جمعه, ۱۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 3 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

چک صیادی چیست؟

8 ماه پیش ( 1402/5/30 )
 

چک ها جزو کاربردی ترین روش ها برای پرداخت و انتقال پول هستند. چک سندی است که صادرکننده آن، مبلغ و تاریخ و سایر اطلاعات چک را قید می کند و دریافت کننده چک می تواند باتوجه به تاریخ چک به بانک مراجعه کرده و چک را نقد کند. دسته چک هایی که در گذشته صادر می شدند، امنیت کمی داشتند و مشکلات زیادی مانند جعل و سوءاستفاده از چک به وجود می آمد. اما امروزه چک ها تحت نظر بانک مرکزی صادر می شوند که به آن ها چک صیادی می گویند. این سوال برای بسیاری از افراد به وجود می آید که، چک صیادی چیست؟ و این نوع چک چه تفاوتی با چک های قدیمی دارد؟ ما در این مقاله به این سوالات و اطلاعاتی کاربردی درمورد چک صیادی خواهیم پرداخت .

چک صیادی، از امنیت بیشتری برخوردار است و تفاوت های زیادی از لحاظ ظاهری و نحوه استعلام با چک معمولی دارد. برای دریافت دسته چک صیادی می توان به همه شعب بانک ها مراجعه نمود اما چک صیادی زیر نظر بانک مرکزی صادر می شود. اما چک های معمولی تحت نظارت بانک صادر کننده آن صادر می شدند و صدور آن ها در سامانه بانک مرکزی و تحت نظارت این بانک نبود.

امنیت و اعتبار بالای چک های صیادی سبب شده است که، آمار جعل و سواستفاده از چک ها کاهش پیدا کند و صادرکنندگان چک، با خیال راحت تری نسبت به صدور چک اقدام کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درمورد چک صیادی، نحوه استعلام این چک و تفاوت آن با چک معمولی، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید .

چک صیادی چیست؟ و چگونه می توان آن را دریافت کرد؟

برای دریافت دسته چک های قدیمی ابتدا به یکی از شعب بانک مراجعه می شد و بانک نیز با بررسی شرایط و مدارک متقاضی، دسته چک آن را صادر می کرد. اما امروزه برای دریافت دسته چک صیادی باید ابتدا به یکی از شعب بانک مراجعه نمود و مدارک لازم را در اختیار بانک قرار داد و سپس بانک برای صدور دسته چک، در سامانه صیاد اطلاعات متقاضی را وارد کند. سامانه صیاد تحت نظارت بانک مرکزی است و شرایط متقاضیان دسته چک را بررسی می کند و درصورت واجد شرایط بودن، دسته چک آن ها را صادر می کند.

اگر بخواهیم به صورت کلی به این پرسش پاسخ دهیم که چک صیادی چیست؟ باید بگوییم چک صیادی، چک هایی هستند که تحت نظارت بانک مرکزی صادر می شوند و از امنیت بالایی نسبت به چک های قدیمی برخوردار هستند.

بنابراین دسته چک صیادی به دلیل قابلیت استعلام و تحت نظارت بانک مرکزی بودن، امنیت بیشتری نسبت به چک های قدیمی دارند و می توان به افرادی اعتماد کرد که بانک آن ها را تایید کرده است. همچنین چک های صیادی خارج از اختیار شعبات بانک هستند و به صورت کامل، شرایط و سوابق متقاضی دسته چک بررسی می شود.

درصورتی که در نقد کردن چک صیادی نیز مشکلی به وجود آید، می توان به کمک وکیل چک در تهران به راحتی و به صورت مستقیم پیگیری لازم را انجام داد و چک را نقد کرد. زیرا وصول چک صیادی، راحت تر و سریع تر از چک های قدیمی است.

نحوه استعلام چک صیادی

امنیت بیشتر چک های صیادی سبب شده است که با خیال راحت تری از این چک ها استفاده شود. زیرا قابلیت استعلام چک صیادی در سامانه صیاد که تحت نظارت بانک مرکزی است، وجود دارد. استعلام چک صیادی سبب جلوگیری از بسیاری از کلاهبرداری ها شود. بر روی همه چک های صیادی، عددی 16 رقمی وجود دارد که استعلام چک صیادی با استفاده از این اعداد صورت می گیرد. خوشبختانه روش های مختلفی برای استعلام چک صیادی وجود دارد که در ادامه به این روش ها خواهیم پرداخت.

1.      استعلام چک صیادی ازطریق پیامک

یکی از روش های راحت و سریع برای استعلام چک صیادی، استعلام از طریق ارسال پیامک است. همانطور که گفته شد، بر روی همه چک های صیادی، عددی 16 رقمی قید شده است که برای استعلام چک با استفاده از پیامک، باید این اعداد را به شماره 701701 پیامک کرد. نحوه پاسخ به استعلام چک، با کمک رنگ ها است که می توان متوجه اعتبار چک شد. رنگ هایی که برای استعلام چک بکار برده می شوند و معانی هر کدام در ادامه بیان شده است.

•         رنگ سفید

بهترین نوع اعتبار چک و صادرکننده آن، به رنگ سفید گزارش می شود. رنگ سفید به این معنا است که میزان اعتبار بانکی برای وصول چک به اندازه کافی بوده و صاحب چک خوش حساب بوده و هیچ گونه چک برگشتی ندارد.

•         رنگ زرد

در استعلام چک، رنگ زرد این معنی را می دهد که صاحب چک حداقل یک چک برگشتی داشته است و یا ضمانت چکی به مبلغ 5 میلیون ریال را داشته است که برگشت خورده است.

•         رنگ نارنجی

تعداد چک های برگشتی برای صاحبان چکی که رنگ نارنجی برای استعلام چک آن ها صادر می شود، معمولا بین 2 تا 4 چک بوده یا نشان دهنده حداکثر مبلغ ضمانت شده 20 میلیون تومان است.

•         رنگ قهوه ای

درصورتی که صاحب چک صیادی بین 5 تا 10 چک برگشتی داشته باشد، در هنگام استعلام به رنگ قرمز نشان داده می شود. همچنین این رنگ نشان دهنده برگشت مبلغ کمتر از 50 میلیون است.

•         رنگ قرمز

رنگ قرمز که نشان دهنده بد حسابی صاحب چک است، برگشت بیش از 10 بار چک یا مبلغ برگشتی بالاتر از 50 میلیون است.

2.      استعلام چک صیادی با اپلیکیشن

یکی دیگر از روش های استعلام چک صیادی، استعلام با اپلیکیشن سامانه صیاد به نام اپلیکیشن ساد 24 است. به منظور استعلام چک صیادی به این روش، باید ابتدا اپلیکیشن مذکور را دانلود و نصب کرد و سپس کد 16 رقمی چک صیادی مورد نظر را وارد کرد تا استعلام آن انجام شود.

تفاوت چک صیادی با چک معمولی

قطعاً صدور چک صیادی به جای چک های معمولی، به دلیل سهولت بیشتر از استفاده از چک و اطمینان خاطر بوده است. اما دلیل دیگر صدور چک های صیادی، افزایش امنیت چک ها بوده که چک های صیادی با کاربردی که دارند، این هدف را به خوبی محقق کرده اند. چک صیادی با چک معمولی تفاوت زیادی دارد که ما در ادامه به بیان این تفاوت ها خواهیم پرداخت.

  • طول چک صیادی 170 و عرض آن 85 میلیمتر است و از ترکیب رنگ صورتی و بنفش تشکیل شده است
  • شناسه صیادی که به صورت عددی 16 رقمی است، در سمت چپ بالای چک درج شده است
  • عبارت "کارسازی این چک منوط به ثبت صدور، دریافت و انتقال آن در سامانه صیاد است" در سمت چپ پایین چک درج شده است
  • کاغذی که برای تولید چک صیادی استفاده میشود، کاغذ واترمارک مولتی تن است
  • آرم و نماد شرکت سهامی چاپخانه دولتی بر روی کاغذ دسته چک صیادی چاپ شده است
  • چک صیادی در سامانه صیاد ثبت میشود و صدور آن نیز زیر نظر بانک مرکزی است
  • چکهای صیادی امنیت بیشتری دارند
  • امکان اجرای مستقیم چک برای چکهای برگشتی
  • امکان استعلام چک صیادی از سایت صیاد و اپلیکیشن
  • عدم امکان صدور چک در وجه حامل، بر خلاف چکهای قدیمی
  • لزوم تایید صادرکننده و گیرنده چک در هنگام انتقال چک و ثبت انتقال در سامانه صیاد

نحوه شکایت چک صیادی

باوجود امنیت بیشتری که چک های صیادی دارند، اما بازهم مشکلاتی در نقد شدن این چک ها به وجود خواهد آمد و باید از مراجع قضایی پیگیری و شکایت لازم صورت گیرد. روش های مختلفی برای شکایت از صادرکننده چک در هنگام عدم نقد شدن چک وجود دارد که این روش ها عبارتنداز، طرح دعاوی حقوقی، شکایت کیفری،اجرای چک به واسطه ثبت و اجرای مستقیم چک.

دریافت کننده چک می تواند از طریق دادگاه صالح حقوقی، نسبت به صدور اجراییه دریافت وجه چک درخواست دهد. در این روش درصورتی که شاکی شرایط لازم را داشته باشد، دادگاه نسبت به صدور مستقیم اجراییه اقدام می کند.

اما به منظور پیگیری سریع تر و راحت تر امور شکایت از صادرکننده چک صیادی نیز می توان از وکیل چک در تهران کمک گرفت که تخصص و مهارت لازم را به قوانین چک دارد. همچنین می توان بهترین وکیل چک را از دپارتمان حقوقی معید که سایتی معتبر و شناخته شده است نیز دریافت کرد.

نتیجه گیری

به دلیل کلاهبرداری ها و مشکلات زیادی که چک های قدیمی داشتند، چک های جدیدی به نام چک صیادی صادر شدند. چک های صیادی چک هایی هستند که تحت نظارت بانک مرکزی صادر می شوند و دارای شماره شناسه ای برای پیگیری هستند. به همین دلیل چک های صیادی از امنیت بیشتری نسبت به چک های قدیمی برخوردار هستند.

چک های صیادی از لحاظ ظاهری، نحوه شکایت و نحوه دریافت و استفاده، تفاوت هایی با چک های قدیمی دارند. استعلام چک صیادی به روش های مختلفی مانند، ارسال پیامک و اپلیکیشن امکان پذیر است.

ما در این مقاله به این پرسش اساسی پاسخ دادیم که چک صیادی چیست؟ و به نحوه استعلام این نوع چک و تفاوت های آن با چک های قدیمی پرداختیم. همچنین به منظور پیگیری چک های صیادی که برگشت می خورند نیز می توان از وکیل چک در تهران کمک گرفت. دپارتمان حقوقی معید نیز یکی از مجموعه های حقوقی است که می توان بهترین وکیل چک را از این مجموعه انتخاب کرد.

اگر میخواهید نحوه نوشتن چک را بدانید به لینک زیر مراجعه کنید.

https://b2n.ir/j05924

 

سوالات متداول

  1. چک صیادی چیست؟

چک صیادی، چکی است که تحت نظارت بانک مرکزی صادر می شود و دارای شناسه ای برای استعلام بوده و امنیت و اعتبار آن بیشتر از چک های قدیمی است.

  1. چک صیادی با چک معمولی از چه نظر تفاوت دارد؟

چک صیادی از جهات مختلفی مانند، از لحاظ ظاهری، از نظر نحوه استعلام و شکایت و از لحاظ دریافت و ثبت آن، با چک های قدیمی تفاوت دارد.

  1. چه روش هایی برای استعلام چک صیادی وجود دارد؟

برای استعلام چک صیادی روش هایی مانند استفاده از اپلیکیشن ساد 24 و ارسال شناسه 16 رقمی چک به سر شماره 701701، امکان پذیر است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/7N6hZB7N
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
عالی بود مرسی از مطلب خوبتون :
3 هفته پیش
عالی بود مرسی از مطلب خوبتون
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه