شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

بیماری کرونا با شیوع خود تمامی بخش های زندگی فردی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار داد. با اینکه به کمک واکسیناسیون این بیماری تا حد زیادی کنترل شده است؛ ولی با این حال با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی، باز هم امکان ابتلا به آن وجود دارد. میزان مرگ و میر با کووید 19 بسیار کاهش یافته اما هنوز هم این بیماری می تواند افراد ضعیف یا دارای بیماری های زمینه ای را با مشکلات بسیاری مواجه کند؛ به همین دلیل هنوز نیاز به آزمایش کرونا وجود دارد.

درگیری های زندگی پر مشغله امروزی باعث می شود تا بسیاری از افراد با اینکه به سلامت خود یا عزیزانشان اهمیت می دهند، زمان این را نداشته باشند که برای انجام آزمایش های کرونا به آزمایشگاه مراجعه کرده و در صف های طولانی انتظار بنشینند. راهی مطمئن برای این اشخاص وجود دارد. «آنی آزما» امکان آزمایش در محل را فراهم کرده است. در منزل، محل کار یا هر جای دیگر که باشید، با کمک آزمایشگاه سیار آنی آزما می توانید آزمایش کووید 19 را انجام دهید.

برای آزمایش در محل کافی است وارد سایت آنی آزما شوید. در اولین مرحله باید سفارش خود را ثبت کنید. این کار از طریق انجام تماس تلفنی یا استفاده از اپلیکیشن موبایلی آنی آزما نیز امکان پذیر خواهد بود. بعد از آن متخصصان در محل حاضر می شوند و کار نمونه گیری را انجام می دهند. در نهایت نتیجه آزمایش کرونا در کوتاه ترین زمان ممکن آماده شده و از طریق پیامک به اطلاع شما می رسد.

 

اهمیت انجام آزمایش کرونا

افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند فشار خون، دیابت یا مشکلات تنفسی، قلبی، کلیوی و کبدی در صورت ابتلا به بیماری کرونا زمین گیر می شوند. اگر این افراد در شرایط حادی از بیماری قرار داشته باشند، امکان دارد با ابتلا به کووید 19 در شرایط وخیم قرار بگیرند. در برخی مواقع این وضعیت به فوت شخص منجر می شود؛ در نتیجه برای این دسته از افراد انواع تست کووید 19 اهمیت زیادی دارد. نزدیکان اشخاص آسیب پذیر نیز در صورت مشکوک بودن باید آزمایش کرونا انجام دهند.

حتی اگر شخص آسیب پذیر نباشید یا در نزدیکان خود افرادی از گروه های حساس را نداشته باشید، باز هم بیماری کرونا می تواند دردسر آفرین باشد. کووید 19 باعث می شود که شما نیاز به قرنطینه داشته باشید. در این شرایط برای حداقل دو هفته باید در قرنطینه بمانید؛ بنابراین خانه نشین شده و تمامی برنامه های خود را از دست می دهید.

گذشته از مدت زمان لازم برای قرنطینه، بیماری کرونا به بخش های مختلفی از بدن شما آسیب می رساند. ریزش مو، مشکلات پوستی، مشکلات تنفسی و کاهش وزن شدید تنها گوشه ای از آسیب های این بیماری هستند. همین موارد باعث می شوند تا آزمایش کرونا برای همه افراد لازم باشد.

 

انواع تست کووید 19 را بشناسیم

از دو راه می توان برای تشخیص ویروس کرونا استفاده کرد. هر دو آزمایش توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید شده اند. از آزمایش های PCR و آنتی ژن می توان برای بررسی عفونت های فعلی موجود در بدن یا عفونت های قبلی استفاده کرد. البته تفاوت هایی میان این دو روش آزمایشی و درصد خطای آن های برای تشخیص ویروس کرونا وجود دارد.

آزمایش PCR

در روش اول که با نام پی سی آر شناخته می شود، مواد ژنتیکی ویروس ها مورد بررسی قرار می گیرند. روش PCR از سمت سازمان جهانی بهداشت به عنوان دقیق ترین راه برای تشخیص بیماری کرونا در نظر گرفته شده است. در این روش از حلق یا بینی بیمار نمونه گیری می شود. در نهایت نمونه ها بررسی می شوند تا وجود یا عدم وجود ویروس مشخص شود.

 

آزمایش آنتی ژن

در روش دوم پادتن های موجود در نمونه برداشت شده از بینی یا حلق بررسی می شوند. آزمایش آنتی ژن آنتی بادی های موجود در خون را تشخیص می دهد. هر آنتی بادی متناسب با ویروسی خاص تولید می شود. وجود پادتن ویروس کرونا در خون نشان می دهد که شما پیش از آن به بیماری کرونا مبتلا شده اید. تا زمان وجود این آنتی بادی در خون شما، بدن در برابر ابتلای مجدد به بیماری کرونا در امان خواهد بود.

آزمایش PCR بهتر است یا آنتی ژن؟

دقت آزمایش PCR بیشتر از آزمایش آنتی ژن است. همین طور که پی سی آر در همان روز های اولیه ابتلا به کرونا می تواند وجود این ویروس را در بدن شما تشخیص دهد؛ در حالی که آزمایش آنتی ژن برای افرادی که کمتر از 10 روز از ابتلای آن ها به کووید 19 می گذرد، مؤثر نیست. در حقیقت آزمایش آنتی ژن بیشتر مناسب اطمینان از بهبود خواهد بود. برای تشخیص اولیه وجود ویروس کرونا در بدن استفاده از پس سی آر بهتر می باشد.

انتخاب بین تست PCR و تست آنتی ژن

 

نتیجه هر آزمایش ویروس کرونا چگونه مشخص می شود؟

گفتیم دو آزمایش برای مشخص شدن ابتلای شخص به بیماری کووید 19 وجود دارد. هر دو آزمایش کرونا نتیجه مثبت یا منفی را ارائه می دهند؛ اما معنای مثبت بودن آزمایش PCR بسیار متفاوت از نتیجه مثبتی خواهد بود که توسط آزمایش آنتی بادی ارائه می شود.

بررسی جواب آزمایش کرونا با روش PCR

اگر نتیجه آزمایش PCR مثبت باشد، نشان می دهد فرد در حال حاضر حامل و ناقل ویروس کرونا است. فرد بعد از مشاهده جواب مثبت آزمایش پی سی آر باید قرنطینه شده و درمان لازم را دریافت کند. البته اگر در این مرحله علائمی ندارید و احساس بیماری نمی کنید، قرنطینه کافی بوده و نیازی به مصرف دارو وجود ندارد.

اگر نتیجه آزمایش کرونا به روش پی سی آر منفی باشد، نشان می دهد که ویروس کرونا در بدن شما وجود ندارد. در نتیجه اگر علائم بیماری دارید باید به دنبال منشأ دیگری باشید. اگر تست PCR را به این دلیل انجام دادید که در مجاورت فردی آلوده به ویروس کرونا قرار داشتید، بهتر از مدتی در قرنطینه بمانید؛ زیرا این آزمایش نمی تواند مقدار های بسیار کم ویروس کرونا را تشخیص دهد. در چنین حالتی شما مستعد بیمار شدن نیستید؛ ولی ناقل ویروس بوده و ممکن است بقیه افراد را آلوده کنید.

برداشت نمونه برای انجام آزمایش کرونا

 

بررسی جواب آزمایش کرونا با روش آنتی بادی

اگر جواب آزمایش آنتی بادی مثبت باشد، نشان می دهد که شما قبل تر به بیماری کرونا مبتلا شده اید. ویروس در بازه زمانی دو تا سه هفته قبل از آزمایش در بدن شما وجود داشته و در حال حاضر از بین رفته است. همین امر نشان می دهد شما نسبت به بیماری کرونا ایمن هستید. این ابتلا به بیماری می تواند از طریق ویروس کووید بوده یا با واکسن وارد بدن شما شده باشد.

با منفی بودن نتیجه آزمایش کرونا با روش آنتی بادی نشان می دهد شما نسبت به بیماری کرونا ایمن نیستید. ایمن نبودن می تواند دلایل متعددی داشته باشد. شاید شما واکسن لازم را دریافت نکرده اید یا زمان زیادی از تزریق آن گذشته است. این احتمال نیز وجود دارد که شما به ویروس کووید آلوده نشده باشید یا بیمار شده اید؛ ولی علائم خاصی نداشته و بهبود پیدا کرده اید. اگر از بهبود شما بیش از 3 هفته گذشته باشد، تست آنتی بادی نتیجه منفی را نشان می دهد.

معنای مثبت یا منفی بودن آزمایش PCR

 

آیا انجام آزمایش های کووید 19 خطر دارد؟

برداشت نمونه های لازم برای آزمایش کرونا به 5 روش امکان پذیر خواهد بود. همه آن ها بی خطر هستند؛ ولی برخی روش ها کمی درد به همراه خواهند داشت. در روش اول که با نام تست سوآب شناخته می شود، وسیله ای به اسم سواب وارد بینی و گوی شخص می شود. در هنگام انجام این کار امکان دارد کمی احساس تهوع به شما دست دهد که خطری ندارد. بعد از اتمام نمونه برداری کمی احساس ناراحتی در بینی یا حلق خود خواهید داشت. این احساس موقت بوده و مشکلی ایجاد نمی کند.

دومین روش برای آزمایش کرونا آسپرایت بینی نام دارد. این روش با کمک تزریق مقداری محلول نمکی به داخل بینی انجام می شود. پس از تزریق نمونه مورد نیاز با کمک ساکشن جمع آوری می شود. این آزمایش در حین انجام مشکلی ندارد و بعد از آن نیز تنها کمی احساس خشکی بینی آزار دهنده خواهد بود که موقت است.

سومین روش برای انجام تست کووید، آسپرایت نای است. در این روش وسیله ای لوله ای و نازک وارد دهان شده و از آن جا به سمت ریه می رود. بعد از برداشت نمونه لازم، لوله از دهان خارج می شود. در این روش امکان دارد خراش هایی در گلو یا ریه ایجاد شده و کمی خونریزی اتفاق بیفتد. این موضوع نگران کننده نبوده و بهبودی خراش ها سرعت بالایی خواهند داشت.

در چهارمین روش برای آزمایش کرونا فرد باید عمیق سرفه کند تا خلط لازم برداشت شود. البته نمونه برداری از خلط می تواند با کمک سواب باشد. در پنجمین و آخرین روش از شخص نمونه خون گرفته می شود. این راه مانند تمامی نمونه خون گیری ها خواهد بود و هیچ آسیبی بر جا نمی گذارد. تنها پس از آزمایش کمی احساس سوزش در محل خون گیری وجود دارد که پس از چند ساعت بر طرف می شود.

 

چه زمان باید برای انجام آزمایش کرونا اقدام کنیم؟

اگر علائم بیماری کرونا را در خود مشاهده می کنید، برای راحتی خود یا اطرافیان باید تست کووید را انجام دهید. این علائم می توانند مواردی مانند بی حالی، سرفه، تب یا بدن درد باشند. اگر تماس نزدیک با فردی داشتید که به تازگی نتیجه تست کرونا او مثبت شده، باید آزمایش دهید؛ حتی اگر علائمی ندارید. در صورت دریافت نکردن واکسن و در حضور داشتن مکان های بسیار شلوغ و پر جمعیت، برای آسودگی خیال می توانید از آزمایش کرونا استفاده کنید.

آیا آزمایش کووید 19 پیش نیاز دارد؟

آزمایش کرونا به هیچ پیش نیازی مانند ناشتایی احتیاج ندارد. این آزمایش به بستری شدن نیاز ندارد و پرهیز غذایی خاصی قبل یا بعد از آزمایش لازم نخواهد بود. به طور معمول برای نتیجه آزمایش، با توجه به نوع تست، 5 تا 48 ساعت زمان نیاز است.

اگر برای انجام آزمایش به آزمایشگاه مراجعه می کنید، باید زمان خاصی را برای این کار در نظر بگیرید؛ ولی با بهره گیری از آزمایش در محل، دیگر نیازی به صرف وقت وجود نخواهد داشت. در هر زمان و در هر مکانی می توانید از خدمات تست کرونا استفاده کنید.

زمان لازم برای مشخص شدن نتایج آزمایش های کووید 19

 

آزمایش سیار کرونا با کمک آنی آزما

انجام آزمایش کرونا برای همه افراد لازم و حیاتی است. اگر خودتان یا نزدیکان شما در گروه های حساس قرار داشته باشید، ابتلا به بیماری کووید 19 می تواند صدماتی جبران ناپذیر را وارد کند؛ به ویژه اگر به موقع تشخیص داده نشود و راه های درمانی متناسب با فرد پیش گرفته نشوند.

حتی اگر در گروه های حساس قرار نداشته باشید، ابتلا به بیماری کرونا به شما آسیب می زند. این آسیب ها می توانند موقتی و دائمی باشند؛ به همین دلیل باید در همان مراحل ابتدایی این بیماری شناسایی شده و راه های درمان پیش گرفته شوند.

در آنی آزما شما می توانید با ثبت سفارش از طریق سایت، اپلیکیشن موبایل یا تماس تلفنی، آزمایش کووید 19 را در محل مورد نظر خود انجام دهید. با هر بار آزمایش در آنی آزما، تمامی سوابق شما در سامانه ثبت می شوند. در هر زمان که بخواهید با چند کلیک ساده می توانید به تمامی آزمایشات یا سوابق پزشکی دسترسی داشته باشید. اگر سؤالات بیشتری درباره چگونگی ثبت سفارش یا نمونه گیری دارید، با مراجعه به سایت یا برقراری تماس تلفنی می توانید سؤالات خود را از مشاوران و کارشناسان آنی آزما بپرسید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/S2jUMvfx
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه