری جمعیت استفاده می کنند؟ می دانیم که هدف اصلی بازاریابی در هر فعالیت اقتصادی، پیدا کردن و شناسایی بازار بالقوه است. به این معنی که خدمت یا محصول خود را بدون اتلاف وقت و منابع، در اختیار مشتریان قرار دهند. در واقع، هدف تولیدکنندگان و کسب و کار ها، در پیام های تبلیغاتی و روش های بازاریابی  آنها پیدا کردن مشتریانی است که به خدمت و کالای آنها واقعاً نیاز داشته باشند.

تولیدکنندگان و کسب و کار ها، با توجه به ویژگی های جمعیت شناختی برای کسب و کار خود برنامه ریزی می کنند. آنها به کمک آمارهای جمعیت شناختی، به شناخت ویژگی های بازار بالقوه خود از جمله موقعیت جغرافیایی، جنسیت، سن، درآمد، سطح تحصیلات، شغل، وضعیت تاهل و غیره نزدیک دست پیدا می کنند.

موقعیت جغرافیایی

یکی از عوامل مهم در شناسایی مخاطب و پیدا کردن مشتری این است که بدانید بازار بالقوه شما از نظر جغرافیایی در کجا پنهان شده است. استفاده از داده های عمومی و اطلاعات بازار در راستای شناسایی موقعیت جغرافیایی جمعیت یکی از عناصر کلیدی تعریف منطقه بازاری است.

درآمد

شناسایی مشتریانی که سطح درآمد آنها برای استفاده از خدمت یا خرید کالایی کفایت می کند، یکی دیگر از نکات کلیدی بازاریابی است. اطلاعات به دست آمده از سرشماری جمعیتی تا حد زیادی اطلاعات لازم را از سطح درآمد خانوار ها در اختیار کسب و کار ها قرار می دهد و حتی می توان عادات مصرف کنندگان و زمینه هایی را که تمایل دارند در آنها هزینه و سرمایه گذاری کنند شناسایی کرد.

سن

برای کسب و کار ها شناخت محدوده سنی، جهت معرفی و ارسال پیام ها تبلیغاتی مهم است. به عنوان مثال اینکه بدانند مشتریان آنها عموما از چه قشر و گروه سنی هستند، آنها را در استفاده از رسانه های تبلیغاتی راهنمایی می کند. مثلاً، مصرف کنندگان جوان، ارتباط بهتری با تکنولوژی و ابزار دیجیتال دارند.

این گروه سنی عموما زمان بیشتری را در اینترنت و شبکه های اجتماعی می گذرانند درحالی که جمعیت مسن تر، هنوز با رسانه های سنتی مانند رادیو، تلویزیون و روزنامه در ارتباط هستند.

برچسب ها : قاب اقتصاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/7tJOeE3R
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه