وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا به تازگی علیه ۶ فرد که به عنوان مشاور فروشندگان شخص ثالث آمازون به کارکنان این فروشگاه رشوه پرداخت کرده بودند، اعلام جرم کرد.
به گزارش دیجیاتو، این افراد به کارکنان و پیمانکاران آمازون ۱۰۰ هزار دلار رشوه پرداخت کرده اند تا به اطلاعات داخلی و موارد دیگری که باعث برتری آنها در فضای رقابتی مارکت پلیس (Marketplace) بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان می شود، دست پیدا کنند. طبق اطلاعات منتشرشده، این طرح حداقل از سال ۲۰۱۷ در جریان است. یکی از دادستان های آمریکا، «برایان تی.موران» در بیانیه ای اعلام کرده:
«قربانی نهایی چنین اقداماتی، عموم مردم هستند چراکه کالاهای نامرغوب و حتی خطرناکی که باید از مارکت پلیس حذف می شدند را خریداری کرده و تحویل گرفته اند.»
ارزش چنین اقداماتی بیش از ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده که نه تنها با افزایش فروش محصولات برخی فروشندگان، بلکه با تخریب رقبا نیز به دست آمده است. چندین روش مختلف برای دستکاری محصولات در نظر گرفته شده بود. برای مثال این افراد از کارکنان درخواست کرده بودند که کالاها یا حساب های تعلیق شده یا حتی ممنوع شده را دوباره وارد فروشگاه کنند.
طبق اعلام وزارت دادگستری آمریکا، برخی از آنها کالاهای مصرفی الکترونیکی بوده اند که امکان آتش گرفتن آنها وجود داشته یا اینکه برای استفاده توسط انسان مورد تایید قرار نگرفته بودند. علاوه بر بازگرداندن این کالاها به فروشگاه، کارکنان بررسی های مربوط به آنها را نیز تغییر داده بودند و نظرات مثبتی درباره آنها منتشر کرده بودند.
مطلب مرتبط: قدرت نمایی آمازون در شرایط بحرانی ویروس کرونا
علاوه بر این موارد، کارکنان حمله علیه فروشندگانی که با مشتریان مشاوران رقابت می کردند را نیز تسهیل کرده اند. این افراد اطلاعاتی درباره درآمد، پایگاه مشتریان و حتی تامین کنندگان را در اختیار مشتریان مشاوران قرار داده اند. این ۶ مشاور آمازون همچنان به الگوریتم های بسیار سری این مارکت پلیس نیز دسترسی پیدا کرده بودند.
با پرداخت رشوه یک مزیت دیگر نیز در اختیار فروشندگان شخص ثالث قرار گرفت که آن، فضای بیشتر در انبار بود. این فروشندگان همچنین توانسته بودند برای فروش کالاهای محدود یا ممنوع شده مانند لوازم آرایشی و کیت های مربوط به باز کردن قفل ها نیز تاییدیه دریافت کنند. کارکنان آمازون که در این طرح مشارکت داشتند همچنین به فروشندگان برای موفقیت در کمپین های تبلیغاتی مشاوره داده اند.
در صورتی که این ۶ نفر در دادگاه متهم شناخته شوند، باید منتظر احکام سنگینی باشند. هر کدام از آنها شاید مجبور به تحمل بیش از دو دهه حبس شوند و همچنین نیم میلیون دلار جریمه پرداخت کنند.