دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 20 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

به طور کلی انتخاب هایی که پژوهشگران در مرحله اولیه یک پروژه خاص انجام می دهند شامل موارد زیر است:

1- چه پرسش های پژوهشی براساس کدام پدیده های تجربی پاسخ داده می شوند.

2- کدام رویکردهای پژوهش کیفی زیربنای این تحقیق خواهد بود.

3- چه نوع داده هایی حتماً باید جمع آوری شود.

در خصوص پرسش های پژوهش می توان گفت پرسش یک پژوهش ستون فقرات یک پژوهش است و اهمیتی بیش از فرضیه ها دارد که این موضوع در پژوهش های کیفی نمود بیشتری نیز دارد. بنایراین یک پرسش پژوهش باید به روشنی صورت بندی شده باشد ضمن آنکه به لحاظ فکری ارزشمند و قابل پژوهش باشد، زیرا به واسطه پرسش های پژوهش است که قادر خواهید بود موضوع پژوهش خود را به نحوه پژوهش آن ربط دهید.

پرسش های اساسی پژوهش باید از لحاظ درجه خاص بودن با یكدیگر همسنگ باشند. به عبارت دیگر نباید سؤالی به طور مثال 25درصد مسئله اصلی را دربرگیرد و سؤال دیگری 5 درصد آن را پوشش دهد.

ضمن آنکه برآیند پرسش های اساسی باید كل مسئله اساسی تحقیق را پاسخ دهد، نه نسبت به آن دارای خلاء و كمبود باشد و نه از آن فراتر رود. به طور مثال، هرگاه بتوان كلیه جوانب مسئله اصلی را به هشت پرسش اساسی تجزیه كرد، باید هشت برش مساوی دایره ای فرضی را دربرگیرد. بنابراین پرسش های پژوهش ابزارهایی هستند که با اتکا به آنها از علایق تحقیقاتی کلی خود به سوی کانون خاص پروژه تحقیقاتی حرکت خواهید کرد. پس در خصوص اهمیت آنها مبالغه نکرده ایم.

انواع پرسش های پژوهش

پرسش های پژوهش را می توان در سه نوع اصلی دسته بندی کرد. پرسش های چرا، پرسش های چگونه و پرسش های چیست که مستلزم یک پاسخ توصیفی اند. آنها متوجه کشف و توصیف ویژگی ها و الگو های برخی از پدیده های اجتماعی هستند.

انواع پرسش های چیست به قرار زیر است:

• چه نوع افرادی مشمول موضوع تحقیق هستند؟

• شناخت ها، عقاید، ارزش ها و نگرش های ویژه آنها چیست؟

• رفتار ویژه آنها چیست؟

• چه فرآیندهای اجتماعی سبب این رفتار بوده است؟

• الگوهای روابط بین این ویژگی ها چیست؟

• پیامدهای این فعالیت ها چیست؟

پرسش های چرایی جویای علل، یا دلایل وجود ویژگی ها و توالی منظم در پدیده های خاص  هستند. آنها متوجه فهم یا تبیین روابط بین رویداد ها یا روابط درونی فعالیت های اجتماعی و فرآیند های اجتماعی هستند، برای مثال:

• چرا مردم به این شیوه فکر یا عمل می کنند؟

•چرا این الگوها به این شکل درآمده اند؟

• چرا ویژگی ها یا پدیده های اجتماعی تغییر می کنند، یا چرا ثابت می مانند؟

• چرا این فعالیت این پیامدهای خاص را به دنبال دارد؟

پرسش های چگونه به ایجاد تغییر مربوط می شوند و با نتایج عملی و مداخله سر و کار دارند، برای مثال:

• چگونه می توان این ویژگی یا فرآیندهای اجتماعی یا الگوها را تغییر داد؟

• چگونه می توان جلوی تغییر آنها را گرفت یا آهنگ تغییر آنها را تند یا آهسته کرد؟

این سه نوع پرسش پژوهشی به طور متوالی در طول یکدیگر قرار می گیرند. پرسش های چیست طبعا مقدم بر پرسش های چرا و پرسش های چرا مقدم بر پرسش های چگونه است. در جلسه آتی در خصوص رویکردهای پژوهش های کیفی بحث و بررسی صورت خواهد پذیرفت.

کارشناس تحقیقات بازار و دانشجوی دکترای بازاریابی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/HOBjuoRd
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینچک صیادیدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه