تولید لوازم یدکی در صنعت خودرو یکی از بخشهایی است که همواره جذابیتهای خاص خود را دارد. بازار خودرو در رونق باشد یا رکود، روی مدار صعودی باشد یا نزولی همواره خریدار برای لوازم یدکی وجود دارد. این مفهوم به راحتی از گفتههای فعالان و کارشناسان این صنعت قابل استنباط است، بنابراین اگر قصد سرمایهگذاری دارید بد نیست به تولید لوازم یدکی هم فکر کنید و اطلاعاتی در این زمینه بهدست آورید.
تولید لنت یکی از فرصتهای سرمایهگذاری در صنعت خودرو است که میتوانید با شناخت کامل و اطلاعات دقیق روی آن حساب ویژهای باز کنید. آنچه فعالان این بازار بر آن تأکید ویژهای دارند ورود با در اختیار داشتن اطلاعات کامل و شناخت عوامل بازار است. در این گزارش بنا داریم به جنبههای مختلف سرمایهگذاری در تولید لنت در کشور بپردازیم که در ادامه پیش رو دارید.
الزامات سرمایهگذاری
تولید لنت به سه روش دستی، نیمهاتوماتیک و اتوماتیک میسر است، از این رو سه مدل سرمایهگذاری با سرمایهبری مختلف در این بخش قابل تعریف است. روش تولید دستی به کلی منسوخ شده، بنابراین هیچ توصیهای در این مورد نداریم. اما در دو روش دیگر برای شروع سرمایهگذاری باید سرمایهای حدود5/1تا 4 میلیارد تومان در اختیار داشته باشید با توجه به نوع دستگاهها نو یا دست دوم بودن خط تولید میتوانید با در اختیار داشتن سرمایهای در دامنه ذکر شده کار را آغاز کنید.
برای راهاندازی کارخانه باید حدود 400 تا500میلیون تومان برای ساخت سولهها در نظیر بگیرید. در مجموع حداقل 2000متر سوله شامل فضای خط تولید، انبار نگهداری مواد اولیه، انبار نگهداری محصول تولید شده، بخش اداری، حراست و غیره مورد نیاز است. 200 تا 300 میلیون هم باید برای سیستم برق ترانسفورماتور در نظر بگیرید. برای راهاندازی خط تولید با برنامهریزی تولید حدود 1000 دست در روز باید حدود 5/1 تا دو میلیارد تومان کنار بگذارید البته این مبلغ قیمت یک خط تولید تمام اتوماتیک در بازار است که با هفت تا هشت نیروی کار اداره میشود اما اگر بخواهید از خط تولید نیمهاتوماتیک استفاده کنید سیستم سرمایهگذاری شما از مسیر سرمایهبر به سمت یک سرمایهگذاری کاربر حرکت خواهد کرد که در این صورت باید حدود یک میلیارد برای راهاندازی و تجهیز خط تولید هزینه کنید. یک خط تولید نیمه اتوماتیک به 12نیروی کار نیاز دارد که هزینههای جاری شما را تا حد زیادی افزایش میدهد.
از طرفی میتوانید به جای استفاده از تجهیزات نو یک خط تولید دست دوم خریداری کنید که در این صورت باید برای تجهیز یک خط نیمه اتوماتیک حدود 500 تا 700 میلیون و برای خط تمام اتوماتیک حدود 1 تا 1/3 میلیاردتومان هزینه کنید. در نهایت 200 تا 300 میلیون هم باید برای سرمایه در گردش کار در نظر بگیرید تا چرخدندههای کسبوکارتان برای شما به خوبی بچرخد و درگیر و گرفت کمبودنقدینگی بازار سرعت حرکت و سودآوری کارتان دچار اخلال نشود. با چنین خط تولیدی میتوانید انواع لنتها را با استفاده از قالبهای مختلف تولید و روانه بازار کنید. قالبها در بازار قیمت درخور توجهی ندارد و از 5 تا 15میلیون تومان در دسترس است.
برای گرفتن مجوزها باید به سراغ سازمان صنعت، معدن و تجارت بروید. فرآیند کسب مجوزها حدود یک سالی بهطول میانجامد، در ضمن همانند تمام واحدهای صنعتی دیگر الزامات زیست محیطی را هم باید رعایت کنید و مجوزهای لازم را اخذ کنید تا به لحاظ آلایندگی کارخانه شما خطری برای محیط زیست نداشته باشد.
شرایط بازار و سود احتمالی
لوازم یدکی و به ویژه لنت در زمره کالاهای مصرفی است، از این رو بازار باثباتی دارد. تنها گلایه فعالان این بخش واردات این محصول است که تا حدودی میتواند بر میزان فروش تولیدکنندگان داخلی تأثیرگذار باشد. توجه داشته باشید که مشتریان اصلی شما عمدتا مصرفکنندگان نهایی هستند، بنابراین اگر روی این بخش بازار تمرکز داشته باشید افزایش یا کاهش تولید و فروش خودرو بر میزان فروش شما بیتأثیر خواهد بود. برای این کار باید سیستم توزیع مناسبی داشته باشید و نمایندگیهای مناسبی را جذب کنید، در نهایت میتوانید روی سودی حدود 15 درصد حساب باز کنید.
رضا محفوظی، مدیر فروش منطقهای میکا لنت یکی از فعالان این بازار در گفتوگو با «فرصت امروز» میگوید: در حال حاضر حدود 50 برند فعال در کشور وجود دارد که اوضاع مناسبی ندارند؛ برخی زیانده و برخی در نقطه سربهسری قرار دارند و معدود تولیدکنندگانی هم هستند که سود مناسبی در اختیار دارند، به طور کلی شرایط اقتصادی مناسبی در کشور حاکم نیست و تمام اقتصاد در وضعیت رکودی به سر میبرد، این روند بازار کالاهای مصرفی را هم دستخوش تغییر کرده و تاحد زیادی میزان فروش در این بخش هم کاهش یافته است.
محفوظی میگوید: سرمایهگذاری در چنین فضای اقتصادی نیازمند تأمل بیشتری است، به قول معروف نمیتوان بیگدار به آبزده، شرایط بازار به گونهای نیست که با خیال راحت بتوان سرمایه را در بخشی محبوس کرد. رقمهای سود تولید به هیچ وجه قابل مقایسه با سود بانکی و واسطهگری در بازار نیست.
فرصتها و تهدیدهای بازار
مدیر فروش منطقهای میکا لنت میگوید: شرایط نامناسب اقتصادی، رکود فرسایشی و حضور برندهای تقلبی در بازار از مهمترین عوامل تهدیدکننده در این صنعت است؛ واسطههایی که به واردات اجناس بیکیفیت خارجی اقدام میکنند یا تولیدات داخلی را با برندهای معتبر خارجی بستهبندی و به بازار عرضه میکنند در سیستم توزیع و شاخص اعتماد مشتری خلل ایجاد میکنند که این موضوع بزرگترین تهدید تولید در این بخش است. محفوظی در خصوص فرصتهای موجود میگوید: برنامهریزی روی صادرات و ارائه محصول با کیفیت بالا از فرصتهای موجود در بازار است که تولیدکنندگان ما نه تنها در این بخش، بلکه در تمام بخشهای تولیدی از آن بیبهرهاند.
توصیههای فعالان بازار
این فعال بازار عنوان میکند: اولین و کلیدیترین اصل برای سرمایهگذاری و حضور در این بازار شناخت کامل عوامل و فعالان این صنعت است. لذا کسی که قصد سرمایهگذاری در حوزه تولید لنت یا به طور کلی لوازم یدکی را دارد ابتدا به ساکن باید با سیستم توزیع و فروش در بازار آشنا شود. بنابراین توصیه به تازهواردها این است که قبل از سرمایهگذاری و اقدام به احداث کارخانه ابتدا روی سیستم توزیع و فروش برنامهریزی کنند.
محفوظی ادامه میدهد: در صورت موفقیت میتوان کارخانه یا بخشی از خط تولید کارخانهای را اجاره کرد و عملکرد این دوره را مورد ارزیابی و تحلیل قرار داد، سپس به دنبال سرمایهگذاری در این بخش بود. باید توجه و تمرکز براین باشد که نیازسنجی اصل مهم و تأثیرگذار در روند سرمایهگذاری است. این فرآیند بسیار معطوف به برندسازی و داشتن ارتباطات گسترده در سیستم فروش است.
پینوشت:
در گزارشهای همین صفحه قبلا به طور مفصل در خصوص این مدل صحبت کردیم.