جمعه, ۱۰ فروردین(۱) ۱۴۰۳ / Fri, 29 Mar(3) 2024 /
           
فرصت امروز

همه چیز در مورد بازار کار رشته های ایمنی و HSE

همه چیز در مورد بازار کار رشته های ایمنی و HSE

HSE  و گرایش های مختلف ایمنی از رشته های جذاب و کاربردی دانشگاهی است که از طریق آموزش، پیاده سازی استانداردها و ارائه راهکار از به وجود آمدن حوادث در مشاغل مختلف و بروز خسارات خانی و مالی برای پرسنل و صاحبان کسب و کارها پیشگیری می کند. به طور کلی اجرای تمامی این استانداردها و راهکارها توسط کارشناسان و مهندسین ایمنی و HSE صورت می گیرد و بر هر مشکل و موضوعی به صورت کامل و دقیق نظارت می کنند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات لازم در حوزه بازار کار رشته ایمنی و HSE و آینده شغلی آن را در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که به این رشته های دانشگاهی علاقه دارید و یا دانشجوی این رشته ها هستید، پیشنهاد می نماییم در ادامه مطالب همراه ما باشید:

 

رشته HSE و ایمنی چیست؟

رشته HSE و گرایش های ایمنی به دنبال طراحی، مدیریت تمامی پروتکل ها و برنامه های مراقبتی است که این امر به ارتقای ایمنی در مشاغل کمک می کند. مهندسی ایمنی و HSE تلاش می کند از افراد در مقابل صدمات و خطرات احتمالی محافظت شود. متقاضیان رشته HSE و گرایش های مختلف رشته ایمنی در طول آموزش و تحصیل در دانشگاه یک سری واحدهای درسی را می گذرانند که برخی از آنها عبارتند از: ایمنی در عملیات عمرانی، حوادث ناشی از کار و شرایط اضطراری، ایمنی، حریق و مواد شیمیایی، ایمنی برق و ماشین آلات، ارزیابی و مدیریت ریسک، سیستم ­های مدیریت ایمنی، ارگونومی شغلی؛ اصول طراحی سیستم های ایمنی و آتش نشانی، شناسایی و کنترل مخاطرات محیط کار، ایمنی و حفاظت شغلی و قوانین کار و مقررات عمومی ایمنی، ایمنی در صنایع نفت و پتروشیمی، ایمنی برق، ایمنی دیگ ها و ظروف تحت فشار، ایمنی ساختمان و معدن، ایمنی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، ایمنی مواد شیمیایی و فرآیند، ایمنی حمل و نقل، عوامل زیان آور فیزیکی و شیمیایی محیط کار، بیماری های شغلی و کمک های اولیه، مبانی ایمنی کار، قوانین و آیین نامه های ایمنی کار، روانشناسی کار، عوامل زیان آور محیط کار و اندازه گیری آنها، روش های شناسایی عوامل زیان آور محیط کار، ایمنی ماشین آلات، ایمنی تأسیسات الکتریکی، روش های ایمنی آتش سوزی، ایمنی کار در ارتفاع و تجهیزات آن، کارگاه ایمنی و حفاظت فنی، وسایل حفاظت فردی، مهندسی فاکتورهای انسانی، مدیریت ایمنی و بهداشت کار و ایمن سازی محیط کار و مدیریت حوادث.

به تازگی طرحی جدید با عنوان طرح کاد پلاس ، با هدف توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان مطرح شده است. دانشجویان رشته های مختلف و از جمله ایمنی و HSE می توانند از ابتدای دوران تحصیل در دانشگاه به تدریج با بهره مندی از 5 گام طرح کاد پلاس، توانمندی و مهارت خود را افزایش و در نتیجه آینده شغلی بهتری داشته باشند. 

 

طرح کاد پلاس

 

آگاهی از نحوه کنترل و نظارت بر کارکنانی که در برابر خطرهای فیزیکی و شیمیایی قرار می گیرند، از اصلی ترین موضوعات درسی متقاضیان رشته ایمنی و HSE است. این رشته ها در سازمان ها، صنایع، معادن و ... که ایمنی حرف اول را می زند بسیار کاربردی هستند، زیرا باعث می شود ایمنی و سلامت در اولویت قرار بگیرند؛ همچنین شرکت ها می توانند به بهترین شکل با کارکنان خود ارتباط برقرار کنند. کارشناسان و متخصصان ایمنی و HSE در حفظ سرمایه های مالی و انسانی یک شرکت نقش بسیار مهمی دارند. بسیاری از دانشگاه های دولتی، آزاد، غیرانتفاعی و علمی کاربردی، در رشته HSE و گرایش های مختلف رشته ایمنی از کاردانی تا کارشناسی ارشد پذیرش دانشجو دارند.

 

معرفی بازار کار HSE و ایمنی

HSE در لغت حرف اول 3 کلمه بهداشت، ایمنی و محیط زیست است. رشته HSE بصورت کارشناسی ناپیوسته، مهندسی HSE و مدیریت HSE در مقطع کارشناسی ارشد در بسیاری از دانشگاه ها دایر است. به علاوه رشته ایمنی در مقاطع کاردانی تا کارشناسی ارشد در گرایش های مختلف نظیر ایمنی صنعتی و محیط کار، ایمنی کار وحفاظت فنی، ایمنی و بهداشت واحدهای صنفی، ایمنی در راه آهن، ایمنی، سلامت و محیط زیست صنایع، مهندسی ایمنی راه و ترابری، مهندسی ایمنی صنعتی، مهندسی ایمنی و بازرسی فنی در بسیاری از دانشگاه ها پذیرش دانشجو دارند. به علاوه رشته مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کارنیز از رشته های دانشگاهی جذاب و پرطرفدار می باشد که در تعدادی از دانشگاه های علوم پزشکی در مقاطع کارشناسی تا دکتری پذیرش دانشجو دارند. رشته ایمنی و HSE بازارکار بسیار عالی و مطلوبی دارد و درآمد بسیار مناسبی برای فارغ التحصیلان این رشته به وجود می آورد. اشتغال در حوزه ایمنی و HSE پرمسئولیت است. هرچند صنایع، معادن، سازمان ها و ... به نیروی ایمنی در راستای حفظ شرایط ایمنی محیط کار و پیشگیری از حوادث شغلی نیازمند هستند، اما درآمد افراد تا حد زیادی به مهارت، تجارب و سوابق کار افراد وابسته است. یکی از سامانه هایی که در قالب دوره های آموزشی رایگان HSE و معرفی کسب و کارهای مرتبط با واحدهای درسی دانشجویان و طرح کاد پلاس، بطور ویژه به دنبال توانمندسازی و مهارت افزایی دانشجویان و کارشناسان رشته های ایمنی و HSE می باشد، سامانه نمایشگاه مجازی باما HSE است.

 

هدف و جایگاه بازار کار رشته HSE و ایمنی

امروزه به علت نیاز صنعت به نیروی انسانی توانمند و ماهر در زمینه ایمنی و بهداشت کار در بسیاری از محیط های کار موجب شده که بازار کار رشته ایمنی و HSE گسترده و جذاب شود. در بسیاری از سازمان های بزرگ، رشته ایمنی یک جایگاه عالی و ویژه را برای خود دارد و افرادی زیادی در این زمینه از دانشگاه ها فارغ التحصیل و مهارت لازم را دارند. اما همچنان بازار کار رشته ایمنی و HSE حائز اهمیت بوده و مورد توجه همگان است.

 

مزایای رشته HSE و ایمنی

رشته های ایمنی و HSE به علت ویژگی و ماهیت خاص خود، در بسیاری از سازمان ها و صنایع مورد نیاز می باشند. با استفاده از رشته ایمنی می توان بهره وری در صنعت را بهبود بخشید و به صورت مناسب و صحیح، کارکنان را آموزش داد که به چه صورتی در مقابل آسیب ها و مشکلات محیط کار از خود مراقبت کنند.

از طریق تدریس و آموزش مبتنی بر مهارت در حوزه ایمنی می توان به تدریس نیروی متخصص در این زمینه نیز اقدام کرد و خواسته های شرکت ها و سازمان ها را در این حوزه برطرف کرد. علاوه بر این، به کمک رشته ایمنی و HSE می توان بسیاری از ریسک ها و راه حل های جلوگیری از آن ها را به صورت صحیح شناسایی کرد تا از بروز حوادث و به خطر افتادن امنیت جانی کارکنان جلوگیری شود. این موضوع برای سازمان ها بسیار مفید و مطلوب است، زیرا هزینه های جانی و آسیب وارده به نیروی انسانی که ممکن است به علت ایجاد حوادث در زمان کار پیش بیاید، بعضاً غیرقابل جبران است.

 

تحصیلات تکمیلی رشته HSE و ایمنی

تحصیلات تکمیلی رشته HSE و ایمنی

در حال حاضر فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی با رعایت ضوابط می توانند در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت HSE در دانشگاه های وزارت بهداشت و وزارت علوم به ادامه تحصیل بپردازند. ضمناً امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار نیز وجود دارد. از طرفی رشته ایمنی در راه آهن (کارشناسی ارشد)، سلامت در حوادث و بلایا (کارشناسی ارشد)، سلامت در بلایا و فوریت ها (دکتری)، مهندسی ایمنی راه و ترابری (کارشناسی ارشد)، مهندسی سوانح (دکتری) و ... نیز در کشور دایر می باشد. در برخی مواقع نظر به اینکه در حال حاضر مقطع دکتری رشته HSE در کشور دایر نمی باشد، فارغ التحصیلان مقطع ارشد HSE برای ادامه تحصیل در دوره دکتری، رشته محیط زیست را انتخاب می نمایند.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم به بررسی گرایش های رشته ایمنی و HSE و بازارکار آنها بپردازیم. هرچند نیاز صنایع، معادن و کارخانجات به فارغ التحصیلان گرایش های مختلف ایمنی و HSE زیاد بوده و در بسیاری از مواقع فارغ التحصیلان این رشته ها به راحتی جذب بازار کار می شوند با این حال مهارت و توانمندی فارغ التحصیلان این رشته ها ابزاری بسیار مهم در پیاده سازی فرهنگ ایمنی در صنایع و معادن بوده و می تواند از بروز حوادث پیشگیری نماید. تجربه و مهارت یکی از مؤلفه های مهم در میزان درآمد فارغ التحصیلان این رشته ها است. سامانه نمایشگاه مجازی باما HSE ضمن معرفی کلیه کسب و کارها، شرکت ها و مؤسسات مرتبط با ایمنی، بهداشت، محیط زیست وHSE ، با برگزاری دوره های آموزشی غالباً رایگان مرتبط با ایمنی و HSE و اجرای طرح کاد پلاس (www.tarhekadplus.com) در 5 گام مجزا برای دانشجویان این رشته ها، از ابتدای دوران تحصیل در دانشگاه به دنبال توانمندسازی و مهارت افزایی این دوستان و در نتیجه ارتقاء فرهنگ ایمنی و HSE ، کاهش حوادث و آینده شغلی پایدار دانشجویان رشته های ایمنی و HSE می باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/zr6JagZs
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کاروکیلقطعات لیفتراکدستگاه برش لیزرابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورلیفتراکپرس لاین ساخت پرسشنامهرمان پرطرفدارسررسید 1403طراحی سایت فروشگاهشیر برقی گازتیزهوشان پایه ششمخرید نرم افزار حسابداریخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلتقویم رومیزیقیمت ورق گالوانیزهخرید قسطیتعمیر کاتالیزورخرید گوشی آیفون 13نهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه