تریپ هاوکینز (Trip Hawkins) کارآفرین آمریکایی و موسس شرکت الکترونیک آرتز (ElectronicArts)، تریدیاو (The 3DO Company) و دیجیتال چاکلت (Digital Chocolate) است که همه این شرکتها در زمینه بازیهای ویدئویی فعالیت دارند و از بین آنها شرکت تریدیاو دچار ورشکستگی شده است.الکترونیک آرتز که معروفترین این شرکتهاست، در زمینه گسترش، بازاریابی، انتشار و عرضه بازیهای ویدئویی فعالیت دارد. اين شركت يكي از پيشگامان در عرصه ساخت بازيهاي كامپيوتري و نرمافزارهاي سرگرمي است و در طول سال محصولات متنوع و زيادي توليد ميكند كه بسياري از آنها جزو پرطرفدارترين بازيهاي ويدئويي در جهان هستند.
هاوکینز در دانشگاه هاروارد و در رشته استراتژی و تئوری بازی تحصیل میکرد اما از این دانشگاه فارغالتحصیل نشد و درسش را کامل نکرد. او مدیر استراتژی و بازاریابی اپل در سال 1982 بود، زمانی که این شرکت را ترک کرد تا الکترونیک آرتز را تاسیس کند. الکترونیک آرتز سالها تحت مدیریت هاوکینز موفق عمل کرد. در سال 1991 هاوکینز، الکترونیک آرتز را برای تاسیس شرکت تریدیاو ترک کرد. این شرکت در سالهای ابتدایی بسیار موفق عمل کرد اما به دلیل فروش ضعیف در سال 2003 ورشکسته شد.
در اواخر سال 2003، هاوکینز یک شرکت گسترش بازیهای ویدئویی جدید با نام دیجیتال چاکلت را راهاندازی کرد. این شرکت نیز در زمینه گسترش بازی برای تلفنهای همراه فعالیت داشت. تریپ هاوکینز در مه سال 2012 از مدیرعاملی در شرکت دیجیتال چاکلت کنارهگیری کرد. در مارس 2013، شرکت NativeX که در تکنولوژی پلتفرمهای بازی تلفنهمراه فعالیت دارد، تریپ هاوکینز را به عنوان مشاور ارشد هیاتمدیرهاش معرفی کرد.
هر بازاری ویژگیهای منحصر به فرد خودش را دارد
هاوکینز در یکی از رقابتیترین صنایع جهان کار میکند اما آنچه طی این سالها یاد گرفته این است کسی که در یک کشور به خوبی کار کند، در جای دیگر ممکن است با شکست مواجه شود. آگاهی داشتن از ویژگیهای منحصربهفرد بازاری که در آن فعالیت داشت، یکی از مهمترین وظیفههایی بود که هاوکینز بهعنوان یک مدیر برعهده داشت. او معتقد است: «هر بازاری ویژگیهای منحصربهفرد خودش را دارد. با صراحت کامل میگویم، آنچه برایم شگفتی به همراه داشت این بود که شرکتهای غربی بهطور مداوم برای یادگیری درسهای به این مشخصی شکست میخورند.» بنابراین او سعی کرده بود ویژگیهای هر بازار را منحصرا بشناسد و براساس آن عمل کند.
هاوکینز آسیا را برای دیجیتال چاکلت مناسب میدانست، مثلا در ژاپن اپراتورها بسیار هوشمندانه عمل میکردند و حاضر بودند 90درصد از هزینههای محتوا را برگردانند تا انتشاردهندگان یک زنجیره تامینکننده مناسب ایجاد کنند. دانستن این ویژگیهای متفاوت یکی از چالشهای کلیدی هاوکینز در هدایت شرکتهایش بود: «این یکی از بزرگترین چالشهای کارآفرینی است، سعی کردن و فهمیدن این مسئله که چه هنگامی درست عمل میکند و چه زمانی اشتباه میکند.» آگاهی داشتن از ویژگیهای منحصربهفرد صنعتی که در آن فعالیت دارید و گرفتن تصمیمات سختی که باعث میشود کسبوکارتان در جهت این ویژگیها حرکت کند، دو درس مهمی است که هاوکینز در دنیای تجارت آموخت.
باید به کسبوکارتان افتخار کنید
«یکی از ویژگیهای کارآفرینی استقامت است. تسلیم نشوید چون با موانع بسیاری برخورد کردهاید و باز هم تسلیم نشوید، زیرا دیگران میگویند شما دیوانه هستید. شما دیوانه کارتان هستید و باید به این مسئله افتخار کنید. به دنبال آنچه باور دارید، بروید.» پیش از راهاندازی کسبوکارش، تریپ هاوکینز به کسانی که سعی میکردند او را منصرف کنند، میگفت: «مهم نیست که قصد انجام چه کاری را دارم، در مجموع مردم همیشه فکر میکنند که من دیوانهام، اول از همه به این دلیل که من مدام از چیزهایی که در آینده هستند و هنوز اتفاق نیفتادهاند صحبت میکنم و مردم باور چیزهایی که قرار است اتفاق بیفتد، برایشان سخت است.
دوم، من تقریبا همیشه متفاوت بودهام، هر مسیری که دیگران قصد دارند از آن وارد شوند، من احتمالا تصمیم میگیرم راهی را پیدا کنم که کاملا با آن مسیر متفاوت است.» هاوکینز به کارآفرینان هشدار میدهد که مسیر امن را انتخاب نکنند و کارهای بسیار مشابه به شرکتهای دیگر را انجام ندهند که انجام چنین کاری باعث پایان یافتن رقابت در سهم بازار میشود.
او در این باره میگوید: «اگر بتوانید خودتان را از شبیه بودن به سایرین دور نگه دارید، خیلی بهتر از آنها خواهید بود. باید کاری بسیار متفاوت نسبت به سایرین انجام دهید، حتی متفاوتتر از آنچه تا به حال انجام شده است. کاری که هیچکس دربارهاش هنوز فکر هم نکرده است.»
ارتباط با نویسنده: [email protected]