سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت(۲) ۱۴۰۳ / Tue, 7 May(5) 2024 /
           
فرصت امروز

مشهد طیف وسیعی از جاذبه های گردشگری را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد. با اینکه این شهر عمدتاً به خاطر مکان های زیارتی خود مانند حرم امام هشتم (ع) شهرت دارد، اما دارای بناهای تاریخی منحصر به فردی است که آن را به مقصدی جذاب برای علاقه مندان به طبیعت و تاریخ تبدیل می کند. در این مقاله ۷ مورد از جاذبه های گردشگری مشهد را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید به گشت و گذار در این شهر مهم بپردازید و این مکان های قابل توجه را به برنامه سفر خود اضافه کنید.

کوه سنگی

Kuhsangi in Mashhad

 

1. کوه سنگی

کوه سنگی که به پارک صخره ای مشهد نیز معروف است، یکی از جاذبه های طبیعی برجسته این شهر و دومین پارک بزرگ است. پارک کوه سنگی با ترکیب فوق العاده ای از آب و گیاهان، مناظر بصری جذابی را ارائه می کند. این پارک که در شهر مشهد قرار دارد، دارای دو قله صخره ای از دو رشته کوه است که نام کوه سنگی را به آن داده است. کوه سنگی یک مکان تفریحی محبوب هم برای مردم محلی و هم برای گردشگران است که مناظر زیبایی از غروب خورشید را ارائه می دهد.

به خاطر داشته باشید که این مکان شب ها معمولاً به خاطر ظهور بازدیدکنندگان شلوغ است، مخصوصاً خانواده هایی که با فرزندان خود به این منطقه خوش آب وهوا آمده اند. این پارک در نزدیکی ایستگاه مترو شهید کاوه در خراسان رضوی مشهد واقع شده است. اگر با هواپیما مشهد تهران یا تهران مشهد، قطار، اتوبوس یا ماشین شخصی به مشهد رفتید، بازدید از کوه سنگی را فراموش نکنید.

 

2. آرامگاه فردوسی

یک مورد مهم در میان ۷ مورد از جاذبه های گردشگری مشهد که باید از آن بازدید کنید، آرامگاه فردوسی است. شهر طوس در نزدیکی مشهد مقبره فردوسی شاعر نامی ایرانی است. شهرداری طوس در قالب تندیس هایی که صحنه هایی از داستان های فردوسی را به تصویر می کشد، اثر هنری بی نظیری خلق کرده است. این مجسمه ها بازدیدکنندگان را از جاده به باغ مقبره بزرگ هدایت می کنند و تجربه ای مسحورکننده را ارائه می دهند.

این مجموعه که در دوران پهلوی ساخته شده است، جذابیت و زیبایی فوق العاده ای را به نمایش می گذارد. در داخل ساختمان معماری فرانسوی آرامگاه فردوسی قرار دارد که با تزیینات هنری مزین شده است. این مجموعه همچنین شامل قبور شاعران برجسته دیگر از جمله محل دفن استاد شجریان، استاد آواز ایران است. این جاذبه گردشگران و علاقه مندان زیادی به فرهنگ را به خود جذب می کند.

آرامگاه فردوسی

Ferdowsi tomb in Mashhad

 

3. دریاچه چشمه سبز

دریاچه چشمه سبز که در 50 کیلومتری غرب مشهد و در نزدیکی روستایی به نام گلمکان قرار دارد، یکی از معروف ترین جاذبه های طبیعی در بین جاذبه های گردشگری مشهد است. این دریاچه با وسعتی نزدیک به 15 هکتار به عنوان منبع آبیاری زمین های کشاورزی و باغ های مجاور عمل می کند. نام های دیگر این دریاچه، چشمه سوز یا چشمه سو است. این دریاچه به دلیل داشتن محیطی سرسبز و زیبایی فریبنده، به مقصدی محبوب برای دوستداران طبیعت در مشهد تبدیل شده است.

بهار تا اوایل پاییز بهترین زمان برای بررسی قیمت بلیط هواپیما مشهد و سفر به این شهر است. اگر در این زمان به مشهد سفر کردید، حتماً بازدید از دریاچه چشمه سبز را در اولویت قرار دهید.

 

۴. آرامگاه نادرشاه افشار

آرامگاه نادرشاه افشار مشهد در باغ نادری قرار دارد و یکی از مکان های تاریخی شهر مشهد است که باید حتماً از آن دیدن کنید. نادرشاه افشار، پادشاه پس از سلسله صفویه، به خاطر جنگ های معروفش با هندیان و به دست آوردن جواهرات گران بهایی مانند کوه نور و الماس نور از هند شهرت داشت. بسیاری از این جواهرات توسط شاهان قاجار برای ساختن تخت های طاووسی باشکوه و کمیاب استفاده می شد.

برخی از این جواهرات اکنون در موزه جواهرات تهران قابل مشاهده است. موزه نادری ابزار جنگ و تجهیزات جنگی تاریخی مانند سپر، زره، شمشیر و زین را در خود جای داده است. در این موزه توضیحاتی مفیدی از گذشته در اختیار نوجوانان قرار داده می شود. باغ نادری به راحتی قابل دسترسی است و گردشگران بی شماری را به خود جذب می کند.

 

۵. هفت حوض

هفت حوض پارکی است که در کوه های خلج و در فاصله تقریبی ۷ کیلومتری مشهد قرار دارد. این پارک به دلیل هفت حوض طبیعی که در اثر فرسایش به وجود آمده اند، مشهور است. برای رسیدن به پارک هفت حوض 2 کیلومتر پیاده روی ضروری است. اگر قصد سفر دارید، حتما لباس و کفش مناسب برای پیاده روی بپوشید و قبل از غروب آفتاب به شهر بازگردید.

 

۶. باغ وکیل آباد و پارک ملت

باغ وکیل آباد یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری مشهد است که اغلب بازدیدکنندگان آن را نادیده می گیرند. این باغ که در دوره قاجار ساخته شده است، در دره ای زیبا واقع شده و دارای درختان کهن سال و رودخانه ای فصلی است.

این مجموعه همچنین شامل یک باغ وحش نیز می شود، اگرچه کارشناسان محیط زیست توصیه می کنند به جای آن حیوانات را در پارک های ملی ببینید. اما باغ وکیل آباد مکانی امن برای گونه های مختلف پرندگان مانند مینا، طوطی، مرغ مگس خوار، جغد، بلبل و گنجشک است. در میان درختان پارک، پناهگاه هایی برای تماشای زیبایی باغ تدارک دیده شده است. همچنین عمارتی قدیمی که زمانی اقامتگاه تابستانی مرحوم ملک بوده، در کنار حوض قدیمی قرار دارد و اکنون به عنوان یکی از موزه های تاریخی مشهد شناخته می شود. این باغ در مشهد، خراسان رضوی، انتهای بلوار وکیل آباد واقع شده است.

پارک ملت مشهد نیز بزرگ ترین پارک این شهر است که دارای درختان چنار زیبایی است. این پارک در فصل پاییز به یک خلوتگاه لذت بخش و جذاب تبدیل می شود. این پارک که به ویژه در بین کودکان و نوجوانان محبوبیت دارد، جایگاه بزرگ ترین چرخ وفلک ایران است. بازدیدکنندگان همچنین می توانند از گشت وگذار در دریاچه وسیع ملت با اجاره قایق های پدالی لذت ببرند. پارک ملت یکی از جاذبه های گردشگری مشهد است که گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند.

 

۷. شاندیز

شاندیز، شهری منحصربه فرد در 15 کیلومتری مشهد است که به آب وهوای معتدل و کباب های خوشمزه اش معروف است. آب وهوا و طبیعت فوق العاده این منطقه به همراه رودخانه هایی که از بینالود سرچشمه می گیرند، شاندیز را به یک مقصد گردشگری پرطرفدار تبدیل کرده است.

هنگام بازدید، حتماً میوه های تازه شاندیز را به عنوان سوغات به همراه داشته باشید. این شهر دارای مراکز تفریحی مختلفی از جمله پارک جنگلی، مجتمع توریستی، رستوران های متنوع، رصدخانه نجومی و موزه شهرداری است.

توصیه ما به شما این است که قبل از خرید بلیط قطار مشهد تهران یا قبل از خرید بلیط هواپیما و اتوبوس به قصد بازگشت، سری به شاندیز بزنید و طعم تازه و خوشمزه کباب های این منطقه را بچشید.

شاندیز

Shandiz area near Mashhad

 

کلام آخر

کلان شهر تاریخی مشهد، جاذبه ها و مکان های دیدنی متعددی را در خود جای داده است. در این مقاله سعی کردیم ۷ مورد از جاذبه های گردشگری مشهد را با ارائه اطلاعات کاربردی هرکدام از آنها معرفی کنیم. توصیه می کنیم پس از زیارت مرقد امام هشتم شیعیان، برای سفری پربار و خاطره انگیز به گشت وگذار در این جاذبه ها بپردازید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WDOzN3zS
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
مشاوره کسب و کارآزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهلایک اینستاگرام ارزانخرید از چینتور استانبولخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختآژانس تبلیغاتیچک صیادیتور اماراتدوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکخرید نهال گردوماشین ظرفشویی بوشدوره رایگان Network+سریال جنگل آسفالتکفش مردانهتلویزیون شهریMEXCتبلیغات در گوگللپ تاپ قسطیآی نودانلود رمانآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلگیفت کارت استیم اوکرایناسکرو کانوایرخرید لایک اینستاگرامپنجره دوجدارهخدمات سئولوازم یدکی تویوتاکولر گازی جنرال شکارنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفره
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه