سه شنبه, ۲۸ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Tue, 16 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

این روزها بازار فروش بیمه در ایران چندان تعریفی ندارد. نمایندگان بیمه با چالش های زیادی روبه رو هستند. نابسامانی های اقتصادی، تورم و گرانی، نبود اشتغال، نبود چشم انداز روشن مالی و ... بازار بیمه را با چالش های مختلفی روبه رو ساخته است.

بسیاری از فروشندگان و نمایندگان بیمه از وضعیت بازار فروش بیمه اظهار نارضایتی می کنند. تداوم این وضعیت اصلا خوشایند نیست، اما ما می خواهیم از زاویه دیگری به مسئله فروش بیمه نگاه کنیم.

بدون تردید فصل مشترکی برای همه نمایندگان و فروشندگان بیمه در ایران وجود دارد، اما چه کسی در این بازار مشترک می تواند موفق باشد. اگر همه فروشندگان مثل هم عمل کنند طبعا نتیجه های شبیه هم دریافت می کنند. کسانی در بازار بیمه ایران موفق هستند که از امکانات موجود به شکل حداکثری استفاده کنند. 

بازاریابی و فروش بیمه در شبکه های اجتماعی

نگاهی اجمالی به فعالیت های بازاریابی و فروش نمایندگان و فروشندگان بیمه در ایران نشان می دهد که هنوز بازار فروش بیمه در ایران سنتی است و تمرکز بسیار اندکی برای گسترش این بازار وجود دارد.

مطلب مرتبط: فرهنگ سازی مهمترین وظیفه صنعت بیمه است

نمایندگان بیمه با راه اندازی دفتر فروش و بازاریابی تلفنی و گاهی حضوری سعی می کنند دامنه فعالیت و درآمد خود را افزایش دهند. در صورتی که امروزه امکانات فراوانی به وسعت جهان برای فروش فراهم شده است، اما هنوز تفکر سنتی در بخش های مختلف صنعت بیمه ایران وجود دارد و اگر از چند پلتفرم اینترنتی فروش بیمه در فضای مجازی بگذریم باید بخش غالب بازار بیمه ایران را سنتی تلقی کنیم که فروشندگان یا کوچه به کوچه و مغازه به مغازه دنبال فروشند و یا با استفاده از تلفن قصد دارند بیمه بفروشند.

غفلت بزرگی در بازار بیمه ایران در استفاده از فضای مجازی وجود دارد. شاید اغراق نباشد که بگوییم از کل نمایندگان بیمه در ایران، حتی به تعداد انگشتان یک دست هم سامانه اینترنتی حرفه ای فروش بیمه وجود ندارد. کافی است برای اثبات این امر در گوگل جست وجو کنید تا بدانید هنوز نمایندگان بیمه یک سایت تخصصی فروش بیمه ندارند. تعداد اندکی از سامانه های اینترنتی از آنِ کسانی است که تجربه ای در فروش بیمه ندارند، اما با استفاده از این فضا امکانی را برای خرید برخی از بیمه ها مثل بیمه شخص ثالث فراهم کرده اند.

سوال این است چرا نمایندگان و فروشندگان بیمه هنوز باور ندارند که می توانند با برنامه ریزی حرفه ای می توانند حوزه فعالیت فروش خود را گسترش دهند. نماینده فروش بیمه در شرق تهران هنوز به فکر گسترش جذب مشتری در خیابان ها و کوچه های منطقه فعالیت خود است در صورتی که یک نماینده فروش بیمه در شرق می تواند صدها مشتری از غرب تهران داشته باشد. حتی می توان بزرگتر نگاه کرد. یک نماینده بیمه فعال می تواند یک بازار 80 میلیونی به وسعت ایران داشته باشد. 

آمارها نشان می دهد که نمایندگان بیمه در ایران از حداقل ظرفیت های موجود برای گسترش بازار بیمه استفاده نکردند و جالب تر اینکه برخی از این نمایندگان مدتی قبل حتی به حضور سایت های اینترنتی فروش بیمه اعتراض داشتند. مثل رانندگان تاکسی که چندین سال قبل به حضور اسنپ و تپسی معترض بودند.

امروز هر نماینده یا فروشنده بیمه برای ابقای حضور خود در بازار بیمه چاره ای جز همسو شدن با شبکه های مختلف فروش ندارد. اگر نماینده بیمه، سامانه اینترنتی فروش بیمه ندارد یا اگر از شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام به شکل حرفه ای استفاده نمی کند بدون تردید چاره ای جز شکست ندارد.

اگر به نماینده یا فروشنده بیمه بگویید چرا از شبکه های اجتماعی برای فروش بیمه استفاده نمی کنید بلافاصله می گوید اینطور نیست، ما چندین پیج فروش داریم، اما وقتی وارد صفحه فروش آنها در اینستاگرام می شوید فقط با انبوهی از محصولات بیمه ای مواجه می شوید که هیچ دلربایی برای دیدن و خواندن آن مطالب وجود ندارد. زیرا هنوز نمی دانند چگونه باید از این فضای ارزشمند استفاده کنند.

نماینده بیمه برای استفاده از شبکه های اجتماعی باید یک استراتژی تدوین شده داشته باشد. چند درصد از نمایندگان بیمه در ایران برای بازار فروش در اینستاگرام استراتژی مدون دارند؟ شاید آنقدر کم باشد که باورمان نشود که ما در آستانه سال 2022 قرار داریم و هنوز فروشنده ما، خانه به خانه بیمه می فروشد.

در دنیای امروز استفاده از شبکه های اجتماعی و پلتفرم های ساده فروش بیمه در فضای مجازی یک کار بسیار ابتدایی است. در جهان شرکت های زیادی هستند که با استفاده از فناوری نوین سهم فروش خود را در بازار بیمه افزایش می دهند، اما اغلب نمایندگان و فروشندگان هنوز برای فعالیت در یک شبکه اجتماعی ساده ای به نام اینستاگرام، استراتژی تعریف شده‎ای ندارند.

ضرورت حضور افراد در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام بر کسی پوشیده نیست. در دنیای امروز هر کس بخواهد بازار فروش خود را گسترش دهد چاره ای جز این ندارد تا با راه اندازی پیج های حرفه ای فروش اسباب و شرایط فروش کالای فیزیکی یا خدماتی خود را فراهم کند.

مطلب مرتبط: فروش بیمه عمر در دوران رکود اقتصادی

حضور صاحبان کسب و کار در شبکه های اجتماعی اگر بدون استراتژی تعریف‎شده‎ای باشد حاصلی ندارد. هر فعالیت حرفه‎ای نیاز به استراتژی دارد و شما هم اگر قصد دارید برای گسترش بازار فروش در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشید حتما باید استراتژی دقیقی برای خود تدوین کنید.

استراتژی برای اینستاگرام چیست؟ استراتژی به زبان ساده یعنی اینکه شما بدانید در اینستاگرام به دنبال چه اهداف و برنامه هایی هستید. قرار است چه اهدافی را دنبال کنید. برنامه های شما چیست؟ به اینها می گویند استراتژی. یعنی باید و نبایدهای شما باید مشخص شود. چه کارهایی باید بکنید تا به موفقیت برسید و چه کارهایی نباید بکنید تا به هدف برسید؟

اینستاگرام یک ظرفیت عالی برای بازاریابی و فروش محصول دارد. هر کس می تواند با توانایی فردی خود از این پتانسیل موجود برای بازاریابی یا فروش محصولات خود اعم از کالای فیزیکی و یا خدماتی استفاده کند، اما شاید قریب به 99 درصد افراد استراتژی خود را قبل از شروع کار تعیین نکردند. 

شما در همین ابتدا برای راه اندازی یک اکانت بیزینسی با موضوع بیمه در اینستاگرام لطفا استراتژی خود را مشخص کنید. شاید بهتر باشد به برخی از این سوال ها در این زمینه پاسخ دهید. پاسخ به این سوال ها استراتژی فعالیت شما را مشخص می کند.

برای چه منظوری وارد شبکه اجتماعی اینستاگرام شدید؟ بازار هدف شما کجاست؟ (محلی، منطقه ای، ملی یا بین المللی) مشتریان هدف شما چه کسانی هستند؟ راهکارهای شما برای ایجاد اعتماد مشتری در این شبکه‎ اجتماعی چیست؟ شیوه های معرفی محصول چگونه است (متن، عکس، ویدئو، اینفو و... ) تا چه اندازه در استفاده از این پلتفرم اجتماعی تجربه و مهارت دارید؟ خلاقیت و نوآوری شما در جذب مشتری چیست؟ مزیت رقابتی  محصول شما در بازار مجازی چیست؟

آمارها نشان می دهد که بیش از 92 درصد کسب و کارها تا سال 2021 در اینستاگرام یک اکانتی به نام خود افتتاح کردند. شاید حضور میلیونی  کاربران و اضافه شدن صدها و هزاران کاربر جدید در هر روز گواهی بر این ادعا باشد. 

امروزه اینستاگرام رقیب جدی برای کسب و کارهای سنتی و حتی اینترنتی شده است؛ به گونه ای که صاحبان برخی از بزرگترین فروشگاه های اینترنتی اینستاگرام را یک رقیب جدی می دانند و سعی دارند با خلاقیت این تهدید را به یک فرصت تبدیل کنند.

نمایندگان و فروشندگان صنعت بیمه می توانند یک پیج حرفه ای در اینستاگرام با استراتژی درست راه اندازی کنند و کسب وکار خود را رونق دهند. آیا شما به فکر رونق فروش هستید؟ آیا می خواهید کسب و کار خود را گسترش دهید؟ اگر چنین قصدی دارید دست به کار شوید. چون یکی از استراتژی های شما مشخص شده است. 

ایجاد یک جامعه شاد و امن با بیمه، رشد و توسعه کسب و کار بیمه، کسب درآمد بیشتر با فروش بیمه، ساخت یک برند شخصی یا سازمانی، ایجاد بازارهای بزرگتر در صنعت بیمه، شناسایی بازارهای مخفی بیمه و شناسایی مشتریان هدف بیمه می تواند استراتژی شما برای یک صفحه اینستاگرامی باشد و یا اینکه همه اینها می تواند در برنامه استراتژیک شما قرار گیرد.

یک شرکت بیمه می تواند با رویکردهای مختلف  استراتژیک، صفحات مختلف اینستاگرامی داشته باشد و همه اهداف یادشده را در برنامه استراتژیک سازمانی خود قرار دهد. 

مطلب مرتبط: بیمه در دنیای جدید یک ضرورت است

به نظر شما تاکنون در ایران چند سازمان و یا شرکت بیمه یا حتی نمایندگان بیمه با چنین رویکردی وارد بازار اینستاگرام شدند؟ تقریبا پاسخ منفی است. این مشکل فقط مربوط به حوزه بازاریابی و یا فروش بیمه نیست. خیلی از شرکت ها در ایران فاقد استراتژی اند به همین دلیل در همان سال اول با شکست روبه رو می شوند.

آمارها نشان می دهد که در جهان بیش از 90 درصد شرکت ها پس از یک سال از آغاز فعالیت و راه اندازی تعطیل می شوند برای اینکه استراتژی آنها تهیه و تدوین نشده است. در شبکه های اجتماعی هم هر روزه شاهد حضور ده ها و صدها و هزاران اکانت جدید بیزینسی هستیم، اما پس از مدت کوتاهی به فراموشی سپرده می شوند برای اینکه یک استراتژی از قبل تدوین شده نداشتند یا به زبان ساده تر صاحب کسب و کار نمی دانسته برای چه وارد این فضا شده و چگونه از آن برای گسترش بازار و فروش کالای خود استفاده کند.

نمایندگان و فروشندگان بیمه برای اینکه حضوری ثابت و ماندگار در بازار اینستاگرام داشته باشند باید طبق استراتژی اهداف خود را تدوین و سپس طبق اهداف برنامه های خود را تهیه کنند. 

نمایندگان و فروشندگان بیمه اگر برای حضور خود در شبکه های اجتماعی استراتژی نداشته نباشد و اهداف خود را تعیین نکنند و برنامه های خود را فروش بیشتر ننویسند بدون تردید با چالش های بیشتری روبه رو می شوند؛ به گونه ای که مجبور به خانه نشینی می شوند. 

امروز این فرصت یکسان برای همه صاحبان کسب و کار و نمایندگان بیمه وجود دارد تا به صورت رایگان یک فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام راه اندازی کنند و امکان ماندگاری و پایداری خود را در بازار بیمه ایران فراهم کنند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/M93Wqiso
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه