سه شنبه, ۲۸ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Tue, 16 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

نغمه‌های پیشرفت از کابل تا مزارشریف

8 سال پیش ( 1394/12/17 )
پدیدآورنده : رویا پاک سرشت  

افغانستان کشوری است که ناملایمات سیاسی پرشماری را تجربه کرده، تاثیر این اتفاقات بر اقتصاد، تجارت و سرمایه‌گذاری در این کشور قابل انکار نیست. با این حال دولت افغانستان در طول سال‌های اخیر، تلاش‌های متعددی برای کاهش تنش‌های اقتصادی و افزایش فضای امن تجاری انجام داده است. بسیاری از این تلاش‌ها بر پایه افزایش قدرت بخش خصوصی و بین‌الملل طرح‌ریزی شده‌ است و کشورهای مختلفی را به حضور در اقتصاد این کشور دعوت کرده‌ است. آمارهای قابل قبول و مطمئنی در خصوص نرخ سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در افغانستان وجود ندارد.

با این حال به نظر می‌رسد از سال 2010 تاکنون نرخ مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی در افغانستان رشدی محسوس، اما کند داشته است. بر این اساس، در خصوص موانع و فرصت‌های موجود در افغانستان و کشورهایی که متمایل به همکاری با این کشور هستند مطالب فراوانی وجود دارد که برخی مهم‌تر هستند.

چرا افغانستان برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

در طول یک دهه گذشته میزان امنیت و ثبات در افغانستان تا حد زیادی پیشرفت کرده است. این مسئله می‌تواند به‌عنوان نیروی مشوق برای سرمایه‌گذاران داخلی و به طور ویژه‌تری برای سرمایه‌گذاران خارجی محسوب شود. افغانستان موقعیت جغرافیایی مناسبی در منطقه دارد و می‌تواند به هاب تجاری در آسیای مرکزی و جنوبی تبدیل شود. این کشور به لحاظ مواد معدنی نیز بسیار غنی است.

در حال حاضر بالغ بر 1400گونه معدنی در افغانستان شناسایی شده که قابلیت سرمایه‌گذاری دارند.وجود ذخایر نفت؛ گاز، مس، آهن و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، مثل یشم، زمرد و یاقوت از دیگر ظرفیت‌های این کشور است. نرخ بیکاری در افغانستان تا بیش از 50درصد تخمین زده شده است. چنین نرخی برای سرمایه‌گذاران خارجی که قصد فعالیت در بخش‌های صنعت و تولید را دارند، نوید نیروی کار ارزان و پرتعداد را خواهد داد.

افزون بر اینها، نزدیک به سه دهه جنگ و انزوای اقتصادی در این کشور، نوعی بن‌بست پیشرفت در تولید و صنعت و عدم فرصت برای رشد را به ملت و دولت افغانستان تحمیل کرده است. با این شرایط، ورود سرمایه‌های جدید به این کشور می‌تواند برای هر دو طرف (سرمایه‌گذاران و دولت افغانستان) مفید باشد.

چرا تردیدهایی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان وجود دارد؟

براساس آمارهای منتشر شده توسط سازمان شفافیت مالی بین‌الملل، افغانستان رتبه ضعیفی در خصوص شفافیت و پاکی نظام اداری دارد و فساد اداری، اقتصادی در بسیاری از ارکان دولت افغانستان وجود دارد.متاسفانه به جز شهر کابل که می‌تواند به لحاظ زیرساخت‌های تجاری امتیاز قابل قبولی دریافت کند، بسیاری از شهرهای افغانستان، با وجود پتانسیل‌های مناسب تجاری، هنوز فاقد زیرساخت‌های کافی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی هستند.

اغلب مبادلات تجاری معتبر افغانستان از طریق خطوط هوایی انجام می‌گیرد، این در حالی‌است که موقعیت طلایی مسیرهای جاده‌ای افغانستان به دلایل امنیتی و ضعف امکانات بی‌استفاده مانده‌اند. برخی بخش‌های اقتصاد افغانستان در هاله‌ای از جرم و نابهنجاری‌های اجتماعی محدود شده‌اند. برای مثال بخش کشاورزی در افغانستان سهم عمده‌ای از فعالیت خود را به کشت تریاک اختصاص داده است.

اگرچه این کشت و زرع برای قاچاقچیان مواد مخدر و فعالان این عرصه بسیار پر سود است، اما میزان فعالیت کشاورزان در بخش‌های سالم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. به طور کلی عمده تردیدها در خصوص سرمایه‌گذاری در افغانستان به عوامل زیرساختی مرتبط است.

کشورهایی که در افغانستان حضور پررنگ دارند

تاکنون و به‌ویژه در سال‌های حضور نیروهای ناتو در افغانستان، کشورهای زیادی شانس خود را برای سهیم شدن در اقتصاد این کشور آزموده‌اند، تعدادی از این کشورها حضوری پررنگ‌تر داشته‌اند:

بریتانیا: سال‌هاست که دولت بریتانیا در اقتصاد افغانستان مشارکت دارد. از طرح‌های همکاری با سازمان ملل تا طرح‌های شرکت‌های خصوصی در کارنامه فعالیت بریتانیا در افغانستان موجود است. مشارکت افغانستان در طرح‌های صادراتی و وارداتی انگلستان، حضور انگلستان در بخش کشاورزی و زراعت افغانستان، برگزاری نمایشگاه‌های مشترک پرتعداد بین دو کشور و قراردادهای متعدد تجاری، از همین موارد است.

پاکستان: افغانستان و پاکستان را شاید بتوان صمیمی‌ترین یاران تجاری در منطقه نامید. امضای قرارداد تسهیل تجارت و افزایش مناسبات بین دو کشور در سال 2010، میزان این همبستگی را بیش از گذشته نمایان کرد. درواقع، از یک سو پاکستان بزرگ‌ترین شریک تجاری افغانستان است و از سوی دیگر افغانستان دومین بازار بزرگ صادراتی خود را در پاکستان تشکیل داده است.

اسلواکی: سال 2014، سالی بود که کشور اسلواکی، برنامه‌های توسعه همکاری با دولت افغانستان را در دستور کار خود قرار داد. این برنامه که قرار است تا سال 2018 ادامه یابد، شامل برنامه‌ای جامع در بخش‌های کشاورزی، امنیت غذایی، بهداشت و آموزش و پرورش است. نکته جالب در این میان پیشینه روابط بین اسلواکی و افغانستان است. از سال 2003 تاکنون دولت اسلواکی در بخش‌های تولیدی افغانستان، سرمایه‌گذاری‌های متعددی انجام داده است؛ سرمایه‌گذاری‌هایی که گاه به سقف چند میلیون دلار رسیده‌اند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/LHc9GyDb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه