شنبه, 21 فروردين 1395 - 06:10

فورد با سرمایه‌گذاری 1.6 میلیارد دلاری در کارخانه خودروسازی جدید خود در مکزیک، 2 هزار و 800شغل ایجاد خواهد کرد. رئیس انجمن خودرو ایالات متحده این تصمیم را «دردسرساز‌»‌ ‌خوانده و فورد تأکید بر عدم تأثیر این تصمیم بر وضعیت کار در آمریکا دارد. شرکت صنایع موتوری فورد خبر سرمایه‌گذاری 1.6 میلیاردی جهت ساخت یک کارخانه مونتاژ خودرو جدید در مکزیک را اعلام کرد که براساس آن تا سال 2020 بالغ بر 2هزار و 800فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. بنا بر اعلام فورد در بیانیه‌ای که دیروز منتشر شد، این کارخانه در ایالت سن لوییز پوتوسی بنا خواهد شد. عملیات ساخت این مجموعه از تابستان پیش رو آغاز خواهد شد و آغاز تولیدات این سایت نیز برای دو سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

طی پنج سال گذشته، 25 هزار نفر در آمریکا به استخدام فورد درآمده‌اند و با وجود اینکه این شرکت اعلام کرده تصمیم جدید آنها تأثیری بر وضعیت اشتغال در آمریکا نخواهد داشت، این خبر موج جدیدی از انتقادات را از سوی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا در بر داشت که رشد فزاینده نقش مکزیک در صنعت موتوری آمریکای شمالی را به صلاح کشور نمی‌داند. در همین خصوص، ‌«‌جو هنریکس‌»‌ ‌مدیر بخش آمریکایی فورد به خبرگزاری Automotive News گفت: ‌«‌ما یک شرکت پر افتخار آمریکایی هستیم. ما برنامه و امکانات تولیدات جهانی خود را در جایی که بیشترین همخوانی را با سیاست‌های تجاری ما داشته باشد، پایه‌ریزی می‌کنیم.

این در حالی است که دنیس ویلیامز رئیس انجمن خودرو آمریکا این خبر را ‌«‌بسیار دردسرساز‌»‌ ‌خوانده است. ویلیامز در یک مصاحبه گفت: هر سرمایه‌گذاری در مکزیک به معنای ایجاد شغل‌هایی است که می‌توانستند و در واقع باید همین جا در آمریکا ایجاد می‌شدند. شرکت‌ها به تولید در کشورهای دارای دستمزد پایین و واردات کالا به آمریکا ادامه می‌دهند. این یک سیستم معیوب است و نیاز به اصلاح دارد. فورد پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال 2018 به تولید مدل‌های Focus و C-Max در کارخانه مونتاژ خود در میشیگان پایان دهد.

هنریکس از مشخص کردن مدل جایگزینی تولیدی در این کارخانه یا ارائه حجم تولید سالانه آن امتناع کرد.در سوی مقابل، مقامات رسمی و تحلیلگران انجمن خودرو آمریکا بر این گمان هستند که مونتاژ مدل Focus در سال 2018 به مکزیک منتقل خواهد شد. این انتقال در پی کم شدن تقاضا برای خودروهای سایز کوچک صورت می‌پذیرد، زیرا این خودروها از لحاظ مقرون به صرفه بودن در دسته ضعیف‌ترین خودروها قرار دارند و موجب شده‌اند که اکثر مشتریان به خرید خودروهای شاسی بلند، نیمه بلند و پیکاپ روی آورند.

با وجود عدم اعلام رسمی انتظار می‌رود فورد پس از پایان تولید Focus در کارخانه مونتاژ میشیگان به تولید یک پیکاپ سایز متوسط و یک خودرو شاسی بلند روی آورد. سن لوییز پوتوسی نخستین کارخانه مونتاژ کاملاً جدید فورد در آمریکای شمالی از سال 1986 خواهد بود؛ سالی که در آن کارخانه هرموسیلو در مکزیک افتتاح شده بود. فورد در سال 2004 سایت خود در چند مایلی دفتر اصلی شرکت را تغییراتی داد تا کارخانه فعلی ماشین‌آلات سنگین Dearborn را ایجاد کند.

ترامپ، نامزد پیشرو حزب جمهوری‌خواه در رقابت ریاست جمهوری آمریکا به‌طور مکرر از فورد به خاطر بیانیه‌ای در سال 2015 که در آن به سرمایه‌گذاری 2.5 میلیارد دلاری در حوزه تولید موتور خودرو و سیستم انتقال قدرت در مکزیک اشاره شده بود، انتقاد کرده است. او تهدید کرده که تعرفه‌ای 35 درصدی برای هر خودروی وارداتی از مکزیک در نظر خواهد گرفت و البته به غلط ادعا کرد که این شرکت خودروساز به کارخانه‌های داخل آمریکای خود بی‌اعتنا بوده و مشغول افزایش بی‌رویه فعالیت در مرزهای جنوبی  (مکزیک) است. ترامپ برنامه فورد را ‌«‌یک افتضاح به تمام معنا‌»‌ ‌خواند. او در بیانیه‌ای گفت: ‌«‌وقتی من رئیس‌جمهور شوم، این نقل و انتقالات مسخره و مخرب اشتغال در کشور رخ نخواهند داد.»

شما می توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت خودروهای روز دنیا به سرویس قیمت روز فرصت امروز مراجعه کنید.

منبع عکس: کمپانی فورد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید