سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Tue, 30 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

این روزها در شبکه های اجتماعی و مجلات زرد مطالبی با عنوان طالع بینی متولدین ماه های مختلف سال یافت می شود. گستردگی این محتواها در شبکه های اجتماعی و مجلات مختلف، نشان دهنده استقبال مخاطبان ایرانی از این موضوع است.

از طرفی در چند سال گذشته ارائه کارت های هدیه به مناسبت زادروز افراد بسیار رایج شده است و برخی مخاطبان ترجیح می دهند که به جای خرید کادو های مختلف، از کارت هدیه استفاده کنند. این موضوع بازار بانک های ایرانی را داغ کرده است و در حال حاضر مخاطبان ایرانی به راحتی می توانند به بانک های مختلف کشور مراجعه و کارت های هدیه را خریداری کنند.

در همین راستا چندی پیش بانک گردشگری از کارت های هدیه ویژه متولدین ماه های مختلف، رونمایی کرد. در این اقدام، بانک گردشگری متناسب با ماه های مختلف سال، کارت های هدیه ای را به مشتریان عرضه می کند.

براساس اطلاعات به دست آمده، در تهیه و ارائه محصول کارت هدیه بانک گردشگری اهداف مختلفی مدنظر قرار گرفت؛ به عنوان نمونه برآوردن نیازها و سلایق مختلف در ارائه کارت های هدیه الکترونیک به جای ارائه هدایای مختلف به دیگران در چارچوب قوانین بانک مرکزی، توانایی بانک مدنظر قرار گرفت و به ارائه محصولی با طرح های متنوع و گسترده به مناسبت های مختلف و براساس نیاز گروه های گسترده هدف توجه ویژه ای شد.

از طرفی فروش و رساندن این محصول به بازار هدف و از طریق راحت ترین دسترسی برای مشتری و براساس توانایی های کنونی بانک، یکی دیگر از اهداف بانک گردشگری بود. با توجه به موارد ذکر شده، می توان همزمان با استراتژی توسعه محصولProduct Development، توسعه بازار (نفوذ به بازارهای جدید) را نیز مدنظر قرار داد.

براساس این اطلاعات با توجه به تنوع موضوعی و گرافیک این محصول، می توان بازارهای هدف گسترده ای را پیش بینی کرد، اما مهم ترین بازارهای هدف این محصول شامل افراد سخت پسند (پرمشغله، علاقه مند به کارت)، زوج ها (به مناسبت سالگردهای مختلف)، اعضای مختلف خانواده ها، کسبه خرد و مدیران فروشگاه های بزرگ، مدارس غیرانتفاعی حوزه شعب، مدیران شرکت های بزرگ فعال در حوزه شعب، دانش آموزان و افراد با گروه های مختلف سنی در طرح های متنوع نوستالژیک می شود. در این میان طرح های مدنظر می تواند بر اساس مناسبت های مختلف عمومی (اعیاد ملی و مذهبی و...) ماه تولد، ازدواج، روزهای مناسبتی مانند روز دانش آموز، روز پدر، روز مادر، گروه های سنی، کارت ویژه کودکان، اتفاقات زمانی مثبت در جامعه و طرح های نوستالژی، طراحی و ارائه شود.

از طرفی گستردگی تنوع و به روزرسانی طرح های گرافیکی روی کارت و طرح های موضوعی آن باعث شده این محصول به عنوان یک ابزار جذاب و رقابتی، رشد فروش قابل توجهی در این کارت ها را چه در بحث تعداد و چه در بحث مبلغ در دو سال گذشته برای بانک به ارمغان بیاورد.

احسان قاسمی، کارشناس ارشد بازاریابی درباره این خدمت جدید بانک گردشگری در گفت و گو با «فرصت امروز» می گوید: «به صورت کلی بانک گردشگری استراتژی توسعه محصول جدید در بازار موجود را دنبال می کند.

در این استراتژی، بانک گردشگری این سرویس جدید را به همان مخاطبان پیشین خود ارائه می دهد، چراکه این خدمت می تواند برای عموم مردم جامعه قابل استفاده باشد اما به نظر می رسد این خدمت، خدمت جدیدی باشد که توسط این مؤسسه به مخاطبان جامعه ارائه می شود. تحقیقات بازار پشتیبان این طرح حکایت از استقبال عامه جامعه از برند گذاری ماه های تولد دارد که در سبک زندگی نوین مخاطبان جامعه بسیار مرسوم شده است.»

تمرکز بر اقشار جوان

قاسمی درباره گروه هدف و میزان استقبال مخاطبان جامعه از این خدمت بانک گردشگری اظهار می کند: «این خدمت می تواند برای اقشار مختلف جامعه جذاب باشد، اما می توان برآورد کرد که این خدمت برای اقشار جوان و نوجوان جذابیت بیشتری خواهد داشت و این موضوع بسیار حائز اهمیت است.
 

از طرفی در برآوردی دیگر می توان خانم های جامعه را از دیگر اعضای این بازار دانست که این محصول برای آنها بسیار جالب خواهد بود. با مشاهده صفحات شبکه های اجتماعی می توان دریافت که بحث متولدین ماه های مختلف یکی از موضوعات پرتکرار در این حوزه است که حتی باعث ایجاد گروه های غیر رسمی با همین عنوان نیز شده است و این مهم نشان می دهد که بستر لازم برای تقاضای کافی در بازار وجود دارد.»

شیرهای مردادی

او ادامه می دهد: «حتی در روزهای خاصی مانند روز ولنتاین یا روزهای تولد نوجوانان و جوانان می توان ردپای ماه های تولد را یافت. این در حالی است که در شبکه های ماهواره ای یا در مجلات مختلف به خصوص مجلات زرد باز هم می توان مطالبی با عنوان طالع بینی متولدین ماه ها را یافت؛ جالب اینکه استقبال از آنها نیز قابل توجه است و بانک گردشگری باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.

در این میان نمادهای ماه های تولد نیز به سبک زندگی اقشار مختلف راه یافته مانند شیرهای مردادی یا کمانداران آذری و گاهی افراد خودشان را با این عنوان معرفی می کنند.»

مدیریت ارتباط با مشتری

این کارشناس ارشد بازاریابی درباره طراحی این کارت ها بیان می کند: «طراحی این کارت ها در راستای مدیریت ارتباط با مشتری صورت گرفته است. بانک ها به طورمعمول با ارسال پیامک روز تولد مشتریان را تبریک می گویند و این موضوع حالا با یک رویکرد برند سازی شخصی با ارائه کارت ماه تولد صورت گرفته است که در کنار آن می توان از جملات زیبای مربوط به هرماه و چاپ آن روی کارت نیز استفاده کرد.»

قاسمی اظهار می کند: «تجربه موفق تبریک روزهای تولد مشتریان، بانک ها را ترغیب به چاپ کارت هایی بر مبنای همین موضوع کرده است و این بار بانک گردشگری گستره ای از مخاطبان را در قالب یک ماه در نظر گرفته است. از طرفی ذکر این موضوع بسیار حائز اهمیت است که Data Base جامع بانک در کنار باشگاه مشتریان و سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری همه و همه زمینه را برای توسعه این خدمت فراهم آورده است.»

رقابتی پیشرو

او در پاسخ به این موضوع که «این کارت ها پتانسیل این موضوع را دارد که مزیت رقابتی را برای بانک گردشگری به همراه داشته باشد»، می گوید: «بازخوردهای مثبت از تعاملات اجتماعی میان متولدین ماه های مختلف در رسانه های متنوع از جمله شبکه های اجتماعی این اتفاق را نشان می دهد که ظرفیت برای استقبال از این محصول بسیار فراهم است اما با توجه به پیشگام بودن این بانک در این حوزه می تواند به نوعی مزیت رقابتی پیشرو بودن را برایش به وجود آورد.»

قاسمی می افزاید: «در واقع می توان گفت در کوتاه مدت می تواند برای بانک یک مزیت رقابتی ایجاد کند، اما به دلیل تخصصی و منحصر نبودن خدمت، بانک های دیگر نیز می توانند این خدمات را به طور مشابه ارائه دهند؛ چون هم پایگاه داده های خوبی دارند و هم اینکه این خدمت لزوما در انحصار این بانک نیست.»

این کارشناس ارشد بازاریابی در پایان خاطرنشان می کند: «در پایان این موضوع بسیار حائز اهمیت است که بانک گردشگری می تواند نکات دیگری نیز به این خدمت اضافه کند، به عنوان نمونه استفاده از جملات زیبای حک شده روی کارت ها که مرتبط با آن ها و عدد روز ماه تولد باشد، یکی از اقداماتی است که بانک گردشگری می تواند انجام دهد. از طرفی استفاده از رنگ های مرتبط با آن ماه نیز می تواند برای مخاطبان جذاب باشد و High light کردن روز تولد در آن ماه به عنوان عدد شانس مشتری نیز از جمله اقداماتی است که می تواند برای مشتریان بانک گردشگری جذاب باشد.»

ارتباط با نویسنده: a9631m@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/yYJjunIc
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهمریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیون
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه