شنبه, ۱۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 4 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

تخم‌مرغ یکی از مواد غذایی کاملی است که گاهی دانشجوها به‌عنوان غذای اصلی، برخی دیگر از افراد در وعده‌ صبحانه و حتی ورزشکاران برای تأمین پروتئین بدن از آن استفاده می‌کنند. این ماده غذایی حتی در بسیاری از غذاهای ایرانی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. در چند سال گذشته شکل و شمایل این ماده غذایی دستخوش تغییراتی قرارگرفته و بسته‌بندی‌هایی برای آن لحاظ شده است، اما تغییرات صرفا به شکل‌و‌شمایل آن بسنده نکرده است. در راستای این موضوع چندی پیش شرکت تلاونگ محصول جدید خود تحت عنوان سفیده تخم‌مرغ را به بازار عرضه کرده است. این محصول گروه هدف ورزشکاران را نشانه گرفته و حتی در پوستر تبلیغاتی این محصول نیز از تصویر ورزشکاری با اندام ورزیده استفاده‌شده است. اینکه تلاونگ در راستای معرفی این محصول به مصرف‌کننده نهایی چه اقدامات و فعالیت‌های ترویجی را باید انجام دهد بهانه‌ای شد که «فرصت امروز» سراغ دکتر احمد احمدی، مدرس و مشاور بازاریابی و محمدمهدی تشرفی، کارشناس ارشد بازاریابی برود.

235361643276276247624724242473

دکتر احمد احمدی، مدرس و مشاور بازاریابی در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» می‌گوید: مصرف سفیده یا زرده تخم‌مرغ به‌صورت جدا معمولا مورداستفاده صنایع پایین‌دستی یا صنایع دیگر قرار می‌گیرد و آن صنایع هم این مواد را برای تولیدات خود استفاده می‌کنند. اینکه برندی درصدد این موضوع باشد که بازار یک محصول را تغییر دهد و به دنبال کشف بازار جدیدی برای یک محصول باشد، تنوع بازار نامیده می‌شود و سازمان‌های مختلف از این تنوع بازار استفاده‌های زیادی می‌کنند. از طرفی تکنولوژی جدا کردن سفیده یا زرده تخم‌مرغ چند سالی است که وارد کشور شده و حرکت از یک بازار صنعتی به بازار مصرف‌کننده نهایی درنتیجه کشف بازار‌های جدید انجام می‌شود.

استراتژی رانش

احمدی ادامه می‌دهد: سازمان‌ها در راستای نفوذ در بازار استراتژی‌های مختلفی را می‌توانند اتخاذ کنند که این استراتژی‌ها شامل محصول فعلی در بازار جدید، محصول جدید در بازار جدید و... می‌شود که در تمامی این استراتژی‌ها تلاش می‌شود نفوذ در بازار تحقق پیدا کند اما استراتژی که تلاونگ اتخاذ کرده استراتژی‌های رانش است و محصول می‌راند به بازاری که مصرف‌کننده نهایی قرار دارد و می‌تواند این مصرف‌کننده، مشتری خوب و بزرگی برای محصول سفیده تخم‌مرغ باشد. از طرفی تلاونگ با استراتژی رانشی فعالیت‌های خود را پیش می‌برد و با کانال‌های توزیع خاصی که معمولاً ورزشکاران گروه هدف آنها هستند می‌تواند محصولات خود را به آنها معرفی و به فروش رساند.

او اظهار می‌کند: معمولا هنگامی‌که این‌گونه سازمان‌ها فعالیت‌های ترویجی را اتخاذ می‌کنند و درصدد هستند محصول را از طریق فعالیت‌های تبلیغی، معرفی و معروف کنند خیلی موفق نخواهند شد، چون ممکن است واکنش‌هایی را در بعد‌های مختلف برای آنها دربر داشته باشد و سازمان با صدای مخالفت مردم با این محصول روبه‌رو شود. به‌عنوان نمونه مشتریان اظهار کنند که مصرف سفیده تخم‌مرغ برخی از مضرات را برای مصرف‌کنندگان به همراه خواهد داشت.

گردش مالی بالای مکمل‌های ورزشکاران

این مدرس بازاریابی خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه مصرف مکمل‌ها در دنیا به‌صورت کلی رو به‌رشد است و در هر داروخانه‌ای یک‌بخشی به‌عنوان مکمل‌های غذایی لحاظ شده است، در حال حاضر این بازار بسیار جدید و با گردش مالی بسیار بالایی همراه است. در داخل کشور این مکمل‌ها از قوانین دارویی تبعیت می‌کنند و به‌صورت قانونی وارد کشور می‌شوند و حرکت تولید‌کنندگان مواد غذایی به سمت تولید مکمل‌ها حرکت روبه رشدی تلقی می‌شود و می‌تواند برای این تولید‌کنندگان سودآوری خوبی را به همراه داشته باشد. از طرفی در حال حاضر شرکت‌های زیادی در داخل کشور هستند که مکمل‌های قانونی را با مجوز رسمی وارد کشور می‌کنند و در داخل بسته‌بندی کرده و به فروش می‌رسانند و با گردش مالی بالایی همراه هستند و شرکت‌هایی که بتوانند مکمل‌هایی را برای ورزشکاران تولید کنند، قطعا با بازار و گردش مالی خوبی همراه می‌شوند.

او می‌افزاید: هنگامی‌که محصولی به‌صورت خام و بدون بسته‌بندی به فروش می‌رسد، ارزش‌افزوده‌ای به‌جز تولید محصول برای یک سازمان ندارد اما هنگامی‌که محصولی مانند تخم‌مرغ فرآوری می‌شود، مصرف‌کننده بیشتر و بهتری خواهد داشت و ارزش‌افزوده‌ای را برای تولیدکننده و مصرف‌کننده به همراه خواهد داشت، چون مصرف‌کننده‌ای که قصد تهیه کیکی را دارد و در آن کیک نمی‌خواهد زرده تخم‌مرغ استفاده شود، فرآیند سخت و پیچیده‌ای را باید طی کند و استفاده از این سفیده تخم‌مرغ به‌صورت جدا ارزش‌افزوده‌ای را برای مصرف‌کننده به همراه خواهد داشت که راحتی استفاده مشتری از محصول را به همراه دارد.

این مشاور بازاریابی درباره مزیت رقابتی سفیده تخم‌مرغ بیان می‌کند: اینکه تلاونگ سفیده تخم‌مرغ را به‌صورت فراوری‌شده تولید و به بازار عرضه می‌کند و باارزش افزوده‌ای همراه است، یعنی اینکه مزیت رقابتی را برای تلاونگ به همراه خواهد داشت. از طرفی چون بازار مکمل‌های غذایی بازار رو به‌ رشدی است و مانند گذشته نیست که وزارت بهداشت مکمل‌هایی را تولید کند و در دسترس افراد خاصی قرار دهد و ضرورت مکمل‌ها در زندگی روزمره باعث شده اقبال به این بازار بیشتر شود، این محصول می‌تواند سودآوری خوبی را برای تلاونگ به همراه داشته باشد.

7427437345835845894694

همچنین محمدمهدی تشرفی، کارشناس ارشد بازاریابی در گفت‌و‌گو با «فرصت امروز» بیان می‌کند: در راستای سرمایه‌گذاری تلاونگ روی این محصول جدید باید این شرکت به این موضوع توجه کند که چند میلیون نفر مخاطب دارد و این محصول تا چه اندازه ارزش غذایی دارد، چون هر چیزی که مرتبط با تخم‌مرغ است ممکن است ارزش غذایی نداشته باشد. از طرفی به این دلیل که برند تلاونگ بازار گسترده‌ای را در حوزه تخم‌مرغ در اختیار دارد، این شرکت نیز مانند شرکت‌های دیگری که در حوزه جدیدی محصول تازه‌ای را لانچ می‌کنند، باید سرمایه‌گذاری جدی را در حوزه بازاریابی انجام دهد و تبلیغات محیطی را در مورد این محصول انجام دهد که از این طریق محصول را به مصرف‌کنندگان نهایی معرفی کند.

هدف، مصرف‌کننده نهایی

او ادامه می‌دهد: صرف این موضوع که تلاونگ محصولی را تولید کند درحالی‌که نمی‌تواند شناختی از آن را در بازار ایجاد کند کافی نیست. درگذشته مصرف سفیده تخم‌مرغ در کشور صنفی و صنعتی بوده است و تلاونگ با تولید این محصول درصدد ارائه محصول سفیده تخم‌مرغ به مصرف‌کننده نهایی است، برای این موضوع نیاز به ایجاد بازار و معرفی آن به مصرف‌کننده نهایی است.

معرفی و شناسایی محصول

تشرفی می‌افزاید: سیستم توزیع محصول سفیده تخم‌مرغ تلاونگ باید به باشگاه‌های ورزشی مراجعه و محصول را به باشگاه‌های ورزشی معرفی کند، زیرا گروه هدف این محصول را این افراد ورزشکار تشکیل می‌دهند. به‌عنوان نمونه هنگامی‌که شرکتی محصول آرایشی بهداشتی را تولید می‌کند حتما باید آن را به داروخانه‌ها یا فروشگاه‌های آرایشی بهداشتی معرفی کند و اگر در فروشگاه‌های دیگری مانند سوپرمارکت این محصول معرفی شود، قطعا قابلیت فروش نخواهد داشت. به‌صورت کلی تلاونگ برای فروش محصول جدید خود باید بازار مصرف را به مخاطب ایرانی بشناساند و این معرفی محصول بر اساس گروه هدف تعیین‌شده خود باشد.

اسپانسرینگ تلاونگ

این کارشناس ارشد بازاریابی درباره گروه هدف محصول سفیده تخم‌مرغ تلاونگ خاطرنشان می‌کند: گروه مخاطب این محصول، ورزشکاران در حوزه‌های مختلف هستند که در باشگاه‌های ورزشی اقدام به ورزش می‌کنند و تلاونگ نیز باید در راستای این موضوع برنامه‌ریزی‌های بازاریابی را اتخاذ کند. از طرفی یکی از اقداماتی که تلاونگ می‌تواند در راستای معرفی محصول جدید خود به مخاطب ایرانی انجام دهد، اسپانسرینگ است که روی یک تیم ورزشی سرمایه‌گذاری و خود را به مقوله ورزشی متصل کند.

او درباره مزیت رقابتی این محصول می‌گوید: محصول سفیده تخم‌مرغ برای تلاونگ بیش از اینکه مزیت رقابتی ایجاد کند، خبری را برای این شرکت به همراه دارد؛ به‌عنوان نمونه دانشجویی که یک کیف چرمی دارد، آن کیف چرم برای دانشجو مدرک یا علمی را به همراه نخواهد داشت اما ممکن است این کیف چرم پرستیژی را برای آن دانشجو داشته باشد اما مزیت رقابتی را برای او ایجاد نمی‌کند. در این میان اینکه شرکتی روی یک بازار جدید دست بگذارد، برای آن شرکت مزیت رقابتی ایجاد نمی‌کند.

تشرفی پیشنهاد می‌کند: تلاونگ در راستای معرفی این محصول به بازار باید فعالیت‌های ترویجی را انجام دهد و این محصول را روی ورزشکاران معروف تست کند یا تیزرهای تبلیغاتی را برای این محصول تهیه کند که مصرف‌کننده نهایی از این محصول مطلع شود. از طرفی به نظر بنده علت تولید این محصول از طرف تلاونگ ممکن است این موضوع باشد که تلاونگ سفیده تخم‌مرغ اضافی دارد که برای آن برنامه‌ریزی کرده و آن را به محصولی برای مصرف‌کننده نهایی تبدیل کرده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/0SBHcI6j
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه