پنجشنبه, ۲۷ آذر(۹) ۱۴۰۴ / Thu, 18 Dec(12) 2025 /
           
فرصت امروز

یکی از زیرساخت های لازم برای توسعه متوازن سراسر کشور، توسعه خطوط حمل و نقل ریلی به ویژه با هدف حمل و نقل بار است. شهرستان هایی که به شبکه ریلی متصل نیستند یا خطوط ریلی فاصله دوری با خوشه های صنعتی و شهرک های صنعتی آنها دارد، قدرت رقابت خود برای تولید یا فرآوری ثانویه اغلب کالاها را از دست می دهند. به عنوان نمونه، هزینه حمل و نقل فولاد اعم از میلگرد، ورق و پروفیل، سازه های فولادی، سنگ های معدنی، مواد شیمیایی و پترو شیمیایی و... با شبکه جاده ای بسیار بالاست و به دلیل عدم تفکیک جاده های حمل بار و جابجایی مسافر در اغلب مسیرهای کشور، با محدودیت های ترافیکی خاصی مواجه است. 

هزینه های سنگین حمل و نقل باعث شده تا برخی صنایع در برخی شهرهای کشور از سود دهی مناسب برخوردار نباشند. به عنوان مثال استان های کم برخوردار کشور از قابلیت پذیرش سرمایه گذاران در حوزه صنایع بزرگ فلزی و معدنی برخوردار نیستند، زیرا طرح هایی که در استان های دیگر از توجیه فنی و مالی برخوردارند، در این استان ها توجیه خود را از دست می دهند و اگر هم با مشوق هایی از جمله وام های تکلیفی بتوان چنین صنایعی را راه اندازی کرد، در مراحل بعدی شاهد کاهش تولید آنها و معطل ماندن بخش مهمی از ظرفیت تولید آنها خواهیم بود که در انتها به متروکه شدن این قبیل کارخانه ها منجر می شود.

ایجاد خطوط ریلی بسیار گران است و هرکیلومتر آن در زمین صاف 3 تا 5/3 میلیارد تومان و در مناطق کوهستانی چند برابر این رقم هزینه می برد. قرار بود بخش مهمی از منابع مالی حاصل از تبصره 13 قانون بودجه 1389 که در قوانین سال های بعد نیز تکرار شد، به توسعه حمل و نقل ریلی اختصاص یابد، اما در عمل چون این تکلیف قانونی در اولویت کاری دولت وقت نبود، از آن غفلت شد. دولت کنونی نیز به دلیل کمبود شدید منابع مالی، این اقدام را در اولویت کاری خود قرار نداده است. به همین دلیل لازم است منابع مالی مورد نیاز برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی را خارج از ردیف های دولتی جست وجو کرد.

شاید ترکیبی از سرمایه خارجی و بررسی اوراق بهادار بتواند راهکار مناسبی برای تامین مالی باشد. هرچند مداخله مالی و تصدی گری دولت در این حوزه اقدام مناسبی نیست و در تعارض با سیاست های کلی اصل 44 است، ولی از مقام های دولتی به ویژه وزارت راه و شهرسازی انتظار می رود از طریق رایزنی های گسترده تر با سرمایه گذاران داخلی و خارجی، زمینه توسعه هر چه سریع تر شبکه ریلی کشور و ارتباط های فرامرزی آن را فراهم کنند.

در ارتباط های فرامرزی می توان به ضرورت توسعه خط شانگهای – اروپا و تنوع اتصال ریلی به عراق اشاره کرد که می توان با این قبیل اقدام ها، ظرفیت ترانزیت کشور را از 1/5 میلیون تن در سال 1394 به حدود 4 میلیون تن در سال جاری و تا 10 میلیون تن در انتهای برنامه ششم توسعه ارتقا داد.

اکنون که اقتصاد کشور در آستانه رکود قرار دارد، شاید هنوز ضرورت توسعه خطوط ریلی به خوبی روشن نباشد، چون صف انتظار برای خدمات شرکت های حمل و نقل ریلی به وجود نیامده است. اما باید در نظر داشت ایجاد خطوط ریلی جدید یا توسعه ظرفیت خطوط جدید، پروژه هایی چند ساله است و از هم اکنون باید برای آن برنامه ریزی کرد. ضمن اینکه با شکوفا شدن پتانسیل های ترانزیتی کشور، این بخش از اقتصاد کشور توانمندی مالی خوبی برای سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه پیدا خواهد کرد.

در دهه 70، توسعه حمل و نقل هوایی در اولویت کاری کشور قرار گرفت و به همین دلیل، تعداد فرودگاه های کشور به 98 فرودگاه رسیده که اغلب آنها فاقد پروازهای بین المللی هستند. برخی از این فرودگاه ها حتی پرواز منظم ندارند یا حداکثر یکی دو پرواز هفتگی از آنها صورت می گیرد. این در حالی است که اگر در 25 سال اخیر توسعه خطوط ریلی را در اولویت قرار می دادیم، شاهد بازگشت سرمایه مناسب تری بودیم. همچنین سوخت حمل و نقل ریلی مسافر حدود 15درصد هوایی است و حمل بارهای حجیم با هواپیما غیرممکن است. بدین ترتیب لازم است توسعه حمل و نقل ریلی اولویت پیدا کند.

معاون استان های اتاق ایران 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/IlDmkexR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید PS5خرید سی پی کالاف دیوتی موبایلاکستریم VXخرید از چینچوب پلاستماشین ظرفشویی بوشکامیونت فورسخرید بلیط هواپیماخرید جم فری فایرهارد باکسخرید تاج گل ارزانسرور مجازیبیمه شک دار نگیر!نرم افزار بهای تمام شده شُماران سیستمنرم افزار cmmsآزمون آنلاینپت شاپ آنلاینکمپرسور اسکروقرص لاغریاستند خیریهحرف تو: مرجع مقایسه برند و بررسی کسب کارهاکاپشن مردانهکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه

https://www.ceats.org/

https://blog.mocelin.ind.br/

https://nrims.uncst.go.ug/

toto togel

https://alcaldiasancristobal.gob.ve/

Situs toto

https://pkmmuka.cianjurkab.go.id/

slot pulsa

situs togel

situs toto

situs 5k

situs gacor

situs toto

situs toto

slot777

deposit 5000

slot 5k

toto togel

Kembangtoto

slot qris

situs toto

deposit 5000

slot gacor qris

slot deposit 5000

situs kembangtoto

toto togel

Link slot dana

slot qris

situs toto

toto togel

slot depo 5k

situs kembangtoto

kembangtoto

slot qris

situs togel

toto togel

situs togel

situs toto

slot qris

situs toto

situs toto

situs toto

toto 4d

situs togel

situs toto

slot777

deposit 5000

link slot gacor

situs toto

situs toto

slot 5000

Situs toto

slot777

situs toto

slot 5000

slot pulsa

situs toto

toto togel

Situs toto

kembangtoto

situs toto

situs toto

situs toto

situs 5000

situs toto

situs toto

situs togel

slot88

bandar togel

bandartoto

https://collegiogeometri.mb.it/

https://lavorain.seval.it/

https://personal.cofadena.gob.bo/

situs togel

toto 4d