دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

در میان برند‌های بزرگ و استخوان‌ دار ایرانی که دارای آگاهی از برند بالایی در میان مخاطبان خود هستند، شرکت‌های کوچک‌تر و تازه‌واردی نیز در مرحله معرفی خود به بازار و مخاطبان ایرانی هستند که در تلاشند کسب‌وکار خود را توسعه دهند. یکی از این شرکت‌های تازه‌وارد، سورمالی است که در حوزه قهوه‌های فوری و هات‌چاکلت‌ها مشغول به فعالیت است. البته این شرکت محصولاتی را نیز در حوزه آبمیوه‌های کنستانتره تولید می‌کند.

اینکه سورمالی در راستای فعالیت‌های برندینگ و بازاریابی باید چه اقداماتی را انجام دهد که درنهایت به جذب مشتریان منجر شود و آگاهی از برند خود را افزایش دهد، بهانه‌ای شد تا «فرصت امروز» سراغ دکتر محمود محمدیان، عضو هیأت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی برود. آنچه در ادامه می‌خوانید نظرات این کارشناس درباره فعالیت‌های ارتباطاتی برند، فعالیت‌های بازاریابی، استراتژی تبلیغات و... است که در سه بخش مجزا تنظیم ‌شده است.

برخی برند‌ها از شهرت کمتری برخوردارند و مخاطبان کمتری با نام آنها آشنا هستند، این در حالی است که در مورد برند‌های نام‌آشنا و معتبر، بیشتر کارشناسان حوزه بازاریابی و برند اظهار نظر می‌کنند؛ اما کمتر کارشناس این حوزه هست که سراغ برند‌های کمتر آشنا برود. به‌صورت کلی برخی برند‌ها آمادگی این موضوع را دارند که مورد نقد قرار بگیرند و اظهارنظری در مورد آنها انجام شود. این اظهار نظرات شامل شناسایی نقاط قوت و ضعف برندها می‌شود و هنگامی‌که برندی کمتر شناخته‌شده مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌گیرد، رفته‌رفته شناخته ‌شده‌تر می‌شود و آگاهی از آن افزایش پیدا می‌کند.

سورمالی یکی از برند‌های کمتر شناخته‌شده در حوزه نوشیدنی‌ها؛ آبمیوه، قهوه فوری و هات‌چاکلت است.باوجود اینکه این شرکت محصولات مختلفی را در حوزه قهوه‌های فوری، آبمیوه‌های کنسانتره، نوشیدنی‌ها و... تولید می‌کند بااین‌حال در این مطلب من بیشتر در خصوص قهوه‌های فوری و هات‌چاکلت می‌خواهم صحبت کنم و این شرکت را از این جنبه بررسی کنیم.

درصحنه جهانی برندهای معتبری در صنعت قهوه‌های فوری حضور دارند؛ یکی از این برند‌ها نستله است که از غول‌های بزرگ این صنعت محسوب می‌شود و حرف اول در بازارهای جهانی را می‌زند. با توجه به وجود رقبای غول‌پیکری در بازار قهوه‌های فوری، حضور برندهای دیگر و کوچک‌تر در این بازارها به‌سختی صورت می‌پذیرد.

رقابتی سخت در بازار قهوه‌های فوری

در کشور ایران شرکت سورمالی به بازارهای قهوه فوری ورود پیدا کرده و در تلاش است سهم خوبی را در این بازار کسب کند؛ طبیعتا سورمالی به این باور رسیده است که برای کسب سهم بازار بیشتر باید با برند‌های قوی و معتبری رقابت کند. در حال حاضر در بسیاری از جلسات کاری یا مهمانی‌های خانوادگی، قهوه‌های فوری سرو می‌شود و معمولا هم این قهوه‌های فوری از شرکت نستله تهیه می‌شود. در حقیقت برند نستله دارای آگاهی از برند بالایی است و بیشتر مخاطبان ایرانی با نام این برند آشنا هستند.

سیستم توزیع مناسب

شرکت سورمالی باید روی سیستم توزیع خود سرمایه‌گذاری‌های جدی را انجام دهد و برنامه‌ریزی‌های مناسبی را در این راستا اتخاذ کند. اگر شرکتی در حوزه قهوه‌های فوری محصولات خوب و باکیفیتی را تولید می‌کند، قطعا باید سیستم توزیع مناسبی را داشته باشد. ایجاد یک سیستم توزیع مناسب برای اینچنین شرکت‌ها آنچنان از اهمیت بالایی برخوردار است که درگذشته برخی از نظریه‌پردازان علم بازاریابی، بازاریابی را به‌مثابه سیستم توزیع مناسب می‌دانستند، چون بیشتر شرکت‌های معتبر دنیا درگذشته با مشکلاتی جدی در حوزه توزیع مواجه بودند و با گذر زمان مشکلات این بخش را حل کردند و در تلاش بودند سیستم‌های مناسبی را در حوزه توزیع محصولات و خدمات خود داشته باشند.

در کشور ایران شرکت سورمالی می‌تواند ساختار توزیع مویرگی را اتخاذ کند و به‌درستی سیستم توزیع خود را پوشش دهد. به‌صورت کلی موفقیت زمانی رخ می‌دهد که محصولاتی که تولید می‌شود به‌راحتی در دست مشتریان قرار گیرد و به فروش رسد. متاسفانه برخی تولیدکنندگان ایرانی صرفا روی مقوله کیفیت محصولات متمرکز می‌شوند و در بخش‌های دیگر که توزیع نیز شامل آن می‌شود، سرمایه‌گذاری‌هایی را انجام نمی‌دهند.

تصرف بازار تهران

اگر ظرفیت‌های تولید شرکت سورمالی اجازه دهد، باید این شرکت در بازار شهر تهران فعال‌تر شود و به‌خوبی این بازار را پوشش دهد. به‌صورت کلی بازار ایران به صورتی است که بخش زیادی از فروش شرکت‌ها در بازار تهران انجام می‌شود. به‌عنوان نمونه حدود 50 تا 70 درصد فروش برخی شرکت‌های ملی ایرانی در سطح شهر تهران انجام می‌شود و این در حالی است که شرکت سورمالی در بازار تهران پوشش خوبی را ندارد و محصولات این شرکت به‌خوبی در بازار تهران توزیع نمی‌شود و برای مخاطبان تهرانی غیر‌آشنا است.
وب سایت کارشناس : http://kafemarketing.com 

***

حضور در فضای مجازی

درگذشته رقابت کمتری در بازارها وجود داشت و تبلیغات و ارتباطات حرف اول را برای شرکت‌ها نمی‌زد، اما در حال حاضر نیاز به‌وجود یک سیستم مناسب در حوزه تبلیغات و ارتباطات برای کسب‌وکارهای امروزی بسیار زیاد احساس می‌شود. برخی شرکت‌های ایرانی نیاز به تبلیغات دارند اما بودجه لازم برای آن را ندارند؛ به همین دلیل می‌توانند از فضای مجازی استفاده‌های زیادی ببرند. شرکت سورمالی نیز باید در راستای تبلیغات و ارتباطات برنامه‌ریزی‌های مناسبی را انجام دهد؛ البته به‌تازگی این شرکت اقداماتی را در فضای مجازی انجام داده است اما باید منسجم‌تر و با برنامه‌ریزی کامل‌تری در این راستا تبلیغاتی را انجام دهد.

هنگامی‌که شرکتی محصولاتی را باکیفیت مناسب وارد بازار می‌کند باید وب‌سایت مناسبی را داشته باشد؛ البته وب‌سایت شرکت سورمالی فعال است اما در حوزه به‌روزرسانی آن باید برنامه‌ریزی‌های مناسب‌تری را انجام دهد؛ چون وب‌سایت فروشگاه مجازی یک برند تلقی می‌شود و از آن حتی به‌عنوان یک استند می‌توان یاد کرد. از طرفی شرکت سورمالی باید در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام حضور مناسبی داشته باشد.

شرکت‌هایی نظیر شرکت سورمالی در صنایعی فعالیت‌های خود را پیش می‌برند که در حال حاضر از نظر شناخت بازار در مرحله بالایی نیستند و تقریبا می‌توان گفت که سنتی به بازار نگاه می‌کنند. ضرورت استفاده از ابزارهای نوین بازاریابی در شرکت‌هایی مانند سورمالی به‌شدت احساس می‌شود؛ به‌عنوان نمونه به‌کارگیری سلبریتی‌ها در معرفی و تبلیغات محصولات این شرکت به بازار بسیار می‌تواند کمک کند و آگاهی از برند آنها را به‌شدت ارتقا دهد. در این میان ابزارهای بازاریابی مانند CRM یا مدیریت روابط مشتری، تحقیقات بازار و... باید بیشتر در دستور کار شرکت سورمالی قرار بگیرد؛ چون از این طریق می‌توانند بیشتر به اطلاعات بازار دست پیدا کنند. 

شرکت سورمالی باید تعدادی از محصولات خود را به‌عنوان شاخص محصولات شرکت مشخص کند و بودجه‌های تبلیغاتی را برای آن در نظر بگیرد؛ البته این موضوع به این مفهوم نیست که محصولات دیگر را تولید نکند بلکه باید روی تعدادی از محصولات متمرکز شود و آن محصولات را به بازار عرضه کند.سورمالی باید تلاش کند این محصولات شاخص را در بازار نهادینه و به مخاطبان ایرانی آن را به‌درستی معرفی کند؛ از این طریق سورمالی می‌تواند در ذهن مشتری جایگاهی را برای خود ایجاد کند.

***

نبرد قهوه و چای در بازار ایران

سورمالی باید روی درک رفتار مصرف‌کنندگان ایرانی برنامه‌ریزی‌های مناسبی را انجام دهد. به‌صورت کلی نوشیدنی گرم در بازار ایران همواره چای بوده و با گذر زمان فرآورده‌های قهوه نیز به آن اضافه‌شده است؛ در حال حاضر نبردی بین چای و قهوه و فرآورده‌های آن در حال ایجاد شدن است و این دو محصول در حال رقابت برای کسب سهم بازار بیشتری از یکدیگر هستند.

از طرفی قهوه در چند سال گذشته سهم بازار خوبی را کسب کرده و جایگزین عادت نوشیدنی مصرف‌کنندگان ایرانی شده است. در این میان قهوه در حال حاضر صرفا مختص لایه‌های بالایی جامعه نمی‌شود و اتفاقا باگذشت زمان، طبقه‌های پایین جامعه نیز رفته‌رفته از این محصول در زندگی خود استفاده می‌کنند.

طبقه‌های بالای جامعه ایرانی هنگامی‌که بخواهند از قهوه‌های فوری استفاده کنند، از برند‌هایی مانند نستله مصرف می‌کنند و شرکت‌های مانند سورمالی باید اتفاقا روی طبقه‌های پایین‌تر جامعه سرمایه‌گذاری کنند و مشتریان خود را از طبقه متوسط جامعه انتخاب کنند؛ چون برای این طبقه اجتماعی قیمت محصولات حائز اهمیت است و این گروه از مخاطبان می‌توانند مشتریان خوبی برای شرکت سورمالی محسوب شوند.

شرکت سورمالی هزینه‌های زیادی را در راستای برندینگ انجام نداده است و هنگامی‌که به هویت بصری شرکت سورمالی توجه می‌شود، این موضوع نمایان می‌شود که سورمالی در راستای طراحی هویت بصری مناسب، سرمایه‌گذاری خوبی را انجام نداده است.

شرکت‌ها در حال حاضر می‌توانند از قدرت هویت بصری خود در راستای تعامل با مشتریان استفاده کنند و طبیعتا اگر سورمالی در تلاش است که به موفقیت‌های چشمگیری در بازار ایران دست پیدا کند، باید روی هویت بصری خود بیشتر از گذشته متمرکز شود.

شرکت‌ سورمالی باید به این موضوع واقف شود که بازار در حال تغییر است و بازیگران جدیدی در حال ورود به بازار ایران هستند؛ به همین دلیل دیگر نمی‌توان به شکل سنتی در این بازار حضور مناسبی داشت و سورمالی باید درصدد این موضوع باشد که از ابزارهای بازاریابی استفاده‌های مناسبی را انجام دهد.

ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/grOxksF6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه