شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری:

مجوز اقامت 5 ساله برای اتباع خارجی صادر شد

1 سال پیش ( 1401/6/22 )
 

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرده سعی دارد با اجرای «برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین المللی» اتصال توانمندی و تخصص این افراد به اکوسیستم فناوری و نوآوری را محقق کند و از تخصص نخبگان خارجی بهره مند شود. چندی پیش نیز مجوز اقامت اتباع خارجی سرمایه گذار با سرمایه گذاری حداقل ۲۵۰ هزار دلار در ایران صادر شده بود.

سایت رسمی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبری با تیتر «مجوز اقامت 5 ساله برای اتباع خارجی صادر شد» را منتشر کرده است. این معاونت ریاست جمهوری اعلام کرده در راستای بهره مندی از توانایی و توانمندی های نخبگان خارجی قصد دارد برنامه هایی را در راستای شناسایی، جذب و ارائه خدمات به این افراد اجرا کند.

این در حالی است که بهره مندی و استفاده از توانمندی نخبگان خارجی، در شرایطی به برنامه های مهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کشور بدل شده که هر روز با سیل مهاجرت گسترده ایرانیان از کشور مواجهیم. این سیل گشترده مهاجرت تا جایی پیش رفته که چالش نیروی انسانی در بیشتر حوزه های کسب وکاری حالا دیگری به یک بحران جدی تبدیل شده است.

از صادرات نیروی انسانی تا جذب آن

حالا در شرایطی که کشورهای مهاجر پذیر برنامه ای پیشروتر از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کشور را در راستای جذب نخبگان ایرانی اجرا می کنند، معاونت علمی نیز بر آن شده تا با اجرای چنین برنامه ای در راستای بقا و حفظ نیروی انسانی کشور پیش رود.

بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت، چند روز پیش طی مصاحبه ای که با روزنامه هم میهن داشت، اعلام کرد: «پیش بینی ما افزایش مهاجرت است ولی اینکه روی چه ترازی می ایستیم هنوز برای مان معلوم نیست. میزان مهاجرت از سال ۲۰۱۸ تا چندسال بعد به دلیل کرونا روی تراز ۵۰هزار ایستاده بود اما الان با برداشته شدن محدودیت های کرونا و تسهیلاتی که کشورهای مهاجرپذیر می دهند، مهاجران به ویژه مهاجران تحصیلکرده بیشتر شده اند. این فنر فشرده شده در حال آزاد شدن است و در همه بخش ها خودش را نشان می دهد.»

درست در شرایطی که نگرانی ها درباره سیل مهاجرت افزایش پیدا کرده، نه تنها برنامه ای برای مدیریت این روند ارائه نشد، بلکه مهدی قلعه نوی، رییس مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با بیان اینکه برنامه همکاری با متخصصان و کارآفرینان بین المللی تاکنون بیش از 450 نفر از متخصصان غیر ایرانی حاضر در کشور را شناسایی کرده از حمایت این طرح از نزدیک به 300 نفر از متقاضیان خبر داده است.

او با توضیح درباره جزئیات این در این برنامه «حمایت های پژوهشی و انگیزشی از نخبگان غیر ایرانی»، «تسهیل فرآیندهای بروکراتیک برای اعطای خدمات پایه شهروندی به دارندگان کارت اقامت ویژه»، «ایجاد انگیزه در مدیران بخش دولتی برای تسهیل موانع کسب و کار افراد خارجی»، «اخذ مجوز کسب و کار و احداث مطب» و «تملک دارایی ها» نیز تعریف شده است.

رویکرد جذب نخبگان و توسعه علمی و عملیاتی برای هر کشوری در جریان توسعه آن اثرگذاری درخوری دارد. این برنامه اما می توانست به شکل موازی با حفظ سرمایه ها پیش برود.

استفاده از توانمندی ها در تمامی سطوح

برنامه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای جذب نخگان خارجی، با مصوبه هیات وزیران مبنی بر استفاده از دانش و تخصص متخصصان و کارآفرینان غیرایرانی به یک همکاری مشترک تبدیل شده است تا از ظرفیت های قانونی و ماموریت دیگر نهادهای موثر در این کار هم استفاده شود.

از سویی دیگر در این مصوبه آمده است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موظف است حداکثر ظرف مدت 3 ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه، معیارهای تشخیص نخبگی را برای تصویب به هیات وزیران ارائه و کمیسیون مربوطه در وزارت کشور درخصوص بهره مندی افراد غیرایرانی از این امتیازات تصمیم گیری کند.

ضرب العجلی که تا امروز برای حفظ نیروی انسانی اعلام نشده بود، حالا برای جذب نیروی انسانی غیر بومی طرح شده. این روند یکی از اخطارهایی است که خبر از کمبود جدی نیروی انسانی در کشور می دهد. البته راهکاری برای جلوگیری از مهاجرت دانشجویان پزشکی اعلام شده است.

بر اساس اعلام معاونت آموزشی وزارت بهداشت دانشجویان از پس دکتری حرفه ای پزشکی دندانپزشکی و داروسازی باید به ازای هر سال تحصیلی ۱۵۰ میلیون تومان و دانشجویان کارشناسی علوم پزشکی هم به ازای هر سال ۶۰ میلیون وثیقه برای خروج از کشور تهیه کنند. البته تسری این راهکار به بخش های دیگر علمی کشور هم دور از ذهن نیست.

منبع : digiato
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/epuI9t4o
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکس
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه