چهارشنبه, ۵ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
مهلت ثبت نام متقاضیان «یارانه معیشتی» امروز به پایان می رسد

شرایط جدید پرداخت «یارانه معیشتی»

4 سال پیش ( 1398/10/23 )
پدیدآورنده : ایمان ولی‌پور  

مهلت دو هفته ای برای ثبت نام متقاضیان دریافت «یارانه معیشتی» رو به پایان است و امروز بیست و چهارم دی ماه، آخرین فرصت برای کسانی است که «یارانه نقدی» دریافت نمی کنند، اما متقاضی دریافت «یارانه معیشتی» هستند. در همین حال، هیات وزیران، شرایط جدید پرداخت «یارانه معیشتی» را مشخص کرده است که بر این اساس، خانوارهایی که به طور همزمان دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو هستند، مشمول «یارانه معیشتی» شناخته نمی شوند.

طبق آیین نامه «نحوه شناسایی خانوارهای مشمول یارانه معیشتی»، خانوارهای دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور همزمان یا خانوارهای دارای دو واحد ملکی؛ خانوارهای دارای املاک و مستغلات با ارزش 12 میلیارد ریال در تهران و کلانشهرها و 9 میلیارد ریال در سایر شهرستان ها؛ خانوارهای دارای خودروهای سواری با ارزش بیش از 3میلیارد ریال یا خودروهای عمومی با ارزش بیش از 4میلیارد ریال؛ کارفرمایان دارای بیش از سه بیمه پرداز؛ خانوارهایی که بیش از سه سفر خارجی غیرزیارتی داشته اند و همچنین گیرندگان تسهیلات بانکی جمعاً به مبلغ بیش از 3میلیارد ریال، مشمول دریافت «یارانه معیشتی» شناخته نمی شوند.

شرایط جدید پرداخت یارانه معیشتی

شمارش معکوس برای پایان ثبت نام «یارانه معیشتی»

با افزایش قیمت بنزین در اواخر آبان ماه امسال بود که دولت دوازدهم تصمیم گرفت تا منابع حاصل از آن را به شکل نقدی و با عنوان «یارانه معیشتی» میان اقشار فرودست توزیع کند. در مرحله نخست این طرح در آبان ماه، «یارانه معیشتی» میان ۶۰ میلیون نفر (شامل 17 میلیون و 700 هزار خانوار) برای خانواده یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز شد. در مرحله دوم طرح در دهم دی ماه نیز همین مبلغ واریز شد، با این تفاوت که 419 هزار خانوار که متقاضی دریافت «یارانه معیشتی» بودند، به تعداد قبلی اضافه شد و در مجموع، مبلغ دو مرحله یکجا به حساب شان واریز گردید.

اما پس از واریز مرحله دوم «یارانه معیشتی»، قرار شد افرادی که در فهرست یارانه بگیران نقدی یعنی یارانه 45 هزار و 500 تومانی نیستند و درخواست خود را در مهلت مقرر در کد دستوری #۶۳۶۹* ثبت کرده اند، تقاضای خود را برای دریافت «یارانه معیشتی» از ساعت ۲۲ همان روز (دهم دی ماه) در سایت «hemayat.mcls.gov.ir» ثبت کنند. این ۶۶۶ هزار و ۷۷۴ سرپرست خانوار، دو هفته فرصت داشتند تا اطلاعات هویتی و شماره تلفن سرپرست خانواده را در این سامانه وارد کنند و امروز سه شنبه 24 دی ماه، آخرین مهلت تعیین شده برای این سرپرستان خانوار است.

به گفته حسین میرزایی، سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی، تقاضای این افراد ظرف یک ماه بررسی می شود و نتیجه از طریق پیامک به آنها اعلام می شود. همچنین محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه پیشتر اعلام کرده بود که اگر درآمد دولت از محل آزادسازی قیمت بنزین بیشتر از ۳۱ هزار میلیارد تومان شد، بدون آنکه ریالی از آن به بودجه وارد شود، به طور مستقیم به حساب مردم واریز می شود.

شرایط جدید پرداخت «یارانه معیشتی» اعلام شد

در همین حال، هیات وزیران، شرایط جدید پرداخت «یارانه معیشتی» را مشخص کرده است که بر این اساس، خانوارهایی که به طور همزمان دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو هستند، مشمول این یارانه شناخته نمی شوند. هیات وزیران در جلسه پانزدهم دی ماه و در اجرای مصوبه چهلم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا درخصوص نحوه بازتوزیع منابع حاصل از افزایش قیمت بنزین بین خانوارهای مشمول، آیین نامه «نحوه شناسایی خانوارهای مشمول دریافت کمک حمایت معیشتی» را تصویب کرد.

براساس این آیین نامه، خانوارهای دارای واحد مسکونی، شغل و خودرو به طور همزمان یا خانوارهای دارای دو واحد ملکی؛ خانوارهای دارای املاک و مستغلات با ارزش 12 میلیارد ریال در تهران و کلانشهرها و 9 میلیارد ریال در سایر شهرستان ها؛ خانوارهای دارای خودروهای سواری با ارزش بیش از 3میلیارد ریال یا خودروهای عمومی با ارزش بیش از 4میلیارد ریال؛ کارفرمایان دارای بیش از سه بیمه پرداز؛ خانوارهایی که بیش از سه سفر خارجی غیرزیارتی داشته اند و همچنین گیرندگان تسهیلات بانکی جمعاً به مبلغ بیش از 3میلیارد ریال که در حال بازپرداخت اقساط باشند، مشمول دریافت «یارانه معیشتی» شناخته نمی شوند.

همچنین طبق ماده 2 آیین نامه، «یارانه معیشتی» به خانوارهایی تعلق می گیرد که مجموع درآمد اعضای آنها از میزان تعیین شده در آیین نامه، کمتر بوده باشد. بر این اساس، متوسط درآمد سالانه برای خانواده یک نفره 48 میلیون تومان، خانواده دو نفره 60 میلیون تومان، خانواده سه نفره 72 میلیون تومان، خانواده چهار نفره 84 میلیون تومان و خانواده پنج نفره و بیشتر 96 میلیون تومان تعیین شده است. به عبارت بهتر، خانوارهایی که مجموع درآمد اعضای آنها از این میزان بیشتر باشد، «یارانه معیشتی» به آنها تعلق نمی گیرد.

از سوی دیگر، نحوه احراز میزان درآمد و تعیین خانوارهای هدف براساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ می شود. همچنین میانگین وضعیت سه سال گذشته شاخص های مالی و یا میانگین برداشت شش ماه منتهی به زمان تعیین وسع، مبنای تشخیص سطح درآمد و امتیازدهی خانوار است. تعیین وسع خانوارها برای کمک حمایت معیشتی و سایر موارد حمایتی براساس الگوهای مورد تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بدون هرگونه مداخله انسانی در نتایج حاصله صورت می گیرد. مشاهده و بررسی اطلاعات بانکی نیز توسط اشخاص حقیقی و حقوقی ممنوع است.

اعتراض ها در خرداد و آذرماه هر سال بررسی می شوند

اما چنانچه خانواده ای نسبت به نتیجه تعیین وسع اعتراض داشته باشد، می تواند هر سال یک بار درخواست رسیدگی دهد تا در دو مقطع زمانی شش ماهه یعنی خرداد و آذرماه هر سال، بررسی دوباره صورت گیرد. البته استثنائا رسیدگی به درخواست متقاضیان «یارانه معیشتی» امسال در اسفندماه انجام می شود.

همچنین دستگاه های اجرایی که اعتبار کمک حمایت معیشتی و یارانه های نقدی کارکنان خود را به طور سرجمع دریافت می کنند، مکلف هستند ظرف دو ماه براساس شاخص های موضوع این آیین نامه نسبت به شناسایی خانوارهای مشمول، رفع هم پوشانی و پرداخت اقدام کنند. در عین حال، اعتبار لازم برای شناسایی جامعه هدف و اجرای این آیین نامه از محل اعتبارات هدفمندکردن یارانه ها تأمین خواهد شد.

ارتباط با نویسنده: IvanKaramazof@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/jQcsWbyF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه