پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 9 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

به طور قطع می‌توان گفت که آژانس‌های تبلیغاتی معتقدند که یک برند را می‌توانند از طریق تبلیغات به‌وجود آورند و لذا اگر با اکثر آنها صحبت شود آنها انجام کارهای بهتر و خلاق‌تر از طریق شناسایی نیازهای مشتری را عامل ساخته شدن یک برند می‌دانند.

ما موافق این نظر نیستیم

اکثر بازاریابان و افرادی که در این صنعت، دستی بر آتش دارند خلق یک برند را با حفظ و مراقبت از آن اشتباه می‌گیرند. برندهای موجود و مشهور مانند میهن، کاله و ده‌ها برند دیگر نیازمند تبلیغات هستند، ولی تبلیغات نمی‌تواند یک برند را جاودانه کند و از آن مهم‌تر قادر به خلق یک برند نوپا یا گمنام نیست.

2351355562353535325236523

این موضوع برای ما در صنعت گردشگری کشور بسیار ملموس‌تر می‌شود اگر داستان آقای برزگر جوان بواناتی استان فارس را که توانست یک کار انساندوستانه را به یک کسب‌و‌کار با فروش بیش از یک‌‌میلیارد دلار در سال در زمینه توریست تبدیل کند شنیده باشیم. دهکده آقای برزگر طبق آمار گرفته شده ششمین مکان دیدنی ایران از نظر توریست‌های خارجی شناخته شده است! مسیر موفقیت و برند شدن این روستا فقط و فقط از طریق روابط عمومی امکان‌پذیر بود که به نحوه بسیار خوبی انجام شد، به زبان ساده‌تر صداقت و سادگی آقای برزگر و خانواده‌اش از طریق مهمانانش به دیگر هموطنان این مسافران انتقال یافت و آنها ترغیب به حضور در این روستا شدند.

در حال حاضر سیاه‌چادرهای روستای بوانات برای سه سال آینده توسط گردشگران خارجی رزرو شده است! این فرد توانسته بیش از 25‌هزار شغل ایجاد کند! هزینه اقامت در یکی از سیاه‌چادرهای آقای برزگر شبی 3‌میلیون تومان است! سوال این است آیا این مهم با تبلیغات
به نتیجه می‌رسید؟

به‌ نظر ما هرگز!

نمونه‌های موفق در زمینه استفاده برندها از روابط عمومی (قانون معروفیت) در خارج از کشور بسیار است. استارباکس طی 10سال گذشته رقمی نزدیک به 10 میلون دلار هزینه تبلیغاتش کرده است؛ رقمی ناچیز معادل 1‌درصد از فروش یک میلیاردی این شرکت. وال‌مارت غول خرده‌فروشی با درآمدی معادل 10‌میلیارد دلار در سال بودجه‌ای کمتر از 45‌میلیون دلاری برای تبلیغاتش دارد یا به عبارت ساده‌تر کمتر از نیم‌درصد فروش شرکت.

نکته اصلی آنجاست که بدانیم برای ساخت برندمان آنچه در مورد آن برند می‌گویند بسیار قوی‌تر است از آنچه درباره آن برند خودمان می‌گوییم و این نکته عامل اصلی پررنگ‌تر شدن تاثیر روابط عمومی نسبت به تبلیغات در ساخت یک برند طی دو دهه گذشته است. اما متاسفانه روابط عمومی در شرکت‌ها به‌عنوان یک ارگان دست دوم و زیر سایه تبلیغات است و در اکثر موارد شعارهای سازمان ابتدا توسط تبلیغات عرضه می‌شود و بعد از روابط عمومی خواسته می‌شود که جریان تبلیغات را تقویت کند، درصورتی‌که راه موفقیت دقیقا برعکس است. شرکت‌ها اگرچه مسیر برندسازی خود را برپایه تبلیغات‌شان بنا می‌کنند، ولی راه درست برندینگ از معروفیت شروع می‌شود و اول بودن در طبقه یا دسته کالا و خدماتی که ارائه می‌دهید تضمینی بر موفقیت شما خواهد بود که توسط روابط عمومی باید اشاعه یابد.

* کارشناس ارشد بازاریابی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/sc7DyTbr
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آباد
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه