شرکت بن و جری (Ben & Jerry’s) که توسط بن کوهن (Ben Cohen) و جری گرینفیلد(Jerry Greenfield) تاسیس شد، توانست به یکی از مشهورترین برندهای دنیا در زمینه تولید بستنی تبدیل شود. این شرکت علاوه بر بستنی در زمینه تولید ماست و آبمیوه منجمد نیز فعالیت دارد. بن کوهن و دوست دوران کودکیاش جری گرینفیلد این شرکت تولید بستنی خانگی را در سال 1978 افتتاح کردند و توانستند آن را به یکی از پدیدههای جهان تبدیل کنند. زمانی که آنها تصمیم گرفتند کسبوکارشان را در زمینه تولید بستنی راهاندازی کنند، به بورلینگتون نقلمکان کرده و در آنجا یک پمپ بنزین قدیمی را بازسازی کردند تا به مغازه بستنیفروشیشان تبدیل شود.
آنها کسبوکارشان را با 12 هزار دلار سرمایهای که داشتند آغاز کردند. این مغازه خیلی سریع به موفقیت دست یافت و بن و جری محصولشان را به سایر خردهفروشیهای منطقه نیز ارائه دادند. در سال 1984، شرکت Ben & Jerry’s به حدی مشهور شده بود که این برند تهدیدی برای رقبای بزرگتر در این صنعت محسوب میشد، به طوری که در سال 1985 فروشی بیش از 9 میلیون دلار داشتند. بن کوهن و جری گرینفیلد شرکتشان را در سال 2000 به مبلغ 325 میلیون دلار به فروش رساندند.
کارکنان شاد، کارکنان سخت هستند
بن کوهن و جری گرینفیلد به اهمیت یک محیط کار سرگرمکننده برای کارکنانشان پی برده بودند. در سال 1987، گرینفیلد ایدهای داشت مبنی بر اینکه لذت را به تمام کارهایی که انجام میدهند وارد کنند.او میخواست که سرگرمی به بخشی از فرهنگ کمپانیشان تبدیل شود. برای انجام چنین کاری، آنها در ابتدا 500 دلار پاداش در نظر گرفتند برای کارکنانی که ایدهای برای سرگرم کردن محیط کار داشتند.کوهن و گرینفیلد میخواستند هر ایده خلاقانهای را به کار گیرند تا محیط کار شادتری بسازند. بنابراین راه ایدههای خلاقانه به کمپانی آنها پیدا شد.
حتی آنها برای اینکه قدردانیشان را نسبت به کارکنانی که تا دیروقت کار میکنند نشان دهند، جشنهای شبانه برای این کارکنان برگزار میکردند. به اندازه کافی لازانیا میپختند تا همه سیر شوند و برایشان موسیقی پخش میکردند. بنابراین یکی از عواملی که باعث موفقیت شرکت این دو شریک شد، خوشحالی کارکنانش شد. آنها اعتقاد راسخی داشتند که کارکنان شاد موفقیت را به همراه میآورند.
رفتار منطقی عامل سوددهی کسبوکار
گرینفیلد میگوید: «من و بن شرکت بن و جری را روی این ایده ساختیم که تجارت در قبال محیط اطراف و جامعه مسئولیتی دارد. اگر درست بیندیشید، فرصت به دست آوردن سود و شرایط اجتماعی نامحدود است. این فرآیند ابداع و نوآوری است.» امروزه این شرکت نهتنها به دلیل بستنیهای خارقالعادهای که تولید میکند، شهرت پیدا کرده، بلکه مسیری که برای دستیابی به موفقیت طی کرده نیز شهرت خاصی دارد. از روز اول این دو دوست دوران کودکی میدانستند که قصد دارند نوع متفاوتی از کسبوکار را بسازند؛ کسبوکاری که هم از نظر اجتماعی مسئول باشد و هم تعهدی جدی داشته باشد.
با پیش گرفتن روشی که با مسئولیت اجتماعی همراه شده بود، شرکت Ben & Jerry’s توانست انقلابی در این صنعت برپا کند. گرینفیلد میگوید: «تجارت میتواند منبعی از تغییرات رو به جلو باشد. وقتی توسط ارزشهایتان هدایت میشوید، به ضررتان تمام نخواهد شد، بلکه به کسبوکارتان کمک خواهد کرد.تفکر غالب این است که نمیتوانید کسبوکاری موفق داشته باشید و در عین حال از آن جهت کمک کردن به جامعه استفاده کنید.
ما ارزشهایی را به کمپانی اضافه کردیم تا به این هدف برسیم. اگر جامعه را حمایت کنید، جامعه نیز شما را حمایت خواهد کرد.» کوهن نیز در همین زمینه معتقد است: «اگر قصد دارید کسبوکاری داشته باشید، باید به ارزشهایتان پایبند باشید. ما موفقیتمان را نه فقط با پول بلکه با خدمتی که به جامعه عرضه کردیم، ارزیابی میکنیم.»
ارتباط با نویسنده: [email protected]