جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

6 رسوایی در دنیای بازاریابی

5 سال پیش ( 1397/8/10 )
پدیدآورنده : امین فرح بخش  

حقیقت را مانند Volkswagen، New Balance، Airborne، Splenda، Rice Krispies و Red Bull تحریف نکنید.

کارآفرینان جدید اغلب وسوسه می شوند در مورد قابلیت های محصولات و خدمات مبالغه کنند. جای تعجب هم ندارد؛ تحریف حقیقت هنگام ارائه محصول به یک سرمایه گذار قدرتمند، تنها ممکن است منجر به انجام اولین مجموعه از سرمایه گذاری ها توسط آنان شود.

کمی شم و تجربه بازاریابی در بسیاری موارد، به یک کارآفرین کمک می کند تا بدون هیچ گونه عواقبی به هدفش دست یابد.

اما در موارد دیگر، اگر آن کارآفرینی باشید که به طور عمدی سرمایه گذاران یا مصرف کنندگان را گمراه می کند، ممکن است با هزینه های تبلیغات اشتباه و از بین بردن اعتبار نام تجاری خود مواجه شوید. به این شش مثال توجه کنید:

1- Airborne در تله عِلم دروغین خود افتاد

در دهه 1990، مکمل های گیاهی Airborne باب روز بودند. این مکمل ها درحالی که همراه با ویتامین ها و مواد معدنی بسته بندی شده بودند، توسط بازاریابان به عنوان پیشگیری کننده و یا وسیله مقابله با بیماری های شایعی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا معرفی می شدند. در نهایت مرکز علوم منافع عمومی (CSPI) برای آزمایش ادعای تولیدکنندگان وارد عمل شد و کشف کرد شواهد علمی واقعی برای اثبات ادعاهای آنها وجود ندارد. Airborne موافقت کرد مبلغ 23.3 میلیون دلار را برای حل و فصل پرونده قانونی بپردازد.

مطلب مرتبط: اشتباهات مهلک بازاریابی و تبلیغات

2- !Splenda نه از شکر ساخته نشده است

در اوایل دهه 2000، Splenda، تولیدکننده شیرین کننده جدید، در یک برنامه بازاریابی با شعار «از شکر درست شده، پس مزه شکر می دهد»، برای جذب مصرف کنندگان شیرین کننده های مصنوعی و همچنین مصرف کنندگان شکر خالص که برای مصرف هر ماده مصنوعی مردد بودند، شرکت کرد.

اما همانطور که انجمن شکر کشف کرد، Splenda واقعاً «از شکر ساخته نشده بود» و در واقع نوعی ترکیب شیمیایی بود که در یک کارخانه مورد پردازش سنگینی قرار می گرفت. این انجمن تقاضای دادخواست کرد و در نهایت به محکمه محرمانه رسید. رقیب Splenda که Equalنام داشت و در دعوی خود بسیار خشمگین بود، Splenda را در سال 2007 به دادگاه کشاند و در نهایت کار به یک محکمه محرمانه رسید.

3. متأسفانه کفش های جدید New Balance وزن شما را کم نمی کنند

در سال 2011، New Balance یک نوع کفش جدید را معرفی و ادعا کرد دارای ویژگی هایی است که «از فناوری صفحه تعادل پنهان استفاده می کند و باعث فعالسازی ماهیچه ها در کفل ها، چهارسر، همسترینگ و ساق پا و به نوبه خود باعث سوختن کالری ها می شود.»

مطالعات متعدد که در دادخواهی سنخی به آنها اشاره شده بود، نشان دادند که این کفش مزایای سلامتی بیشتری نسبت به کفش های پیاده روی ارائه نمی دهد و در واقع ممکن است منجر به آسیب نیز شود. نیاز به اشاره نیست که این موضوع، روابط عمومی خوبی را برای New Balance به همراه نداشت. هر که یک جفت کفش خریداری کرده بود، حق دریافت 100 دلار را داشت و New Balance در نهایت بیش از 2.3 میلیون دلار پرداخت کرد.

4. علم دروغین شماره 2: Rice Krispies باعث افزایش سیستم ایمنی بدن شما نمی شود

در سال 2010، Kellogg به اشتباه ادعا کرد که Rice Krispies دارای «خواصی است که ایمنی بدن را افزایش می دهد» و دلیل آن آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که غلات صبحانه با آنها غنی شده است. این ادعا در بهترین حالت خود نیز مشکوک بود. کمیسیون تجارت فدرال به Kellogg دستور داد هر گونه تبلیغات نشان دهنده این تأثیرات را متوقف سازد.

هنگامی که این پرونده در سال 2011 حل و فصل شد، Kellogg موافقت کرد 2.5 میلیون دلار به مشتریان زیان دیده بپردازد و 2.5 میلیون دلار از محصولات Kellogg را به خیریه اهدا کند.

5. فولکس واگن (Volkswagen) چیزی غیر از واقعیت را منتشر می کند

در سال 2016، کمیسیون تجارت فدرال (FTC) علیه فولکس واگن دادخواستی مطرح کرد و مدعی شد برخی از وسایل نقلیه این کمپانی، سوخت دیزل پاکیزه را می سوزانند. در حقیقت فولکس واگن بیش از هفت سال بود که در آزمایشات مربوط به انتشار گازهای سمی تقلب می کرد. این اتفاق اشتباهی ساده نبود؛ فولکس واگن یک قطعه نرم افزاری طراحی کرد که وسیله نقلیه را قادر به تشخیص زمان تست می ساخت و به صورت عمدی، گازهای سمی خروجی از اگزوز را به عنوان یک اقدام موقت برای گمراه کردن آزمایش کنندگان کاهش می داد.

این رسوایی تبلیغاتی غلط اثرات بدی برای فولکس واگن در پی داشت. نه تنها به آبروی این خودروساز ضربه وارد کرد و شرکت را با یک پرونده بزرگ در کمیسیون تجارت فدرال روبه رو ساخت، بلکه 90میلیارد دلار جریمه نقدی به دلیل نقض قانون هوای پاک نیز برایش به ارمغان آورد.

6. ردبول(Red Bull) به شما بال نمی دهد

این یک مورد ویژه و جالب است. احتمالاً برچسب روی نوشیدنی انرژی زای ردبول را دیده اید: «ردبول به شما بال می دهد». شما به عنوان یک مصرف کننده معقول، به طور شهودی می دانید که ردبول نمی تواند در واقع شما را به پرواز در آورد، با این حال این موضوع بخشی از فرض پشت دعوی سال 2014 علیه این شرکت تولید کننده نوشیدنی بود.

شکایت های بیشتر به ادعاهای ردبول مبنی بر افزایش میزان تمرکز و سرعت واکنش با مصرف این نوشیدنی اشاره کردند. ردبول در نهایت به پرداخت 13 میلیون دلار محکوم شد، اما اعلام کرد، «ردبول تصمیم دادخواست را برای جلوگیری از هزینه و سردرگمی روند دادرسی حل و فصل کرد. با این حال این شرکت اعلام می کند بازاریابی و روند برچسب زدن بر روی محصولات، همواره درست و دقیق بوده است و هر گونه تخلف و یا ایراد را رد می کند.»

مطلب مرتبط: بررسی ایده های شکست خورده حوزه بازاریابی و تبلیغات

اگر شما علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد چارچوب قانونی بیان حقایق در تبلیغات هستید، می توانید خط مشی مناسبی را پی بگیرید که کمترین مشکلی را برای نام تجاری شما به وجود نیاورد؛ کمیسیون تجارت فدرال دارای یک طرح مفید در مورد این موضوع است.

در هر صورت، تا آنجا که می توانید به حقیقت قابل اثبات و بی غرض نزدیک باشید و هر زمان دچار شبهه شدید، با یک وکیل در مورد آنچه می توانید و نمی توانید برای تبلیغ محصول خود عرضه کنید، مشورت انجام دهید.

منبع : entrepreneur
برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1fqptAdo
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه