جمعه, ۱۴ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Fri, 3 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

آیا تا به حال سعی کرده اید یک رویا را برای کسی توضیح دهید؟ در این مواقع کلمات اغلب توانایی خود را از دست می دهند. حالا تصور کنید که مجبور باشید روندها یا الگوهای پیچیده داده را برای کسی توضیح دهید. کار بسیار مشکل تر می شود، درست است؟ داستان سرایی با داده ها با کمک ابزارهای مصورسازی داده اینجا به کمک شما می آید.

تارت ابزار داستان سرایی با داده و مصورسازی داده

 

مصورسازی داده ها یعنی ...

مصورسازی داده ها عمل ترجمه‌ی مجموعه داده های پیچیده به زبان گرافیکی و بصری است و به نوعی هنر ملموس تر کردن داده ها است بطوریکه بتوانیم به راحتی اعداد را درک کنیم. چرا یک جدول خسته کننده بخوانید در حالی که نمودارها می توانند همان داستان را به شیوه ای جذاب تر برای شما بازگو کنند؟

چرا مصورسازی داده مهم است؟

تا به حال این ضرب المثل را شنیده اید که "یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد؟" این مفهوم به ویژه برای داده ها صادق است. با افزایش نفوذ کلان داده، تفسیر بصری داده ها به درک این حجم وسیع از اطلاعاتی که روزانه تولید و تحلیل می شوند کمک می کند. به عبارت ساده، مغز ما تصاویر بصری را سریعتر از متن پردازش می کند.

مصورسازی داده ها چگونه کار می کند؟

مصورسازی، داده ها را به فرمت بصری تبدیل می کند. این می تواند از نمودارهای میله ای ساده تا مدل های پیچیده سه بعدی متغیر باشد. هدف چیست؟ دیدن الگوها، روندها، و بینش هایی که ممکن است در داده های عددی، مبتنی و جدولی پنهان باقی بمانند. (اینجا نمونه هایی از مصوسازی داده به کمک تارت را مشاهده کنید)

آشنایی با ابزارهای مصورسازی داده ها

شگفتی های مصورسازی داده ها بدون ابزارهای بی شماری که در اختیار ما قرار دارد امکان پذیر نخواهد بود.

نمودارها ابزار اصلی مصورسازی داده

از نمودارهای میله ای گرفته تا نمودارهای خطی، این ابزارها جوهره‌ی مصورسازی داده ها هستند:

نمودار میله ای

نمودار میله ای از ابزارهای مصورسازی داده و نشان دهنده‌ی ارتباط میان یک متغیر عددی و دسته ای است. هر موجودیت از متغیر دسته ای، بصورت یک میله ارائه می شود. اندازه‌ی میله نشان دهنده‌ی مقدار عددی است.

این نمودار که عمدتاً در صنعت خرده فروشی استفاده می شود، می تواند فروش ماهانه محصولات مختلف را نشان دهند و به مدیران کمک می کند تا مشخص کنند کدام محصول در بین مشتریان محبوب تر است.

نمودار خطی

نمودار خطی از ابزارهای مصورسازی داده و سیر تکاملی یک یا چند متغیر عددی در طول زمان را نمایش می دهد. نقطه داده ها توسط پاره خط های مستقیم به هم وصل میشوند.

در صنعت بانکی، نمودارهای خطی به طور موثر رشد ماهانه یا سالانه سپرده ها یا وام ها را می توانند بصری سازی کنند و روند مشخصی را در یک دوره زمانی ارائه دهند.

نمودار سطح

نمودار سطح از ابزارهای مصورسازی داده، درواقع شبیه به نمودار خطی است و سیر تکاملی یک متغیر عددی را در طول زمان نمایش می دهد. با این تفاوت که مساحت بین محور x و خط، بصورت رنگی شده یا سایه خوده است.

نمودارهای سطح در بیمه به بصری سازی تعداد خسارت ها در طول زمان در مقایسه با نوع خاصی از بیمه کمک می کند، هم چنین روندها و نوسانات را در این بازه‌ی زمانی آشکار می کند.

نمودارهای تارت - ابزار مصورسازی داده برای داستان سرایی با داده

 

نمودار ستونی - خطی

نمودار ستونی – خطی از ابزارهای مصورسازی داده است و یک نمودار ستونی و یک نمودار خطی را ترکیب می کند. ترکیب دو نمودار و تبدیل آن به یک نمودار، مقایسه سریع تری از داده ها را ارئه می دهد. نمودارهای ترکیبی، می توانند دارای یک یا دو محور Y باشند.

این نمودار که برای زنجیره تامین ایده آل هستند، می توانند رابطه بین عرضه، تقاضا و موجودی محصول را در طول زمان نشان دهند.

نمودار پراکندگی و حبابی

نمودار پراکندگی از ابزارهای مصورسازی داده است و ارتباط میان ۲ متغیر عددی را نمایش می دهد. مقدار اولین متغیر برای هر نقطه داده، در محور x و دومین متغیر در محور y ارائه می شود، این نمودار اغلب با محاسبه‌ی ضریب همبستگی همراه است، که معمولاً برای اندازه گیری رابطه خطی بکار می رود.

در مراقبت های بهداشتی، نمودارهای پراکندگی می توانند نرخ بهبودی بیمار را بر اساس سن یا نوع درمان نشان دهند.

نمودار حبابی، همان نمودار پراکندگی است که بُعد سوم به آن اضافه شده است: مقدار متغیر عددی اضافه شده، وزن یا شدت نقطه ها را به تصویر می کشد.

نمودارهای حبابی می تواند علاوه بر نشان دادن نرخ بهبودی بیمار را بر اساس سن یا نوع درمان، با نشان دادن تعداد بیماران بینش جدیدی از طریق بصری سازی فراهم کند.

نمودار عقربه ای

نمودار عقربه ای از ابزارهای مصورسازی داده است که یک قوس کمانی شکل دارد که نشان دهنده‌ی مقداری واحد است که میزان پیشرفت در راستای یک هدف را اندازه گیری می کند. مقدار هدف توسط خط (شاخص)، و میزان پیشرفت به سمت هدف با پر شدن کمان نشان داده می شود.

مثلا بانک ها اغلب از نمودار عقربه ای در داشبورد خود برای نشان دادن سریع پیشرفت به سمت یک هدف مالی خاص یا شاخص عملکرد کلیدی استفاده می کنند.

نمودار سانکی

نمودار سنکی از ابزارهای مصورسازی داده است و جریان داده ها را نمایش می دهد. چندین موجودیت (گره)، توسط مستطیل ها یا متن ارائه و ارتباط آنها توسط فلش یا کمان که ضخامتی متناسب با وزن جریان دارد، نمایان می شود.

مثلا در صنعت خرده فروشی، نمودارهای Sankey می توانند جریان مشتریان را از طریق یک قیف خرید آنلاین، از بازدید از صفحه اصلی تا خرید نهایی، بصری سازی کنند.

نمودار شاخص سنج

یک شاخص سنج از ابزارهای مصورسازی داده و یک راهنمای تصویری است که میزان پیشرفت به سمت یک هدف قابل اندازه گیری را با پاسخ دادن به ۲ سوال زیر ارائه می دهد.

  • جهت اندازه گیری پیشرفت (از چه چیزی پیشی گرفته ام یا عقب مانده ام؟)
  • جهت اندازه گیری فاصله (چقدر پیشی گرفته ام یا عقب مانده ام؟)

مثلا در صنعت بیمه، نمودار شاخص سنج بسیار حیاتی است، این نمودار می تواند نشانگر بصری برای ردیابی درصد ادعاهای خسارت تسویه شده در برابر ادعاهای ثبت شده باشد.

نمودار آبشار

نمودار آبشار از ابزارهای مصورسازی داده است که مجموع متغیر حاصل از افزایش ها و یا کاهش های مقادیر تشکیل دهنده آن متغیر را نشان می دهد. در واقع این نمودار برای درک چگونگی تاثیرپذیری یک مقدار اولیه (به طور مثال درآمد خالص)، توسط مجموعه ای از تغییرات مثبت و منفی، کاربردی است.

مثلا این نمودار برای مدیران زنجیره تامین که مایلند افزایش یا کاهش متوالی موجودی یا هزینه های لجستیکی را درک کنند عالی هستند.

نمودار درختی

نمودار درختی از ابزارهای مصورسازی داده است که داده های دارای سلسله مراتب را به عنوان مستطیل های تودرتو ارائه می دهد. هر دسته با یک مستطیل نشان داده می شود، که مساحتش متناسب با مقدار / حجم آن است.

مثلا نمودار درختی که در مراقبت های بهداشتی استفاده می شود، می تواند یک نمای سلسله مراتبی از بیماری هایی که در بخش های مختلف طبقه بندی می شوند و زیرشاخه های آنها ارائه دهد.

نمودارها و کنترلگرهای تارت - ابزار مصورسازی داده برای داستان سرایی با داده

 

نمودار رادار

نمودار رادار یا عنکبوتی یا شبکه ای، از ابزارهای مصورسازی داده و یک نوع نمودار دو بُعدی است که جهت رسم یک مجموعه از مقادیر متغیرهای کمّیِ چندگانه، طراحی شده است. هر متغیر محور خود را دارد، و تمام محورها در مرکز شکل به هم متصل شده اند.

مثلا در صنعت بانکداری، نمودار راداری ممکن است ارزش مشتری را در پارامترهای مختلف مانند موجودی حساب، تاریخچه بازپرداخت وام و تعامل دیجیتال نشان دهد.

کنترلگر ها ابزار کارآمد تفسیر داده ها

بیایید نقش کنترلگرها در مصورسازی و داستان سرایی با داده ها را با مثال های مرتبط در صنایع محتلف بهتر درک کنیم:

کنترلگر تاریخ

تصور کنید بتوانید در زمان سفر کنید و روند داده ها را از دوره های مختلف مشاهده کنید. در صنعت خرده فروشی، کنترلگر تاریخ می تواند به مصورسازی فروش در دوره های خاص، مانند فصول تعطیلات یا فروش های پایان فصل کمک کنند.

اسلایدر

این ابزار شبیه دکمه تنظیم صدا است و شدت یا محدوده نمایش داده شده را تنظیم می کند. در حوزه‌ی زنجیره تامین، اسلایدر می تواند جدول زمانی را تنظیم کنند تا جریان کالاها را در فصول اوج و خارج از اوج مشاهده کنند.

داستان سرایی با داده ها

داستان سرایی با داده هنر ترجمه بینش حاصل از داده های پیچیده به روایت های قابل درک است. با استفاده از قدرت مصورسازی داده ها، داستان سرایی داده ها اعداد خام را به داستان های بصری تبدیل می کند بطوریکه ذهن مخاطبان به خوبی می تواند اطلاعات پیچیده و بینش های حاصل از آن را درک کند. در دنیای داده محور امروزی، تسلط بر ترکیب مصورسازی داده ها و داستان سرایی با داده برای انتقال موثر بینش معنادار ضروری است.

تارت؛ ابزار مصورسازی و داستان سرایی با داده ها

تارت؛ ابزار مصورسازی و داستان سرایی با داده ها

در دنیایی که در اعداد و داده ها غرق شده، نیاز مبرمی وجود دارد. تحلیلگران، بازاریابان و داستان نویسان بطور یکسان به ابزاری نیاز دازند که بتواند دریای وسیعی از داده های آنها را به روایت های جذاب و قانع کننده تبدیل کند. تارت ابزاری است که این امکان را به آنها می دهد. (اینجا نمونه هایی از داستان سرایی با داده به کمک تارت را مشاهده کنید)

میدان شهرِ داده ها

میدان شهری شلوغی را تصور کنید که در آن، داده ها مانند شهروندانی هستند که هر کدام داستان خاص خود را برای گفتن دارند. اما بدون راهنما، این داستان ها ناشنیده باقی می مانند و در این شلوغی گم می شوند.

اینجاست که تارت، با قابلیت های پیشرفته مصورسازی داده ها، به عنوان راهنما وارد عمل می شود و با استفاده از امکانات کاملا پیشرفته ای که به راحتی قابل استفاده هستند، نمودارهایی را می سازد که صرفاً مصور شده نیستند، بلکه داستان های دقیقی از روندها، بینش ها و مکاشفه ها را بیان می کنند.

قدرت همه جانبه تارت در داستان سرایی با داده

هر نموداری که در تارت ایجاد می شود مانند فصلی از یک رمان جذاب است؛ با ارائه اطلاعات مفید و دقیق خوانندگان را جذب می کند و آنها را مشتاق می کند که چیزهای بیشتری کشف کنند. زیبایی تارت در توانایی آن در تبدیل داستان سرایی داده به یک تجربه همه جانبه نهفته است. توانایی تارت فقط در ارائه اعداد نیست، بلکه در افزایش تاثیر آنها در ذهم مخاطب، درک زمینه‌ی اطلاعات، و درک پیامدهای این اطلاعات است.

بنابراین، اگر آماده‌ی بهره برداری حداکثری از داده های سازمان خود و شکوفا کردن آنها با ابزارهای مصورسازی داده و امکانات داستان سرایی با داده هستید، به کمک تارت به این هدف خواهید رسید. در نرم افزار مصورسازی داده تارت هر نمودار یک داستان جذاب است و هر داده به یک شخصیت با یک داستان اشاره می کند؛ با تارت وارد فصل بعدی داستان سرایی داده ها شوید و شاهد زنده شدن روایت های خود باشید که قبلاً هرگز نبوده است.

برای استفاده‌ی ۷ روزه‌ی رایگان از نرم افزار مصورسازی داده تارت کلیک کنید.

برچسب ها : رپرتاژ آگهی
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/OYlRdZqF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهتخت خواب دو نفرهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه