جمعه, ۷ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

مراکش، توریستی ترین کشور آفریقایی

7 سال پیش ( 1395/10/13 )
پدیدآورنده : گلنوش محب علی  

در اواخر ماه نوامبر، درآمد کشور مراکش از گردشگری نزدیک به 5میلیارد و 800میلیون دلار برآورد شد، درآمدی که مراکش را به توریستی ترین کشور آفریقا در سال 2016 تبدیل می کند.

رئیس مرکز ملی گردشکری مراکش، «ابدرافی زوئیتن» در گفت وگو با مجله «Les inspirations eco» درباره رشد صنعت گردشگری این کشور می گوید: «تا پیش از این مراکش به طور متوسط ماهانه 800 تا هزار گردشگر داشت، در حالی که امروز تعداد آنها به 6 هزار نفر در ماه می رسد.»

مراکش در رده بهترین های گردشگری

کشور مراکش سال 2016 به خاطر اینکه یکی از بهترین شهر های ارائه دهنده غذا های خیابانی یا   Streetfood  است، از نظر CNN به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در دنیا انتخاب شد. همچنین این کشور از نگاه «نشنال جغرافی» به عنوان هفتمین مقصد گردشگری دنیا معرفی شده و از دیدگاه TripAdvisor که یک سایت مسافرتی معتبر آمریکایی است، در جایگاه سوم قرار گرفته است.

کشور مراکش با در دست داشتن 52 پروژه گسترش و توسعه در صنعت هتلداری، امیدوار است که همچنان بتواند سال آینده به عنوان رهبر آفریقا در زمینه گردشگری باشد. اوایل سال 2016 بود که رئیس مرکز ملی گردشگری مراکش اعلام کرده بود که این کشور، بیشترین تعداد بازدید کننده را در سال 2015 قبل از پیش از آفریقای جنوبی و مصر داشته است.

وی در ادامه صحبت هایش در ماه آوریل سال گذشته گفته است اگر چه ضریب رشد تعداد گردشگران و بازدیدکنندگان آفریقا از 7 درصد در سال 2013 به خاطر انقلاب تونس و حوادث تروریستی به 2درصد در 2013 رسیده است، اما این کاهش چندان تاثیری روی تعداد بازدیدکنندگان مراکش نگذاشته و تعداد آنها در سال 2015 نسبت به سال گذشته اش تنها یک درصد بوده است.

گردشگری در مراکش یک ابزار مهم برای بهبود و توسعه منطقه ای تلقی می شود. بخش گردشگری تاثیر فزاینده ای بر تمام بخش های اقتصاد نه تنها مراکش، بلکه تمام آفریقا دارد. در سال 2010 دستاورد گردشگری بین المللی برای مراکش این بود که به جایگاه بیست و پنجم جهان دست یابد. در اقتصاد مراکش، گردشگری در صدر جذب درآمدهای ارزی خارجی قرار دارد و دومین صنعت در خلق شغل و افزایش تولید ناخالص داخلی این کشور به شمار می رود.

طبق آماری که در سال 2012 اعلام شده، سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی 7/8 درصد بوده و حدود 480هزار شغل ایجاد کرده است. همچنین تعداد گردشگران ورودی در این سال، 9/4میلیون نفر و تعداد اقامت های شبانه در این کشور، از مرز 17میلیون گذشته بود.

چشم انداز گردشگری مراکش تا سال 2020، بر صعود این کشور به جمع 20 مقصد برتر گردشگری جهان و ایجاد مدلی پایدار در مقاصد مدیترانه ای تاکید می کنند و براساس برنامه جامع گردشگری این کشور، توریسم به عنوان یک اولویت ملی محسوب می شود. با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور مراکش، اکوتوریسم نقش مهمی در این کشور دارد.

چشم انداز گردشگری 2020 مراکش بر پنج اصل اساسی تکیه دارد: تحقق چشم انداز 2010 این کشور، حرکت به سوی یک شکل یکپارچه تر بهبود وضعیت، ایجاد تنوع بسیار در این کشور برای پاسخگویی به تقاضاهای بازارهای مربوطه، اصلاح و بهبود ضعف های ساختاری دائمی این صنعت و در نهایت ایجاد توسعه پایدار در قلب استراتژی این کشور.

آفریقا؛ توریست بیشتر، درآمد بیشتر

براساس آمار بانک آفریقایی توسعه، این قاره با حدود 64میلیون گردشگر در سال، 4 درصد از صنعت گردشکری جهان را شامل می شود. کشور های مراکش، آفریقای جنوبی و مصر با 10میلیون گردشگر در سال، در صدر کشور های پربازدید این قاره قرار می گیرند. کشور های تونس و زیمبابوه نیز به ترتیب با 6.07میلیون و 1.88میلیون بازدیدکننده در رده های بعدی جای می گیرند.

آفریقا در حال حاضر پتانسیل عجیبی برای توسعه بخش گردشگری خود دارد. درآمد این قاره از صنعت گردشگری در سال 2014 به 43میلیارد و 600میلیون دلار رسید که شامل هزینه های اقامتی، خورد و خوراک، سرگرمی و تفریح، خرید و سایر خدمات ارائه شده به گردشگران می شود.

به گزارش موسسه بریتانیایی WTTC، بخش گردشگری بین المللی قاره آفریقا، 8.1 درصد به تولید ناخالص داخلی این قاره کمک کرده است. همچنین براساس مطالعه این موسسه 20میلیون شغل ایجاد شده در بخش گردشگری آفریقا 7.1 درصد از مشاغل این قاره را شامل می شوند.

منبع : afrique. lepoint
برچسب ها : فرصت آزاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/wmXLYCvl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه