شنبه, ۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 27 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

3 نوع مواد افزودنی بتن شیمیایی در سد سازی

یکی از مصالح بسیار فراگیر و پرکاربرد در سازه های مختلف استفاده از بتن و مواد افزودنی بتن است که در پروژه های عمرانی مختلف به کار می­رود و امروزه توانسته همگام با پیشرفت تکنولوژی، رشد زیادی داشته باشد. در حال حاضر برای اینکه خاصیت های بتن تقویت شود، به سطح کیفیت مطلوب برسد، برخی از مشخصه های آن بهبود پیدا کند و نارسایی های آن به حداقل برسد از مواد افزودنی بتن در سدسازی استفاده می شود.

مواد افزودنی بتن

این مواد شامل الیاف و آب، سنگدانه و سیمان هیدرولیکی است که به­طور معمول قبل از اختلاط بتن یا در حین انجام آن به محتویات اضافه می شوند. استفاده از این افزودنی ها تأثیر مثبتی بر رفع نقایص فیزیکی سنگدانه های مورد استفاده در بتن پروژه ساخت سد دارد. این روش در مقایسه با ایجاد تغییر در سایر شرایط بتن برای بهبود کیفیت و مقرون­ به­ صرفه است و به میزان زیادی در کاهش انبساط واکنش قلیایی سنگدانه های بتن مورداستفاده در ساخت سد تأثیر می گذارد.

معرفی مواد افزودنی پروژه سدسازی

بر اساس تعاریف جهانی ACI مواد افزودنی بتن شامل برخی از مواد شیمیایی است که تأثیر متفاوتی بر ساختار بتن مورداستفاده در ساخت سد می­گذارند. مواد شیمیایی بر اساس نحوه کارکرد خود دارای گروه های مختلفی مثل هوازا، کندگیرنده ها، کاهنده آب و... هستند. در کنار آن مواد افزودنی شیمیایی مثل روان کننده بتن ، دیرگیر کننده و حباب­سازها همراه با سایر مواد تزریقی کمکی بر کاربرد بتن سد سازی و مکانیزم واکنش آن تأثیر متفاوتی می گذارند.

شرکت همگرایان تولید (کپکو) انواع مختلف مواد افزودنی موردنیاز برای بتن ساخت سد را فراهم می کند و در صورت نیاز می توانید به راحتی آن ها را تهیه کنید. محصولات این مجموعه بر اساس اصول و ضوابط موجود در آیین نامه­های جهانی تهیه می­شوند و به همین دلیل برای افزایش مقاومت سد و پروژه­های استراتژیک دیگر کاربردی هستند.

مواد افزودنی پروژه سدسازی

نحوه تأثیر مواد افزودنی شیمیایی در بتن سد

در حالت کلی مواد افزودنی شیمیایی به دو روش مختلف فیزیکی و شیمیایی بر وضعیت بتن تأثیر می گذارند. موادی که به­صورت فیزیکی در بتن تغییر ایجاد می کنند با عنوان اثر کننده بر سطح شناخته می شوند.

این مواد می توانند در سطح مشترک میان دو فاز تمرکز کنند و تأثیر نیرو های فیزیکی و شیمیایی را بر سطوح مشترک تغییر دهند. در نتیجه نیروی کشش میان مواد مایع، جامد و گاز کاهش پیدا می کند و بتن موردستفاده در سد روان می شود. استفاده از حباب ساز بتن نیز باعث تغییر در فرایند هیدراسیون سیمان آن می شود.

در کنار آن مواد دیگری به­صورت شیمیایی در بتن سدسازی تأثیر می گذارند و تأخیر گیرش یا تسریع آن و سخت­شدگی بتن را فراهم می کنند. از این طریق زمان استفاده از بتن کاهش یا افزایش پیدا می کند و حتی برخی از مقاومت های اولیه آن نیز دچار تغییر می شود.

برخی از مواد افزودنی در بتن پروژه سد سازی مثل روان کننده ها یا زود سخت کننده ها تأثیر فیزیکی بر بتن دارند و ساختار آن را دچار تغییر نمی­کنند. در مقابل مواد کمک کننده تزریقی می توانند تأثیر فیزیکی یا شیمیایی ایجاد کنند.

مزایای استفاده از مواد افزودنی در بتن سدسازی

استفاده از مواد افزودنی در بتن سد سازی باعث ایجاد مزیت های مختلف فیزیکی و اقتصادی می شود و به همین دلیل امروزه استفاده از این مواد گسترش روزافزون داشته اند. سد ها نقش مهمی در شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور ایجاد می کنند و برای ساخت آن ها سرمایه گذاری های کلانی می شود.

سدها جزء ساز­ه های استراتژیک هستند و باید برای مدت طولانی عملکرد و دوام مطلوبی از خود نشان دهد. در نتیجه خرید افزودنی بتن نقش مهمی در بهبود خواص مواد مورداستفاده در ساخت سد دارد.

از جمله مزایای استفاده از این محصولات می توان به تأثیر آن در صرفه جویی مصرف سیمان، امکان به­کارگیری مصالح موجود و در دسترس، کاهش نفوذپذیری و میزان آب نسبت به مواد سیمانی، بهبود شرایط حمل­ونقل و نحوه متراکم کردن بتن و تقویت خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی آن اشاره کرد.

همچنین وجود این مواد باعث افزایش میزان مقاومت بتن سد در برابر فشار آب می­شود.

مشخصات افزودنی های بتن

مواد افزودنی مورداستفاده در بتن سد سازی باید بتواند قوانین و ضوابط آیین نامه های بین المللی را رعایت کند. این مواد افزودنی باید استاندارد های معتبری مثل EN، DIN، BS، ASTM و AASHTO را رعایت کنند. براساس این استاندارد ها تمام مشخصات فنی و نحوه تأثیرگذاری هر افزودنی تعیین شده و راهنمای مناسبی برای استفاده از افزودنی ها به شمار می رود.

روان کننده، سخت کننده، مواد کندکننده گیرش یا تسریع آن و... هرکدام تأثیر متفاوتی بر بتن پروژه سد سازی ایجاد می کنند و باید بر اساس استاندارد های بین المللی موجود استفاده شوند.

موارد مختلفی مثل برند تجاری، نوع ماده، درصد وزن کلر، تاریخ مصرف و تولید، علامت تجاری برند، مبنای شیمیایی، درجه قلیایی و اسیدی، دمای مناسب محل نگهداری، میزان حجم کالا، تذکرات لازم برای مصرف و... بر روی بسته بندی این محصولات درج می شوند.

در هنگام استفاده یا تهیه مواد افزودنی باید به آن ها دقت داشته باشید و با مشخصات افزودنی به­صورت دقیق آشنا شوید.

فرایند آماده سازی مواد افزودنی در بتن و ساخت سد

مواد افزودنی موجود در بازار مثل محصول 1CAPCOPLAST L و.... به­صورت پودر یا مایعات دارای بسته بندی به فروش می رسند. برخی از آن ها مثل کاهنده آب بتن سد سازی یا تسریع کننده گیرش مایع آماده استفاده هستند و در حین انجام کار به مخلوط بتن اضافه می شوند.

در مقابل برخی دیگر از این افزودنی ها قبل از اضافه شدن به مخلوط باید آماده شوند و با استفاده از آب رقیق شوند تا به مرحله مصرف در بتن پروژه ساخت سد برسند ؛ بنابراین بهتر است با نحوه آماده­سازی دقیق این مواد قبل از استفاده آشنا شوید و در زمان مناسبی آن­ها را به کار بگیرید.

 

نکات مهم در هنگام خرید مواد افزودنی بتن

استفاده از مواد افزودنی در بتن ساخت سد و حمل و نگهداری از آن نیازمند آشنایی با نکات خاصی است. محصول Capcoair SLAویژگی های خاصی دارد که آن را برای استفاده در پروژه های مختلف ساخت سد کاربردی کرده و باید در نگهداری آن از اصول و ضوابط خاصی پیروی شود.

تمام محصولات تهیه شده با عنوان مواد افزودنی باید فرایند حمل و بارگیری آن ها با دقت کافی انجام شود و به­صورت جداگانه انبار و بسته بندی شوند.

این مواد باید در محیط تمیز نگهداری شوند و در درجه حرارت بیان­شده توسط تولیدکننده قرار بگیرند. انبار های محل نگهداری این مواد باید تهویه مناسبی داشته باشند و گاز های قابل اشتعال در آن وجود نداشته باشد.

همچنین باید از آلودگی مواد افزودنی در بتن ساخت سد با مواد مضر مثل یخ و برف یا خاک جلوگیری شود . بهتر است هنگام خرید محصولات اطلاعات موجود بر روی بسته بندی را مطالعه کنید و آن را مطابق با نیاز خودتان خریداری نمایید.

نتیجه گیری

در حالت کلی بتن از برخی فعل و انفعالات شیمیایی تشکیل می شود و در آن آب با سیمان واکنش هیدراتاسیون می دهد. در این فرآیند سیمان پس از اختلاط با آب به بتن تبدیل می شود و پس از قرارگیری بر محیط مورد­نظر به یک جسم سخت تبدیل می شود.

استفاده از مواد افزودنی برای بتن ساخت سد در ویژگی های مختلف آن مثل نفوذ ناپذیری، سرعت گیرش، میزان مقاومت و... تأثیرگذار است.

شرکت همگرایان تولید کپکو در حوزه طراحی و ساخت انواع مواد شیمیایی مصالح ساختمانی و افزودنی های مخصوص بتن فعالیت های گسترده ای انجام داده و مواد درجه یکی به تولید می رساند.

هر کدام از این موارد ویژگی های خاصی در بتن ایجاد کرده و شرایط آن را برای استفاده در پروژه های ساخت سد و سایر پروژه های عمرانی مناسب می کنند.

شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمان کپکو

شرکت تولید کننده مواد شیمیایی ساختمان کپکو در مقایسه با سایر شرکت های فعال در ساخت مواد افزودنی قابلیت های خاصی در محصولات خود ایجاد کرده و آن ها را با کیفیت مطلوب به مصرف کنندگان عرضه می کند. برای خرید محصولات این مجموعه با شماره تماس ۸۹۳۳۱ - ۰۲۱ در ارتباط باشید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/GxTKEjsl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطی
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه