سه شنبه, ۱ خرداد(۳) ۱۴۰۳ / Tue, 21 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

برند یک برند است و شرکت یک شرکت و این دو با هم متفاوت هستند. هیچ پارامتری به اندازه استفاده کردن نام شرکت به‌عنوان نام تجاری سردرگمی در فرآیند ساخت و تثبیت برند ایجاد نمی‌کند. موضوع چگونه استفاده‌کردن از نام شرکت به‌عنوان برند هم ساده است و هم پیچیدگی دارد. ساده است چون قوانینی شفاف دارد و پیچیده است چون صاحبان صنایع آن را رعایت نمی‌کنند و در انتها سازمان خود را به یک سازمان چندمنظوره بدون داشتن برندهای قوی تبدیل می‌کنند. باید توجه داشت که مصرف‌کنندگان جهت خرید از نام برند استفاده می‌کنند و به‌ندرت نام شرکت برایشان مهم است، مگر مصرف‌کنندگان کنجکاوی که می‌خواهند بدانند یک برند مربوط به کدام شرکت است و به همین دلیل محصول را خریداری می‌کنند.

البته می‌توان گفت موضوع نام برند فراتر از این است یعنی برند نامی نیست روی کالا بلکه خود کالاست، به زبان ساده‌تر وقتی مشتری از فروشنده پریل می‌خواهد، دقیقا منظورش مایع رنگی است که با آن ظرف‌ها را می‌تواند بشورد. زمانی یک شرکت می‌تواند از تثبیت برند یا برندهایش مطمئن باشد که مصرف‌کننده، برند را برای توصیف آن کالا به‌کار ببرد. بنابراین در تمام موارد از جمله بسته‌بندی کالا نام تجاری بر نام شرکت مقدم است و می‌توان روش شرکت پراکتر‌اند گمبل را مطلوب‌ترین روش برای مصرف‌کنندگان دانست که بیشتر تولیدکنندگان شوینده ایرانی نیز از این متد استفاده می‌کنند.

نوشتن نام برند با حروف بزرگ و نوشتن نام شرکت با حروف ریز در پایین بسته‌بندی؛ مانند مایع ظرفشویی جام، پریل یا گلی. در صنعت مواد شوینده شرکت‌هایی هستند که از نام شرکت برای فروش مایع ظرفشویی خود استفاده می‌کنند که اصلا پیشنهاد نمی‌شود.

به آمار ویترینی سال گذشته این چهار شرکت توجه کنید: پریل با 87.3درصد برند اول، گلی با 75.7درصد برند دوم و جام با 71.7درصد برند سوم بازار بودند و مایع ظرفشویی صحت با 26.5 درصد برند هشتم بازار ایران بود. استفاده همزمان نام شرکت و برند یا استفاده از نام شرکت به‌جای برند در اکثر صنایع کشور به وفور دیده می‌شود، از جمله در صنعت لبنیات کشور، مانند ماست کم چرب کاله یا ماست کم چرب چوپان و شاید بتوان به جرات گفت به غیر از یک برند  (سون) در صنعت لبنیات بالاخص ماست و شیر اصلا در کشور برندی نداریم.

در خصوص سون باید گفت یکی از علل برند شدنش همین موضوع داشتن نام مجزا از نام شرکت تولید‌کننده آن است. شرکت‌ها برای موفقیت به‌جای استفاده از نام شرکت روی محصولات یا خدمات متعدد خود باید برندهای متعدد با نام‌های مجزا را درست کنند و به هر دلیل اگر مجبور به استفاده از نام شرکت روی بسته‌بندی بودند آن را بعد از نام برند و با فونتی کوچک‌تر از نام برند بنویسند.

کارشناس ارشد بازاریابی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/kvlQrsKi
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه