جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

از اصلی ترین نیازهای تمامی جوامع، پیروی همگان از قوانین است. درواقع، تفاوت میان دو حکومت استبدادی و مردم سالار در به رسمیت شناخته شدن و پیروی از قوانین عام و اجباری برای تمامی افراد است. در چنین جامعه ای امکان پیش بینی وضعیت بازار بر اساس فعالیت های اقتصادی ممکن خواهد شد.

این امر یک حقیقت است که تنها با وجود قانون می توان به ثبات لازم برای فعالیت اقتصادی دست یافت. این امر (وجود و رعایت قانون) در فضای کسب و کار نیز لازم الاجراست و هر شرکتی باید برای خود قوانینی مشخص داشته باشد تا از وجود هرج و مرج در آن جلوگیری شود. با این حال تنها وجود قانون به تنهایی کافی نیست و باید به نحوی اجرا شود که مورد قبول تمامی افراد فعال در شرکت قرار بگیرد. البته در این مورد ممکن است امکان جلب رضایت همگان وجود نداشته باشد.

در این راستا بهتر است دلایل مخالفت ها بررسی شود و در صورتی که غیر قابل قبول است، نادیده گرفته شود. با نگاهی منطقی به این نکته پی خواهید برد که کمتر قانونی را می توان یافت که مورد قبول تمامی افراد باشد به همین خاطر رضایت حداکثری اصل در نظر گرفته می شود.

یکی از اقداماتی که برای همه گیر شدن قوانین باید انجام دهید، نبود تبعیض در آن است. چگونه می توان کارمندان را به رعایت قانون دعوت کرد و انتظار رفتار قانون مدارانه از آنان داشت، اما مدیران و بالادستان شرکت خود نسبت به آن کم توجه هستند.

به همین خاطر و در راستای کمرنگ نشدن قوانین لازم است تا همگی آن را با جدیت دنبال کرده و تفاوتی بین سایرین نباشد. اگر کلی تر به این قضیه نگاه کنید، نقض قوانین در فضای کسب و کار باعث می شود تا هزینه ها قابل پیش بینی نباشد و تغییرات بی دلیل و ناگهانی آن، باعث بی اعتمادی شهروندان و دردسر فعالان اقتصادی خواهد شد.

ایده

قوانین ممکن است همیشگی نباشد. هرقانونی تا زمانی لازم الاجراست که نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. به همین خاطر هم است که برخی قوانین به سرعت تغییر می کنند و برخی دیگر همچنان مورد انتقاد قرار می گیرد. جهت وضع قوانین برای شرکت، یکی از اقدامات توصیه شده مشورت گرفتن است. این یک حقیقت است که مدیر شرکت هرچقدر هم که در کار خود و نسبت به امور آگاهی بالایی داشته باشد، بازهم ممکن است برخی مسائل و نکات به چشم بیاید که وی از آنها بی خبر یا کم اطلاع است. همین امر هم باعث می شود تا تصمیمات انفرادی منجر به ایجاد مشکل شود.

با این حال با مشورت از سایرین (افراد تاثیرگذار در هر بخشی از شرکت) می توان به جمع بندی خوبی برای تصمیم گیری درباره قوانین دست یافت. با این حال نباید تصور کرد که همواره باید براساس نظر جمع عمل کرد. ممکن است برخی برای راحت تر شدن کار خود، پیشنهادهایی را بدهند که در آخر برای شرکت مضر خواهد بود. تحت این شرایط دیگر مشورت گرفتن از آنان امری سودمند محسوب نمی شود.

همچنین در امر مشورت لازم است تا علت هر تصمیم یا نظر را جویا شوید و اگر به صلاح شرکت نبود با دلیل مورد پیشنهادی را رد کنید تا این تصور در آنان شکل نگیرد که شما با آنان مشکل دارید.

آنچه در عمل باید انجام دهید

- در امر قانونگذاری برای شرکت باید به قوانین رایج در کشوری که در آن کسب و کار خود را به راه انداخته اید، توجه داشته باشید.

- برای هر قانونی باید جریمه ای وجود داشته باشد که افراد با دقت بیشتری آن را رعایت کنند و در صورت سهل انگاری با عواقب از پیش تعیین شده آن رو به رو شوند. با این کار امکان دور زدن قوانین به شکل چشمگیری کاهش می یابد.

- جهت قانونگذاری بهتر می توانید ابتدا چارچوب های اصلی را مشخص کرده و بعدها نکات را به آن اضافه کنید.

- در انتخاب قوانین هم سعی نکنید به نحوی عمل کنید که تبعیضی رخ دهد. برای مثال قوانین یک بخش از شرکت به نسبت بخش دیگر نباید از نظر میزان سختی یا آسانی تفاوت چندانی داشته باشند.

- در امر مشورت حتی می توانید از صاحبنظران خارج از شرکت نیز استفاده کنید. با این حال فراموش نکنید که تصمیم نهایی با مدیر شرکت است به همین خاطر بهتر است نظرات خود را با دلایل منطقی و قانع کننده بیان کنید.

برچسب ها : اصول کسب و کار
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/YH0yLVgk
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه