شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
عضو کمیسیون برنامه و بودجه:

انحصار کامل اقتصاد توسط دولت در بخش تولید

2 سال پیش ( 1400/12/23 )
 

جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، یکی از دلایل بیمار بودن اقتصاد کشور در بخش تولید را انحصار کامل اقتصاد توسط دولت عنوان کرد و گفت: در این شرایط بخش خصوصی هرچقدر تلاش کند قادر به شکست این انحصار و عرض اندام در اقتصاد نیست. شروع این روند نادرست از انحصار در صدور مجوز برای آغاز یک کسب و کار و تولید است که به طور مطلق در انحصار دولت است.

به گزارش فرصت امروز به نقل از برنا: وی ادامه داد: طی 4 دهه گذشته، مسیر مجوز دهی به قدری معیوب و نادرست بوده که فردی وقتی برای دریافت یک مجوز جهت ایجاد یک کسب و کار بعد از دوندگی های زیاد آن را دریافت می کند، دیگر همه سرمایه و انگیزه آن دست رفته است. نه سرمایه ای مانده نه انگیزه ای در نهایت عطای تولید را به لقایش می بخشد و وارد فعالیت دیگری می شود و این چرخه در طی  سال های گذشته ادامه داشته است. با نگاه به این شرایط به این نکته پی می بریم که دولت در حال مبارزه با بخش خوصی است یعنی علاقه ای به رشد این بخش ندارد. وقتی بخش خصوصی نتواند وارد فعالیت افقتصادی کشور شود، تولید و سرمایه گذاری اتفاق نمی افتد.

انحصار کامل اقتصاد توسط دولت در بخش تولید

این نماینده مجلس اظهار کرد: قانونی که مجلس در خصوص تسهیل در روند صدور مجوزهای کسب و کار تصویب کرد، بر این بحث تاکید دارد که دولت در صدور مجوزها دخالت نکند تا شرایط برای مردم آسان شود. یعنی یک قانون کلی در یک درگاه ملی باشد و مردم برای دریافت مجوز به این بخش رجوع کنند و بدون فوت وقت و آیین نامه های دست و پا گیر بتوانند مجوز کسب و کار مورد نظر خود را دریافت کنند. ما در این قانون تلاش کردیم تا هیچ کس بدون دلیل پشت درهای مجوزدهی نماند.

کوچکی نژاد اظهار کرد: در عین حال با توجه به تلاشی که مجلس برای تسهیل در روند مجوز داشته باز هم دخالت دولت در روند مجوز دهی دیده می شود. یعنی باز هم درگاه ملی کسب و کار برای صدور مجوز توسط دولت اداره می شود،هدف  مجلس از تصویب این قانون  این بود که دولت به طور کلی در این بخش دخالت نداشته باشد. به عنوان مثال قوه قضاییه در صدور مجوز به بخش هایی وارد می شود که اصولا ارتباطی به آن ندارد و این روند مجوزدهی را کند و دشوار می کند. این فرایند باید در اختیار بخش خصوصی باشد و نهادهای نظارتی بر این بخش نظارت و شفاف سازی کنند. در همه جای دنیا این روند اجرا شده و جواب داده و دولت فقط کمک می کند، باید این سیستم اصلاح شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: از سوی دیگر بانک ها خود بعد از بحث مجوز دهی به یک معضل در مسیر کسب و کار  تبدیل شده اند. بانک به بهانه نداشتن منابع و یا با قوانین بی اساس از دادن تسهیلات به تولید کننده خودداری می کند. در حالی که یک تولید کننده بدون تسهیلات چگونه می تواند کسب و کاری راه اندازی کند؟

نماینده گیلان در پایان تاکید کرد:امیدواریم به زودی با قانون تسهیل در روند مجوزدهی اتفاقات خوبی در مسیر اقتصاد و کسب و کارها ایجاد شود. آقای مخبر قول داد که دستگاه هایی که به این درگاه  نه پیوستند را ارزیابی و بعد مجازات می کنیم. این یک بخش از قضیه است و بخش دیگر وجود سیستم نظارتی و کاهش قوانین و آیین نامه های دست و پاگیر است که باید اصلاح شود.ما در مجلس نیز قطعا این مساله را پیگیری و نظارت می کنیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/rq96foEM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه