جمعه, ۳۱ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
10 راه حفظ انگیزه كارمندان

راز بهره‌ مندی از نیروی انسانی مسئولیت‌ پذیر

7 سال پیش ( 1395/2/12 )
پدیدآورنده : مرضیه فروتن  

كارمندان، اعضای تیم و نیروی كار عوامل مهم و اساسی كسب موفقیت در حوزه كسب و كار به شمار می‌روند. حتی افراد ماهر در یك تیم نیز بدون مدیریت و رهبری خوب نمی‌توانند هیچ نوع موفقیتی را رقم بزنند. یك تیم با انگیزه كمتر در مسیر نیل به اهداف دچار مشكل خواهد شد و اعضای آن نیز با تحمل بار مسئولیت‌های احساسی و درك نادرست اهداف كسب و كار، به یک قربانی واقعی تبدیل می‌شوند. از طرف دیگر، تیم خوب و با انگیزه پی به معنا و ارزش پیشرفت در یك سازمان خواهد برد. در ادامه، به 10 راه برای ایجاد و حفظ انگیزه اعضای تیم در یك موسسه تجاری اشاره می‌كنیم.

1- با توجه به شایستگی‌های هر فرد حقوقش را بپردازید

پرداخت پول در قالب حقوق، مشوق و پاداش لازم و ضروری است. چنین سبك پرداختی در رابطه با استخدام نیروی كار و تشكیل تیم اهمیت فراوان پیدا می‌كند. میزان مبلغ پرداختی اهمیت هر عضو درون سازمان‌ را نشان می‌دهد.

در حقیقت كارمندان عالی‌رتبه‌تر، مهم‌تر و مجرب‌تر لایق دریافت حقوق، مشوق و پاداش بیشتر نیز هستند. پرداخت غیر‌منصفانه از میزان انگیزه، حس وفاداری و رضایت فرد از عملكردش می‌كاهد.

بهترین توصیه پرداخت مبلغ دستمزد تا حد ممكن منصفانه با توجه به نرخ متداول آن و سطح كاری اشخاص است.

2- از موفقیت‌ها تحسین و تمجید به عمل آورید

تحسین و تمجید نقش مهمی را در زمینه كسب بیشترین و بهترین از اعضای مفید و موثر یك سازمان در حركت به سوی پیشرفت ایفا می‌كند. از نقش بسیار موثر تعریف و تمجید جهت حفظ انگیزه كارمندان و تحریك آنها برای نیل به پیشرفت بیشتر نمی‌توان گذشت. به‌عنوان مثال، شما فقط می‌توانید در صورت مشاركت اعضای تیم در مسیر رشد و موفقیت ضمن تحسین آنها، به این افراد تبریك نیز بگویید.

به طور رسمی، این تحسین و تمجید می‌تواند به طور نقدی در قالب هدیه، مشوق و پاداش فرد را مورد لطف قرار دهد.

3- بهترین محیط كار را برای افراد به وجود آورید

محیط كار واقعا روی حالت روحی و شور و شوق شما تاثیر می‌گذارد. به منظور حفظ انگیزه و تمایل به پیشرفت در محل كار، شرایط مطلوب و راحتی را فراهم كنید. دفتر خود را همیشه مرتب، تمیز و منظم نگه دارید. فضا‌های مناسبی را برای اتاق ملاقات، اتاق كارمندان و اتاق مدیر در نظر بگیرید. كاری كنید تا امكان حركت بین این فضا‌ها وجود داشته باشد.

در ادامه، با هدف ارتقای عملكرد تیم، مطمئن شوید كه ابزار‌های كاری موردنیاز قابل دسترس و منظم سر جای خود قرار گرفته‌اند. به علاوه برای حفظ شادابی و طراوت محیط كار، شما می‌توانید ضمن انتشار پیام‌های انگیزشی در سرتاسر سازمان، یك سری پیام‌های مثبت شخصی را نیز روی در و دیوار نصب كنید.

4- دیدگاه و اهداف سازمان را با دیگران به اشتراك بگذارید

اغلب اوقات اعضای تیم بدون اذعان به اهداف سازمان در عوض فقط كار‌های روزمره را انجام می‌دهند.كمبود اهداف و دیدگاه مشترك به طور قابل توجهی انگیزه تیم را كم می‌كند. یك شركت تجاری ملزم به حفظ یك فلسفه خاص نیست اما تدوین یك سری اهداف روشن و آشكار در راستای حفظ انگیزه اعضای تیم مفید و موثر خواهد بود.

شما می‌توانید یك سری جلسات منظم را برای یادآوری دیدگاه سازمان به اعضای تیم برگزار كنید. علاوه بر این، همچنین امكان چاپ دیدگاه‌ها و اهداف، انتشار آنها در محیط و ایجاد شرایط مناسب برای انجام كار وجود دارد.

5- فرصت‌های قابل توجه رشد و پیشرفت را به كارمندان‌ تان پیشنهاد دهید

موارد زیادی اتفاق می‌افتد كه در آنها یكی از اعضای تیم انگیزه خود را از دست می‌دهد یا با انجام كاری فراتر از توان خود دیگر از شغلش راضی نیست. سپردن كاری فراتر از حد توان اعضا به آنها تا حدی باعث از دست رفتن روحیه نیز می‌شود. پیشرفت حرفه‌ای و شخصی همگی از نظر اعضای یك تیم مهم هستند.

به‌عنوان یك ناظر و سرپرست، با درك دقیق و مستمر ظرفیت اعضای تیم، كار‌هایی متناسب با پتانسیل افراد را به آنها بسپارید. فرصت‌ها ضمن كمك به رشد و پیشرفت اشخاص حس ارزشمند بودن را در آنها می‌آفرینند.

6- كار تیمی و مشاركت را در پیش بگیرید

كار تیمی را هرگز از یاد نبرید. شركت دادن همه اعضای تیم در امور مختلف بر ارزش و اهمیت موفقیت‌ها می‌افزاید. كار تیمی درك متقابل و همبستگی میان اعضا را در پی دارد. در ادامه هر یك ازاعضا شانس استفاده از ظرفیت و توانایی‌های خود را نیز به دست می‌آورند. همچنین نوعی حس تاثیرگذاری و تقدیر از شخصیت و مهارت‌های افراد در تك‌تك آنها به وجود می‌آید.

7- طراوت و تازگی تیم را حفظ كنید

اعضای تیم خود را گرفتار کار نکنید. طراوت بخشیدن و تغییر موقعیت عامل اصلی بهبود عملکرد افراد به شمار می‌رود. شما می‌توانید این کار را با تقدیر از موفقیت اعضای تیم در قالب یک مهمانی شام کوچک و مختصر انجام دهید. در ادامه، امکان سازماندهی یک سری فعالیت‌های خاص بیرون از محیط کار یا سفر‌های خانوادگی با هدف تمجید از یک پیشرفت کاری در برهه‌ای خاص از زمان به وجود می‌آید. دستور کار فوق نقش مفیدی را در رابطه با ایجاد هیجان و شادی میان اعضای تیم ایفا می‌کند.

8- از تنبیه اجتناب کنید

در صورت ارتکاب اشتباه به‌طور مستقیم فرد خاطی را تنبیه نکنید. سعی کنید بفهمید که اشتباه بخشی از فرآیند درک ماهیت کسب‌و‌کار را تشکیل می‌دهد. تنبیه از انگیزه تداوم و پیشرفت می‌کاهد.

از طرف دیگر، ارتباط و تشکر عمیق به رشد و پیشرفت افراد در حرفه خود کمک خواهند کرد.

9- اختلافات جزئی را حفظ کنید

اختلافات جزئی و حالت‌های روحی گوناگون افراد تاثیر فراوانی روی کارکرد آنها می‌گذارد. اختلافات جزئی موجود در میان اعضای تیم عملکردی پر شور را می‌آفریند. برای ایجاد چنین هیجانی، به جای اتخاذ لحنی جدی و مقتدرانه، ارتباط دوستانه خود را با شوخ طبعی و جوک گفتن حفظ کنید. چنین ارتباط دوستانه و صمیمانه‌ای در میان اعضای تیم انگیزه کار را بالا می‌برد.

10- رابطه را ادامه دهید

شکست در برقراری ارتباط منجر به شکست در زمینه کار تیمی می‌شود. اغلب اوقات، منصب‌های مختلف باعث می‌شوند تا رابطه دوستانه جای خود را به رابطه مقتدرانه بدهد و بین اعضای تیم جدایی بیفتد. تلاش مداوم برای حفظ رابطه منجر به درک مشکلات، اهداف و انتظارات اعضای تیم می‌شود.

از هیچ تلاشی برای درک شرایط توسط اعضای تیم دریغ نکنید. در ادامه آنها به نقش و اهمیت خود در سازمان واقف خواهند شد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CHzGbr5Q
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه