جمعه, ۲۱ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 10 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان

بهترین رشته های دانشگاه فرهنگیان کدام اند؟ هنگام انتخاب رشته، کدام رشته را برای دانشگاه فرهنگیان انتخاب کنیم؟ امروزه دانشگاه فرهنگیان یکی از بهترین دانشگاه های کشور محسوب می شود که متقاضیان و طرفداران زیادی دارد. تحصیل در این دانشگاه امتیازات ویژه ای را برای داوطلب به همراه دارد که سبب شده است افراد زیادی به سمت این دانشگاه و انتخاب رشته های مربوط به این دانشگاه سوق پیدا کنند. مهم ترین مزیت های این دانشگاه را میتوان به موقعیت اجتماعی مناسب، بیمه و حقوق متناسب با دانشجو، تضمین بودن آینده شغلی و ... اشاره کرد. اما سوالی که ممکن است در هنگام انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ذهن شما را به خود مشغول کند این است که تحصیل در کدام یک از رشته های دانشگاه فرهنگیان بهتر است؟ چه رشته ای را برای ادامه تحصیل در این دانشگاه انتخاب کنیم؟

مشاوران مرکز مشاوره آویژه به دلیل سوالات مکرر شما عزیزان درباره بهترین رشته های دانشگاه فرهنگیان به بررسی و تحلیل رشته های دانشگاه فرهنگیان و اهمیت و ارزش هر کدام پرداخته است. اگر شما نیز به دنبال کسب اطلاعات کامل در رابطه با این دانشگاه هستید، به شما پیشنهاد می کنم مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

معرفی دانشگاه فرهنگیان

دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، در سال 1391 با هدف تربیت معلمان و تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای آموزش و پرورش کشور، تاسیس گردید. این دانشگاه فعالیت خود را با 21 هزار دانشجو معلم در سراسر کشور آغاز نمود. همانطور که می دانید دانشجویانی را که در دانشگاه فرهنگیان به تحصیل مشغول می شوند، دانشجو معلم می نامند. شما بعد از پایان یافتن تحصیلاتتان در دانشگاه فرهنگیان متناسب با رشته تحصیلی و مدرک اخذ شده در سمت های مختلفی مانند دبیری، آموزگاری، هنرآموزی، مشاوره مدرسه و ... مشغول به کار می شوید.

پذیرش در دانشگاه فرهنگیان از بین متقاضیانی انجام می شود که مدرک دیپلم خود را در رشته های کار و دانش، فنی و حرفه ای، ریاضی، انسانی و تجربی کسب کرده باشند. این افراد باید شرایط عمومی و همچینی شرایط اختصاصی خاصی را داشته باشند تا بتوانند در این دانشگاه مشغول تحصیل شوند. مثلا از شرایط عمومی می توان به عدم سوء پیشینه و یا انگیزه و علاقه فراوان به معلمی اشاره کرد. همچنین از شرایط خصوصی آن می توان به کسب حداقل رتبه و تراز لازم برای مجاز شدن در انتخاب رشته این دانشگاه اشاره نمود.

چه رشته هایی برای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان مناسب اند؟

مسلما نمی توان به طور صددرصد مشخص کرد که کدام یک از رشته های دانشگاه فرهنگیان جزء بهترین رشته ها بوده و باید آنها را انتخاب کنیم. زیرا تحصیل و فارغ التحصیل شدن در هرکدام از رشته های دانشگاه فرهنگیان از ارزش اجتماعی بالایی برخوردار هستند و در نهایت بعد از فارغ التحصیلی از این دانشگاه شما را معلم خطاب می کنند. حتی میتوان گفت یکی از عواملی که باعث ازدحام زیاد متقاضیان کنکور برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان شده است موقعیت اجتماعی مناسب آن بعد از فارغ التحصیلی است. پس نمی توان مشخص کرد که جایگاه کدام رشته بالاتر است. اما دلایل مختلفی مانند علاقه فردی، شرایط پذیرش و قبولی در رشته ها و ... می تواند بین رشته های مختلف تفاوت هایی را ایجاد کند.

پس شما هنگام انتخاب رشته تجربی یا ریاضی و یا هر کدام از گروه های آزمایشی دیگر باید به این موضوع دقت کنید که به کدام رشته دانشگاه فرهنگیان علاقه داشته و با مطالعه در مورد شرایط و نحوه پذیرش هر رشته متوجه شوید که تحصیل در کدام رشته دانشگاه فرهنگیان را دوست دارید. در ادامه مهم ترین و کاربردی ترین رشته های دانشگاه فرهنگیان را در دسته های مختلف دبیری، آموزگاری و سایر گزینه ها را معرفی می کنیم و شما با در نظر گرفتن عوامل سهیم در انتخاب رشته خود باید تصمیم بگیرید که کدام رشته برای شما مناسب تر است.

رشته های آموزگاری

داوطلبان کنکور میتوانند در هر گروه آزمایشی با توجه به ظرفیت ها و شرایط ، در رشته های آموزگاری شرکت کنند. تحصیل در رشته آموزگاری شما را معلم کودکان ابتدایی می کند. این معلمان 30 ساعت در هفته تدریس دارند و باید تمام روزهای هفته به جز پنج شنبه و جمعه را سرکار باشند.

در کنار دسته آموزگاری که تدریس در مدارس ابتدایی است، رشته آموزگاران مدارس استثنایی نیز وجود دارد. این مدارس نیز مانند مدارس ابتدایی ساعت کاری یکسانی دارند ولی موقعیت مکانی آنها متفاوت است. فردی که در دانشگاه فرهنگان و در دسته آموزگار استثنایی تحصیل می کند بعد از فارغ التحصیلی باید به مدارس کودکان استثنایی رفته و در آنجا مشغول تدریس و فعالیت شود. پس به طور کلی می توان رشته آموزگاری را این گونه تقسیم بندی کرد:

  1. آموزش دانش آموزان ابتدایی یا همان دبستان
  2. آموزش كودكان استثنايي

رشته های دبیری

افرادی که در رشته های دبیری مشغول به کار می شوند مانند آموزگاران هر روز را به مدرسه نمی روند. مثلا اگر شما دبیر زبان و ادبیات فارسی شوید، هر هفته باید 24 ساعت تدریس کنید. یعنی 6 ساعت کمتر از آموزگاران. این 24 ساعت تدریس را نیز طبق سازماندهی باید حداقل در 3 روز یا 4 روز انجام دهید. دانشجو معلم هایی که در رشته های دبیری مشغول به تحصیل هستند بعد از فارغ التحصیلی باید در مدارس شهر و روستاهای اطراف خود و همان محل خدمتی که در دفترچه انتخاب رشته کنکور ذکر شده بود در دبیرستان های متوسطه اول یا دوم مشغول به کار شوند. برخی از کاربردی ترین و پر متقاضی ترین رشته های دبیری دانشگاه فرهنگیان در ذیل ذکر شده است. همچنین گروه آزمایشی هر رشته نیز برای اطلاع شما عزیزان گفته شده است.

دبیری آموزش زبان انگلیسی (تحصیل در گروه های آزمایشی زبان های خارجه و یا تحصیل در علوم انسانی)

دبیری عربی (تحصیل در گروه آزمایشی علوم انسانی)

دبیری ادبیات و زبان فارسی (تحصیل در گروه آزمایشی انسانی)

دبیری تاریخ (تحصیل در گروه آزمایشی انسانی)

دبیری جغرافیا (تحصیل در کروه آزمایشی علوم انسانی)

دبیری الهیات (تحصیل در گروه آزمایشی انسانی)

دبیری جامعه شناسی (تحصیل در گروه آزمایشی انسانی)

دبیری علوم اجتماعی (تحصیل در گروه آزمایشی انسانی)

دبیری ریاضی (تحصیل در گروه آزمایشی ریاضی فیزیک)

دبیری شیمی (تحصیل در گروه آزمایشی تجربی)

دبیری فیزیک (تحصیل در گروه آزمایشی ریاضی فیزیک)

دبیری زیست (تحصیل در گروه آزمایشی تجربی)

دبیری تربیت بدنی (تحصیل در هر کدام از گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی)

رشته های هنرآموزی

به جز دبیرستان ها و مدارس ابتدایی، هنرستان ها و مدارس فنی حرفه ای و کار دانش نیز برای آموزش و پرورش هنرجویان خود به معلم احتیاج دارند. پس قبولی در دانشگاه فرهنگیان برای رشته های مهندسی نیز وجود دارد. دانشجو معلم هایی که رشته هنر آموزی را انتخاب می کنند باید در دانشگاه شهید رجایی تهران مشغول به تحصیل شوند. برخی از مهم ترین رشته های هنرآموزی عبارت است از:

مهندسی معماری (تحصیل در گروه آزمایشی ریاضی فیزیک)

مهندسی مواد و متالورژی (تحصیل در گروه آزمایشی ریاضی فیزیک)

مهندسی برق (تحصیل در گروه آزمایشی ریاضی فیزیک)

مهندسی ساخت و تولید (تحصیل در گروه آزمایشی ریاضی فیزیک)

مهندسی عمران (تحصیل در گروه آزمایشی ریاضی فیزیک)

مهندسی کامپیوتر (تحصیل در گروه آزمایشی ریاضی فیزیک)

صنایع مبلمان (تحصیل در گروه آزمایشی ریاضی فیزیک)

مهندسی مکانیک (تحصیل در گروه آزمایشی ریاضی فیزیک)

آموزش ارتباط تصویری (تحصیل در گروه آزمایشی هنر)

لازم به ذکر است که اکثر رشته هایی که در بالا به آن اشاره شد بیشتر متقاضیان مرد را پذیرش می کند. زیرا اکثر هنرستان ها و مدارس کار و دانش، دانش آموزان پسر دارند.

رشته مشاوره و راهنمایی

یکی دیگر از رشته های دانشگاه فرهنگیان که در آموزش و پرورش از اهمیت بسیاری برخوردار است، رشته مشاوره و راهنمایی است. افرادی که در این رشته مشغول به تحصیل می شوند، در آینده به عنوان مشاور در مدارس مشغول به فعالیت می شوند. مشاور در مدرسه می تواند در رابطه با مباحث مختلفی مانند مشکلات درسی دانش آموزان، مشکلات خانوادگی و والدین و ... به دانش آموزان، والدین آنها و همچنین معلمان کمک کند.

افرادی که می خواهند در رشته مشاوره و راهنمایی در آموزش و پرورش مشغول شوند باید در گروه آزمایشی انسانی تحصیل کرده باشند.

 رشته تربیت بدنی

یکی دیگر از رشته های پرطرفدار دانشگاه فرهنگیان، رشته تربیت بدنی است. اگر استعداد بدنی خوبی دارید، ورزشکار هستید و یا به ورزش علاقه زیادی دارید میتوانید در رشته تربیت بدنی دانشگاه فرهنگیان شرکت کنید. افرادی که در هر کدام از سه شاخه نظری یعنی ریاضی، تجربی یا انسانی درس خوانده باشند می توانند در این رشته پذیرش بگیرند.

انتخاب رشته کنکور

سخنی از مشاوران آویژه

رشته های دانشگاه فرهنگیان بیشتر از آنچه که در بالا گفته شد می باشد. ما در این مقاله سعی کردیم مهم ترین رشته های دانشگاه فرهنگیان که مراجعه کنندگان بسیاری داشته و از محبوبیت خوبی برخوردار هستند را بیان کنیم. اگر به معلمی علاقه دارید حتما در انتخاب رشته خود از انتخاب دانشگاه فرهنگیان متناسب با علاقه و رشته تحصیلی خود غافل نشوید. پس اگر مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان شده و علاقه به معلم شدن دارید این فرصت ویژه را از دست ندهید. به یاد داشته باشید که بهترین رشته دانشگاه فرهنگیان، رشته ای است که شما به آن علاقه داشته و بتوانید موفقیت های چشمگیری در آن کسب کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت مرکز مشاوره آویژه به آدرس https://avije.org مراجعه کنید.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/GPCsoJqD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینتور استانبولآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبول
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه