سه شنبه, ۲۹ اسفند(۱۲) ۱۴۰۲ / Tue, 19 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

کفش هایی که ایمنی و محافظت کامل از پای کارگر شما را فراهم می کنند واقعا مهم هستند. در صورتی که در محیط های کاری قرار دارید که امکان مواجه با خطرات الکتریسته وجود دارد باید از کفش ایمنی برقی استفاده کنید. پوشیدن کفش ایمنی در محل کار که احتمال وقوع هر نوع حادثه بسیار زیاد است ضروری می باشد. اما صنایعی هستند که کارگران به کفش های مخصوصی نیاز دارند که بتواند آنها را از خطر برق گرفتگی محافظت کند. کفش هایی که به آن ها کفش عایق برق یا کفش های دارای رتبه EH گفته می شود، اساساً برای محافظت در برابر برق گرفتگی کاملاً آزمایش شده اند. این آزمایش توسط انجمن تست و مواد آمریکا انجام می شود. انجمن تست و مواد آمریکا برچسبی را در داخل کفش ایمنی ارائه می دهد که نشان می دهد آیا این کفش در برابر خطر الکتریکی ایمن است یا خیر. کف کفش های عایق برق ضخیم است و به همین دلیل می توانند جریان برق را مهار کنند. این کفش ها می توانند شما را در برابر شوک 600 ولتی در محیط خشک محافظت کنند. کارگرانی که مشاغلی به عنوان تکنسین برق، مهندس صنایع، کارگران تعمیر و نگهداری کابل های برق، کارگران ساختمانی و بسیاری از مشاغل دیگر دارند، از کفش های مقاوم در برابر لغزش و کفش عایق برق استفاده می کنند که ایمنی دوگانه را برای کارگران فراهم می کنند.

کفش های ضد الکتریسیته ساکن نیز در بازار موجود است. اینها عمدتاً برای کارگرانی طراحی شده اند که در محیط های حساس به الکتریسیته ساکن کار می کنند. کفش های ضد الکتریسیته ساکن انباشته شدن الکتریسیته ساکن را از بدن دفع می کنند و همچنین سطح خوبی از مقاومت در برابر خطرات الکتریکی ناشی از سیم های برق را نیز فراهم می کنند. کفش های غیر رسانا به عنوان EH برچسب گذاری می شوند در حالی که کفش های آنتی استاتیک به عنوان ESD یا SD برچسب گذاری می شوند. کفش های ایمنی چرمی نیز در دسته کفش های ضد الکتریسیته ساکن قرار می گیرند.

کفش عایق برق

کفش عایق برق چیست؟

کفش های عایق برق به طور ویژه برای محافظت از پوشنده در برابر خطرات الکتریکی طراحی شده اند. آنها از مواد نارسانا ساخته شده اند و دارای عایق مخصوص برای محافظت در برابر شوک الکتریکی هستند. کفش های ایمنی الکتریکی برای کارگرانی که در معرض خطرات الکتریکی هستند، مانند برق کارها، تکنسین ها و سایر کارگران تاسیسات ضروری است. یکی از شایع ترین حوادث در کارگاه های صنعتی، برخورد کارگران با خطرات برق است. برق گرفتگی می تواند در تماس با تجهیزات برق دار یا سیم های برق دار یا حتی از طریق رشته سیم معیوب رخ دهد. کفش عایق برق با نماد (EH) برای محافظت در برابر این خطر برق گرفتگی طراحی شده اند و یک لایه محافظتی اضافی برای پاهای شما در برابر شوک الکتریکی ایجاد می کنند. تمام سطح چکمه از مواد غیر رسانا ساخته شده است و در نتیجه در صورت تماس با بدن شما هیچ بار الکتریکی از بدن شما عبور نمی کند، زیرا شما کاملاً ایزوله هستید.

 

طبقه بندی کفش های عایق برق

سه دسته کلی کفش ایمنی عایق برق وجود دارد که همه آنها اهداف بسیار متفاوتی دارند.

  • کفش ایمنی غیر رسانا

در رده کفش های غیر رسمی و اغلب با رتبه "EH" طبقه بندی می شوند. این استاندارد ایمنی برای ارائه یک منبع حفاظتی ثانویه در صورت قرار گرفتن در معرض مدارهای الکتریکی فعال برای کاهش پتانسیل شوک الکتریکی طراحی شده است. کفش های ایمنی استاندارد EH می توانند از زره فولادی یا کامپوزیت استفاده کنند. تصور غلط رایج این است که فلز در یک کفش ایمنی برای محیط های الکتریکی نامناسب است، واقعیت این است که فلز این کفش ها با مواد عایق پوشیده شده و به همین دلیل در محیط هایی که مدارهای برق دار وجود دارد قابل پوشیدن است. همچنین انتخاب یک کفش ایمنی با کفی لاستیکی بسیار مهم است. این کفی ها نیز دارای مقاومت در برابر لغزش هستند، پوشش مقاوم در برابر آب و سایش برای محافظت از کارگر در برابر سقوط اجسام در محل کار کمک می کند.

  • کفش ایمنی ضد الکتریسیته ساکن

کفش های ایمنی با این طبقه بندی برای کارگران در محیط های حساس به برق طراحی شده اند. کفش های ضد الکتریسیته ساکن به از بین بردن تجمع الکتریسیته ساکن از بدن کمک می کنند و در عین حال سطح معقولی از مقاومت را در برابر خطرات الکتریکی ناشی از مدارهای زنده ارائه می دهند. این چکمه ها یا کفش ها معمولا دارای برچسب ESD یا SD هستند.

  • کفش ایمنی رسانا

به محافظت از پوشش در محیطی که تجمع الکتریسیته ساکن در بدن می تواند خطرناک باشد کمک می کند.

به یاد داشته باشید که این چکمه ها هیچ گونه محافظتی در برابر تجهیزات الکتریکی ایجاد نمی کنند.

خطر برق چیست؟

خطرات الکتریکی در همه ساختمان ها وجود دارد، اما به ویژه در محیط های صنعتی شایع است. اتصالی سیم های برق می تواند در هر جایی که سیم یا دوشاخه قرار دارد، مانند لامپ ها، وسایل برقی و پریزها رخ دهد. خطرات برق یک خطر بسیار واقعی در محل کار است. وقتی با برق سر و کار دارید، حتی کوچکترین مقدار آن می تواند باعث آسیب جدی یا حتی مرگ شود. با این حال، خطرات الکتریکی فقط به برق محدود نمی شود. آنها می توانند توسط خطوط برق، سیم کشی و سایر قطعات نیز ایجاد شوند. در اینجا برخی از رایج ترین خطرات الکتریکی که باید از آنها آگاه باشید آورده شده است:

  • شوک الکتریکی : این یکی از خطرناک ترین انواع خطرات الکتریکی است زیرا می تواند در یک لحظه و بدون هشدار رخ دهد. در حالی که بیشتر مردم می دانند که باید از لمس سیم ها یا قرار گرفتن در نزدیکی آن ها هنگام شارژ شدن با برق خودداری کنند، بسیاری از آنها نمی دانند که مواردی وجود دارد که لمس جسمی که در معرض جریان برق بوده نیز می تواند باعث شوک الکتریکی شود.
  • برق گرفتگی : در حالی که این نوع آسیب نادرتر از برق گرفتگی ناشی از دست زدن به سیم یا اشیاء دیگر است، اما اگر برای مدتی طولانی در معرض مقادیر زیادی برق باشید رخ خواهد داد. برق گرفتگی ناشی از قرار گرفتن در معرض سطوح بالای الکتریسیته می تواند به دلیل خونریزی داخلی ناشی از گرمای تولید شده از جریان الکتریکی که از بدن شما عبور می کند، سوختگی های عمده ای روی پوست و آسیب اندام های داخلی شما ایجاد کند.
  • تشعشعات الکترومغناطیسی: این نوع تشعشعات از خطوط برق و سایر منابع الکتریسیته ساطع می شوند و در صورت جذب شدن توسط سلول های بدن می توانند باعث سوختگی یا آسیب چشم شوند و منجر به سرطان شوند.

کفش ایمنی

برای کارهای برقی چه نوع کفش ایمنی بپوشیم؟

پوشیدن کفش ایمنی مناسب برای کارهای برقی بسیار مهم است. اگر قرار است در یک محیط برقی کار کنید، پس بسیار مهم است که کفش ایمنی مناسب داشته باشید تا به خود یا اطرافیانتان آسیب نرسانید. در اینجا نکاتی در مورد اینکه چه نوع کفشی باید برای کارهای برقی پوشیده شود آورده شده است:

چکمه های پنجه فولادی با کف لاستیکی بپوشید. این چکمه ها از پاها و انگشتان شما در برابر ضربه هایی که ممکن است در هنگام قطع برق رخ دهد محافظت می کند. آنها همچنین از ورود مواد شیمیایی به کفش شما جلوگیری می کنند، که می تواند باعث تحریک و ناراحتی در هنگام کار شود.

چکمه های چرمی با زیره های لاستیکی بپوشید، اطمینان حاصل کنید که چکمه های شما به جای مواد مصنوعی مانند نایلون و پلی استر از چرم ساخته شده باشند، زیرا چرم از دوام بیشتری نسبت به مواد مصنوعی برخوردار است.

استانداردهای کفش عایق برق

کفش های عایق برق به طور ویژه برای محافظت از پا و مچ پا در برابر شوک الکتریکی طراحی شده اند. آنها دارای کفی لاستیکی با لایه ای از مواد عایق بین کفش و پا هستند. هدف اصلی این کفش ها کاهش خطر آسیب ناشی از تماس تصادفی با هادی های برق زنده است. استاندارد کفش ایمنی الکتریکی AS می باشد. الزامات کفش ایمنی برقی به شرح زیر است:

  • کلیه قطعات فلزی که می توانند با مدارهای برق زنده تماس پیدا کنند، از جمله توری های فلزی، محل بند فلزی و درزهای فلزی باید به وسیله هادی های برق عایق بندی شوند.
  • زیره کفش باید بتواند ولتاژ تماس حداقل 1000 ولت (1 کیلوولت) AC یا 1500 ولت (1.5 کیلو ولت) DC را به مدت یک دقیقه بدون متلاشی شدن یا ایجاد سوراخی که از طریق آن رطوبت وارد کفش می شود، تحمل کند.
  • قسمت بالایی کفش باید بتواند ولتاژ تماس حداقل 1000 ولت (1 کیلوولت) AC یا 1500 ولت (1.5 کیلو ولت) DC را به مدت پنج ثانیه بدون متلاشی شدن یا ایجاد سوراخی که از طریق آن رطوبت وارد کفش شود، تحمل کند.

اختصارات در کفش ایمنی

1- در ساخت زیر کفش از پلیمری به نام پلی اورتان استفاده می شود که به اختصار RU نامیده می شود.

2- علامت اختصاری RR نشان دهنده مقاومت کفش ایمنی در برابر سوراخ شدن است

3- به کفش های ایمنی که در برابر جریان الکتریکی مقاوم هستند به اختصار CP می گویند.

4- کفش های ایمنی که در برابر جریان الکتریکی رسانا هستند به اختصار ED نامیده می شوند.

بهترین کفش ایمنی عایق برق

نمادهای کفش ایمنی

برای شناسایی آسان بیشتر کفش های عایق برق دارای نمادهایی در کنار کفش یا چکمه هستند که درجه یا طبقه بندی آن را نشان می دهد. این نماد ها شامل موارد زیر است:

  • مثلث سبز: محافظ پنجه و کف پا کلاس 1. مناسب برای صنایع سنگین مانند ماشین آلات و کارگاه های ساختمانی.
  • مثلث زرد : محافظ پنجه و کف پا کلاس 2. درجه بندی شده برای صنایع سبک.
  • مربع سفید با نماد اهم در داخل: این چکمه ایمنی برقکار است. زیره آن در برابر شوک الکتریکی مقاومت می کند. اینها در هر جایی که رسانایی الکتریکی زنده ممکن است رخ دهد استفاده می شود.
  • مثلث قرمز با C سیاه و نماد زمین : کفی ها رسانای الکتریکی هستند. اینها در محیط های صنعتی استفاده می شوند که بارهای الکتریکی کم ممکن است برای کارگران یا تجهیزات خطر ایجاد کند.
  • درخت صنوبر یا برچسب سفید با نماد درخت صنوبر در داخل: توسط کارگران جنگلداری و سایر افرادی که از اره برقی استفاده می کنند استفاده می شود.
  • مربع آبی: فقط محافظ انگشت کلاس 1. در محیط هایی غیر از موارد ذکر شده در بالا استفاده می شود.

برای اکثر کارگران کارخانه، کفش های ایمنی صنعتی با طبقه بندی سبز، زرد یا آبی می تواند محافظت کاملی که آنها نیاز دارند را ایجاد نمایند. با این حال، برقکارها همیشه باید کفش یا چکمه با درجه سفید را با نماد اهم بپوشند. این کفش ها خطر برق گرفتگی را کاهش می دهند و جان شما را نجات می دهند.

در پایان

با گسترش روزافزون کارهای الکتریکی، پیدا کردن بهترین کفش ایمنی برای کارهای برقی دشوار است. در بالا یک راهنمای سریع برای انتخاب بهترین کفش عایق برق برای کارهای برقی بیان شد. استفاده از کفش ایمنی عایق برق برای این نوع کار ضروری است، زیرا شما با جریان الکتریکی مواجه هستید که می تواند باعث آسیب جدی یا مرگ افرادی شود که از تجهیزات مناسب استفاده نمی کنند. کارگران برق باید در مورد بهترین کفش ایمنی عایق برق برای شغل خود اطلاعات بیشتری کسب کنند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ogGtk62X
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورپرده پذیراییلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه