دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

امروزه سازمان های نوین درصدد استخدام و به کارگیری نیروی های مناسب برای پست های سازمانی مختلف هستند. اگرچه آمار بیکاری در جامعه نگران کننده است اما پیدا کردن نیروهای مناسب نیز یکی از چالش های جدی پیش روی سازمان های نوین است. در گذشته سازمان ها برای پیدا کردن نیروهای سازمانی صرفاً در روزنامه ها و وب سایت های مختلف آگهی استخدام می دادند اما با تخصصی شدن پست های سازمانی، دست یافتن به نیرو های مناسب سازمانی از طریق این ابزارها امکان پذیر نیست.

با توجه به این موضوع، برخی از سازمان ها برای دست یافتن به کارمندان مناسب، از ابزارهای مختلف استفاده و آگهی های استخدامی خلاقانه ای را طراحی و منتشر می کنند. البرز مال یکی از سازمان های ایرانی است که چندی پیش آگهی استخدامی را در رسانه های مختلف منتشر کرد. اینکه به صورت کلی آگهی های استخدامی باید چه ویژگی هایی داشته باشند و آگهی استخدامی البرز مال کدام یک از ویژگی ها را دارا است، بهانه ای شد تا «فرصت امروز» سراغ دکتر مجتبی پیرزاد، استاد دانشگاه و مشاور کسب و کار برود.

دکتر مجتبی پیرزاد در گفت وگو با «فرصت امروز» می گوید: استخدام و اشتغال در همه جا اهمیت فراوانی دارد. پیدا کردن شغل مناسب و متناسب با توانایی های افراد معضلی است که این روزها بسیاری از کسب و کارها را درگیر کرده است.

در مشخصات یک آگهی استخدامی معتبر باید به موارد مختلفی اشاره شود؛ به عنوان نمونه مشخص بودن نام شرکت، شماره تماس، آدرس ایمیل، لحن آگهی، مرجع آگهی دهنده، شرایط آرمانی و اصطلاح روابط عمومی قوِی، ظاهری آراسته بسیار حایز اهمیت است. مشخصاتی که ذکر شد معمولاً در اکثر آگهی های درج شده در تمامی رسانه ها به این شکل است.


باور غلط

پیرزاد ادامه می دهد: مشخص بودن نام شرکت به این دلیل در آگهی استخدام حایز اهمیت است که برخی از سازمان ها بنا بر باور غلط، نام تجاری شرکت را به منظور فرار از مالیات لو نمی دهند و نام و مشخصات خود را در آگهی درج نمی کنند که این خود شک و شبهه را فراهم خواهد کرد. از طرفی شماره تماس از این منظر مهم تلقی می شود که شرکت های معتبر هنگام درج آگهی استخدامی شماره تماس دفتر و شماره فکس را ذکر می کنند. اگر در آگهی ای شماره موبایل بدون شماره ثابت ذکر شده باشد اندکی غیرمنطقی و غیر قابل اعتماد خواهد بود.

در این میان درباره آدرس ایمیل نیز شرکت های معتبر، متوسط و حتی کوچک سایت و ایمیل اختصاصی دارند؛ بنابراین اگر آگهی ای برای تماس آدرس ایمیل یاهو یا جیمیل شخصی ارائه داده باشد یا به شکل غیر استاندارد فعالیت می کند یا غیر قابل اعتماد است.

دوری از کلی گویی

او درباره لحن آگهی اظهار می کند: آگهی های شرکت های معتبر لحنی کاملاً رسمی و اداری دارد و برای مشخصات نیروهای مورد نظرشان، مهارت های کمی و کیفی مشخصی ذکر می کنند اما اگر آگهی ای سرشار از کلی گویی و مشخصات مبهم باشد، طبق استاندارد، غیر قابل اعتماد خواهد بود. در مورد این آگهی، زمینه به خوبی فراهم است تا آگهی دهنده دست به خلاقیت زده و به درستی، با وضوح، صراحت و صرفه جویی زمان به اعلام نیاز بپردازد و از کلی گویی و انحراف از معیار، دوری کرده و با دقت و صراحت، سبب صرفه جویی در زمان و سرعت بخشیدن به فرآیند  جذب نیرو شود.

از طرفی مرجع آگهی دهنده نیز بسیار حایز اهمیت است؛ چون شرکت های معتبر برای آگهی های استخدامی هزینه می کنند، چراکه اهمیت استخدام نیروهای متخصص و متعهد را به خوبی درک می کنند، بنابراین آگهی های استخدامی شان در سایت ها، روزنامه ها و مراکز معتبر باسابقه دیده می شود. امروزه به دلیل فراگیر شدن شبکه های مجازی درج آگهی با نکات ریز و دقیق تری باید پیگیری شود تا نتیجه بخش تر باشد.

پیش به سوی تصویرگرایی

این استاد دانشگاه درباره شرایط آرمانی خاطرنشان می کند: شرکت های معتبر در آگهی های خود واقعیات را می گویند و سعی در بزرگ جلوه دادن شرایط و در واقع ساخت حباب تبلیغاتی ندارند. در واقع آنها از فاکتور صراحت و وضوح بهره می برند. ذکر عناوینی با عبارات شغل ایده آل با حقوق عالی، با حقوق و مزایای بی نظیر، شرایط استثنایی و... غیر قابل اعتماد است.

در این میان اصطلاح روابط عمومی بالا، ظاهری آراسته نیز مهم تلقی می شود؛ چون نظم و برخورد مناسب یکی از مؤثرترین عوامل جذب مشتری است. از این  رو همه شرکت ها به وضع ظاهری کارکنان شان توجهی خاص دارند اما ذکر اصطلاحات مبهم که تأکید بیش از اندازه به مشخصات ظاهری دارد کمی سوءتفاهم ایجاد خواهد کرد.

به صورت کلی با رعایت نکات ذکر شده آگهی استخدام استانداردی خواهیم داشت که برای کارجوی محترم قابل قبول و قابل باور بوده و کارجو با اعتماد بیشتر و هدفمندتر در پی آگهی سازمان خواهد رفت. نکته های کلیدی در طراحی آگهی برای گروه هدف سازمان مطرح است که باید امروزه در عصر سرعت و شبکه های مجازی، مدیران و بخش های مربوط به استخدام شرکت ها، مدنظر داشته باشند.

از آنجایی که عصر امروز عصر سرعت و سریع رسیدن به مقصد بدون تلف کردن زمان است، بهتر است از زیاده گویی ها و صرف انرژی های اضافی کاسته و به سمت تصویرگرایی (پیکتوگرام) رفته و با خلاقیتی در راستای نیاز مجموعه سازمان با هر شاخه  کاری، اصل مطلب را عنوان کرده و نیروی با سرعت، هدفمند و موازی با خواسته های اصلی مجموعه را جذب کند. صراحت در بیان نیاز، گویایی المان های مورد نظر سازمان و سرعت در انتقال پیام، سه فاکتور اصلی در تبلیغات و درج آگهی جهت جذب نیروی کار است.

آگهی با چاشنی هوشمندانه

این مشاور بازاریابی به عنوان نمونه آگهی استخدام شرکت البرز مال را مورد تحلیل قرار داده و می گوید: طرح آگهی البرز مال اندکی تفاوت و چاشنی هوشمندی دارد اما کامل نیست. خلاقیت به کار رفته در این آگهی صرفاً به دلیل وجود تست هوشی است که درج شده و می تواند تفاوت زیبایی ایجاد کند اما این قبیل تست ها باید هوشمندانه تر انتخاب شوند تا فرد جویای کار را دچار استرس و دلهره کند. قدرت جذب آگهی البرز مال پایین است؛ چرا که به لحاظ بصری چشم افراد جویای کار به این شکل از آگهی استخدام عادت نکرده و در نگاه اول نوعی آموزش تا جذب مخاطب جویای کار به نظر می رسد.

به منظور بهبود آگهی هایی از این  دست باید قوه بصری طرح بالا رفته و نقطه شروع مناسبی به منظور جذب مخاطب در آن تعبیه شود. از طرفی ما موظفیم مخاطب جویای کار را با این دست از تبلیغات هوشمندانه آشنا کنیم.

دل سپردن به تبلیغات خلاقانه

او در پایان می گوید: آگهی هایی از این دست بیشتر مربوط به دنیای مجازی است و اگر قصد آن را داریم که چنین تبلیغاتی را در رسانه های تصویری و نشریات درج کنیم باید به مواردی توجه کنیم؛ به عنوان نمونه از توضیحات اضافه کاسته و به شکل المان یا پیکتوگرام مخاطب را به درک مطلب سوق دهیم یا هزینه های چاپ و نشر را کمتر کرده و این مهم سبب ساز این امر می شود که تمامی افراد به این گونه از تبلیغات خلاقانه دل سپرده و از تبلیغات فاقد خلاقیت دست بکشند.

ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/B3FXfQmV
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه