یکشنبه, 08 دی 1398 - 11:09

یکی از مشکلات بسیار بزرگ مدیران این است که تصور می کنند اشتباهات تنها برای غیرحرفه ای ها بوده و آنها تا ابد در همین سطح باقی خواهند ماند، با این حال درست به مانند نابودی برندهای باسابقه و مطرح جهانی، مدیران نیز ممکن است سرنوشتی تلخ را داشته باشند، با این حال این امر به معنای عدم امکان متوقف کردن این اتفاق نبوده و همواره راهکاری برای رفع تهدیدها وجود دارد، با این حال آگاهی از رو ش های مهم در این رابطه، مهم ترین گام محسوب می شود. فراموش نکنید که شما در ابتدای کار خود، تلاش زیادی را برای کسب اعتماد تیم شرکت انجام داده اید. حال نباید اجازه دهید که نتیجه تلاش های شما به راحتی از دست برود. در همین راستا به بررسی 10 اقدامی که باعث حفظ اعتماد کارمندان و کاهش ریسک مواجهه با مشکلات می شود، خواهیم پرداخت.

رهبر قابل اعتماد

1-اعتماد را به یک اصل در شرکت خود تبدیل کنید

برای رسیدن به موفقیت شما به کار تیمی نیاز خواهید داشت که این امر تنها زمانی اتفاق خواهد افتاد که افراد هماهنگی لازم را با یکدیگر داشته باشند. برای رسیدن به این هدف، اعتماد متقابل رمز کار محسوب می شود. به همین خاطر نیز شما باید زمان اعتماد افراد به یکدیگر را تا حد امکان کوتاه کرده و خودتان به نحوی رفتار کنید که نوعی فرهنگ در این زمینه شکل گیرد. برای مثال این امر که کارمندان به راحتی بتوانند به یکدیگر اعتماد کرده و به دور از هیچ گونه رقابتی با یکدیگر به فعالیت بپردازند. بدون شک تنها از دل شیوه مدیریت شما بیرون خواهد آمد. به همین خاطر در ابتدا نشان دهید که به تمامی کارمندان خود اعتماد دارید. این امر باعث خواهد شد تا کارمندان نیز از شما الگو گرفته و رفتارهای مشابهی را نشان دهند. برای مثال این امر که از تیم خود کمک بخواهید، از آنها مشورت بگیرید و برخی از وضایف خود را برعهده آنها قرار دهید. خود بهترین سیاست ممکن خواهد بود.

مطلب مرتبط: چگونه رهبری شایسته برای تیم کاری خود باشید

2-نسبت به تغییرات واکنش خوبی را داشته باشید

در دنیای امروز همه چیز با سرعتی باورنکردنی در حال تغییر است. تحت این شرایط اگر از قدرت پذیرش بالایی برخوردار نباشید بدون شک بازنده خواهید بود. در این رابطه فراموش نکنید که صرفا مسئله رقابت با سایر برندها مطرح نبوده و این امر که به بالاترین سطح خود دست پیدا نکنید نیز شکستی حتی بزرگ تر از حالت اول محسوب می شود. همچنین فراموش نکنید که کارمندان شما ممکن است به علت درگیر بودن بیشتر با بخشی از کارها، نظرات نتیجه بخش تری را داشته باشند. به همین خاطر لازم است تا شرایطی را فراهم آورید که همگان بتوانند ایده های خود را مطرح کرده و با شما برای اجرایی کردن آن همکاری کنند. این امر باعث خواهد شد تا در نهایت تفکر خلاق در بین کارمندان شما شکل گرفته و زمینه برای شناسایی استعدادها و ارتقای شغلی به شیوه ای مناسب تر شکل گیرد.

3-برای یادگیری مداوم و مفید برنامه ریزی داشته باشید

این امر که سطح دانش افراد در مقطعی متوقف شود، باعث خواهد شد تا کارمندان عملا ظرفیت پیشرفت را نداشته باشند. تحت این شرایط با توجه به این امر که بازوهای اجرایی شرکت محسوب می شوند در نهایت شرکت را به سمت نابودی پیش خواهد برد. خوشبختانه امروزه روش های آموزشی بسیار متنوع شده است. این امر شرایط را برای اجرایی کردن دوره های آموزشی برای تمامی کارمندان، مهیا ساخته است، با این حال توجه داشته باشید که یکسری دانش های عمومی وجود دارد که برای تمامی کارمندان مفید خواهد بود. با این حال باید برای افزایش دانش و مهارت مخصوص به هر بخش نیز برنامه ای داشته باشید. این امر در حالی است که باید به وضعیت خود نیز توجه داشته باشید و ضرورت یادگیری را صرفا برای سایرین تلقی نکنید. در این رابطه فراموش نکنید که سرعت رشد علم بسیار زیاد شده است و این امر باعث خواهد شد تا هر ساله در یک زمینه مشخص نظیر روش های مدیریتی تغییرات و روش های نوینی پدید آید. به همین خاطر راضی بودن به سطح فعلی، ابدا هوشمندانه نخواهد بود. در نهایت توجه به اقدامات سایر برندها خصوصا برندها موفق جهانی، به شما برای نحوه اجرایی کردن این خواسته، کمک خواهد کرد.

4-قوانین مشخصی داشته باشید

هیچ چیز به اندازه قانون نمی تواند به بهبود شرکت شما کمک کند. برای مثال اگرچه بسیاری از شرکت ها ساعت مشخصی را برای ورود کارمندان خود تعیین می کنند، با این حال به علت نبود نظارت و جریمه، شاهد این امر هستیم که تقریبا هیچ یک از کارمندان دقیقا در سر ساعت و حتی قبل از آن در شرکت حضور ندارند. به همین خاطر شما باید حتی برای کوچک ترین موارد شرکت، قوانین مشخص همراه با نظرات و جریمه داشته باشید. با این اقدام پس از مدتی مشاهده خواهید کرد که نه تنها شرکت رشدی فوق العاده را پیدا کرده است بلکه در کمال تعجب رضایت کارمندان از شما نیز افزایش پیدا کرده و وجهه یک مدیر قدرتمند در شما به وجود آمده است. درواقع قوانین مشخص، امکان تبعیض را کاملا از بین خواهد برد و افراد مشاهده خواهند کرد که کارمندان بی نظم با سایرین یکسان تلقی نمی شوند.

مطلب مرتبط: چگونه رهبری وظیفه شناس باشیم

5-در دسترس باشید

این امر که کارمندان در کمترین زمان ممکن بتوانند با شما به صورت مستقیم ارتباط برقرار کنند نه تنها سرعت کارها را افزایش خواهد داد بلکه باعث رضایت بیشتر کارمندان نیز خواهد شد. درواقع در بسیاری از شرکت ها مدیران به افرادی صرفا پشت میز نشین تبدیل شده اند که کمترین ارتباط را با کارمندان خود ندارند. همین امر نیز پس از مدتی انواع مشکلات را به وجود خواهد آورد. به همین خاطر الزامی است شماره خود را در اختیار تمامی کارمندان قرار داده و به آنها اطمینان دهید که حتی اعتراضات، منجر به از دست رفتن موقعیت شغلی آنها نخواهد شد، با این حال در این رابطه به نحوی رفتار کنید که افراد با بروز کوچک ترین مشکل به شما مراجعه نکرده و به افرادی که دائما گله دارند، تبدیل نشوند. برای بهبود ارتباط خود با کارمندان، حتی هم میز شدن در هنگام صرف غذا و انجام بازی های تیمی کاملا سودمند خواهد بود.

6-تصمیمات احساسی را کنار بگذارید

مدیر شرکت باید فردی باشد که خود را دچار تنش نکرده و با حفظ خونسردی زمانی را برای فکر کردن به موضوع ایجاد کند. درواقع هیچ دلیلی وجود ندارد که پس از وقوع یک اتفاق شما همان لحظه واکنشی را از خود نشان دهید. این آرامش شما در بسیاری از موارد از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کرده و تفاوت شما با سایرین را به اثبات خواهد رساند.

7-بازخوردها را مورد توجه جدی قرار دهید

این امر که به واکنش ها نسبت به تمامی تصمیمات خود توجه داشته باشید، باعث خواهد شد تا تصمیمات آتی، نتیجه بهتری را در پی داشته باشد. همچنین این اقدام، امکان رفع سریع نواقص را به وجود خواهد آورد، با این حال توجه داشته باشید که به صورت طبیعی، کارمندان تمایل کمی به انتقاد از شما دارند. به همین خاطر شما باید افرادی را در بین کارمندان داشته باشید که اخبار را به شما منتقل کنند، با این حال این امر باید بدون ذکر نام افراد صورت گیرد. درواقع هدف تنها آگاهی از نظرات افراد و میزان رضایت موجود است.

8-ریسک پذیر باشید

تقریبا هیچ اقدام بزرگی بدون پذیرش ریسک امکان پذیر نخواهد بود. به همین خاطر نیز ضروری است تا از این روحیه برخوردار باشید. با توجه به اصلی که در موارد گذشته نیز عنوان شد، این روحیه در نهایت به سایر کارمندان نیز منتقل شده و باعث می شود تا تیم شکست ناپذیر را داشته باشید.

9-ارتباط خود با کارمندان را افزایش دهید

هیچ مانعی وجود ندارد که شما با کارمندان خود ارتباط کاملا دوستانه ای را داشته باشید. درواقع امروزه مفهوم تبدیل تیم شرکت به خانواده مطرح است که باعث شده است تا مدیران مختلف، به دنبال بهبود رابطه خود با تمامی کارمندان باشند. بدون شک با توجه به روحیه و امکانات موجود، راهکارهایی را برای رسیدن به این هدف پیدا خواهید کرد.

مطلب مرتبط: 6 اصل برگرفته از ارتش برای رهبری فوق العاده

10-همواره اهدافی را برای تیم خود مشخص کنید

این امر که اهدافی در شرکت وجود داشته باشد، به کار افراد معنا خواهد بخشید. در این رابطه فراموش نکنید که برنامه ریزی شما باید کاملا بلندمدت باشد. برای مثال با پایان یافتن یک اقدام، باید سریعا هدفی دیگر را مشخص کنید. این امر تمامی کارمندان را به این باور خواهد رساند که شما دقیقا می دانید که شرکت در چه مسیری باید گام بردارد. با این حال نکته طلایی در تعیین اهداف این است که لازم است که به انعطاف پذیر بودن نیز توجه داشته باشید. در غیر این صورت با بروز نخستین مشکلات، همه چیز از دست خواهد رفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید