شنبه, 05 ارديبهشت 1394 - 08:34

برند یا نام تجاری، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که مشخص‌کننده خدمات یا محصولی خاص باشد. در مدیریت برند نخستین مرحله شامل ساخت برند یا نام و نشان تجاری است. نام‌های تجاری مختلف در دوران حیات خود با چالش‌های متفاوتی رو به رو می‌شوند. گاهی با شکست و گاهی با موفقیت روبه‌رو می‌شوند. زمانی که یک برند جدید متولد شده و به بازار وارد می‌شود به ایجاد راهکارهای متفاوت و کاملا نویی از برندهای موجود در بازار نیاز دارد. تمامی برندها در مرحله معرفی خود به بازار در معرض شکست قرار دارند.

مدیریت برند

 البته صاحبان این برندها هیچ‌کدام به شکست نمی‌اندیشند و تجربه خود را متمایز از دیگران می‌دانند. تحقیقات نشان می‌دهد که نرخ شکست برای برندهای جدید بسیار بالا است. از این رو توجه به نکات و ویژگی‌های حرفه‌ای و مطالعه شده برای ساخت برند از اهمیت بسزایی برخوردار است.

تولیدکنندگان و ارائه‌دهندگان کالاها و خدمات اغلب به دنبال این هستند که برای خود یک برند یا نام تجاری خلق کرده و محصولات خود را تحت آن عرضه کنند. برندسازی یا برندینگ؛ هزینه‌هایی از قبیل بسته‌بندی، برچسب‌گذاری، مجوزها و ثبت‌های قانونی نام تجاری، تبلیغات و بازاریابی را به دنبال دارد. تمام برندها در دوران حیات خود با نشیب و فرازهایی روبه‌رو بوده و در این میان ریسک عدم‌اقبال برند یا نام تجاری موردنظر از جانب بازار و مصرف‌کنندگان و مشتریان را نیز نباید نادیده گرفت. بنابراین مدیریت برند یک ضرورت به‌نظر می‌رسد. اتخاذ چنین راهبردی که در اصطلاح به آن برندینگ گفته می‌شود، مزایایی برای صاحبان کسب‌و‌کار دارد. در مورد یک برند موفق می‌توان گفت که برند محصول به جایگاهی رسیده است که سهم قابل‌توجهی از مصرف‌کنندگان محصول یا خدماتی که متقاضی آن هستند و محصولات جایگزین را حتی با پیشنهاد قیمت پایین‌تر رد می‌کنند یا اصطلاحا به برند وفادار شده‌اند.

در مرحله بعد از تولد یک برند و بعد از آنکه یک برند توانست جایگاهی مناسب در بازار پیدا کند، نباید به حال خود رها شود و باید ویژگی‌ها، ارزش‌ها و تفاوت‌هایش با توجه به شرایط بازار تعیین شود، ورود برندها به بازارهای جدید، تقویت برند در بازارهای فعلی، ارائه محصولات و خدمات جدید زیر چتر برند و بسیاری از استراتژی‌های دیگر همه از اقداماتی است که در مراحل رشد و بلوغ یک برند و برای حفظ سوددهی و اثربخش بودن آن باید مورد توجه قرار گیرد. در مرحله‌ نهایی به ممیزی برند و بازخورد می‌رسیم. امروزه رشد سریع تکنولوژی، روش‌های نوین در فرآیند تولید عملیات، افزایش روزافزون رقابت در بازارها، استفاده از انرژی‌های نو و بحث مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی باعث شده است که رفتار مصرف‌کنندگان و تصمیم‌گیری خرید بیش از پیش پیچیده شود و عوامل موثر بر تبیین جایگاه برند در ذهن مشتریان به سرعت تغییر پیدا کند.

بنابراین ممیزی و نظارت مداوم یک برند در بازار از مهم‌ترین وظایف مدیران کسب وکارها است تا بتواند جایگاه برند را در ذهن مشتریان به مرور زمان تثبیت کرده و مشتریان فعلی را به مشتریانی وفادار و همیشگی تبدیل کند. بنابراین نتیجه می‌گیریم که مدیریت برند و توان و انرژی گذاشتن در این زمینه می‌تواند برای کسب‌و‌کار ما بسیار سودآور باشد.

ممیزی و نظارت مداوم یک برند در بازار از مهم‌ترین وظایف مدیران کسب وکارها است تا بتواند جایگاه برند را در ذهن مشتریان به مرور زمان تثبیت کرده و مشتریان فعلی را به مشتریانی وفادار و همیشگی تبدیل کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید