سه شنبه, ۱ خرداد(۳) ۱۴۰۳ / Tue, 21 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

چگونه متمرکز شویم

7 سال پیش ( 1395/3/31 )
پدیدآورنده : بهروز لطفیان  

در مقاله قبل پنج مورد از موارد چگونه متمرکز شدن را بررسی کردیم، امروز پنج مورد دیگر را بررسی خواهیم کرد.

6- تمرکز آینده است: بسیاری از مدیران صنایع برنامه‌ریزی‌هایشان را برای مواجهه با آینده می‌نویسند و آماده می‌کنند، آنها در رویای‌شان به این موضوع می‌پردازند که آینده چگونه خواهد شد و آنها خواهند بود، غافل از اینکه آینده را باید امروز پیدا کرد و ساخت و راه آن پیدا کردن محصول، خدمت یا ایده واحدی است که آرزو دارید در آینده روی آن فعالیت کنید.

این تمرکز شماست و به همان اندازه که ساده به‌نظر می‌رسد، مشکل است، بنابراین تمرکز خود آینده است، آن را انتخاب می‌کنید و قدم به قدم آن را می‌سازید. وقتی ولوو روی ایمنی تمرکز کرد نه‌تنها آینده صنعت اتومبیل را پیش‌بینی کرد که کجا خواهد بود بلکه آن را هم ساخت، امروزه کمتر سازنده اتومبیل است که ایمنی جزیی از الزاماتش نباشد.

7- تمرکز بیش از آنکه برون‌سازمانی باشد درون‌سازمانی است: وقتی شما موضوع تمرکزتان را در بیرون سازمان پیدا می‌کنید، پیاده‌سازی آن کاملا به درون سازمان‌تان بستگی دارد، چه نیروی انسانی قرار است این راه را برود، چه تحقیقاتی را برای پیشبرد کار نیاز دارید و... . به زبانی ساده‌تر خارج از سازمان راهنمای شما برای تمرکزتان است و درون سازمان مسئولیت مدیریت و هدایت رسیدن به تمرکزتان را به عهده دارد. تمرکز حرکت از گذشته به آینده است، اگر دنیا تغییر نمی‌کرد، شرایط و امکانات ثابت بودند شاید عدم تمرکز کارایی خودش را چندان از دست نمی‌داد، و علت کاهش این کارایی نبود انعطاف‌پذیری در عدم تمرکز است.

دنیای امروز کسب‌و‌کار نیازمند انعطاف‌پذیری بالایی است. همیشه به شرکت‌ها پیشنهاد می‌کنیم که یک کار با کارایی پایین ولی متمرکز را شروع کردن بهتر از این است که کاری با کارایی بالا داشته باشند ولی متمرکز نباشند، عدم تمرکز آینده شرکت را نابود می‌کند ولی کارایی پایین را می‌توان با فرآیندهای مدیریتی اصلاح کرد.

8- تمرکز نیاز کشور است: زمانی که کشور تحریم بود برای رفع مایحتاج خود نیازمند ساخت همه چیز شدیم تا بتوانیم ادامه حیات دهیم، اگرچه آن زمان انتخاب دیگری نداشتیم ولی نتایج آن عدم تمرکز را در صنعت مشاهده می‌کنیم، صنایع کشور یکی بعد از دیگری در حال ورشکستگی هستند، چرا؟ چون بدون تمرکز یک کشور، استان یا شهر ماهیتی ندارد. هر چه یک کشور بزرگ‌تر می‌شود متمرکزتر می‌شود.

همه ما ایتالیا را مهد مد، سوییس را مهد بانکداری و ساعت، فرانسه مهد نوشیدنی و عطر و آلمان را مهد مهندسی می‌دانیم. آمریکا مهد چیست؟ کشور بزرگ‌تر یا با تنوع محصولات و خدمات بیشتر باید متمرکزتر شود، شاید به جرات باید گفت خود آمریکا امروزه دیگر مهد کالا یا خدمات خاصی نیست، بلکه سیلیکون‌ولی مهد IT است، وال استریت مهد اقتصاد، لس‌آنجلس مهد سینما و... شهرها و محله‌ها متمرکز شده‌اند. چیزی که در کسب‌و‌کار کار می‌کند در کشور نیز کار می‌کند. ایران مهد چیست؟ شاید ادعای گزافی نباشد اگر بگوییم ایران به اندازه یک قاره وسعت دارد، بنابراین برای موفقیت در آینده باید شهری متمرکز داشته باشیم.

9- تمرکز یک محصول یا خدمات نیست: تمرکز ولوو تولید کردن اتومبیل نیست، بلکه تمرکزش ایمنی است، بی‌ام دبلیو هم متمرکز بر اتومبیل نیست، بلکه رانندگی لذتبخش نقطه تمرکز بی‌ام دبلیو است و بنز نیز همچنین نقطه تمرکزش پرستیژ است.

چرا محصول نمی‌تواند نقطه تمرکز قدرتمندی باشد؟ جواب در طبیعت رقابت است یعنی اگر شما محصول یا خدمات منحصربه‌فردی دارید اصولا نیاز ندارید که متمرکز شوید مانند خدمات برق در کشور ولی اگر متمرکز نبودید به علت انحصار و این انحصار به دلایلی شکسته شد مطمئن باشید بازی را خواهید باخت، مانند سازمان صداوسیمای کشور.

10- تمرکز چتر نیست: بسیاری از صاحبان صنایع وقتی نقطه تمرکزشان را پیدا می‌کنند، تمامی محصولات و خدمات‌شان را به آن نقطه تمرکز متصل می‌کنند و در واقع مانند چتری آن را روی محصولات و خدمات‌شان می‌کشند. ولوو زمانی که روی ایمنی متمرکز شد با تولید ماشین‌های اسپورت در زیر چتر ایمنی باعث شد نه‌تنها میلیون‌ها دلار در بخش اسپورت متضرر شود که در حال بستن این بخش است، بی‌ام دبلیو نیز همین مسیر را رفت.

تولید ماشین‌های شاسی بلند در تضاد با رانندگی لذتبخش است و باعث متضرر شدن بی‌ام دبلیو در این بخش شد و بنز هم همین اشتباه را کرد. ماشین‌های ارزان‌قیمت بنز فروش خوبی را برای بنز به ارمغان نیاورد، ارزانی در تضاد با پرستیژ است. در واقع تمرکز آن بخشی از محصولات و خدمات را باید در بر بگیرد که آینده سازمان‌تان را می‌سازد و پلی است برای حرکت از امروز به فردای شرکت نه مانند چتری روی تمامی فعالیت‌ها.

تمام حقوق این نوشته متعلق به نویسنده است و استفاده بدون اجازه از نویسنده پیگرد قانونی دارد

کارشناس ارشد بازاریابی

تماس با کارشناس : info@behroozlotfian. com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/BnYHscDU
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه