صنعت گردشگری و فعالیتهای تجاری پس از حملات انتحاری در شهر بروکسل کاهش چشمگیری داشته است. پس از حدود دو ماه که از حملات 22 مارس در بروکسل میگذرد، بخش اقتصادی پایتخت بلژیک با کاهش روبهروست. این شهر که در یک بازه زمانی از بحران ناشی از حملات پاریس هم تاثیر گرفته بود، اکنون در حوزه گردشگری و فعالیتهای تجاری مشکلاتی دارد.
پس از حوادث بروکسل رزرو هتل از سوی افرادی که با هدف گذران اوقات فراغت به شکل گروهی سفر میکنند کاهش زیادی داشته است. چندین گروه گردشگر ژاپنی و آمریکایی سفرهای خود را به این کشور لغو کردند. رزرو سفر به مقصد بروکسل در فاصله زمانی 23تا 29 مارس، در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته تا 146 درصد کاهش داشته است. پس از حمله بروکسل، بسته شدن فرودگاه بروکسل باعث لغو یا به تعویق انداختن سفر مسافران شد.
در حوزه تجارت و اقتصاد هم مشکلاتی به وجود آمده است. مدیر فدراسیون تجارت و خدمات بلژیک، دومینیک میشل میگوید: «اگر سه ماهه اول سال را با بازه زمانی مشابه سال پیش مقایسه کنیم، شاهد کاهش فروش و فعالیتهای تجاری تا 15درصد در بروکسل هستیم.» او اضافه میکند: «حملات 22 مارس در بروکسل، متاسفانه تاثیری سریع بر روند توسعه و رشد تجاری این کشور داشته و زمان زیادی لازم است تا این آسیب بازسازی شود.»
البته گردشگران به تدریج سرمایه از دست رفته تاجران بروکسل را برمیگردانند اما هنوز تعداد آنها کمتر از حد معمول هر ساله است. رئیس سازمان گردشگری بروکسل به خبرگزاری فرانسه میگوید: «تا پیش از حملات ماه مارس، در روزهای آخر هفته شاهد 20 تا 30 درصد تردد گردشگران تفریحی در سایتهای گردشگری مانند هتلها و موزهها بودهایم.»
تاجران از وضعیت موجود ناراضی هستند
تاجران از وضعیت موجود در بازار ابراز نگرانی کردهاند. صاحب یکی از فروشگاههای سوغاتی در چند قدمی مجسمه معروف بروکسل از کاهش تعداد گردشگران نگران است و میگوید: «پس از حملات تروریستی در پاریس،همه منتظر تعطیلات عید پاک و سال نو بودیم. بعد از آن حادثه 22 مارس پیش آمد.» او همچنین اضافه میکند که فروشش تا 50درصد کاهش داشته و دیگر نمیتواند حقوق کارمندان خود را پرداخت کند.
شهر بروکسل، مقر اتحادیه اروپا میزبان بسیاری از سازمانها و موسسههای اروپایی و بینالمللی است. به گفته رئیس سازمان گردشگری بروکسل، صنعت گردشگری 50 درصد از فعالیتهای این شهر را تشکیل میدهد. این شهر در هفتههای اخیر شاهد کاهش 15درصدی در حوزه گردشگری بوده است. اما پیشبینی میشود شهر بروکسل در آینده نزدیک تعداد بیشتری گردشگر به خود ببیند. مدیر یکی از مراکز تجاری و یک رستوران بزرگ در مرکز شهر بروکسل میگوید: «مشتریان 10 ساله ما با ما تماس میگیرند تا مطمئن شوند میتوانیم در مواقع ضروری امنیت آنها را تامین کنیم یا خیر.»
تصویر مخدوش شده بروکسل
در شش ماه اخیر تاجران بلژیکی با چالشهایی روبهرو بودند. از اثرات غیرمستقیم حمله بروکسل میتوان به بستهشدن مترو و بهرهبرداری بخشهایی از آن پس از چند هفته اشاره کرد. به گفته مدیران هتلها و تجار ، مشکلاتی از این قبیل به بحران در این شهر دامن زده است.
ماه پیش مقامات محلی بروکسل یکسری تصمیمات با هدف توسعه و ارتقای سطح گردشگری اتخاذ کردند. بهعنوان مثال، معافیت موسسهها و بخشهای آسیبپذیر و هتلها از پرداخت مالیات یکی از این تصمیمات است. با این حال، تاجران امیدوارند که دولت اقدامات لازم را برای بهبود تصویر مخدوش بروکسل انجام دهد.
بروکسل قصد دارد پس از حملات داعش بار دیگر توجه توریستها را به سمت خود جلب کند. بعد از حملات داعش در 22 مارس گذشته، میزان رفتوآمد گردشگران به بروکسل بسیار کاهش یافته است. به همین منظور مسئولان کوشیدهاند اقداماتی در راستای جذب گردشگران انجام دهند. پاتریک بون تیک، تحلیلگر سازمان گردشگری بروکسل میگوید: بعد حملهها قیمت اجاره هتلها در این شهر 50 درصد با کاهش مواجه شده. مطابق برآورد اولیهای که تحلیلگر اقتصادیING، پیتر واندن انجام داده این حملهها باعث شده تا 4میلیارد یورو خسارت به بلژیک وارد شود.
در این میان گروه هتلهای BRUSSELS، با ایجاد اتحاد بین هتلداران بروکسل، طرح ویژهای برای مشتریان هتلها در تاریخ 5 تا 8 ماه می در نظر گرفتهاند. در این طرح بهای اجاره هر اتاق به نصف قیمت تنزل مییابد اما برای استفاده از این طرح مسافران باید به جای لباسهای رسمی با لباس خانگی به هتل وارد شوند. در واقع در طول این طرح که Brussels hotels pyjamas nights نام دارد تمام مشتریان پس از رزرو اتاقها، در صورت حضور با لباس راحتی در هتل میتوانند از 50 درصد تخفیف استفاده کنند.
همچنین از مسافران خواسته شده تا عکسهای خود را در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارند. حدود 60 هتل در این طرح شرکت میکنند که هدف آنها آشنا شدن سایرین با هتلهای این کشور و به نمایش گذاشتن بازگشت صلح و آرامش در بروکسل است.
نقش شبکههای اجتماعی در بهبود اوضاع
به غیراز هتلها، رستورانهای واقع در بروکسل نیز سعی در بازگرداندن مشتریان خود دارند. برای مثال، برخی رسانهها از هشتگ #DiningforBrussels استفاده میکنند. آنها از مردم میخواهند تا در رستورانها از بشقابهای خالی و قرار دادن کارد و چنگال روی آن با نشان دادن علامت صلح عکس بگیرند.
اپراتورهای مراکز توریستی بروکسل سعی دارند تا هنگام فرارسیدن تابستان اعتماد گردشگران خارجی را جلب کنند. آژانسهای توریستی بروکسل حدود 30هزار یورو برای معرفی جاذبههای این منطقه در شبکههای اجتماعی و کمپینهای اینترنتی هزینه کردهاند. پاتریک بون تیک، مدیر یکی از این مراکز توریستی میگوید: ما سعی داریم با گسترش اهداف و راههای تبلیغاتی، از کاهش تعداد گردشگران بهخصوص در تابستان پیشگیری کنیم.
پس از حملههای پاریس در ژانویه 2015، سایت visit Brusseles یک کمپین بینالمللی برای جذب گردشگران جدید ایجاد کرده است. در این کمپین توریستهای اروپایی میتوانند از طریق باجههای تلفن نصب شده در سه نقطه از شهر بهطور مستقیم با شهروندان بروکسل درباره اوضاع این شهر بعد از حملهها و نگرانیهای خود صحبت کنند.