11 راهکار موثر برای ایجاد تفاوت با سایر برندها - فرصت امروز

یکشنبه, 10 شهریور 1398 - 11:23

از جمله سیاست های رایج برندها این است که عملکرد یکدیگر را مورد استفاده قرار می دهند. با این حال برای موفقیت شما نیاز به تفاوت هایی با سایر رقبای خود خواهید داشت. در همین راستا و در ادامه به بررسی 11 راهکار موثر خواهیم پرداخت.

1-قیمت کمتری را برای محصولات خود تعیین کنید

تفاوت برند

از جمله مهم ترین معیارهای خرید افراد، قیمت محصولات است. این امر که محصولی با کیفیت ولی ارزان قیمت تر از موارد مشابه را در اختیار مشتریان خود قرار دهید، بدون شک مورد توجه بسیاری قرار خواهد گرفت. به همین خاطر نیز این امر را یک سیاست سودمند به حساب می آورند. فراموش نکنید که این امر درست سیاستی بوده است که برند هوآوی به کمک آن توانست تا در بازاری که برندهایی نظیر اپل، سامسونگ، سونی، نوکیا و اچ تی سی حضور داشته است. در مدت زمانی فراتر از حد تصور به عنوان یکی از 3 برند اصلی این حوزه شناخته شود. به همین خاطر برای رشدی سریع، این امر که مقرون به صرفه تر باشید، بدون شک تاثیرگذار خواهد بود. فراموش نکنید که اگرچه سود شما به ازای هر محصول کاهش پیدا خواهد کرد، با این حال با توجه به افزایش چشمگیر مشتریان، هزینه ها در این رابطه جبران خواهد شد، با این حال در سال های نخست فعالیت خود، اولویت اول نباید کسب سود باشد. به همین خاطر تمرکز خود را بر روی کسب شهرت قرار دهید.

2-به دنبال بالاترین سطح در یک حوزه خاص باشید

امروزه فاصله برندها بسیار کم شده است. علت این امر به این خاطر است که تقریبا تمامی آنها یکسری استانداردهای اولیه را رعایت می کنند. به همین خاطر در صورتی که تخصصی را نداشته باشید، بدون شک تفاوتی میان شما با سایرین به چشم نخواهد آمد. در این رابطه ممکن است یک نشریه، بر روی نقد کتاب ها بیشترین سرمایه گذاری را داشته باشد. این اقدام وی باعث می شود تا در این زمینه به عنوان برترین برند موجود شناخته شوند. فراموش نکنید که بهترین بودن در یک عرصه، همواره بهتر از سطحی متوسط در حوزه های مختلف خواهد بود. به همین خاطر نیز ضروری است تا یک بخش تخصصی برای خود داشته باشید. از این امر به عنوان بازاریابی متمرکز نیز یاد می شود. درواقع بر طبق این سیاست، برندها به جای تلاش برای پیدا کردن سهمی کوچک از یک بازار بزرگ، به دنبال سهمی بزرگ از بازارهای کوچک و یا حتی فرعی خواهند بود. این امر بدون شک شانس موفقیت بیشتری را خصوصا برای برندهای نوپا و کوچک به همراه خواهد داشت. با گذشت زمان و افزایش توان، شما قادر به ورود به بازار اصلی برای کسب سهمی بزرگ خواهید بود.

مطلب مرتبط:  تفاوت میان برند و هویت بصری برند چیست؟

3-به بازخوردهای مشتریان توجه کافی را داشته باشید

این امر که همگان بدانند که شما برای مشتریان خود ارزش خاصی را قائل هستید، از جمله اقدامات در زمینه ایجاد تفاوت با سایر رقبا خواهد بود. در این رابطه فراموش نکنید که مشتری مداری به سطحی محدود نبوده و لازم است تا همواره به دنبال اقداماتی جدید و کارآمدتر باشید. فراموش نکنید که هیچ فردی خصوصا از یک برند نوپا، توقع بهترین بودن را ندارد. با این حال در صورتی که در تلاش برای بهبود مستمر خود نباشید، بدون شک امکان رشد و بقا برای شما وجود نخواهد داشت. به همین خاطر نیز ضروری است تا نه تنها به بازخوردها توجه داشته باشید، بلکه از طریق اقدامات متنوع نظیر نظرسنجی، افراد را به واکنش دادن نسبت به خود ترغیب کنید. با نگاهی به برخی از برندهای مطرح جهان نیز به این نکته پی خواهید برد که آنها دارای بهترین محصول بازار خود نیستند، با این حال رابطه عالی آنها با مشتری، زمینه پیشرفت آنها را فراهم کرده است. به همین خاطر به این بخش نیز باید توجه کافی را داشته باشید. به دست آوردن یک ایده خلاقانه، خود برگ برنده شما خواهد بود. به همین خاطر صرفا بر روی روش های موجود، متمرکز نشوید.

4-استراتژی های مختلفی را داشته باشید

غیرقابل پیش بینی بودن از جمله مواردی است که رقابت با شما را بیش از حد سخت خواهد ساخت. به همین خاطر نیز ضروری است تا چندین استراتژی برای خود داشته باشید. در نهایت نباید از اعمال تغییرات، شخصی سازی و حتی ایجاد استراتژی های جدید نیز غافل بمانید. درواقع شرکت ها برای متوقف کردن شما باید بتوانند حرکت بعدی شما را حدس بزنند، تحت این شرایط در صورتی که به شیوه ای کاملا جدید و متنوع رفتار کنید، بدون شک آنها بیش از حد گیج خواهند شد. همچنین تنوع در این زمینه باعث خواهد شد تا محدوده عملکردی شما افزایش یافته و قادر به انجام کارهای بیشتری باشید. فراموش نکنید که بسیاری از برندهای فعال در حوزه شما، تنها به دنبال حفظ جایگاه خود هستند. همین نگرش منجر به عملکرد بیش از حد محتاطانه آنها شده است. به همین خاطر شما باید از این امر برای ایجاد فرصت انجام کارهای جدید و پرریسک، استفاده کنید. درواقع حتی در صورتی که با شکست در یک اقدام خود مواجه شوید، نه تنها از آن درس های ارزشمندی را به دست خواهید آورد، بلکه به علت تنوع در اقدامات و استراتژی های خود، با بن بست مواجه نخواهید شد.

5-بحث برانگیز باشید

همواره اخبار جنجالی برای افراد جذابیت بالایی را به همراه دارد. برای مثال رفتار عجیب یک بازیگر، همواره توجه بیشتری را در مقایسه با اخباری نظیر موفقیت وی در یک فیلم، به همراه خواهد داشت. به همین خاطر نیز لازم است تا خود را در صدر اخبار و گفت وگوها قرار دهید. برای این امر اگرچه روش های مختلفی وجود دارد، با این حال فراموش نکنید که علت سر زبان ها افتادن شما نباید به خاطر یک اقدام بد باشد. در غیر این صورت این شهرت نه تنها هیچ گونه فایده ای را برای شما نداشته، بلکه برند شما را عملا نابود خواهد ساخت، با این حال شما باید شجاعت انجام کاری را داشته باشید که دیگران بنا به هر دلیلی از انجام آن خودداری می کنند. به همین خاطر اقدامات جذاب برای جامعه هدف خود را مورد توجه جدی قرار دهید. این امر نیاز به شناخت ویژگی های جامعه خواهد داشت. به همین خاطر نباید تحقیقات را امری غیرضروری تلقی کنید. در نهایت بررسی اقدامات مشابه سایر برندها در این زمینه، می-تواند شما را به ایده های کاملا کاربردی برساند.

6- به دنبال برجسته کردن مشکلات سایر رقبای خود باشید

بدون شک هر برندی از ضعف هایی برخوردار است. با شناخت آنها در بین برندهای رقیب خود، می توانید به عنوان یک مانور تبلیغاتی استفاده کنید. درواقع با رفع این نواقص و تهیه یک کلیپ تبلیغاتی، می توانید به خوبی به مقایسه خود با سایر برندهای موجود بپردازید، با این حال فراموش نکنید که این امر بدون شک واکنش رقبا را به همراه خواهد داشت. به همین خاطر در صورتی که تمایلی برای واردشدن در یک جنگ تجاری را ندارید، لازم است تا از اشاره مستقیم در این رابطه خودداری کنید. همچنین این امر که ارزش هایی برای خود داشته باشید، خود باعث جذب افراد بسیاری خواهد شد. برای مثال با حمایت از محیط زیست و عدم انجام اقدامات مخرب در این زمینه، می توان به برند محبوب گروه های فعال آن تبدیل شوید. به همین خاطر می-توانید خود را با اقدامی ارزشمند، پیوند دهید.

7-به دنبال مواردی جدید باشید

یک حوزه جدید، بدون شک شما را در بازاری فوق العاده قرار خواهد داد. برای مثال علت اصلی موفقیت نت فلیکس، به خاطر فعالیت متفاوت آنها در حوزه تلویزیون است. درواقع تمامی شبکه ها، یک بستر یکسان را داشته اند، با این حال این شبکه، از اینترنت برای پخش برنامه ها استفاده کرد. همین امر نیز باعث شد تا با بازاری بدون رقیب مواجه شود. به همین خاطر بسیار مهم است تا به دنبال حوزه سازی در صنعت خود باشید. در این رابطه جدید بودن حتما به اقدامات بزرگ اختصاص نداشته و حتی موارد کوچک نیز می تواند به تفاوت شما با سایرین منجر شود. برای مثال سازگاری با محیط زیست در زمینه تولید پوشاک، از جمله اقداماتی است که می تواند شما را کاملا متفاوت سازد. درواقع با نگاهی عمیق به صنعت خود، متوجه بسیاری از این موارد خواهید شد.

8-نقاط منحصر به فرد خود را رسانه ای کنید

مزیت های شما باید به خوبی به اطلاع جامعه هدف برسد. در غیر این صورت تمامی اقدامات شما نتیجه کافی را به همراه نخواهد داشت. در این رابطه فعالیت در نشریات، مطبوعات، شبکه های اجتماعی و... همگی از جمله بسترهای مطرح کردن خود محسوب می شود. به همین خاطر یکی از راهکارهای ایجاد تفاوت، کسب شهرت از طریق اقدامات رسانه ای است. برای مثال می توانید به صورت رایگان برای نشریات، مطالب سودمند را تهیه کنید. همین امر که نام شما به همراه سمت تان در شرکت نوشته شود، خود کاملا سودمند خواهد بود. همچنین این اقدام، توانایی های شما را به اثبات خواهد رساند. در نهایت با گذشت زمان، این اقدامات منجر به رابطه خود شما با رسانه های مختلف خواهد شد که خود امری سودمند محسوب می شود. فراموش نکنید که بسیاری از برندهایی که در مدت زمان کمی به موفقیت دست پیدا کرده اند، در ابتدای کار تنها یک برند شخصی قدرتمند بوده اند. برای مثال ممکن است یک اینفلوئنسر به علت شهرت خود، برندی را در زمینه عکاسی تاسیس کند که در مدت زمانی بسیار کم، عملا برندهای باسابقه در این زمینه را پشت سر خواهد گذاشت. به همین خاطر نباید از اهمیت رسانه ها غافل شوید.

9-ارزش های خود را به خوبی تبیین کنید

به این امر فکر کنید که چه عاملی باعث می شود تا افراد برند شما را انتخاب کنند. این موارد درواقع ارزش هایی هستند که برای افراد جاذبه لازم را به همراه دارند. به همین خاطر لازم است تا بر روی آنها تاکید داشته باشید. در این رابطه در صورتی که مورد مناسبی را پیدا نکردید، لازم است تا به دنبال ارزش سازی برای خود باشید. فراموش نکنید که تنها شعار دادن کافی نبوده و لازم است تا عملکرد شما کاملا همسو با مواردی باشد که به عنوان ارزش های خود معرفی می کنید. در این رابطه استفاده از نظر جامعه هدف نیز کاملا سودمند خواهد بود. برای مثال می توانید نظرسنجی هایی را ایجاد کنید تا نظر آنها را نسبت به این امر که چه چیزهایی برای یک برند ارزش محسوب می شود را پیدا کنید. در نهایت توجه نشان دادن به اقشار مختلف، خود شانس موفقیت شما را افزایش خواهد داد. برای مثال در صورتی که به عنوان برندی شناخته شوید که به دانشگاهیان توجه خاصی را دارد، بدون شک زمینه رشد بهتری را در مقایسه با زمانی برای شما خواهد داشت که نگاهی کلی را به جامعه هدف داشته باشید. درواقع با دسته بندی مخاطبان، امکان برنامه ریزی مخصوص فراهم خواهد شد.

10-عملکرد سایر مدیران را مورد توجه قرار دهید

در این رابطه نه تنها مدیران محدوده جغرافیایی خود، بلکه تمامی مدیران در سرتاسر جهان را باید مورد ارزیابی قرار دهید. فراموش نکنید که یک اقدام جدید توسط مدیری در یک کشور دیگر، می تواند برای نخستین بار توسط شما در محدوده ای که هستید، مورد استفاده قرار گیرد. به همین خاطر در راستای ایجاد تمایز، حتما نباید به دنبال اتخاذ تصمیم و اقدامی جدید از جانب خودتان باشید. همچنین این امر که سایت خود را به قوی ترین پایگاه اطلاع رسانی و آموزشی در زمینه کاری خود تبدیل کنید، بدون شک تفاوتی چشمگیر را رقم خواهد زد.

مطلب مرتبط: برند و برند سازی / مدل های مختلف برند

11-بر روی کیفیت اقدامات خود تمرکز کنید

بسیاری از برندها بازبینی مجددی بر روی اقدامات خود نداشته و از بروز کردن آنها عملا غافل هستند، با این حال شما باید این نکته را مورد توجه قرار دهید که هر اقدامی، بازه زمانی خاص خود را خواهد داشت. به همین خاطر استفاده بیش از حد از آنها بدون شک اقدامی هوشمندانه نخواهد بود. در این رابطه فراموش نکنید که اگرچه ممکن است برندها اقدامات متعددی را برای رشد خود مدنظر قرار دهند، با این حال شما باید تنها به دنبال موارد باکیفیت باشید. این امر تفاوتی جذاب را با سایرین ایجاد خواهد کرد. برای مثال ممکن است یک برند، از رنگی برای بسته بندی محصولات خود استفاده کند که تاکنون توسط هیچ برند دیگر به کار نرفته است. این امر اگرچه تفاوتی را ایجاد خواهد کرد، با این حال این تفاوت، ابدا موردی مهم تلقی نمی شود، با این حال این امر که افراد از یک بسته بندی خاص و یا همسو با هدفی نظیر حفاظت از محیط زیست و یا رعایت یک اصل فلسفی استفاده کنند، بدون شک یک اقدام ارزشمند را رقم زده اند. به همین خاطر نباید هر تفاوتی را سودمند تلقی کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

با ما در ارتباط باشید

021.86073324

021.88827112

[email protected]

شبکه های اجتماعی