شنبه, 24 مهر 1395 - 08:20

تولیدکنندگان داخلی این روزها به محض اینکه محصولی را تولید و به بازار عرضه می کنند، فورا به سراغ سمپلینگ محصول تازه شان می روند؛ روشی که شاید به دلیل تکرار در شیوه اجرا جذابیت خود را برای مخاطبان از دست داده باشد. حال وقتی برندی کمی در شیوه سمپلینگ خود تغییری ایجاد می کند، به سرعت جلب توجه خواهد کرد.

چندی پیش برند گلرنگ شیوه سمپلینگ را برای محصول شامپو بدن خود اجرایی کرد. گلرنگ در این سمپلینگ از کانترهایی استفاده کرده که طراحی شان مخاطبان را به یاد فضای داخلی حمام می اندازد. علاوه براین، کانترهای این برند برای جذب مخاطب از یک سری افراد که لباس میوه های مختلف را به تن کرده اند، بهره برداری کرده است.

«فرصت امروز» به منظور بررسی شیوه اجرای سمپلینگ برند گلرنگ گفت وگویی را با علی منفرد، مشاور بازاریابی و تبلیغات و امیرعباس کمالی، مدیر آژانس تبلیغاتی بلندگو و مجری سمپلینگ شامپوی گلرنگ انجام داده که در ادامه می خوانید.

طراحی جالب کانترها

علی منفرد، مشاور بازاریابی و تبلیغات درباره شیوه سمپلینگ شرکت گلرنگ می گوید: گلرنگ در این شیوه تبلیغاتی سعی کرده متفاوت عمل کند. عملکرد این برند نیز به خوبی جلوه کرده و نظر مخاطبان را به خود جلب خواهد کرد. در این راستا مشخص است که برند همکاری خوبی نیز با تیم اجرایی سمپلینگ خود داشته و در این کار دست آنها را باز گذاشته است. چون بسیاری از برندها ادای همکاری با تیم اجرایی خود را دارند اما با اعمال نظرهای بسیار، ایده را با شکل و شمایل متفاوت به مرحله اجرایی می رسانند.

سمپلینگ در کشورمان محدود به قرارگیری چند کانتر یک  شکل شده که یکسری دانشجو از سراجبار پشت آن قرار می گیرند و بی حوصله با مخاطبان برخورد می کنند. بنابراین وقتی بسیاری از برندها با این شکل و شمایل کار می کنند، شیوه عملکرد گلرنگ به نظر مخاطبان می آید و مورد توجه آنها قرار خواهد گرفت.

همچنین چون این شیوه در نقطه فروش اتفاق می افتد، تاثیرگذاری بیشتری نیز خواهد داشت و برند راحت تر مخاطب را به سمت محصول سوق می دهد و احتمال اینکه محصول جزو انتخاب های مصرف کننده قرار بگیرد، زیاد است.

منفرد درباره شیوه طراحی کانترها می گوید: شیوه طراحی کانترها نیز جالب است و نظر مخاطب را به خود جلب می کند اما بهتر بود روی کاراکتر افرادی که پشت کانترها قرار می گیرند، کار می شد. شاید طراحی لباسی خاص برای آنها می توانست ایده اجرا شده را جذاب تر به مخاطبان نشان دهد. علاوه براین افرادی که لباس عروسکی به تن کرده اند، بیشتر گروه مخاطبان خردسال را جذب خواهند کرد.

گروه مخاطبانی که مصرف کنندگان اصلی محصول گلرنگ نیستند. شاید گروه از این دسته مخاطبان به عنوان واسط استفاده کرده اند که با دیدن این عروسک ها ذوق زده شده و والدین خود را متوجه کانترها کنند. چون در حال حاضر مخاطبان این دسته عروسک ها برای شان آنچنان ناآشنا نیستند و در سطح شهر بارها آنها را مشاهده می کنند. بنابراین اگر در این کار نیز کمی خلاقیت بیشتری اجرا می شد، بهتر بود.

آموزش پروموتورها در سمپلینگ اهمیت زیادی دارد

منفرد می گوید: تبلیغات BTL به دلیل اینکه جزییات بیشتری از محصول را در اختیار مخاطبان می گذارد، جذاب تر است، چون رسانه های دیگر اجازه و امکان دادن اطلاعات بیشتر را به خاطر فضایی که دارند به مخاطبان نمی دهند. همین موضوع است که تبلیغات BTL  را موثرتر کرده است و به عبارتی می توان گفت که این شیوه تبلیغاتی حتما مخاطبان را به سمت محصول جذب می کند.

منفرد می گوید: سمپلینگ باید جزیی از عملکرد بازاریابی و تبلیغات برندهای داخلی باشد. آنها نباید از سراجبار سراغ این شیوه بروند و بهتر است که برای آن  راهکارهای خلاق تری را اجرا کنند. هنوز خلاقیت قابل توجهی در این حوزه دیده نشده است و همین عامل باعث شده برندهایی که از قاعده همیشگی خارج می شوند، به چشم بیایند. در این باره آموزش پروموتورها نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. آنها باید بتوانند با مخاطبان ارتباط برقرار کنند و بهتر است برندها به سراغ کسانی بروند که به این کار علاقه مند هستند.

از طرفی اکثر برندها احساس می کنند تا محصول جدیدی به بازار ارائه می کنند باید آن را سمپل کنند. این درحالی است که باید برندها در این زمینه دقت کنند و بدانند چه محصولاتی را سمپل کنند. علاوه براین، مکان اجرای سمپلینگ نیز در این شیوه تبلیغاتی اهمیت زیادی دارد و باید به سراغ محل هایی رفت که گروه مخاطبان محصول در آنجا رفت و آمد می کنند.

بسیاری از مواردی که عنوان کردم در این حوزه، ساده گرفته  می شوند اما آنها مهم و کلیدی هستند و رعایت شان برند را به هدفش نزدیک تر می کند، برای مثال یکی از تولیدکنندگان نوشیدنی های انرژی زا چندی پیش در پیست اسکی با ماشین های پاترول به شکل خلاقی نوشیدنی های سرد خود را میان مردم توزیع و فضای هیجانی جذابی را برای مخاطبان ایجاد کرد.

زمان این کار بیش از یک ربع طول نکشید اما مخاطبان بعد از آن ساعت ها مجذوب راهکار خلاق برند شده بودند. اگر برندها این شیوه را خلاق اجرا کنند تا مدت ها می توانند فکر مخاطبان را درگیر خود کنند. در مجموع شیوه اجرا شده توسط گلرنگ جالب توجه است و مطمئنا وقتی برندی کار را به این شکل شروع می کند، در آینده ایده های بهتری را اجرایی خواهد کرد.

برند گلرنگ درخواست یک سمپلینگ متفاوت و خلاق داشت

امیرعباس کمالی، مدیر آژانس تبلیغاتی بلندگو و مجری سمپلینگ شامپوی گلرنگ درباره آن می گوید: این سمپلینگ با هدف معرفی محصول شامپو میوه بدن گلرنگ است. برند گلرنگ درخواست یک سمپلینگ متفاوت و خلاق داشت و براین اساس سعی کردیم شیوه ای را اجرا کنیم که لایه های مختلف مخاطبان محصول مورد نظرمان را درگیر کند.

فضای مورد استفاده از محصول مورد نظر حمام است و نشان دادن چنین فضایی در عرصه تبلیغات داخلی برای مان امکان پذیر نیست. بنابراین کانترهای مورد استفاده در سمپلینگ را مانند یک ابزار تبلیغاتی به شکل فضای داخلی حمام طراحی کردیم. قسمت پایین کانترها شبیه حوله حمام و در بخش بالایی دوش را نصب کردیم. مخاطبان به محض دیدن کانترها سریعا فضای حمام در ذهن شان تداعی می شود.

این کانترها در فروشگاه های بزرگ و آنهایی که گروه مخاطبان زیادی در آنها رفت و آمد دارند، نصب شده است. کمالی می گوید: برای ایجاد جذابیت تعدادی از افراد، لباس های عروسکی میوه های مختلف که رایحه محصولات را تداعی می کند، به تن کرده و در اطراف کانترها با مخاطبان شوخی می کنند. آنها باعث جذب مخاطبان به سمت کانترها و ارائه راحت تر اطلاعات به مخاطبان می شوند.

شیوه طراحی کانترها برای مخاطبان جالب توجه بوده و برخی از آنها تقاضا می کنند که پشت آن قرار بگیرند و عکس بیندازند. در حال تهیه یکسری ویدئو از این تصاویر هستیم که به زودی از طریق شبکه های اجتماعی هم راستا با این اتفاق منتشر خواهیم کرد و با این کار دامنه تعداد مخاطبان مان را افزایش می دهیم.

البته برخی مخاطبان نیز عکس های خود را در شبکه های مختلف در صفحه شخصی شان نشر داده اند که همین روند باعث انتشار بیشتر این اتفاق تبلیغاتی شده است. در نظر داشتیم که شاید این روند تبلیغاتی برای مخاطبان جذاب باشد اما پیش بینی نکرده بودیم که مخاطبان آنقدر برای شان جذاب باشد که عکس بگیرند و انتشار دهند به همین خاطر در حال برنامه ریزی برای استفاده بیشتر از این شرایط هستیم.

تبلیغات BTL با درصد بالاتری مشتریان را به سمت خرید محصول هدایت می کند

کمالی می گوید: شامپو بدن گلرنگ محصول تازه ای نیست و چند وقتی  است که به بازار عرضه شده اما برند تا به حال برای آن تبلیغات BTL انجام نداده و فقط به چند آگهی محیطی و تلویزیونی بسنده کرده بود. حال اجرای این شیوه آگاهی مخاطبان را نسبت به محصول بالا می برد و مستقیما می توان به آنها اطلاعات خوبی را داد. یکسری اطلاعات را نمی توان از طریق رسانه های دیگر به مخاطبان داد اما در شیوه BTL به راحتی می توان با آنها صحبت و نسبت به محصول آگاهی بیشتری را داد.

همچنین تبلیغات ATL منجر به فروش محصول نمی شود و فقط مخاطبان را به سمت کالای جدید برند سوق می دهد اما تبلیغات BTL با درصد بالاتری مشتریان را به سمت خرید محصول هدایت می کند. گاهی مخاطبان به قصد خرید محصولی که سمپل می شود، وارد فروشگاه نمی شوند اما وقتی با شرایط ویژه ای مواجه می شوند، به سمت خرید یا مصرف محصول سوق پیدا می کنند. کافی است مصرف کننده یک بار محصول را استفاده کند و از آن لذت ببرد، در این حالت به مشتریان دائمی برند اضافه می شود.

درنتیجه این شیوه تبلیغاتی مخاطبان را جذب محصول می کند و مشتری را حین خرید درگیر کرده و شاید نهایتا منجر به مصرف محصول شود. تبلیغات ATL و BTL کنار هم تاثیرگذارترند و اگر همزمان اجرا شوند، اثربخشی بیشتری خواهند داشت.

ارتباط با نویسنده: [email protected]

تبلیغات BTL به دلیل اینکه جزییات بیشتری از محصول را در اختیار مخاطبان می گذارد، جذاب تر است، چون رسانه های دیگر اجازه و امکان دادن اطلاعات بیشتر را به خاطر فضایی که دارند به مخاطبان نمی دهند. همین موضوع است که تبلیغات BTL  را موثرتر کرده است و به عبارتی می توان گفت که این شیوه تبلیغاتی حتما مخاطبان را به سمت محصول جذب می کند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید