دوشنبه, ۱ دی(۱۰) ۱۴۰۴ / Mon, 22 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز
کلینیک کسب‌و‌کار(123)

دسته‌بندی و تفکیک مشتریان 

10 سال پیش ( 1393/10/7 )
پدیدآورنده : محمد بلوریان تهرانی  

پرسش: به تازگی کسب وکاری را در حوزه تولید مواد شوینده و بهداشتی راه‌اندازی کرده ام. چطور می‌توانم مشتریان بالقوه و بالفعل و مشتریان دارای چشم‌انداز را شناسایی و از هم تفکیک کنم؟ 

پاسخ کارشناس: در نخستین تقسیم‌بندی، مشتریان به دوگروه درونی و بیرونی تقسیم‌بندی می‌شوند. مشتریان درونی شامل کارمندان و افراد داخل یک سازمان هستند و مشتریان بیرونی به دو گروه بالقوه و بالفعل تقسیم‌بندی می‌شوند. مشتریان بالقوه تمام افراد، سازمان‌ها و موسساتی هستند که علاوه بر نیاز به محصول تولیدی سازمان ما، توان پرداخت هزینه خرید آن را نیز دارند. این مشتریان شامل کسانی می شود که یا درحال حاضر خریدار محصول ما هستند یا در آینده خریدار آن خواهند شد. امکان دارد این مشتری بالقوه جوانی باشد که در حال حاضر خریدار محصول ما نیست‌ ولی در آینده نزدیک، محصول مورد‌نظر را خریداری خواهد کرد. برای این دست مشتریان نمی‌توان زمانی را مشخص کرد؛ یعنی هم در حال و هم درآینده مشتری حتمی محصول ما خواهند بود. 

 مشتریان بالقوه به بخش‌های مختلفی تقسیم‌بندی خواهند شد. یک عده از این مشتریان کسانی هستند که در حال حاضر محصول ما را خریداری می‌کنند، عده دیگر کسانی هستند که از رقیب ما این محصول را می‌خرند و یک عده دیگر از مشتریان بالقوه، در آینده نزدیک یا مشتری محصول ما خواهند بود یا مشتری محصول رقیب خواهند شد. 

برای یافتن چنین مشتریانی نیاز به یافتن سرنخ‌هایی خواهیم داشت. برای به‌دست آوردن این سرنخ‌ها منابع مختلفی وجود دارد...

اگر محصول ما کالایی صنعتی، سرمایه‌ای یا واسطه‌ای باشد، مواد اولیه، کالاهای مصرفی بادوام، ماشین‌آلات و تجهیزات جزو مواردی هستند که در یافتن سرنخ‌ها به ما کمک خواهند کرد. باید بیابیم که چه افرادی به این موارد نیاز دارند. برای یافتن سرنخ‌های این گروه محصولی باید تمام راهنماهای صنعتی و صنفی، مجله‌های علمی و تخصصی، مناقصه‌ها، آگهی‌های استخدام، آگهی‌های تبلیغاتی، حضور در انجمن‌ها و تشکلات و مراجعه و استفاده از تعاونی‌های صنفی مورد بررسی قرار گیرد. همه این مراکز به ما یک لیست از مشتریان بالقوه را خواهند داد. 

برای مثال تمام انجمن‌ها خریدار مواد اولیه و تجهیزات تولیدی شرکت ما خواهند بود و. . . حال اگر محصول ما بی‌دوام و جزو محصولات Fmcg یا مصرفی باشد، منابع مختلف‌ دیگری برای این شناسایی وجود دارد. اتحادیه‌ها و تعاونی‌های مصرف، خانواده‌ها، مجلات مصرف‌کننده مانند پیک برتر، اعضای شبکه خرده فروشی، مراسم‌ ها، جشن‌ها و تمام مراکزی را که مصرف‌کننده این محصولات هستند باید برای یافتن مشتری‌ مورد بررسی قرار بدهیم. این سرنخ‌ها برای یافتن مشتریان بالقوه به ما کمک خواهند کرد. 

دسته بعدی از مشتریان بالفعل هستند. مشتریان بالفعل مشتریانی هستند که در حال حاضر وجود دارند و خریدار محصول ما هستند. تقسیم‌بندی مشتریان بالفعل می‌تواند برحسب رضایتمندی ‌یا عدم رضایتمندی یا برحسب رفتار بعد از خرید آنها باشد. مشتریان راضی، مشتریان ناراضی، مشتریان خیلی راضی، مشتریان برحسب توان خرید، مشتری ولخرج، مشتری اقتصادی و. . . بخش بندی‌های دیگر مشتریان بالفعل سازمان خواهند بود. مطمئنا این شرکت شوینده برای شناسایی مشتریان بالفعل خود دچار مشکل نخواهد بود. چون در فایل خود، اطلاعات لازم را دارد. 

تنها کاری که این شرکت باید در مورد مشتریان بالفعل انجام دهد، حفظ آنها و بخش‌بندی مشتریان برحسب خریدشان است. مشتریان وفادار و مشتریانی که هفته‌ای یک بار از محصول خریداری می‌کنند و مشتریان عادی، متوسط و مشتریان گذری تقسیم بندی‌ای است که این شرکت می‌تواند در مورد این مشتریان در نظر بگیرد. این شرکت باید روی یافتن مشتریان بالقوه خود سرمایه‌گذاری بیشتری انجام بدهد. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gHYBj80a
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
«نواه ساینتیفیک» در مصر ۲۳ میلیون دلار سری A گرفت؛ دیپ تک در بازارهای نوظهور جدی تر می شود قیمت طلا و سکه در آخرین معاملات بازار / ۱ دی ۱۴۰۴ موج جذب سرمایه در استارتاپ های گجرات هند؛ پول دنبال «اجرای واقعی» می رود معمای انگیزه بخشی و موفقیت در رسیدن به اهداف تجاری قیمت خودرو های داخلی و مونتاژی در بازار / ۱ دی ۱۴۰۴ قیمت دلار امروز بازار آزاد دوشنبه ۱ دی در کانال ۱۳۱ هزار تومان قیمت طلا و سکه امروز دوشنبه ۱ دی ۱۴۰۴ «Mutares» کسب وکار Gas Solutions را از Wärtsilä جدا می کند؛ موج جدید کارو-اوت ها شکایت اقلیمی علیه هولسیم در سوئیس؛ ریسک حقوقیِ کربن جدی تر می شود صنعت برق ایران، غولِ انرژی با پاهایی مانده در گِل! ژاپن آماده راه اندازی دوباره بزرگ ترین نیروگاه هسته ای جهان قیمت دلار بازار آزاد امروز دوشنبه ۱ دی ۱۴۰۴  «فاتک پِی» محصول جدید برای ساخت سابقه اعتباری معرفی کرد شاخص کل بازار بورس سوار بر مدار صعودی جریمه ۱۱۵ میلیون دلاری اپل در ایتالیا؛ وقتی «حریم خصوصی» به ابزار رقابت تبدیل می شود
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانهکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه

toto

situs toto

https://www.ceats.org/

https://blog.mocelin.ind.br/

https://nrims.uncst.go.ug/

toto togel

https://alcaldiasancristobal.gob.ve/

https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/

slot pulsa

situs togel

situs toto

situs 5k

situs gacor

situs toto

situs toto

slot777

deposit 5000

slot 5k

toto togel

Kembangtoto

slot qris

situs toto

deposit 5000

slot gacor qris

slot deposit 5000

situs kembangtoto

toto togel

Link slot dana

slot qris

situs toto

toto togel

situs kembangtoto

kembangtoto

slot qris

situs togel

toto togel

situs togel

situs toto

slot qris

situs toto

situs toto

situs toto

toto 4d

situs togel

situs toto

slot777

deposit 5000

link slot gacor

situs toto

situs toto

slot 5000

Situs toto

slot777

situs toto

slot pulsa

situs toto

toto togel

Situs toto

kembangtoto

situs toto

situs toto

situs toto

situs 5000

situs toto

situs toto

situs togel

slot88

bandar togel

bandartoto

https://collegiogeometri.mb.it/

https://lavorain.seval.it/

https://personal.cofadena.gob.bo/

situs togel

toto 4d