شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

متاسفانه یکی از معضلات دهه های اخیر آسیبی می باشد که ورزش های سنگین از جمله وزنه برداری، برخی ورزشی های رزمی، سوارکاری و… به بدن و ناحیه نشیمنگاه وارد می کنند. یکی از این بیماری هایی که بر اثر فشار زیاد در ناحیه نشیمنگاه به وجود می آید، فیستول مقعدی می باشد که از دسته بیماریهای عفونی به شمار می رود. 

اگر این سوال را دارید که فیستول مقعدی چیست، چگونه به وجود می آید و چه علائمی دارد، با ما همراه باشید.

ورزش های سنگین چه تاثیری در ایجاد فیستول مقعدی دارند؟

بیماری فیستول مقعدی چیست؟

فیستول مقعدی یک تونل کوچک است که یک آبسه (حفره عفونی در مقعد) را به یک سوراخ روی پوست اطراف مقعد متصل می کند.

مقعد دهانه خارجی است که مدفوع از طریق آن از بدن خارج می شود. درست در داخل آن که کانال رکتوم نام دارد، تعدادی غده کوچک وجود دارند که مخاط ترشح می کنند. گاهی اوقات، این غدد مسدود می شوند و ممکن است عفونی شده و منجر به آبسه شوند. حدود نیمی از این آبسه ها ممکن است به فیستول تبدیل شوند.

ورزش های سنگین چه تاثیری در ایجاد فیستول مقعدی دارند؟

آسیب دیدگی ناحیه نشیمنگاه و مقعد به دلیل ورزش های رزمی

در بیشتر روزهای هفته به مدت 30 دقیقه یا بیشتر می توانید فعالیت بدنی سبک مانند پیاده روی داشته باشید. ورزش حرکات منظم روده را تقویت می کند و جریان خون را در تمام قسمت های بدن شما افزایش می دهد، که می تواند باعث کمک به بهبود وضعیت فیستول شود.

اما از طرفی همانطور که گفتیم، ورزش های سنگین که به خصوص در آنها احتمال وارد شدن فشار یا ضربه مقعد وجود دارد، مانند انواع ورزش های رزمی، کشتی، سوارکاری و… می توانند باعث ایجاد آبسه در ناحیه نشیمنگاه شده که به دنبال آبسه فیستول بوجود می آید.

آیا ورزشهای سنگین باعث ایجاد بواسیر یا هموروئید می شوند؟

پاسخ به این سوال قطعا مثبت است! چون همانطور که گفتیم، بسیاری از کارهایی که باعث فشار به مقعد می شوند، احتمال ابتلا به بیماریهای نشیمنگاهی را افزایش می دهند. که بیماری بواسیر یا هموروئید یکی از همین بیماری ها می باشد. 

سایر علت های فیستول مقعدی

دلیل اصلی فیستول مقعدی گرفتگی غدد مقعد و تشکیل آبسه در آنها است. سایر شرایط بسیار کمتر رایج هستند که می توانند باعث ایجاد فیستول مقعدی شوند و شامل موارد زیر هستند:

  • بیماری کرون (یکی از بیماریهای التهابی روده)
  • پرتو درمانی (به منظور درمان سرطان)
  • وارد شدن ضربه
  • بیماری های منتقله از راه جنسی
  • بیماری سل
  • دیورتیکولیت (بیماری که در آن کیست هایی کوچک در روده بزرگ ایجاد شده و ملتهب می شوند)
  • سرطان

علائم و نشانه های بیماری

درد آنورکتال، تورم، سلولیت پری آنال (قرمزی پوست) و تب شایع ترین علائم و نشانه های فیستول هستند. گاهی اوقات، خونریزی مقعدی یا علائم ادراری، مانند مشکل در شروع جریان ادرار یا ادرار دردناک، ممکن است وجود داشته باشد.

بیماران مبتلا به فیستول معمولاً سابقه آبسه مقعدی دارند که قبلاً تخلیه شده است. درد آنورکتال، ترشح از پوست پری آنال، تحریک پوست پری آنال و گاهی خونریزی مقعدی می تواند نشانه های فیستول در آنورکتال باشد.

ورزش های سنگین چه تاثیری در ایجاد فیستول مقعدی دارند؟

تشخیص فیستول مقعدی چگونه انجام می شود؟

زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می کند، معمولا شرح حالی خلاصه و دقیق در مورد علائم آنورکتال و سابقه پزشکی گذشته او پس از معاینه فیزیکی ضروری است. یافته های رایجی که منجر به تشخیص آبسه پری رکتوم می شود تب، قرمزی، تورم و حساسیت به لمس است. با این حال، در حالی که اکثر آبسه ها در قسمت بیرونی پوست اطراف مقعد قابل مشاهده هستند، مهم است که تشخیص داده شود که ممکن است هیچ تظاهرات خارجی آبسه وجود نداشته باشد، به جز شکایت از درد یا فشار مقعدی. معاینه دیجیتال رکتوم ممکن است باعث درد شدید شود.

هنگام تشخیص فیستول مقعدی، معمولاً در معاینه یک سوراخ خارجی که چرک، خون یا مدفوع را تخلیه می‌ کند، دیده می‌ شود. بافت انباشته در دهانه خارجی نشان دهنده ابتلا فرد به فیستول است. معاینه رکتال دیجیتال ممکن است از دهانه خارجی چرک خارج شود. برخی از فیستول ها خود به خود بسته می شوند و زهکشی ممکن است متناوب باشد و شناسایی آنها در زمان مراجعه به مطب سخت می شود. گاهی اوقات می‌توان یک «بند ناف» یا مجرا از دهانه خارجی به سمت کانال مقعد لمس کرد که نشان‌ دهنده قسمتی است که سوراخ داخلی فیستول وجود دارد.

برای تشخیص به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

وقتی متوجه شدید که به بیماری فیستول مقعدی دچار شدید، چند راه پیش رو دارید و می توانید به چند متخصص مراجعه کنید. که عبارتند از:

  • جراح عمومی
  • متخصص گوارش
  • متخصص آنورکتال

این پزشکان با آگاهی از تمام روش های درمان، میتوانند بهترین گزینه را نسبت به شرایط فرد انتخاب کنند. 

روشهای درمان فیستول چیست؟

در حال حاضر، هیچ درمان دارویی برای این مشکل در دسترس نیست و می توان گفت جراحی همیشه برای درمان فیستول مقعدی ضروری است. اگر فیستول عضله اسفنکتر را هم درگیر کرده باشد، فیستولوتومی ممکن است انجام شود. این روش شامل باز کردن طول کل کانال فیستول است، در نتیجه دهانه داخلی کانال مقعدی به دهانه خارجی متصل می شود و شیاری ایجاد می شود که از داخل به بیرون بهبود می یابد.

عمل جراحی 

جراحی ممکن است همزمان با تخلیه آبسه انجام شود، اگرچه معمولاً فیستول تا هفته‌ ها پس از تخلیه آبسه آشکار نمی‌ شود. فیستولوتومی یا همان جراحی یک درمان طولانی مدت با درصد موفقیت بالا (92-97٪) است. این میزان موفقیت بالا باید متعادل باشد، البته با خطر بی اختیاری (توانایی کنترل مدفوع) که با تقسیم عضله اسفنکتر مقعدی همراه است. بنابراین، جراح باید ارزیابی کند که آیا فیستولوتومی برای یک بیمار با شرایط خاص مناسب است یا خیر.

لیزر درمانی

امروزه درمان فیستول با لیزر جدیدترین راه است. در کل می توان گفت که بسیاری از بیماری ها با اشعه لیزر قابل درمان هستند. زیرا بسیار ساده است و بدون درد سر! در این روش کل کانال چرکی برش خورده و پس از تخلیه با همان اشعه لیزر جوش می خورد. 

دوره نقاهت بسیار کوتاه است و بیمار تا چند روز فقط ممکن است خروج خونابه داشته باشد که پس از عمل طبیعی است.

سایر روشهای پزشکی برای درمان فیستول

علاوه بر فیستولوتومی، تعدادی گزینه درمانی جراحی دیگر برای فیستول مقعدی وجود دارد که شامل برش ماهیچه های اسفنکتر نمی شود. دو روش رایج مورد استفاده در این بیماران عبارتند از فلپ پیشرفت اندوآنال و روش LIFT.

فلپ پیشرفت اندوآنال روشی است که معمولاً برای فیستول های پیچیده یا بیمارانی با خطر بالقوه افزایش یافته برای رنج بی اختیاری ناشی از فیستولوتومی سنتی اختصاص داده می شود. در این روش، دهانه داخلی فیستول توسط بافت سالم قسمتی از پوست پوشانده می شود تا نقطه منشا فیستول بسته شود. میزان عود تا 50 درصد موارد گزارش شده است. برخی شرایط مانند بیماری کرون، بدخیمی، بافت پرتودهی شده و تلاش های قبلی برای ترمیم، و سیگار کشیدن، احتمال شکست را افزایش می دهند. اگرچه عضله اسفنکتر در این روش تقسیم نشده است، بی اختیاری خفیف تا متوسط ​​هنوز گزارش شده است.

لیفت LIFT فیستول

یکی دیگر از درمان‌های بدون برش اسفنکتر برای فیستول مقعدی، روش LIFT (بسته شدن مجرای فیستول بین اسفنکتری) است. این روش شامل تقسیم مجرای فیستول در فضای بین عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی است. این روش از تقسیم عضله اسفنکتر جلوگیری می کند و میزان موفقیت مشابه فلپ پیشرفت اندوآنال را دارد.

منبع انواع دانستی های بیماری فیستول مقعدی

 https://cliniczarei.com/tag/%d9%81%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%88%d9%84/

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CnwtP2iI
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه