یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 5 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز
گزارش «فرصت امروز» از حضور آنلاین سریال دندون‌طلا در آپارات

شبکه نمایش خانگی مدرن می‌شود

8 سال پیش ( 1394/6/20 )
پدیدآورنده : امیر کاکایی  

در چند سال گذشته سریال‌ها و فیلم‌هایی با عنوان محصولات شبکه نمایش خانگی در سوپرمارکت‌ها عرضه‌شده و از آنجا به سبد خانوارها وارد شدند؛ سریال‌هایی مانند قهوه تلخ و قلب یخی جزو نخستین محصولات شبکه‌ نمایش خانگی بودند که در راستای رقابت با سریال‌های تلویزیونی وارد بازار شدند و هنگامی‌که سی‌دی‌های این سریال‌ها به سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات فرهنگی راه پیدا کردند، خرید و تماشای فیلم‌های سینمایی و محصولات شبکه نمایش خانوادگی بین مردم جا افتاد.

2436363476475858685745758

اما به‌تازگی سریال «دندون‌طلا» به‌غیر از توزیع فیزیکی در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات فرهنگی، به‌صورت آنلاین نیز در سایت «فیلیمو» برای مخاطبان ارائه‌شده است. فروش و عرضه آنلاین سریال‌ها اگرچه در ایران برای بار اول اتفاق افتاده اما می‌توان ادعا کرد در کشور‌های توسعه‌یافته توزیع فیزیکی محصولات شبکه‌ نمایش خانگی کاملا برچیده شده و تهیه‌کنندگان، محصولات خود را از طریق سایت‌هایی مانند هلو، آمازون، نت فیلیکس و... به مخاطبان ارائه می‌دهند؛ سایت آپارات و فیلیمو نیز در همین راستا اقداماتی را انجام داده‌اند.

حامد محمدی، مشاور بازاریابی در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» بیان می‌کند: سایت‌های آپارات و فیلیمو زیرمجموعه شرکت صبا‌ایده هستند و سایت فیلیمو در راستای ارائه و اشتراک فیلم‌ها‌ و سریال‌های سینمایی راه‌اندازی شده است و محتواهای سینمایی کمپانی‌های مختلف در این سایت قرار می‌گیرد و مخاطب نسبت به فیلم موردعلاقه‌اش یا به‌صورت رایگان یا با پرداخت هزینه می‌تواند به این محتواها دسترسی پیدا کند و چون پروژه فیلیمو چند وقتی است که لانچ شده و در حال طی کردن دوران آزمایشی خود است؛ در همین راستا سایت فیلیمو و آپارات با همکاری‌های مشترک و اختصاص فضاهایی در سایت آپارات برای فیلیمو با یکدیگر کو برندینگ یا تعمیم برند کرده‌اند تا بتوانند فیلم‌های تولیدی و برند خود سایت فیلیمو را به‌عنوان مرجع آنلاین فیلم‌های سینمایی و سریال‌های نمایش خانگی به‌خوبی ارائه و جایگاه‌سازی کنند.

بستر حداقلی برای تماشای آنلاین فیلم‌ها و سریال‌ها

محمدی اظهار می‌کند: امروزه فضای جهانی به سمت استفاده بیشتر از اینترنت و خدمات مبنی بر اینترنت می‌رود و به همین دلیل باید در این حوزه بسترسازی‌هایی رخ دهد و شاید برخی از مخاطبان بر این باور باشند که با این وضعیت اینترنت نمی‌توان از فضای سایتی مانند فیلیمو استفاده کرد اما من اعتقاد دارم نمی‌شود منتظر این موضوع ماند که ابتدا بستر مهیا شود و سپس پروژه‌‌های این‌چنینی مانند فیلیمو را راه‌اندازی کرد. پروژه آپارات هم درزمانی در کشور لانچ شد که کاربران ایرانی از اینترنت کم‌سرعت استفاده می‌کردند اما با توسعه زیرساخت‌های کشور این پروژه هم توسعه پیدا کرد و در حال حاضر در سایت آپارات می‌توان به‌راحتی فیلم‌های مختلف را دید و در مورد سایت فیلیمو نیز با تکنولوژی که به کار گرفته‌شده کیفیت فیلم‌ها نسبت به‌سرعت اینترنت کاربران مشخص و همین موضوع باعث می‌شود خطای کمتری برای مخاطب پیش بیاید.

این مشاور بازاریابی خاطرنشان می‌کند: در چند سال گذشته بستر اینترنت رشد بسزایی داشته و پهنای باند پیشرفت و توسعه خوبی پیداکرده است و حتی اپراتورهای داخلی، اینترنت پرسرعت را به مشتریان ارائه می‌دهند و در همین راستا باید پروژه فیلیمو لانچ شود. نسبت به توسعه بازار و آمادگی بهتر بستر اینترنت، پروژه نیز توسعه پیدا می‌کند و این موضوع نشان از تحقیق بازار و نیازسنجی مخاطب دارد و توسط شرکت صبا‌ایده رخ‌داده که با توجه به رشد زیرساخت‌ها در بستر اینترنت این پروژه را لانچ و توسعه می‌دهند. این دقیقا نشان از آینده‌نگری شرکت است که در بسیاری از شرکت‌های ایرانی یافت نمی‌شود.

قیمتی که می‌توانست برای مخاطب جذاب‌تر باشد

او درباره پخش آنلاین سریال دندون‌طلا می‌گوید: هر پروژه‌ای که برای نخستین‌بار لانچ می‌شود ممکن است با مشکلات و ضعف‌های زیادی همراه شود و دندون‌طلا نیز قطعا با ضعف‌هایی ممکن است همراه باشد و در این راستا می‌توان گفت که اطلاع‌رسانی از این پروژه نسبت به توزیع‌ آن در نمایش خانگی کم بوده و آپارات در راستای معرفی این سریال فضایی ثابت را در سایت طراحی کرده و بعد از توزیع پروژه در سایت‌های پربازدید ایران تبلیغات انجام داده‌اند یا در حوزه قیمت‌گذاری این سریال نیز می‌توانستند اقدامات بهتر و هوشمندتری انجام دهند. چون پروژه برای نخستین‌بار لانچ شده بود باید قیمت مناسب‌تری برای آن انتخاب می‌شد تا جذابیت پروژه برای مخاطب افزایش پیدا کند و مخاطب درگیر این شیوه استفاده شود و کم‌کم این شیوه برای مخاطب عادت شود و آن را جایگزین خرید فیزیکی کند. معمولا مخاطبان عادت دارند این‌گونه سریال‌ها را از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های محصولات فرهنگی باقیمت 3 هزار تومان خریداری کنند و در حال حاضر قیمت این سریال در سایت فیلیمو 2 هزار تومان است اما باید به این نکته توجه داشت که کاربری که از فیلیمو این فیلم را تهیه می‌کند، قطعا بستر اینترنت او مصرف می‌شود و به‌غیراز هزینه 2 هزارتومانی که برای فیلم پرداخت می‌کند هزینه‌ای را نیز برای حجم دانلود خود پرداخت می‌کند که تقریبا می‌توان گفت همان هزینه 3 هزارتومانی را برای مخاطب به همراه دارد و مخاطب توجیه دارد که این سریال را از سوپرمارکت خریداری کند و بدون قطعی و خطایی آن را تماشا کند. می‌توانستند این فیلم را باقیمت پایین‌تر از 2 هزار ارائه دهند و مخاطب را درگیر این موضوع کنند و بعد از درگیر شدن مخاطب و تغییر شیوه مصرف‌کننده به قیمت واقعی آن ‌که 2 هزار تومان است، آن را عرضه کنند.

تفکیک برندها

محمدی بیان می‌کند: فیلد کاری سایت آپارات و فیلیمو با یکدیگر متفاوت است و آپارات سایت تخصصی در حوزه اشتراک ویدئو است اما فیلیمو صرفا با تفکر یک سایت تخصصی در حوزه ارائه فیلم‌ها و سریال‌ها مشغول به فعالیت است و اینکه بین این دو موضوع تفاوتی ایجاد شده، اتفاق خوب و مثبتی است و هریک شخصیتی(برند) را برای خود خلق کرده‌اند و شخصی که در سایت فیلیمو مشغول دیدن سریال دندون‌طلا است ممکن است با فیلم‌های دیگر این سایت نیز آشنا شود و آن فیلم‌ها را نیز ببیند و این موضوع یعنی ورود و درگیر کردن مخاطب در دنیای موردعلاقه‌اش.

محیط‌زیست و نگرانی برای آیندگان

این مشاور بازاریابی اظهار می‌کند: یکی از ویژگی‌های بارز و مثبت این پروژه کمک در حفظ محیط‌زیست است. در سالیان آینده ما با مشکلات شدیدی در حوزه محیط‌زیست روبه‌رو خواهیم شد و این نگرانی یک نگرانی ملی و جهانی است. از ویژگی‌های این‌چنین پروژه‌ها کمک به حفظ محیط‌زیست است برای اینکه اگر یک فیلم تکثیر و توزیع شود از مواد اولیه که از محیط‌زیست است مانند مقوایی که از درخت تولید می‌شود و… تامین می‌شود. به اعتقاد من لانچ این‌چنین پروژه‌هایی مانند فیلیمو یا بییپ‌تونز می‌تواند وظیفه مسئولیت اجتماعی جامعه را در مورد محیط‌زیست هم ایفا کند و اگر مخاطبان محصولات را به‌صورت آنلاین تهیه کنند می‌تواند به محیط‌زیست هم کمک بسزایی کنند. ما در ایران نیاز به این چنین پروژه‌هایی داریم. در همین راستا احسان عمرانی، مشاور ارشد بازاریابی آپارات در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» بیان می‌کند: با بهبود وضعیت زیرساخت اینترنتی در کشور، دسترسی به اینترنت پرسرعت در اقصی نقاط کشور فراهم‌شده و روی این پهنای باند امکان تعریف و طراحی محصولات پرترافیک میسر می‌شود. با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور، این امکان برای مردم در تمامی کشور می‌تواند فراهم شود که بتوانند از طریق اینترنت به‌راحتی به تماشای آنلاین فیلم‌ها و سریال‌ها در آپارات بنشینند و از طرفی فرصت مناسبی برای تولید‌کنندگان محتوا و تهیه‌کننده‌ها فراهم‌شده که از بستر آپارات بتوانند در راستای ارائه محتوای خود به مخاطبان استفاده کنند.

هزینه گزاف توزیع فیزیکی محصولات فرهنگی در کشور

عمرانی ادامه می‌دهد: پخش و توزیع فیزیکی فیلم‌ها و سریال‌ها و به‌صورت‌کلی محصولات فرهنگی در کشور دردسرها و هزینه‌های زیادی را برای تولیدکنندگان به همراه دارد و درنهایت هم امکان دسترسی به همه نقاط کشور برای تولید‌کنندگان امکان‌پذیر نیست، چون پخش و توزیع در تمامی نقاط کشور توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل پخش آنلاین محتواهای تولیدی در رسانه‌های مجازی برای تولیدکنندگان بسیار جذاب است.

توزیع فیزیکی محتوا از مد افتاده

او اظهار می‌کند: در واحد تحقیق و توسعه آپارات، بنچ‌مارک یا الگوبرداری از بهترین‌ها صورت می‌پذیرد و خطوط جدید درآمدزایی را برای آپارات فرصت‌شناسی می‌کند. در کشور‌هایی مانند آمریکا بعد از اکران فیلم‌های سینمایی در سینما‌ها، دیگر مانند سابق این فیلم‌ها به‌صورت DVD به مخاطبان ارائه نمی‌شود و امروزه تمامی این فیلم‌ها و سریال‌ها به‌صورت آنلاین در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. این موضوع به‌اندازه‌ای امروزه موردتوجه مخاطبان قرارگرفته که می‌توان ادعا کرد که در چند سال گذشته دیگر پخش و توزیع فیزیکی محتوا‌ها در کشوری مانند آمریکا رخ نمی‌دهد و این محتواها از طریق شبکه‌های ویژه ‌پخش و نمایشی مانند هلو، آمازون، نت‌فیلیکس و... تمام نیاز بازار را پاسخ می‌دهند. در ایران هم آپارات وب‌سایتی را تحت عنوان «فیلیمو» در همین راستا لانچ کرده و سریال دندون‌طلا نیز از این بستر استفاده کرده و به‌صورت آنلاین به مخاطبان ارائه می‌شود و این سریال چون به توزیع فیزیکی در فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات فرهنگی و سوپرمارکت‌ها بسنده نکرده، قطعا می‌تواند با فروش خوبی همراه شود. چون در توزیع فیزیکی امکان عرضه محصول فقط برای قشر خاصی امکان‌پذیر است. البته ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی دیجیتال در فضای مجازی بسیار می‌تواند به اطلاع‌رسانی و بالا رفتن آگاهی در جامعه کمک کند. در همین راستا کمپین دیجیتالی برای معرفی سریال دندون‌طلا طراحی و لانچ شد. در این میان هر قسمت این سریال همزمان هم روی وب‌سایت فیلیمو و به‌صورت توزیع فیزیکی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.

مقاومت کسب‌و‌کارهای سنتی نسبت به استفاده از ابزارهای مدرن

این مشاور بازاریابی خاطرنشان می‌کند: از طرفی چون در ایران هم تکنولوژی روز کم‌کم وارد جامعه می‌شود و در حال ‌گذار از فضای سنتی به مدرن است، شاید ناخواسته افرادی که به‌صورت سنتی در کسب‌و‌کارهای مختلف مشغول به فعالیت هستند نسبت به استفاده از ابزارهای مدرن موضع بگیرند و باید این افراد متقاعد شوند که اتفاقا تکنولوژی‌های مدرن فرصتی پیش‌ روی کسب‌و‌کارها است و تهدیدی را برای آنها ایجاد نمی‌کند و تکنولوژی جدیدی مانند آپارات روزانه 5.5 میلیون بازدیدکننده ویدئو دارد.

اقداماتی برای جذب مخاطبان بیشتر دندون طلا

عمرانی می‌افزاید: در کمپین دیجیتال و به‌خصوص ویدئو مارکتینگی که برای سریال دندون‌طلا طراحی‌شده قبل از ارائه هر قسمت سریال به مخاطبان به مدت 48 ساعت تیزر ویژه سریال در قسمت پربازدیدهای آپارات نمایش داده می‌شود و این موضوع جذابیت خوبی را ایجاد می‌کند که در معرض دید مخاطب است. از طرفی یک بنر در صفحه‌ اصلی آپارات در راستای هدایت مخاطبان برای تماشای سریال در نظر گرفته‌شده است. یکی دیگر از اقداماتی که در حوزه بازاریابی سریال دندون‌طلا رخ داد این موضوع بود که ویدئویی از دو نفر از بازیگران سریال ساخته شد که در آن دو بازیگر مخاطبان را دعوت به تماشای سریال دندون‌طلا می‌کنند.

کیفیتی مطابق با سرعت اینترنت کاربران

او می‌گوید: آپارات تکنولوژی‌ای را در نمایش این سریال به کار گرفته که تماشای فیلم را برای مخاطبان تسهیل کند و مخاطبان می‌توانند براساس سرعت اینترنتی که دارند این سریال را ببینند و کیفیت سریال براساس سرعت اینترنت کاربران و نوسانات احتمالی اینترنت در نظر گرفته می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود کاربران هنگامی‌که سریال را به‌صورت آنلاین می‌بینند خطایی رخ ندهد و منتظر بارگذاری سریال ننشینند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/sVjy1nZA
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه