دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Apr(4) 2024 /
           
فرصت امروز

در این مقاله به بررسی سطح های زبان انگلیسی براساس استاندارد زبان آموزی اروپا (CEFR) خواهیم پرداخت. این استاندارد یک چارچوب بین المللی است که برای اندازه گیری مهارت های یادگیری زبان های خارجی از آن استفاده می شود.

این سطوح از مبتدی تا حرفه ای تعریف شده اند و هر کدام به مجموعه ای از مهارت های شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن اشاره دارند. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی میزان مهارت کسب‎شده در هر یک از سطوح بپردازیم.

استاندارد CEFR

استاندارد CEFR چیست؟

CEFR یا معیار زبان آموزی اروپا (Common European Framework of Reference for Languages) در دهه ۱۹۹۰ میلادی، به عنوان یک چارچوب بین المللی برای اندازه گیری مهارت های زبانی زبان آموزان به عموم معرفی شد. این چارچوب به افراد امکان می دهد تا برای ارتقاء مهارت های زبانی شان یا دریافت گواهی نامه های زبان به شیوه ای سازمان یافته و معتبر اقدام کنند.

هدف اصلی CEFR، ایجاد معیارهای کاملا شفاف و قابل استفاده برای توصیف مهارت های زبانی افراد در کلیه زبان ها است. سطوح زبان انگلیسی این چارچوب عبارت اند از: مبتدی اولیه، مبتدی، متوسط اولیه، متوسط پیشرفته، پیشرفته و حرفه ای که با حروف A1 تا C2 و به ترتیب زیر نام گذاری می شوند:

  • سطح A1 - مبتدی اولیه
  • سطح A2 - مبتدی
  • سطح B1 - متوسط اولیه
  • سطح B2 - متوسط پیشرفته
  • سطح C1 - پیشرفته
  • سطح C2 - حرفهای

این سطح های زبان انگلیسی به مجموعه ای از مهارت های زبانی اشاره دارند که در ادامه درباره میزان دانش و مهارت قابل کسب در هر مرحله بیشتر توضیح خواهیم داد.

در مجموع چارچوب CEFR یکی از معیارهای مهم در آموزش زبان و ارزیابی افراد به شمار می آید و بسیاری از آزمون های بین المللی مانند IELTS و TOEFL نیز از این چارچوب برای سطح بندی افراد استفاده می کنند. همچنین، برای برنامه ریزی درسی و آموزشی در مدارس و مراکز آموزش زبان نیز مفید است.

پس از اتمام هر یک از سطح های زبان انگلیسی چه مهارتی خواهیم داشت؟

سطح های استاندارد زبان انگلیسی

همان طور که اشاره شد، سطح های زبان انگلیسی (CEFR) از مبتدی تا حرفه ای، با حروف انگلیسی نام گذاری شده اند و هر یک به گروهی از مهارت های زبانی اشاره می کنند.

سطح A1 - مبتدی اولیه

در این سطح، زبان آموز قادر است اصطلاحات و عبارات ساده را درک کرده و از آنها در موقعیت های بسیار محدود و آشنا استفاده کند. او می تواند اطلاعات شخصی اش را بیان و در ارتباطات خیلی ساده از آنها استفاده کند.

سطح A2 - مبتدی

در این مرحله، زبان آموز توانایی درک جملات و اصطلاحات متداول را داشته و می تواند به سؤالات مرتبط با اوقات روز و آب وهوا پاسخ دهد. او قادر است با کمی مکث در موقعیت های روزمره به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کند.

سطح B1 - متوسط اولیه

زبان آموز در این سطح توانایی درک موضوعات متنوع و ارتباط در موقعیت های روزمره را دارد. همچنین، می تواند به سؤالات ساده مربوط به موضوعات مهم مرتبط با خود پاسخ دهد و در موقعیت های معمول سفر و تعامل با افراد محلی از زبان انگلیسی استفاده کند.

سطح B2 - متوسط پیشرفته

در این سطح، زبان آموز توانایی درک متن های پیچیده تر و ارتباط بیشتر با بومی زبان ها را دارد. او می تواند نظرات خود را درباره موضوعات مختلف بیان کرده و در محیط های تحصیلی یا کاری به زبان انگلیسی صحبت کند.

سطح C1 - پیشرفته

زبان آموز در این سطح می تواند به طور فعال در موقعیت های حرفه ای و پیچیده شغلی، تحصیلی و اجتماعی به زبان انگلیسی، ارتباط برقرار کند. او قادر خواهد بود متون سخت را مطالعه و تفسیر کرده و در بحث های علمی شرکت کند.

سطح C2 - حرفه ای

زبان آموز در این مرحله در سطح نیتیو زبان ها قرار دارد. او می تواند متون تخصصی را درک کرده و گفتار و نگارش ماهرانه ای داشته باشد. این سطح، در استفاده از زبان انگلیسی، توانایی نزدیک به کامل را ارائه می دهد.

در مجموع برای هر یک از این سطوح، زبان آموزان باید مهارت های شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن را تقویت کنند تا بتوانند به طور کامل به زبان انگلیسی مسلط شوند. چارچوب CEFR با تعیین این سطوح، به زبان آموزان کمک می کند تا برنامه ریزی مناسبی برای آموزش و یادگیری زبان خارجی داشته باشند و به بهترین شکل از این فرآیند بهره برداری کنند.

سطح های زبان انگلیسی برای آزمون های بین المللی

سطوح مختلف زبانی برای آزمون های بین المللی متفاوت هستند و هر آزمون معمولا از سطح بندی مخصوص به خود برای ارزیابی افراد استفاده می کند. در زیر چند نمونه آزمون بین المللی شناخته شده و سطوح زبانی معادل با آنها آورده شده است:

آزمون تافل یا TOEFL (Test of English as a Foreign Language)

زبان آموزان هر یک از سطوح، به طور میانگین نمره ای معادل با آنچه مقابل آن نوشته شده، را کسب می کنند:

  • سطح متوسط اولیه: 0-56
  • سطح متوسط پیشرفته: 57-86
  • سطح پیشرفته: 87-109
  • سطح حرفه ای: 110-120

آزمون آیلتس یا IELTS (International English Language Testing System)

نمره میانگین مربوط به آزمون آیلتس در هر سطح عبارت است از:

  • سطح متوسط اولیه: 3.5-4.5
  • سطح متوسط پیشرفته: 5.0-6.0
  • سطح پیشرفته: 6.5-7.5
  • سطح حرفه ای: 8.0-9.0

آزمون انگلیسی کمبریج یا Cambridge English (مانند FCE، CAE و CPE)

هر مدرک، معادل سطحی است که روبروی آن نوشته شده است:

  • FCE (مدرک انگلیسی اولیه): سطح متوسط اولیه تا متوسط پیشرفته
  • CAE (مدرک انگلیسی پیشرفته): سطح پیشرفته
  • CPE (مدرک انگلیسی حرفهای): سطح حرفه ای

آزمون توئیک یا TOEIC (Test of English for International Communication)

نمرات مربوط به هر سطح در این آزمون عبارت اند از:

  • سطح A1 تا A2: 10-180
  • سطح B1 تا B2: 190-725
  • سطح C1 تا C2: 730-990

آزمون پی تی ای یا PTE (Pearson Test of English)

نمرات مربوط به سطوح این آزمون بین المللی نیز به شرح زیر است:

  • سطح متوسط اولیه: 10-36
  • سطح متوسط پیشرفته: 37-49
  • سطح پیشرفته: 50-64
  • سطح حرفه ای: 65-90

لطفا توجه داشته باشید که نمرات و سطوح آزمون ها ممکن است براساس هر زبان آموز، نوع آزمون و سیستم ارزیابی تغییراتی داشته باشد، اما درهرصورت، این آزمون ها ابزارهای مفیدی برای ارزیابی افراد هستند و به آنها کمک می کنند تا اطلاع دقیقی از مهارت های زبانی خود به دست آورند.

آزمون تعیین سطح انگلیسی چگونه انجام می شود؟

تعیین سطح های زبان انگلیسی، فرآیندی است که به منظور ارزیابی مهارت های زبانی زبان آموزان انجام می شود. این ارزیابی می تواند براساس استاندارد CEFR (معیار زبان آموزی اروپا) یا سایر چارچوب های مشابه انجام شود.

هدف اصلی این فرآیند، تعیین و تشخیص نقاط قوت و ضعف زبانی افراد است. در زیر توضیحی از روش ها و ابزارهای مختلف برای پاسخ به این سوال که تعیین سطح زبان چطوری انجام می شود آورده شده است:

  • آزمون های استاندارد: آزمون های زبان معروف مانند IELTS و TOEFL مهارت های زبانی افراد را براساس سطوح استاندارد (مانند CEFR) ارزیابی می کنند. این آزمون ها معمولا شامل بخش های شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن هستند.
  • تست های آنلاین: بسیاری از آموزشگاه ها، وب سایت ها و پلتفرم های آموزش زبان، تست های آنلاین ایجاد کرده اند که به افراد اجازه می دهد تا مهارت های زبانی شان را براساس سطوح استاندارد ارزیابی کنند. این تست ها ممکن است شامل سوالات چندگزینه ای، تکمیل جملات و تلفظ لغات باشند.
  • تست های مکالمه: برخی مراکز آموزشی تست های مکالمه ای را معیار سنجش قرار می دهند و به این صورت زبان آموزان را به چالش می کشند تا براساس سوالات و موضوعات مختلف، به انگلیسی صحبت کنند. این مورد یکی از رایج ترین روش های تعیین سطح زبان انگلیسی در کشور است.
  • مصاحبه و مکاتبه: در برخی مواقع، زبانآموزان با آزمون گیرنده به صورت مستقیم مصاحبه کرده و همچنین مکاتبه هایی انجام می دهند تا مهارت های زبانی شان ارزیابی شود.

برای انجام دقیق تر تعیین سطح های زبان انگلیسی، بهتر است از چندین روش و ابزار مختلف استفاده شود تا نتیجه ای معتبر و واقعی تر به دست آید. همچنین، ارزیابی مداوم زبان آموزان در طول فرآیند آموزش می تواند بهبود مهارت های زبانی شان را تسهیل کرده و به آنها کمک کند تا به سطح مورد نظر خود برسند.

 

جمع بندی

در این مقاله توضیح داده شد که سطح های زبان انگلیسی براساس معیار زبان آموزی اروپا (CEFR) از مبتدی تا حرفه ای تعریف می شوند. هر سطح به دانش و مهارت های زبانی اشاره دارد که زبان آموز در آن سطح می تواند به طور کامل به آنها مسلط شود.

سطوح زبان انگلیسی معرفی شده در اینجا، به عنوان یک استاندارد بین المللی در زمینه آموزش زبان در همه کشورها تأیید شده اند و در آزمون های بین المللی زبان مانند IELTS و TOEFL نیز به کار می روند.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2o41T8Zi
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارابزارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهنهال گردومریم شفیعی مدیرعامل کانون ایران نوین و برگزارکننده نمایشگاه تهرانتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوست
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه