پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Thu, 9 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

نحوه اندازه گیری و بررسی عملکرد سئو KPI

نحوه اندازه گیری و بررسی عملکرد سئو KPI

پس از راه اندازی یک وب سایت یا تجارت آنلاین و کار بر روی آن، پس از مدتی این سوال مهم برای تیم تشکیل دهنده پیش می آید که اکنون چقدر به اهداف خود نزدیک شده اند یا چه میزان موفقیت در زمینه کسب و کار خود به دست آورده اند؟

اینجاست که توجه به سئو و چگونگی روند آن اهمیت و ضرورت پیدا می کند. در واقع جهت بهینه سازی مداوم سایت نیاز به اندازه گیری دوره ای فاکتورهایی است که عملکرد وب سایت را در نتایج جستجوی ارگانیک نشان می دهند، به این مقادیر سئو KPI گفته می شود. در یک جمله سئو KPI به بررسی کیفیت و چگونگی روند سئو می پردازد.

برای بررسی روند سئو سایت چه مواردی باید بررسی شود؟

از جمله موارد مهمی که در روند سئو KPI مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد، می توان موارد زیر را نام برد؟

  • میزان بازدید سایت از گوگل
  • بررسی نرخ پرش
  • توجه به نرخ تبدیل
  • سرعت لود سایت
  • ترافیک طبیعی سایت
  • افزایش نرخ کلیک
  • توجه به نرخ خروج
  • تعداد کلمات کلیدی
  • بررسی رتبهبندی کلمات کلیدی
  • جذب کاربران جدید ارگانیک
  • گزارش خطاهای کنسول
  • بک لینکها
  • نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

نحوه اندازه گیری و بررسی عملکرد سئو KPI

میزان بازدید سایت از گوگل

 تلاش برای بیشتر دیده شدن در موتورهای جستجو یکی از اهداف مهم سئو سایت است. در واقع میزان بازدید کاربر از سایت از طریق گوگل و دیگر موتورهای جستجو از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چرا که هر چقدر میزان اقداماتی که کاربر پس از ورود به سایت و در سی دقیقه اولیه حضورش انجام می دهد، بیشتر باشد گوگل سایت مد نظر را به دفعات بیشتری در نتایج جستجوی خود نمایش می دهد.

 تیم بازاریابی و یا طراحان سایت می توانند از طریق ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس و ... میزان بازدید سایت از گوگل را مورد ارزیابی قرار دهند.

بررسی نرخ پرش

 گوگل زمان ورود تا خروج کاربر از سایت را به طور دقیق مورد بررسی قرار می دهد؛ بنابراین اگر کاربر به محض ورود به سایت ظرف چند ثانیه از آن خارج شود نرخ پرش سایت افزایش می یابد و از نظر گوگل سایت جذابیت و کارایی لازم برای مخاطب را نداشته است. لذا میزان نرخ پرش معیار مناسبی جهت بررسی سئو KPI است. 

توجه به نرخ تبدیل

 نرخ تبدیل ارتباط مستقیم با هدف طراح از راه اندازی سایت دارد. در حقیقت هر چقدر کاربر بیشتری به مشتری یا خریدار تبدیل شود نشان دهنده آن است که سئو در مسیر درستی است؛ اجرای درست استراتژی ها به بیشتر شدن نرخ تبدیل می انجامد.

سرعت لود سایت

اینکه سایت در چه بازه زمانی به اصطلاح لود می شود هم در سئو و هم در نرخ پرش تاثیر دارد. در واقع سرعت لود سایت باید به گونه ای باشد که میزان صبر کاربر را به چالش نکشد. در بحث سئو KPI جهت بررسی سرعت سایت می توان از ابزارهایی مانند gtmetrix استفاده کرد.

ترافیک طبیعی سایت

 ترافیک طبیعی اشاره به کمیت و کیفیت تعداد بازدیدکنندگانی دارد که بدون هیچ گونه تبلیغاتی وارد سایت شده اند. در بررسی سئو KPI توجه به ترافیک طبیعی سایت بسیار مهم و اساسی است.

افزایش نرخ کلیک

 از نسبت کاربرانی که روی لینک کلیک کرده اند به همه افرادی که فقط لینک سایت را دیده اند می توان نرخ کلیک را به دست آورد. پایین بودن نرخ کلیک نشان از عدم کارایی یا جذابیت سایت دارد که این تاثیر منفی در سئو دارد.

توجه به نرخ خروج

 نرخ خروج اشاره به آخرین صفحه ای دارد که کاربر از آن بازدید کرده و سپس از سایت خارج شده است. اینکه مخاطب سایت در چه صفحه ای تصمیم گرفته است سایت را ترک کند تاثیر مستقیم بر رتبه سئو دارد. نرخ خروج از طریق تقسیم تعداد کلی خروج کاربران از صفحات بر تعداد کل صفحات دیده شده به دست می آید.

تعداد کلمات کلیدی

 منظور از کلمات کلیدی، عباراتی هستند که اشاره به نیاز مخاطب جامعه هدف دارند؛ در نتیجه طراحان سایت باید کلماتی را در عناوین محتوایی خود قرار دهند که مخاطبان و کاربران آن را جستجو می کنند.

بررسی رتبه بندی کلمات کلیدی

 اطلاع از رتبه کلمه کلیدی به اندازه گیری رتبه سایت در گوگل کمک می کند. آنالیز جایگاه کلمات کلیدی منجر به شناسایی کلمات کلیدی مهم تر و تقویت دیگر کلمات مرتبط می شود.

جذب کاربران جدید ارگانیک

 بررسی اینکه چه تعداد کاربر جدید از طریق فعالیت هایی که بر روی بهبود سئو انجام گردیده است وارد سایت شده اند از رسالت های سئو KPI است؛ چرا که افزایش کاربر جدید یعنی روند سئو سایت در مسیری درست بوده و مشتریان جدید در راه هستند.

نحوه اندازه گیری و بررسی عملکرد سئو KPI

گزارش خطاهای کنسول

توجه به خطاهای کنسول یکی از ضرورت های سئو است. گوگل از طریق ابزارcoverage INDEX این امکان را فراهم کرده است تا کارشناسان سئو مشکلات مربوط به coverage سایت را مورد بررسی و آنالیز قرار دهند تا از بروز موارد مشابه جلوگیری نمایند. بررسی این مسئله موجب می شود تا همواره از مشکلات مربوط به ایندکس آگاه گردید.

بک لینک ها

در مورد بک لینک ها نمی توان به طور قطع اظهار کرد که در بررسی عملکرد سئو KPI نقش کلیدی دارند، اما به هر طریق نباید آن ها را به طور کل نادیده گرفت؛ چرا که بک لینک ها در رتبه بندی گوگل موثر هستند.

بنابراین بررسی سلامت لینک های فعلی، تعداد کل بک لینک ها، تعداد کل دامنه های ارجاع شده، تعداد پیوندهای از دست رفته و ... لازم و ضروری است. به طور کلی هر چقدر بک لینک ها به شکلی طبیعی تر ایجاد شده باشند از میزان اعتبار بالاتری نزد موتورهای جستجوی گوگل برخوردارند.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

به طور مسلم هدف نهایی از ایجاد هر کسب وکاری علاوه بر کسب سود، بازگشت سرمایه است. ROI کمک می کند تا صاحبان سرمایه بدانند که، اولا مسیری که برای رسیدن به سود انتخاب کرده اند درست است یا خیر؟ دوما بدانند که تا چه میزان به سود رسیده اند. بنابراین نرخ بازگشت سرمایه یکی از فاکتورهای مهم مورد بررسی در سئو KPI است.

 

بهترین سئو KPI کدام است؟

در پاسخ به این پرسش نمی توان گفت که کدام یک از موارد بررسی سئو KPI در بهینه سازی سایت به طور قطع کارساز است چون نکته مهم این است که هدف و استراتژی اولیه و اساسی سایت یا کسب وکار راه اندازی شده چیست؟

با توجه به نوع استراتژی می توان از چند مورد یا مجموعه ای از موارد گفته شده جهت بهبود سئو سایت و رسیدن به موفقیت استفاده کرد.

اما فارغ از مباحث قبل مهم ترین اصل در بررسی و اندازه گیری سئو KPI داشتن گزارش های منظم و دوره ای از عملکرد سئو است. گزارش کامل و دقیق کمک خواهد کرد تا همواره به طور آگاهانه در جریان نتیجه و بازخورد تصمیمات و استراتژی هایی که جهت بهبود سئو اتخاذ شده اند، قرار گیرید.

از این رو شرکت کیان تجارت به عنوان یکی از شرکت های معتبر در زمینه دیجیتال مارکتینگ با سال ها تجربه و به کارگرفتن افراد متخصص، از طریق ارائه گزارش های منظم برای رسیدن به بهترین  kpi ها، صاحبان سایت و تاجران کسب و کارهای الکترونیک را جهت رسیدن به بالاترین عملکرد سئو یاری می رساند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/e18ObaHb
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آباد
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه