پنجشنبه, ۹ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

وقتی کووید شروع شد، گلن فوگل، مدیرعامل سرویس رزرو هتل Booking.com، حس کرد مشکل جدی است. بعد اولین قرنطینه های دولتی شروع شد و او دیگر شکی برایش باقی نماند. کنسل شدن سفرها معادل صفر شدن تقاضا بود و صفر شدن تقاضا یعنی صفر شدن درآمد. ذخایر نقدی شرکت خوب و کافی بود، اما نه آنقدر که بتواند حقوق نیروهای کار بیکارشده را تامین کند.

فوگل می گوید: «فکر کردم هر چه زودتر باید کاری انجام دهیم تا مطمئن شویم می توانیم در بلندمدت دوام داشته باشیم.» کاهش قابل توجه میزان دستمزد، واضح ترین راه حل بود. با اینکه تصمیم وحشتناکی بود، اما انتخاب در دوراهی های سخت، بخشی از وظایف مدیران عامل است. با این حال، فوگل مردد بود.

به همین دلیل، سراغ گروه کوچکی از مشاوران قابل اطمینانش رفت که متشکل بودند از مدیر ارشد مالی، رئیس اداره حقوقی و مدیر منابع انسانی. بازخورد آنها چه بود؟ «هنوز توانایی مالی منتظر ماندن را داریم.» او همین کار را کرد. در نهایت Booking.com ۲۵ درصد نیروی کارش را تعدیل کرد، اما این تصمیم تا یک سال بعد از شروع پاندمی طول کشید.

انتخاب بهترین مشاور برای مدیرعامل

بحران ها و مقابله با مشکلات بعدی آنها، به عنوان بخشی از روتین نرمال شغل مدیرعاملی پذیرفته شده اند. پذیرش توصیه های حرفه ای هم بخشی از این روتین است. مدیران ارشد می توانند هر تعداد کارشناس و مشاور را فرابخوانند، اما پیدا کردن یک فرد معتمد همیشه آسان نیست. آن فردی که بتوان مطمئن بود هوای مجموعه را دارد، چه کسی است؟ آن فردی که در شرایط سخت همیشه گوش شنواست، چه کسی است؟ چه کسی می تواند آینه دست بگیرد و سوالاتی بپرسد که به ذهن هیچ کس دیگری نمی رسد؟ در مورد فوگل، سه مشاوری که او سراغشان رفت، بهترین منبع گرفتن بازخورد صادقانه برای او محسوب می شوند. او می گوید: «۱۰۰ درصد به آنها اطمینان دارم. هیچ وقت نشده سوالی داشته باشم و اطلاعات مستقیم از آنها نگیرم.»

او خوش شانس است. هیات مدیره ها اغلب میدان مین «مَن مَن کردن، بلندپروازی و مشاجرات داخلی» هستند - شرایطی که برای چاپلوسی و بازی قدرت ایده آل است، نه برای ایجاد فضای اطمینان. فوگل، ترکیبی از احترام به هیات مشاوران سه نفره و سابقه طولانی همکاری را دلیل اعتمادش به آنها می داند: «ما بحران های زیادی را با هم پشت سر گذاشته ایم و آنها صداقت خود را در همه این بحران ها اثبات کرده اند.»

برای هلن اونیل، مدیرعامل شرکت تکنولوژی سلامت «هرتیلیتی» (Hertility)، پیوند اعتماد از این هم عمیق تر است. او که سابقه پژوهشی داشت، این شرکت واقع در لندن را با مشارکت خواهرش، دیردرا که وکیل شرکتی بود، تاسیس کرد. هلن در مورد خواهرش که مدیریت امور حقوقی شرکت را بر عهده گرفت، می گوید: «هیچ کس مثل او این قدر در کارها عمیق نمی شود. هیچ فیلتری بین ما وجود ندارد و مهم نیست مساله چقدر صریح یا ناخوشایند باشد.» علاوه بر روابط عمیق، با اینکه آنها به دلیل آموزه های حرفه ای مختلف، نظرات مختلفی دارند، اما هلن برای گزینه هایی که دیردرا در مورد یک مشکل مطرح می کند، ارزش خاصی قائل است. جزئیات قانونی تامین مالی خطرپذیر، یک نمونه مهم است. چیزی که از نظر هلن یک کار اضافه و هدرروی زمان محسوب می شود، برای دیردرا یک وظیفه هر روزه است. جمله ساده «کارت خوب است» از طرف دیردرا، برای هلن کافی است که پیش برود و قرارداد را امضا کند. هلن می گوید: «اطمینان دادن در مورد اینکه از نظر حقوقی همه چیز درست است، تنها تخصص او نیست، او کاری می کند که از همه لحاظ به نفع من باشد.»

برای مدیران عاملی که خواهر یا برادری ندارند که با آنها همکاری کند، بهترین گزینه اغلب همسر یا یک دوست نزدیک است که البته در این صورت باید روابط فردی را مدیریت کرد.

یک جنبه منفی مشاوره گرفتن از نزدیکان، اضافه کردن انتقاد به نظرات است. آنها هر چقدر هم قابلیت داشته باشند، کامل و بی عیب نیستند. بنابراین، چه کس دیگری باید نقاط کوری را که آنها نمی بینند مشخص کند؟ یک مورد مشخص، می تواند منتقد خارجی باشد. بیشتر رهبران کسب و کار، به صورت غریزی می خواهند صداهایی را که چالش ایجاد می کنند به اتهام اطلاعات غلط یا خصومت ایدئولوژیک، نشنوند. با این حال، این منتقدان می توانند دیدگاه هایی داشته باشند که افراد محصور در دیوارهای یک موسسه و شرکت، از آن محرومند.

نمونه موسسه خیریه انگلیسی ShareAction را در نظر بگیرید که از طریق کنش گرایی سرمایه گذاری، شرکت ها را به فعالیت در موسسه وامی دارد. کاترین هووارث، مدیرعامل این سازمان، شغلش را مثل یک «محرک بیرونی» می داند که رهبران سازمانی را نسبت به ریسک های مغفول مانده کسب و کار، بیدار می کند. او می گوید: «مدیران عامل با چالش یا حمایت صریح بیگانه اند و در عوض، در یک «اتاق پژواک» کوچک گیر می افتند که همان زمانی است که شرکت در خطر گرفتن بدترین تصمیم هاست.»

برنارد لونی، مدیرعامل شرکت BP، برگزاری جلسات رودر رو با منتقدان مساله اقلیمی را برای فعالیت های شرکتش، بسیار ارزشمند توصیف کرده است، اما هیچ کدام از همتایانش از چنین چیزی پیروی نکرده اند. با این حال، بهترین رهبران کسب و کار به صورت غریزی می دانند گوش دادن به نظرات افراد خارج از حبابی که داخل آن قرار دارند، چقدر باارزش است - حتی اگر اقلیتی حاشیه ای باشند.

هووارث به یاد می آورد که خیلی سال پیش برای سخنرانی در مورد ریسک های سرمایه گذاری مرتبط با فعالیت های اقلیمی برای مدیران ارشد بانک HSBC دعوت شده بود. انگیزه او برای رفتن به این سخنرانی چه بود؟ «آنها بدون وجود یک چالش بیرونی، به درستی از پس این کار برنمی آیند.»

بنابراین، اگر دوستی یک دوست بیش از حد باشد یا انتقاد منتقد بیش از حد باشد، آیا می توان نقشی برای یک «دوست منتقد» حرفه ای تعیین کرد تا این شکاف را پر کند؟ فیلیپه ماسو به این سوال پاسخ مثبت می دهد. او در مسیر شغلی اش به عنوان مدیرعامل شرکت AXA و بعد Aviva France و سپس استارت آپ «اورنیکار» یک مربی اجرایی به نام رنه کارایول داشت.

ماسو می گوید داشتن کسی مثل کارایول که به سرعت وارد موقعیت می شود و درجا مسائل را تشخیص می دهد، بسیار ارزشمند است. «چیزهایی که ما رد و بدل می کنیم، همیشه صریح و آشکار هستند. او مجوز دارد هر چه را که فکر می کند درست است بگوید؛ مثلا، در مورد این آدم قضاوت اشتباه می کنی یا سیگنال درستی را در نظر نمی گیری.» ابزار ترجیحی کارایول، سوال پرسیدن است، نه حکم دادن.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/MraQTggM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه