یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Sun, 5 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

استارت خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

استارت خودرو چیست و چگونه کار می کند؟

در دنیای پررقابت امروزی، افزایش عملکرد خودرو برای هر کاری در ماشین ها امری حیاتی است. یکی از اجزای اساسی در این راستا، استارت و دینام خودرو می باشد. در این مقاله، به بررسی اصول افزایش عملکرد خودرو از طریق بهینه سازی استارت و دینام می پردازیم.

استارتر با قدرت بالا از اهمیت بسیاری برخوردار است. استفاده از یک استارتر با قدرت بالا به شما این امکان را می دهد که در هر شرایطی، حتی در دماهای پایین، خودرو را راحتتر و سریعتر راه اندازی کنید. این ویژگی به ویژه در مناطق سردسیر بسیار اهمیت دارد.

استفاده از استارتری که مصرف انرژی کم و قدرت بالا داشته باشد، علاوه بر افزایش کارایی، باعث صرفه جویی در مصرف شارژ باتری نیز می شود. بررسی مشخصات فنی استارت و اطمینان از مصرف بهینه آن، یکی از اصول اساسی در انتخاب استارت خودرو مناسب است.

فشار دادن دکمه یا چرخاندن کلید

برای شروع فرآیند استارت، کافی است دکمه مربوطه را فشار دهید یا کلید را چرخانده و اتومبیل را روشن کنید.

ارسال انرژی به استارت خودرو

با فشار دکمه، انرژی از باتری به موتور استارتر منتقل می شود و حرکت ایجاد می شود.

حرکت استارت و انتقال چرخش به میلنگ

حرکت موتور استارتر باعث چرخش فلایویل می شود که در نتیجه، موتور خودرو به حرکت در می آید.

به طور کلی، استارت خودرو یک سیستم پیچیده است که با هماهنگی دقیق اجزا، امکان راه اندازی موتور را فراهم می کند. برای حفظ عملکرد بهینه، نگهداری دقیق و منظم بر روی باتری و دیگر اجزا امری ضروری است. از این به بعد، هنگامی که دکمه استارت را می فشارید، بدانید که چه فرایندی در موتور شما رخ می دهد.

انواع استارت خودرو

به طور کلی در خودروهای ایرانی دو مدل استارت داریم که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم:

طرح والئو

طرح والئو بهترین مدل استارت است مخصوصا برای خودروهای ایرانخودرو که دارای مکانیزم گیربکسی می باشد و حتی با باتری ضعیف قادر به راه اندازی پیشرانه با قدرت بالاست. طرح والئو دارای 2 مدل است 

طرح دو زغاله (قدیم) D6RA

این مدل دارای 2 ذغال است و محفظه جا زغالی آن به صورت مجزا از آنها قرار دارد و برای تعمیر و نگهداری هزینه کمتری را برای مصرف کننده ایجاد می کند. 

طرح 4 ذغاله (جدید) D6G4

این مدل دارای مجموعه زغال استارت 4 تایی می باشد و اختلاف خاصی با مدل D6RA ندارد فقط هزینه تعمیرات آن مقداری بیشتر از دو زغاله است.

استارت مگنتی

مدل مگنتی استارت خودرو از لحاظ قیمت ارزانتر از مدل های گیربکسی است و یکی از ایرادات آنها ضعف در استارت هنگامی که باتری خودرو کمی ضعیف شده باشد است. اما مزیت آنها هزینه تعمیرات و نگهداری پایین آنهاست.

اجزاء و قطعات استارت خودرو

استارت راه انداز موتور خودروها از چندین قطعه تشکیل شده است و باید در هماهنگی کامل با هم کار کنند. در ادامه به اجزاء و قطعات استارت ماشین می پردازیم:

اتوماتیک استارت

وظیفه اتوماتیک استارت (سلونوئید) دریافت برق فشار ضعیف هنگام چرخاندن سوییچ یا فشار دادن دکمه استارت و عبور دادن برق قوی که مستقیم از باتری می آید و انتقال به استارت است تا شروع به چرخش کند و موتور راه اندازی شود.

ذغال استارت

ذغال استارت وظیفه عبور دادن جریان برق به آرمیچر درون استارت را دارد و باعث تولید میدان مغناطیسی شده و آرمیچر را میچرخاند.

آرمیچر استارت

در واقع آرمیچر استارت هسته اصلی درون سیستم راه انداز پیشرانه است که با انتقال جریان برق به آن و سیم پیچ درونش دنده استارت را به حرکت درآورده و با چرخش فلایویل موتور روشن می شود.

دنده استارت

دنده استارت (چرخ دنده استارت) قطعه ای است که بر روی شفت اصلی استارت نصب شده و توسط دوشاخه استارت هنگامی که استارت زده می شود به جلو هل داده می شود و با فلایویل درگیر شده و با قدرت شروع به چرخاندن آن می کند و پیشرانه روشن می شود.

دوشاخه (لور) استارت 

دوشاخه استارت یک قطعه پلاستیکی شبیه به یک اهرم است و در هنگام استارت زدن توسط اتوماتیک استارت هل داده شده و وظیفه درگیر کردن دنده استارت با فلای ویل را بر عهده دارد. 

دینام خودرو چیست و چکاری انجام می دهد؟

دینام خودرو چیست و چکاری انجام می دهد؟

  • دینام وظیفه تولید برق برای اجزای مختلف خودرو را برعهده دارد. از جمله نورها، سیستم های الکترونیکی و شارژ باتری.
  • دینام با تنظیم ولتاژ، برق تولیدی خود را با توجه به نیازهای خودرو تنظیم می کند. این کار باعث افزایش عمر مفید باتری می شود.

وقتی به دینام خودرو فکر می کنیم، اولین سوالی که به ذهن ما می رسد این است: "دینام چگونه کار می کند؟" دینام یکی از عناصر اساسی خودرو است که در تولید برق برای قسمت های مختلف خودرو نقش دارد.

به طور خلاصه دینام با چرخش میلنگ و دریافت انرژی از آن به وسیله تسمه دینام به حرکت درآمده و با ایجاد میدان مغناطیسی برق تولید می کند و برای سیستم های الکتریکی خودرو و همچنین شارژ باتری ارسال می کند.

ساختار و اجزای دینام

ساختار و اجزای دینام

 ژنراتور دینام

یکی از اجزای اصلی دینام، ژنراتور دینام است. این قسمت مسئول تبدیل انرژی مکانیکی به برق می باشد. با حرکت میلنگ خودرو، ژنراتور به عنوان یک مولد برق عمل می کند.

 دیودها و رگولاتور

دیودها در دینام به عنوان سد برق عمل می کنند و جریان برق را کنترل می کنند. رگولاتور نیز وظیفه تنظیم ولتاژ تولید شده توسط دینام را دارد.

حداکثر ولتاژ دینام خودرو

در خودروهای سواری و بعضی از ماشین های کار و تجاری با سیستم برق 12 ولت حداکثر ولتاژ دینام باید در محدوده 13.50 تا 14 ولت باشد. بیشتر از این باعث از بین رفتن باتری خودرو شده و کمتر از 13 ولت دیگر برقی تولید نمی کند. برای بررسی باید از تستر باتری خودرو و مولتی متر استفاده نمود.

دینام خودرو چند آمپر است؟

دینام در خودروهای سواری پر تیراژ داخلی با آمپرهای مختلفی تولید و به بازار لوازم یدکی عرضه می شود. این میزان خروجی دینام بین 60 تا 90 آمپر می باشد که به طور کلی هر چه آمپر دینام بیشتر باشد عملکرد بهتری را ارائه می دهد و نوسانات برق کاهش می یابد.

چراغ دینام خودرو

چراغ دینام خودرو یک چراغ هشدار دهنده در کیلومتر شمار به حساب می آید که شبیه باتری است و هر موقع روشن می شود نشان دهنده ایراد در سیستم شارژ باتری و دینام خودرو است. پس هر موقع هنگام روشن بودن خودرو این چراغ در صفحه کیلومتر روشن شد باید سریعا به مکانیک یا برقکار مراجعه کرده و دینام و اتصات آن بررسی شود.

علائم خرابی دینام خودرو

دینام (آلترناتور) در خودرو نقش تامین کننده انرژی الکتریکی اتومبیل را دارد و همچنین وظیفه شارژ باتری را نیز بر عهده دارد. در صورت خرابی علائم زیر اتفاق می افتد:

  • چراغ دینام (باتری) در صفحه کیلومتر روشن می ‎شود.
  • نور چراغ های جلو شروع به ضعیف شدن می کند.
  • خودرو هنگام حرکت شروع به قطع و وصل کردن می کند.
  • کاهش قدرت موتور.
  • به دلیل تخلیه شدن باتری استارت خودرن دچار مشکل می شود.
  • سوختن لامپ ها به دلیل ازدیاد شارژ دینام.
  • باد کردن و یا ترکیدن باتری در اثر تبخیر الکترولیت درون آن.

در صورت بروز هر گونه از علائم بالا باید به برقکار و یا تکنسین ماهر مراجعه و اقدام به تعمیر یا تعویض دینام نمود.

منبع: فروشگاه اینترنتی متال یدک

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/9pwrQOXV
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه