پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

فرصت امروز: ۱۰ پروژه زیربنایی و خدماتی فرودگاه مهرآباد به ارزش ۲۷۰۰ میلیارد ریال صبح دیروز با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افتتاح شد. علی لاریجانی در این مراسم، صنعت هوایی کشور را صنعتی ممتاز خواند و بر حمایت هر سه قوه بر صنعت هوایی و تاسیس مرکز فکری برای توسعه کشور تاکید کرد. عباس آخوندی نیز مدیریت در صنعت هوایی ایران را یکی از دشوارترین حوزه های اقتصادی ایران دانست و گفت که تیر نخست تحریم ها همواره به صنعت هوایی خورده است. همچنین مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از پیگیری طرح ساخت یک ترمینال ۸۰ هزار مترمربعی فرودگاهی در تهران خبر داد. به گفته رحمت الله مهابادی، آخرین ارزیابی ها نشان می دهد که مهرآباد در بین فرودگاه های منطقه از نظر شاخص های مختلف، فرودگاه چهارم است و در میان ۱۰۰ فرودگاه برتر جهان قرار دارد.

گزارش «فرصت امروز» از مراسم افتتاح۱۰ پروژه زیربنایی و خدماتی فرودگاه مهرآباد را در ادامه می خوانید.

تاسیس مرکز فکری برای توسعه کشور

علی لاریجانی در این مراسم با اشاره به اینکه خدمات سنجیده ای در صنعت هوایی کشور صورت گرفته است، گفت: این صنعت باید از تکنولوژی های روز برخوردار شود زیرا که صنعت هوایی مورد توجه تمامی قواست و هر سه قوه از آن حمایت می کنند.

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه شرایط فعلی کشور نسبت به قبل تفاوت کرده است، افزود: فکر می کنم شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کار خودش را کرده است اما در این شرایط باید از روش های دیگری بهره ببرد.

او بر قرار گرفتن فکر توسعه ای در پروژه های کشور تأکید کرد و افزود: کشور نیازمند این است که در یک گوشه نظام توسعه ای برنامه ریزی شود زیرا که اگر این نظام روی کار نباشد با انبوه پروژه هایی که در دست اقدام است دچار مشکل می شویم و در این زمینه در کشور ضعف وجود دارد.

وی با یادآوری تاریخچه تأسیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در ابتدای تأسیس این سازمان هدف گذاری آن بر تلاش برای پیاده سازی برنامه توسعه ای بلندمدت در کشور بود که متأسفانه در دوره نخست وزیری هویدا با افزایش درآمدهای نفتی، بودجه نویسی دولت نیز بر وظایف آن افزوده شد که پس از طی کردن چندین سال بودجه ریزی و پیگیری برنامه های توسعه ای ارجحیت یافت.

او با بیان اینکه باید یک مرکز فکری برای توسعه کشور ایجاد شود، تصریح کرد: علاوه بر این مسئله باید هر دستگاهی خود فکر توسعه ای جهت رشد و بالندگی مجموعه تحت هدایتش داشته باشد که متأسفانه در این بخش شاهد ضعف هایی هستیم و به نظر می آید که به جای فکر توسعه ای به دنبال آزار دادن و صف بندی ها و تضادهای مختلف برای غلبه بر نیروهای غیرخودی هستیم.

لاریجانی با تأکید بر اینکه با این قبیل کارها و به جای فداکاری و همدلی اهلیت افراد را زیر سؤال می بریم، اظهار کرد: با چنین کارهایی باعث کند شدن امور توسعه ای می شویم، همچنین بنده توصیه می کنم تا دستگاه های نظارتی به دنبال مچ گیری نباشند و اجازه دهند تا شجاعت مدیران حفظ شود که این اقدام ها باعث می شوند در مسیر آینده همه کسانی که اهل تفکر و تلاش هستند فعال شده و بهترین ها را به ملت هبه کنند.

تیر نخست تحریم ها برای صنعت هوایی

وزیر راه و شهرسازی نیز در مراسم افتتاح پروژه های فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه فعالیت و مدیریت در صنعت هوایی ایران یکی از دشوارترین حوزه های اقتصادی ایران به شمار می رود، گفت: این صنعت همواره اصلی ترین و ابتدایی ترین هدفی بوده که از تحریم های خارجی آسیب دیده است.

عباس آخوندی ادامه داد: صنعت هوایی ایران در طول تمام دهه های گذشته همواره شرایط خاصی داشته است. این صنعت باید با جدیدترین فناوری های روز دنیا خود را به روز کند و هم نیاز دارد که از تحریم ها دور مانده و با وجود تمام این فشارها کار خود را ادامه دهد. از این رو آنچه در طول سال های گذشته اتفاق افتاده، نشان می دهد که مدیران این عرصه تا چه میزان فعالیت های خود را با وجود تمام این دشواری ها به پیش برده اند.

او با اشاره به اهمیت توجه به کارایی نهایی پروژه ها، گفت: در این دوره در صنعت هوایی نگاه پروژه محوری به نگاه برنامه محوری تغییر کرد.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در دوره اخیر تلاش کرده پروژه های خود را به شکل کارکردمحور تعریف کنند، توضیح داد: یکی از مشکلات عمده ای که ما در طول سال های گذشته با آنها روبه رو بوده ایم، بحث پروژه محوری بسیاری از برنامه ها و هدف های اقتصادی بوده است. ما متاسفانه در برخی حوزه ها پروژه زده شده ایم و بدون توجه به کارکرد طرح تنها طرح پروژه های مختلفی را کلید زده و افتتاح کرده ایم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آنچه در طول سال های گذشته رخ داده، تلاش برای عبور از این نگاه غلط بوده و ما در این وزارتخانه هر طرحی را که به مرحله اجرا رسانده ایم، از پیش کارکردهای آن و نتایج احتمالی اش را در نظر داشته ایم و با هدف گذاری دقیق به پیش برده ایم.

آخوندی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته در شرکت فرودگاه ها برای توسعه فعالیت های هوانوردی کشور تاکید کرد: اینکه ما در برنامه های توسعه چه در نظر داریم، باید در نهایت با مشخص شدن کارکردهایش معلوم شود. ما یکی از اصلی ترین اولویت های خود را به بحث تربیت و حفظ نیروهای انسانی اختصاص دادیم که بنده معتقدم اصلی ترین ثروت و دارایی کشور به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: اگر ما بزرگ ترین پروژه ها را افتتاح کنیم اما نیروی انسانی متخصص برای بهره برداری از آنها وجود نداشته باشد، قطعا کشور با دشواری هایی مواجه می شود. از این رو برنامه ها طوری اجرایی شده که پس از افتتاح نیروی انسانی همراهی کند تا در نهایت وضعیت خدمت رسانی و آبادانی کشور پیگیری شود.

ساخت ترمینال ۸۰ هزار متری در تهران

همچنین مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در این مراسم از پیگیری طرح ساخت یک ترمینال ۸۰ هزار مترمربعی فرودگاهی در تهران خبر داد.

رحمت الله مهابادی با اشاره به فرودگاه مهرآباد گفت: این فرودگاه مهم در طول سال های گذشته همواره با محدودیت اراضی و امکانات برای توسعه روبه رو بوده اند، اما ما تلاش کرده ایم که با وجود تمام این مسائل خدمات رسانی به مردم را توسعه دهیم و در این راستا ساخت یک ترمینال مسافری جدید یکی از پروژه های مدنظر است.

او با مطرح کردن این سوال که چرا در طول ۴۰سال گذشته عملا بازسازی خاصی در فرودگاه مهرآباد صورت نگرفته بود، بیان کرد: متاسفانه با وجود آنکه حدود ۸۰ سال از عمر این فرودگاه که به عنوان نخستین و بزرگ ترین فرودگاه بین المللی ایران شناخته می شود می گذرد، اما عملا برای دوران نسبتا طولانی هیچ طرح توسعه ای خاصی برای این فرودگاه در نظر گرفته نشده بود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: شرایط فرودگاه مهرآباد در سال های ابتدایی دهه ۹۰ طوری شده بود که از یک فرودگاه بزرگ تبدیل به محلی برای چالش های مدیریتی شده و اگر حرکتی در مقابل آن صورت نمی گرفت، عملا این فرودگاه به یک نقطه ضعف مهم در صنعت هوایی ایران بدل می شد.

مهابادی با اشاره به تحول بنیادین صورت گرفته در فرودگاه مهرآباد در طول سال های گذشته توضیح داد: خوشبختانه امروز فرودگاه مهرآباد نه تنها نقاط ضعف گذشته را ندارد که حتی به عنوان یک نمایشگاه از مدیریت علمی و جهادی شناخته می شود. امروز مهرآباد بر شاخص های کیفیت، خدمت رسانی، ایمنی و خدمات شهروندمحور یکی از اصلی ترین فرودگاه ها و نمونه های موفق مدیریتی به شمار می رود.

وی ادامه داد: آخرین ارزیابی ها نشان می دهد که مهرآباد در بین فرودگاه های منطقه از نظر شاخص های مختلف فرودگاه چهارم است و در میان ۱۰۰ فرودگاه برتر جهان قرار دارد. در بین فرودگاه های هم ترافیک خود از ۳۹ فرودگاه در رتبه دوازدهم قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد توضیح داد: این باند که جلوه ای از توان مهندسی داخلی به شمار می رود، با حدود ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار یکی از افتخارات زیرساختی کشور به شمار رفته که می تواند در آینده نزدیک توان خود در خدمت رسانی به مردم را نشان دهد. این باند در حالی ساخته شد و به بهره برداری رسید که فرودگاه مهرآباد حتی یک ثانیه نیز از خدمت رسانی نایستاد و این مساله به خوبی نشان دهنده توان مهندسان داخلی و فشاری است که آنها در طول این سال ها تحمل کرده اند.

مهابادی اضافه کرد: در کنار این پروژه در طول سه و نیم سال گذشته حدود ۵۰ پروژه دیگر با رقم ۴۵۰ میلیارد تومان در فرودگاه مهرآباد ساخته شد و تا پایان سال جاری نیز تعدادی طرح توسعه ای دیگر مانند اتصال شش پل تلسکوپی در این فرودگاه مهم پایتخت به مرحله اجرا می رسد.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع نشان دهنده آن است که برای توسعه، تفکر و اندیشه ای قوی همراه با پشتکار اجرایی در دستور کار قرار گرفت که در این حوزه کمک های وزیر راه و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی به ما بسیار کمک کرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/sT7VG0NQ
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه