شنبه, ۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

مزایا و معایب استفاده از چوب در ساختمان سازی

استفاده از سازه های چوبی در زمان های قدیم در بسیاری از کشورها رایج بوده است؛ زیرا اکثر خانه های قدیمی ایران و بسیاری از کشورها مانند چین از چوب ساخته شده اند. این موضوع نشان می دهد که استفاده از این متریال در ساختمان سازی دارای مزایایی زیادی است که باعث شده در دهه های مختلف این محصول چوبی بکار برده شود.

البته، با پیشرفت هایی که در سازه ها به وجود آمد، مصالح جدید بیشتری بکار برده شد و تا حدودی استفاده از چوب هم در ساختمان سازی شکل جدیدی به خود گرفت اما از بین نرفت؛ زیرا در بیشتر شهرهای شمالی ایران، متریال اصلی ساخت و ساز، چوب است و این نوع سازه هنوز هم طرفداران خود را دارد. طبق آمار بیش از ۲ میلیارد ساختمان در جهان وجود دارد که سازه اصلی آن ها چوب است. در ادامه به بررسی مزایا و معایب استفاده از چوب در ساختمان سازی می پردازیم.

مزایا استفاده از چوب در ساختمان سازی

مزایا استفاده از چوب در ساختمان سازی

1.      سبک و مقاوم

یکی از مهم ترین مزایای سازه های چوبی این است که وزن سبکی دارند و در برابر خطرات طبیعی مانند زلزله مقاوم هستند. در حالی که سازه های فلزی مثل تیرآهن سنگین هستند و در صورت آوار شدن، احتمال آسیب دیدن افراد بیشتر می شود. یکی از دلایل اصلی ساخت سازه های چوبی در شمال کشور همین است؛ زیرا این منطقه، یکی از زلزله خیزترین نقاط ایران محسوب می شود و ترجیح می دهند که خانه های خود را سبک بسازند.

2.      سرعت بالای ساخت و ساز

یکی از مزیت های اصلی استفاده از چوب در ساختمان سازی این است که اسکلت ساختمان هایی که از چوب است را می توان با سرعت بالایی ایجاد کرد و شما می توانید در کمترین زمان سرمایه خود را با ساخت اسکلت چوبی باز گردانید؛ زیرا سازه ها با سرعت بیشتری تکمیل می شوند.

درحالی که مدت زمان انجام این فرآیند در سازه های فلزی طولانی تری است. اما به یاد داشته باشید که برای ساخت یک سازه چوبی نیاز به یک کارشناس متخصص دارید تا بسته به نوع محیط و عوامل دیگر، چوبی مناسب برای سازه شما در نظر بگیرد.

3.      مناسب برای انواع آب و هوا

یکی دلایل استفاده از چوب در ساختمان سازی مقاومت بالای آن در برابر تمامی شرایط آب و هوایی است. امروزه به هر نقطه از ایران که بروید، می بینید که بیشتر ساختمان های قدیمی چوبی هستند و به همین دلیل اکثر آن ها در برابر شرایط جوی مقاوم می باشند. حتی در مناطقی مانند اصفهان که از نظر آب و هوا شهری گرم و خشک محسوب می شود، سازه های چوبی زیادی به چشم می خورد.

 

4.      مقرون به صرفه بودن

یکی از دلایل ساخت خانه های چوبی مقرون به صرفه بودن آن است. اگرچه مواد اولیه آن گران تر از فولاد است اما ابزار ساخت آن ها ارزان تر از سازه های فلزی می باشد و سریع ساخته می شوند. بنابراین، کارگران در مدت زمان کوتاهی کار خود را به پایان می رسانند. فضای داخلی سازه های چوبی را می توان به راحتی گرم و سرد کرد، بنابراین از سوخت های فسیلی کمتری برای خنک سازی و گرمایش استفاده می شود.

5.      عایق بندی و استحکام

تمام مصالح ساختمانی که اشتعال پذیر نیستند، ممکن است در اثر گرما منبسط شوند و سازه ساختمان ضعیف شود، اما چوب بر خلاف این مصالح در هنگام گرما دیدن منبسط نمی شود، بلکه برعکس عمل می کند. زمانی که چوب در معرض گرما قرار می گیرد خشک می شود و در نتیجه سخت تر و محکم تر خواهد شد.

 از طرفی رسانش گرمایی چوب بسیار پایین است. به عنوان مثال، رسانایی گرمایی شیشه ۲۳ برابر چوب است و رسانش گرمایی آلومینیوم ۷۰۰۰ بار بیشتر از چوب می باشد. این عدد برای سنگ مرمر برابر با ۹۰ و برای استیل برابر با ۱۶۵۰ است. با توجه به این آمار و ارقام می توان نتیجه گرفت که چوب عایق مناسبی برای گرما در ساختمان است. با استفاده از این متریال در ساختمان سازی هدر رفت انرژی بسیار کاهش یافته؛ زیرا چوب گرما را به خارج از ساختمان انتقال نمی دهد.

معایب استفاده از چوب در ساختمان سازی

معایب استفاده از چوب در ساختمان سازی

1.      مقاومت کم در برابر حشرات

اگرچه ساخت سازه های چوبی در سراسر جهان رایج است، اما یکی از دلایلی که باعث شده افراد از این محصول در هر مکانی استفاده نکنند، این است که چوب در برابر حشرات مقاومت کمتری دارد و به راحتی توسط حشراتی مانند موریانه از بین می رود. یکی از راه های محافظت از این سازه ها، پاشیدن مواد شیمیایی روی آن ها است، با این روش، مقاومت چوب در برابر عوامل مختلف بالا می رود.

در گذشته از سموم برای دفع آفات استفاده می کردند؛ زیرا سموم زیادی برای از بین بردن حشرات وجود نداشت و تعداد آنها بسیار بیشتر بود. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با مقاومت چوب در برابر حشرات و اینکه کدام چوب برای این امر مناسب است، مقاله معرفی چوب های مقاوم در برابر موریانه و حشرات را از سایت فردا نیوز مطالعه نمایید.

2.      مقاومت کم در برابر آتش سوزی

سازه های چوبی در برابر آتش مقاومت کمتری دارند و باید روی آن ها را با گچ تخته ای بپوشانید تا به راحتی نسوزد و آتش از وسط آن سرایت نکند. گچ مورد استفاده در سازه های چوبی حدود ۲۰ درصد آب را متبلور می کند. همچنین، می توان از عایق برای جلوگیری از سوختن چوب استفاده کرد. البته تا حدی تیر چوبی ضخیم در سازه چوبی استحکام بیشتری نسبت به تیر فولادی نشان می دهد. دلیل این مقاومت وجود یک لایه کربن است که از نفوذ آتش به عمق چوب جلوگیری می کند.

 

کاربرد چوب در ساختمان سازی

شاید اولین سوالی که با شنیدن کاربرد چوب در صنعت ساختمان به ذهنتان خطور کند این است که این محصولات در کدام حوزه ساختمانی استفاده می شوند؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که چوب به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت کاربرد دارد. ساخت وسایلی مانند کابینت آشپزخانه، کمد، کفپوش و ... جزء کاربرد مستقیم طبقه بندی شده و مواردی همچون تولید قالب برای بتن و فونداسیون غیرمستقیم هستند.

اما به طور کلی، کاربرد چوب در ساختمان سازی به شرح زیر است:

  • ساخت دکوراسیون و مواردی مانند کابینت و کفپوش
  • استفاده از مصالح لوکس داخلی و خارجی مانند دیوارپوش های چوبی
  • استفاده در ساخت قطعات باربر ساختمان
  • ساخت تجهیزات کمکی برای ساخت و ساز ساختمان ها

نکات مهم برای خرید چوب

نکات مهم برای خرید چوب

با توجه به موارد گفته شده، شما باید بسته به نوع پروژه و بودجه خود محصول نهایی را برای ساخت و ساز خود انتخاب کنید. اگر شما برای ساخت پروژه خود سازه چوبی انتخاب کردید مهم است که بسته به محیط، چوب مورد نظر خود را تهیه کنید؛ زیرا مناطقی که دارای آب و هوای مرطوب است، چوب استفاده شده باید مقاومت و استحکام بالایی داشته باشد. تخته های چند لایه ضد آب یکی از محصولاتی است که برای مناطق مرطوب مناسب هستند. اگر می خواهید ساخت و ساز خود را با استفاده از چوب بنا کنید، بهتر است از مجموعه ای متعبر همچون مدحت وود محصولات خود را تهیه کنید.

گروه بازرگانی مدحت وود از سال ۱۳۹۴ به طور رسمی اقدام به واردات عمده انواع پلای وود های روکش دار و بدون روکش، چوب های صنایع مختلف در ضخامت و ابعاد گوناگون، انواع تیرهای چوبی H20، پلای وود چینی مالزی و انواع چوب های قالب بندی از کشورهای روسیه، ترکیه، مالزی و چین نموده است و توانسته در سایه واردات مستقیم و بدون واسطه از بزرگترین برندهای تولیدی دنیا محصولات خود را با مناسب ترین قیمت و بهترین کیفیت در اختیار مشتریان قرار دهد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/cBHYxgO6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاردستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرام
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه